handdator

Visa fullständig version : Kan jag äta såhär på obestämd tid?


Lyftarjohhny
2021-03-04, 20:09
Tjena!

Är i full gång med en deff och har kommit in i en kostrutin som jag trivs förvånansvärt bra med. Den innebär dock en rätt enformig kost så jag tänkte höra om det finns några större risker med att äta såhär en längre period.

Intaget ser ut likadant varje dag:

Frukost:

4 ägg
10g Bregott
40g skinka
Några cocktailtomater eller en näve spenat


Följande måltid två gånger till lunch/middag:

300g kött/kyckling (alltid två olika/dag och oftast lite fetare varianter som typ kotletter eller kycklinglår)
300g grönsaker, varierat mellan broccoli, brysselkål, blomkål, paprika, zucchini och haricot verts
15g bregott
skamlösa mängder slender chef såser

Utöver detta intages även en drink på 40g kasein med 3DL mandelmjölk

Kosttillskott intages dagligen i form av:

Multivitamin
ZMA
Järntablett
D-vitamin
Kalium
Kreatin

Så vad tror vi, adonis eller benskörhet efter någon månad på den här kosten?

Flem
2021-03-05, 00:52
adonis eller benskörhet efter någon månad på den här kosten?
Jag uppskattar det lite slarvigt till runt 1500kcal, 31g kolhydrater, 87g fett och 118g protein.

Räknar man endast på maten så hamnar du snålt på B1, D, kalcium, kalium, magnesium och fiskfettsyror. Du fångar upp vitamin D med tabletterna men en idé kan vara att ersätta dem med torskleverolja så får du även i dig fiskfettsyror. ZMA-tabletterna kanske du vill ersätta med endast magnesium då det här upplägget knappast saknar B6 eller zink. Järn får du i dig en bit över rekommenderat dagligt intag så de tabletterna behövs möjligtvis inte.

Den mängden kål och spenat du får i dig är kanske i längden inte så bra. De hämmar upptaget av jod som då i sin tur leder till en rad olika hälsoproblem. Koka eller ångkoka dessa samt variera med andra nyttiga växter som inte innehåller goitrogener.

Lyftarjohhny
2021-03-05, 08:55
Jag uppskattar det lite slarvigt till runt 1500kcal, 31g kolhydrater, 87g fett och 118g protein.

Räknar man endast på maten så hamnar du snålt på B1, D, kalcium, kalium, magnesium och fiskfettsyror. Du fångar upp vitamin D med tabletterna men en idé kan vara att ersätta dem med torskleverolja så får du även i dig fiskfettsyror. ZMA-tabletterna kanske du vill ersätta med endast magnesium då det här upplägget knappast saknar B6 eller zink. Järn får du i dig en bit över rekommenderat dagligt intag så de tabletterna behövs möjligtvis inte.

Den mängden kål och spenat du får i dig är kanske i längden inte så bra. De hämmar upptaget av jod som då i sin tur leder till en rad olika hälsoproblem. Koka eller ångkoka dessa samt variera med andra nyttiga växter som inte innehåller goitrogener.

Tjena! Nja, räknat på 7g/85 p/kcal per ägg och 18/140 p/kcal per 100g kött landar det på ~1800 kcal och 190-200g protein lite beroende på val av grönsaker :) ska definitivt börja trycka olja och skippa ZMA, upplever dessutom att jag får lite märkliga drömmar av de senare så det är välkommet.

Tar järntabletter på recept pga tidigare anemi, så käkar dem enligt logiken better safe than sorry. Autoreglerar intaget något i det att jag skippar ett par dagar om mina efterlämningar på toa är kolsvarta.

Ang. Intag av kol/spenat. För att klargöra rör det som om ~30g spenat kanske tre gånger i veckan och ~200g blomkål/brysselkål om dagen. Är detta alltså tillräckliga mängder för att orsaka problematik med jodupptaget?

Tack för input!

Flem
2021-03-06, 13:47
räknat på 7g/85 p/kcal per ägg och 18/140 p/kcal per 100g kött landar det på ~1800 kcal och 190-200g protein lite beroende på val av grönsaker :)Antar att du menade 300g kött 2ggr om dagen, dvs. 600g muskler totalt. Då blir det liknande uppskattning.

Tar järntabletter på recept pga tidigare anemi, så käkar dem enligt logiken better safe than sorry. Autoreglerar intaget något i det att jag skippar ett par dagar om mina efterlämningar på toa är kolsvarta.Isåfall är det intressant att veta varför du utvecklade anemi. Hur mycket järn tar du? Antar att avföringen blir mörk av att kroppen inte tar till sig järnet.
Ang. Intag av kol/spenat. För att klargöra rör det som om ~30g spenat kanske tre gånger i veckan och ~200g blomkål/brysselkål om dagen. Är detta alltså tillräckliga mängder för att orsaka problematik med jodupptaget?Det beror på tillagningsmetod och individuella skillnader. Jag har inget svar på mängd. Har man sköldkörtelsjukdom i släkten så kanske man vill vara extra noggrann och mäta sköldkörtelvärden om man äter mycket goitrogena växter. Ditt intag av jod är inte heller särskilt högt, ca. 171mg och rekommenderat dagligt intag är 150mg. Andra faktorer kan spela in såsom om du saltar maten med joderat salt och hur och hur länge saltet är lagrat eftersom förluster infinner sig med tiden.

Lyftarjohhny
2021-03-06, 15:07
Antar att du menade 300g kött 2ggr om dagen, dvs. 600g muskler totalt. Då blir det liknande uppskattning.

Isåfall är det intressant att veta varför du utvecklade anemi. Hur mycket järn tar du? Antar att avföringen blir mörk av att kroppen inte tar till sig järnet.
Det beror på tillagningsmetod och individuella skillnader. Jag har inget svar på mängd. Har man sköldkörtelsjukdom i släkten så kanske man vill vara extra noggrann och mäta sköldkörtelvärden om man äter mycket goitrogena växter. Ditt intag av jod är inte heller särskilt högt, ca. 171mg och rekommenderat dagligt intag är 150mg. Andra faktorer kan spela in såsom om du saltar maten med joderat salt och hur och hur länge saltet är lagrat eftersom förluster infinner sig med tiden.

Precis, mängderna är alltså för en måltid, varav två smiskas ner om dagen.
Utvecklade anemi och en mängd annat jävelskap i samband med en alldeles för hård deff för två år sedan, då kombinationen underätning och överträning fick pågå tillräckligt länge för att mer eller mindre köra kroppen i botten.

Ang. Salt så bränner jag på riktigt ordentligt varje måltid (till den grad att min flickvän skämtar om det)

Flem
2021-03-06, 17:07
Utvecklade anemi och en mängd annat jävelskap i samband med en alldeles för hård deff för två år sedan, då kombinationen underätning och överträning fick pågå tillräckligt länge för att mer eller mindre köra kroppen i botten.Låter inte som att du skulle behöva mer järn till den här deffen i alla fall. Uppskattar det till att du ligger på 17mg och RDI är på 9mg. Det är 2 år sedan och har du inga symtom på järnbrist så gör det nog mer ont än nytta att ta järntillskott.