handdator

Visa fullständig version : Vad kommer att hända med mig om jag äter 500 g nötfärs VARJE dag?

vattenbuffel
2021-03-09, 10:28
Kommer jag att få ändtarmscancer DIREKT?
Vi snackar ICAs färs 12 % fett. Noterar att Livsmedelsverket rekommenderar max 500 g rött kött i veckan! 😰

Mental
2021-03-09, 10:35
Du kommer tröttna på nötfärs.
Nej, cancer tar tid att utveckla, men visst du ökar risken.
Men 3.5Kg nötfärs i veckan låter som något jag skulle kräkas på inom typ 2 veckor.

King Grub
2021-03-09, 10:41
Du kanske går från 2,1% risk att insjukna i tjocktarmscancer före 75 års ålder till kanske 2,5-3% risk.

Phjanton
2021-03-09, 10:48
Men 3.5Kg nötfärs i veckan låter som något jag skulle kräkas på inom typ 2 veckor.

Låter som du har svagt psyke, Mental. Nötfärs med ris är skitgott om man kryddar rätt och steker tillsammans med lök. Ibland lyxar man till det med ketchup på. Har levt på detta under månader långa perioder.

Melker2
2021-03-09, 11:28
Låter som du har svagt psyke, Mental. Nötfärs med ris är skitgott om man kryddar rätt och steker tillsammans med lök. Ibland lyxar man till det med ketchup på. Har levt på detta under månader långa perioder.

Jaa, och så kan man göra hamburgare, köttbullar, köttfärslimpa, tacos, köttfärssås, lasagne mm mm.
Köttfärs är extremt användbart och barnen älskar det.

Melker2
2021-03-09, 11:38
Du kanske går från 2,1% risk att insjukna i tjocktarmscancer före 75 års ålder till kanske 2,5-3% risk.
Vilken nivå på ”normalt” köttätande representerar 2,1% risk?

Ökar risken även även av färskt oprocessat kött?
Vill minnas att riskökningar i huvudsak var kopplade till processade charkuterier?

Agitator
2021-03-09, 11:39

Sedan när folk blir maniska på att äta mer hälsosamt så äter de kanske mer grönt och ökar sitt intag av bekämpningsmedel osv :)

folk som väljer att äta viss produkt konstant som fisk eller ris i större mängder än vad som anses vara normalt är nog en större risk för ens hälsa än att äta mycket kött.

King Grub
2021-03-09, 11:48
Vilken nivå på ”normalt” köttätande representerar 2,1% risk?

Genomsnittsrisken för män i Sverige. I alla fall för fem år sedan.

agazza
2021-03-09, 11:53

Pad krapow fast med stekt bulgur (kycklingbuljong), skit i fish souse, mer oystersouce, skit i thaibasilika, kör krossad anis istället.

HELVETES GOD ATT VERKLIGEN FORCERA I SIG

KÖR-BA

benk3
2021-03-09, 22:25
Haha, håller med om att nötfärs är enkelt att få ner ��

skyffelmördarn
2021-03-09, 22:56

Både Brian Shaw och Hafthor har ju varit på "The verticle diet" från Stan Efferding, som är malt rött kött och ris.

Ground bison

https://youtu.be/jrhLkLxR1Oc?t=109

Men rött kött har ju varit på menyn hos styrkefolk sen 50-talet.

40plus
2021-03-10, 07:07

Rövcancer äro ej att förakta men det äro icke nötfärs heller.

Bailah
2021-03-10, 08:00
Äter minst det dubbla det, varje dag. Still alive and thriving. Återkommer om 30+ år om jag har fått rövcancer då.

Phjanton
2021-03-10, 08:20
Äter minst det dubbla det, varje dag. Still alive and thriving. Återkommer om 30+ år om jag har fått rövcancer då.

Måhända att resultatet blir rövcancer men tror ändå du kommer tänka tillbaka på alla fina måltider och säga, "det var det värt".

Prost
2021-03-10, 10:15

Min hemmabyggda kärnreaktor bredvid soffan råkade ut för en härdsmälta precis men jag har ännu inte dött av cancer.. är nog ofarligt. ;-D

Men nej jag vore själv inte orolig för att äta en massa nötkött, dessa saker är nog de minsta möjliga påverkande faktorerna. Precis som med träning så är det det stora hela som räknas, är man aktiv, icke -rökare och har en hälsosam kroppsvikt osv så har man de mesta i ordning. Också lurigt med olika livsmedel som möjligen ökar risken för en typ av cancer men samtidigt minskar risken för en annan typ av cancer.

Att oroa sig för mycket för smådetaljer ökar säkert bara stressen och blir en negativ hälsofaktor i sig.

Melker2
2021-03-10, 11:43
Det är väl inte ens påvisat att rent färskt kött ökar risken för cancer.
Den förhöjda risken kopplades till processade charkuterier.

Agitator
2021-03-10, 12:41
Det är väl inte ens påvisat att rent färskt kött ökar risken för cancer.
Den förhöjda risken kopplades till processade charkuterier.

Jo, studier är på vanligt rött kött och förhöjd risk.

Charkuteriprodukter är också förhöjda risker.

Mental
2021-03-10, 13:20

Nja, tyvärr slås ofta gruppen rött kött ihop med processat kött.
Lite som att man ofta klumpar ihop frukt och grönsaker till en kategori.
Och det är en jäkla skillnad på 500g broccoli om dagen mot 500g banan.

Melker2
2021-03-10, 13:40

Kollade på WHO nu och där står det ” Eating red meat has not yet been established as a cause of cancer.”

Känns lite konstigt att de skriver ”not yet” och inte bara not...

För processat kött står det att det är cancerframkallande och att en daglig portion processat ökar risken från 2,1 till 2,4%.

Pongu
2021-03-10, 18:58
I en systematic review av tillgängliga studier drog 14 experter slutsatsen att det vetenskapliga stödet var ”svagt till mycket svagt” för att en minskning av rött kött skulle leda till en riskminskning och den riskminskningen skulle i så fall vara mycket liten. Kort sagt, vi är inte alls säkra på att det är på det viset och om det ändå skulle vara så är skillnaden marginell. Sen kanske man av någon anledning ändå vill äta mindre rött kött, men det har väldigt lite med hälsa att göra.

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M19-1621

Evidence Summary for Harms and Benefits of Unprocessed Red Meat Consumption

For our review of randomized trials on harms and benefits (12 unique trials enrolling 54 000 participants), we found low- to very low-certainty evidence that diets lower in unprocessed red meat may have little or no effect on the risk for major cardiometabolic outcomes and cancer mortality and incidence (15). Dose–response meta-analysis results from 23 cohort studies with 1.4 million participants provided low- to very low-certainty evidence that decreasing unprocessed red meat intake may result in a very small reduction in the risk for major cardiovascular outcomes (cardiovascular disease, stroke, and myocardial infarction) and type 2 diabetes (range, 1 fewer to 6 fewer events per 1000 persons with a decrease of 3 servings/wk), with no statistically significant differences in 2 additional outcomes (all-cause mortality and cardiovascular mortality) (16).

Pongu
2021-03-10, 19:09
Sedan ska man som vanligt inte dra säkra slutsatser om orsakssamband utifrån studier som när det handlar om kost nästan alltid är epidemiologiska studier (observationsstudier).
Ser man ett samband, t ex att människor som äter kost A har 5% lägre dödlighet än de som äter kost B, är det inte säkert att man får lägre dödlighet bara för att man byter från B till A. Kost A kan istället vara en markör för något helt annat, kanske en sundare livsstil generellt.

skyffelmördarn
2021-03-10, 19:11
Sen får man väl se det såhär med, om 25 år när det börjar bli aktuellt för oss att få rövcancer så kanske man har lyckats hitta något sätt att bota det på.

Jay-Z
2021-03-10, 20:27
Oh noez, där går min diet med 1 kilo rött kött om dagen.

Tillbaka till ze cokain, menar carBz0rs,

Gluffgluff
2021-03-18, 16:17
Du kommer få bra tryck i träningen och träningsresultat. Troligt också uppleva mindre hunger. Nötfärs är svårslaget som byggarkost enligt min erfarenhet.