handdator

Visa fullständig version : Öl och hälsa


King Grub
2021-03-09, 13:03
There is growing interest in the potential health-related effects of moderate alcohol consumption and, specifically, of beer. This review provides an assessment of beer-associated effects on cardiovascular and metabolic risk factors to identify a consumption level that can be considered “moderate”. We identified all prospective clinical studies and systematic reviews that evaluated the health effects of beer published between January 2007 and April 2020. Five of six selected studies found a protective effect of moderate alcohol drinking on cardiovascular disease (beer up to 385 g/week) vs. abstainers or occasional drinkers. Four out of five papers showed an association between moderate alcohol consumption (beer intake of 84 g alcohol/week) and decreased mortality risk. We concluded that moderate beer consumption of up to 16 g alcohol/day (1 drink/day) for women and 28 g/day (1–2 drinks/day) for men is associated with decreased incidence of cardiovascular disease and overall mortality, among other metabolic health benefits.

Nutrients 2021, 13(3), 879; Moderate Consumption of Beer and Its Effects on Cardiovascular and Metabolic Health: An Updated Review of Recent Scientific Evidence.

https://www.mdpi.com/2072-6643/13/3/879/htm

Qvarnis
2021-03-09, 14:35
Goda Nyheter!

Edd
2021-03-09, 15:48
Sällan man dricker 1-2 bira varje dag dock. Man går ju rätt in i kaklet en helg istället :D

Pepz
2021-03-09, 15:50
Man går ju rätt in i kaklet en helg istället :D

gör "man"?

agazza
2021-03-09, 16:06
gör "man"?

Japp, annars gör "man" fel.

agazza
2021-03-09, 16:07
ontopic, känns som att livsstilsvariablerna är signifikanta.

Folk som dricker 2 öl om dagen är ofta rätt relaxed inställd till allt i livet.

Ett Orm
2021-03-09, 16:57
ontopic, känns som att livsstilsvariablerna är signifikanta.

Folk som dricker 2 öl om dagen är ofta rätt relaxed inställd till allt i livet.

Skulle faktiskt säga tvärtom, att de är stressade och behöver varva ner. De har ofta ett i övrigt osunt levende också.
Men det är bara från egna observationer.

Edd
2021-03-09, 17:13
gör "man"?

Ja. Det skulle jag säga att majoriteten generellt gör i Sverige. Iallafall de flesta inom min umgängeskret och deras familjer. Dock släkt som bor i ett annat land kör mer på lite varje/varannan dag. Har inte alls samma alkoholkultur som vi har i Sverige.

vicarious
2021-03-09, 20:19
Finns definitivt kulturella skillnader. Det är som att vi svenskar aldrig växer upp från ungdomsfyllan (eller, vissa av oss gör det såklart).

Skulle tro att det är mindre skadligt med 2 öl per dag än 14 öl på en fredag.

Langster
2021-03-09, 21:03
Skulle faktiskt säga tvärtom, att de är stressade och behöver varva ner. De har ofta ett i övrigt osunt levende också.
Men det är bara från egna observationer.

Mja, det finns ju de som tycker öl är gott och dricker en till lunchen och en till middagen, inte nödvändigtvis starköl, eller för att bli berusad.
Om jag går ut på lunchen och öl finns att välja som dryck blir det ofta det jag dricker, då är det ju dock lättöl, så om det är alkoholen som är nyttig går jag ju miste om det. Jag menar bara att man kan dricka öl utan att ha intentionen att bli berusad.
I matvarubutikerna säljs det ju mängder av lätt- och folköl som folk dricker, inte för att bli berusade, utan för att det är gott.

Dock kan man ju tänka sig att systembolagets monopol på starkare drycker är en bidragande faktor till att drickande av starköl är förknippat med att göra det för bli just berusad och inget annat i Sverige. Lättöl finns att köpa i matbutiken, så vill man dricka öl som måltidsdryck är man hänvisad dit. Men om man tar sig mödan att gå till systemet så gör man det för att drycken ska ha en annan effekt.

spoon
2021-03-09, 21:16
Tror det är en åldersfråga också. Jag dricker gärna en alkoholfri Norrlands till maten. Dricka för att bli full gör jag inte många gånger på ett år. Men det gjorde jag ofta förr. Det är inte värt att vara bakis när man har familj och små barn.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

An Iron Soul
2021-03-09, 21:46
Jag dricker måttligt. Det kan gå flera veckor och ibland månader mellan dom olika tillfällena. Jag gillar att ta en öl i bastun en fredag efter träningen. Det är en skön känsla.

Annars är det mest när jag är ute i naturen och fiskar. Eller lagar någon god mat och vill ha en mat öl.

Förra veckan lagade jag tex isterband med dillstuvad potatis. Satte mig ner och kände att något saknades, sprang ut i köket och hämtade en kall öl. De satt för jäkla fint.

Att dricka handlar för mig mer om avkoppling och att ”fånga nuet” snarare än att supa sig redlöst full.

Scratch89
2021-03-10, 12:52
Fan, jag som i princip slutat dricka. Kanske ska börja med två öl om dagen så jag kommer upp i risknivå enligt AUDIT, verkar vara hälsosamt!

40plus
2021-03-10, 13:47
Kan två öl vara två Three Hearts 50cl 7.5%? I så fall är det ett trevligt stycke forskning detta.

Mental
2021-03-10, 14:06
Kan två öl vara två Three Hearts 50cl 7.5%? I så fall är det ett trevligt stycke forskning detta.

Nej, det är 75g alkohol.

Studien säger för män visar hälsofördelar vid max 28g dag

Så 2st 33cl 5% öl får du nog snegla på.

40plus
2021-03-10, 14:30
Nej, det är 75g alkohol.

Studien säger för män visar hälsofördelar vid max 28g dag

Så 2st 33cl 5% öl får du nog snegla på.

Ah, men ändå, 2 små starköl på tom mage kan vara lite behagligt avslappnande.

agazza
2021-03-10, 14:34
en shot efter jobbet med kvarg är opti

baggard
2021-03-10, 15:29
Fan då, jag som har i långa perioder druckit 2 3.5or varje dag och nu sedan nästan två månader tillbaka helt slutat med det och varit "spiknykter".... fortsätter nog med det iaf för känns bättre utan än med dom där ölen..

Sverker
2021-03-10, 19:09
Våra danska grannar har ett mer liknande beteende. Någon eller några öl fördelade över dagen. Borde inte vara så svårt att hitta underlag där som bekräftar eller förnekar fördelen med enstaka öl.

tomten1
2021-03-14, 16:04
Nej, det är 75g alkohol.

Studien säger för män visar hälsofördelar vid max 28g dag

Så 2st 33cl 5% öl får du nog snegla på.

Det här gäller om dagen alltså?

King Grub
2021-03-14, 16:08
drinks/day betyder om dagen, ja.

tomten1
2021-03-14, 16:10
drinks/day betyder om dagen, ja.

My bad, läste inte hela stycket. Tack!

Qvarnis
2021-03-18, 10:30
Nej, det är 75g alkohol.

Studien säger för män visar hälsofördelar vid max 28g dag

Så 2st 33cl 5% öl får du nog snegla på.


Nej. Det är inte 75 gram alkohol. Lätt blanda ihop volymprocent och viktprocent.

Formeln är antalet ml dryck * alkoholhalten i volymprocent * densiteten för alkohol 0,789 gram per ml.
Så för en liter öl: 1000 ml*7,5%*0,789 = 59,175 gram alkohol.