handdator

Visa fullständig version : Äta protein för målvikt eller inte? Kaninsvält!?


Vue
2021-03-06, 20:54
Hej,

Jag är 190 cm lång och väger 160 kg. Min idealvikt är 88 kg.

Har börjat styrketräna tre gånger i veckan för att lägga på mig muskelmassa.

Äter i dag ~2850 kalorier, ~317 g protein, ~107 g fett och ~140 g kolhydrater.

~45% av mitt kaloriintag är protein, vilket gör att jag ligger i riskzonen för kaninsvält.

Jag har svårt att äta fett och kolhydrater eftersom jag kopplar det till viktuppgång.

Ska jag äta protein efter min nuvarande vikt eller målvikt?

Styrkelabbet skriver följande:

Ett proteinintag kring 1,4–2 g/kg/dag leder till större styrkeökningar, större muskeltillväxt och större fettminskning än RDI, för styrketränande personer.

Ett proteinintag om 1,8–2,7 g/kg/dag rekommenderas för tränade personer som vill bevara muskelmassa, tappa mer fett och hålla sig mättare vid ett kaloriunderskott.

Högre proteinintag (3 g/kg/dag) kan ha små positiva effekter på kroppskompositionen (ration mellan fett- och muskelmassa) hos tränade personer, men mer forskning behövs.

Proteinbehovet stiger om du:
har stor muskelmassa
tränar (jämfört med en vilodag)
eller ligger på kaloriunderskott.

EnergiÖverskott
2021-03-07, 05:52
Du är så pass extremt fet att kaninsvält är det sista du behöver oroa dig för. Dessutom äter du en anseenlig mängd fett och kolhydrat fortfarande.

Antingen trollar du eller så behöver du läsa på näringsläran lite mer.

Prost
2021-03-07, 10:41
Jag får Väldigt ofta känslan av att folk trollar på detta forum.. Detta låter inte som någon nybörjare heller, få startar nog med sådan koll på sina macros och hen har uppenbarligen redan varit inne på styrkelabbets sida etc.

Om jag mot förmodan skulle ha fel så ber jag om ursäkt men jag är ofelbar och har alltid rätt så tror inte det.. :-P

EnergiÖverskott
2021-03-08, 08:31
Jag får Väldigt ofta känslan av att folk trollar på detta forum.. Detta låter inte som någon nybörjare heller, få startar nog med sådan koll på sina macros och hen har uppenbarligen redan varit inne på styrkelabbets sida etc.

Om jag mot förmodan skulle ha fel så ber jag om ursäkt men jag är ofelbar och har alltid rätt så tror inte det.. :-P

Håller med. Saknar lite för 5-6 år sedan när det var ett bra surr här på forumet med många frekventa besökare.

Armed Dingo
2021-03-08, 11:17
Det är plasttiger. Samma ramsa. Ett citat, en fetad mening, en korkad fråga.