Visa fullständig version : Hur sent dricker ni er sista kopp kaffe (eller koffeinintag)
Jag har som vana att dricka sista koppen vid 15:00 (somnar vid 20:30-21:00) men har funderat på att börja dricka en kopp på kvällen för att det är så himla gott. Dock lite orolig för negativ inverkan på sömnen, eftersom jag har förstått att koffein kan störa både insomnande och sömnen per se.
Vid vilken tid dricker ni er sista koffeinbesudlade dryck?
Jag körde också 15:00 en lång period, fram tills jag insåg att jag inte fick lika djup sömn. Försöker ta min sista kopp senast ~13-14 numera.
King Grub
2021-03-02, 18:10
Vid ettiden innan jag går och tränar. Rent koffein. Kanske en kopp tidigare under dagen, men jag är inte någon kaffedrickare av rang.
Cola dricker jag senare, om och när jag dricker cola, men jag har inte upplevt att det påverkar sömnen.
berserken
2021-03-02, 19:06
Dricker bara på morgonen innan jobbet utom på helgerna då blir det nån kopp vid 13-14 tiden .Men kan säkert ta nån kopp innan jag går och lägger mej med aldrig märkt nån uppiggande effekt av koffein
vicarious
2021-03-02, 19:16
Senast kl 15. Går isäng 22-00. Finns det inte kaffe med lite lägre koffeinhalt?
Uncle Joe
2021-03-02, 19:38
Under tidig vuxenålder kunde jag dricka 5,6 koppar om dagen utan några helst problem.
Numera - aldrig efter lunch. Max två koppar fm.
Påverkar min sömn annars.
hade 15 ett tag men fick flytta det till lunch - 14:00
har börjat med max 2 koppar om dagen mörkrostat. vanlig klassisk koppstorlek
Illustrerade mannen
2021-03-02, 20:12
??? Begriper ingenting? Kan dricka kaffe precis när som helst... Varje kväll till rapport och ibland en kopp efteråt också. De senaste 11 åren har jag druckit väsentligt mycket mindre än tidigare - slutade dricka alkohol 2012 - nu blir det 3-6 koppar om dagen, oftast 5-6. Sover som en björn i ide, dvs djupt och skönt.
Under tidig vuxenålder kunde jag dricka 5,6 koppar om dagen utan några helst problem.
Numera - aldrig efter lunch. Max två koppar fm.
Påverkar min sömn annars.
Samma här. Drack väldigt mycket krutstarkt kok, bondkaffe när jag bodde på den svenska landsbygden. Sover djupt vanligtvis men på sista tiden har jag haft lite problem så tar jag någonting så blir det snarare någonting som för mig att sova bättre.
Går mer och mer över till enbart vatten eller någonting lätt drickbart på morgonen och skippar kaffet helt, vill att sömnen skall göra sitt för allt.
RökteUppMinKatt
2021-03-02, 23:11
Siktar på senast 5 timmar innan läggdags så senast 20-21.
Whizzlarn
2021-03-02, 23:55
Väldigt sällan efter 12.00.
Starke75an
2021-03-03, 02:28
Vid 2 eller 3 tiden. Senare påverkar sömnen. Somnar ändå, men vaknar lättare under natten.
TotteShaped4Life
2021-03-03, 03:31
Dricker 4-5 koppar på morgonen så sista koppen blir runt 06-07.
Mycket olika. Men har druckit kaffe så sent som någon halvtimme innan sänggående. Har aldrig märkt någon skillnad på sömnkvalitet.
Tyvärr får jag ju heller ingen effekt av en kopp kaffe på morgonen....
Ska jag träna tidigt, vilket jag ofta gör så behövs 600-800mg. I tablettform för att jag ska känna någon pigghetseffekt...
Dricker 4-5 koppar om dagen. Slutar vid 15 ungefär och lägger mig 23-00. Funkar bra!
Uncle Joe
2021-03-03, 11:36
Samma här. Drack väldigt mycket krutstarkt kok, bondkaffe när jag bodde på den svenska landsbygden. Sover djupt vanligtvis men på sista tiden har jag haft lite problem så tar jag någonting så blir det snarare någonting som för mig att sova bättre.
Går mer och mer över till enbart vatten eller någonting lätt drickbart på morgonen och skippar kaffet helt, vill att sömnen skall göra sitt för allt.
Kanske värt att testa att helt skippa kaffet på morgonen helt. Eller en halv kopp.
Inte efter 18, före det har jag inte märkt någon försämring. Men å andra sidan är mitt sovmönster inte det bästa så det är svårt att säga något säkert.
Wrenchgirl
2021-03-03, 19:25
Vanligen min efter-lunch-kaffe kring 11:30 ca.
Dricker väldigt sällan efter 14-15 på vardagar.
Kan dricka det sista nån timme innan läggdags. Somnar alltid på 5 min.
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Senast 8h innan läggdags.
Uncle Joe
2021-03-04, 09:11
Kan dricka det sista nån timme innan läggdags. Somnar alltid på 5 min.
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
Avundas er som kan somna närsomhelst och varsomhelst på 5 min. Min pappa är sån.
sladdbarn
2021-03-04, 11:49
Oj, det var många som är känsliga, blev lite förvånad.
Inget kaffe efter 19:00 för min del om jag ska lägga mig 22:00.
Avundas er som kan somna närsomhelst och varsomhelst på 5 min. Min pappa är sån.
På tal om föräldrar,
Jag har fått min vana att dricka kaffe sent på kvällen från just mina föräldrar. De har gjort så under hela min uppväxt (kaffe och nattmacka vid 22-23-tiden och därefter i säng.
De verkar inte haft några sömnproblem de heller.
Senast kl 12 numera. Märker att jag sover mycket djupare och bättre om koffeinet har gått ur kroppen någorlunda.
Halveringstiden för koffein är uppåt 6 timmar så det tar tid. Dricker jag det sista kl. 12 kan jag ha mer än fjärdedel kvar om jag lägger mig kl. 23.
Brukar sluta dricka kaffe eller koffein runt 1 men ibland blir det någon kopp sent på kvällen. Ifall jag dricker sent så gör det inte så mycket 1 dag förskjuter insomning lite bara .Blir bara ett problem ifall jag börjar dricka kaffe senare och senare. :D
Ozziking
2021-03-06, 23:30
Sällan efter 13. Då och då någon energidryck vid 14-15 men brukar oftast dricka te eller koffeinfritt kaffe efter 12-13
Skickat från min iPhone med Tapatalk
En timma innan jag lägger mig cirka. Somnar direkt och sover hela natten utan att vakna :P
Vardagar sväljs sista flabben kl 14.00. På helger dricker jag bara morgonkaffe.
TheDoctor
2021-03-11, 20:12
Dricker 3 koppar om dagen på vardagar. Två till frukost, en efter lunch ca 12.30. jag har rätt bestämda sömnrutiner för att ens få det att funka. Så för mig blir det inget kaffe efter den tiden.
Ska jag inte jobba dagen efter kan det hända att det slinker ner någon enstaka mer kopp.
Tkirsgnirän
2021-03-12, 00:11
Sjukt hur vissa kan dricka koffein utan att påverka sömnen. Dricker jag sent så blir jag helt "tjackad" och ligger uppe hela natten. Blir dock inte så pigg av kaffe under dagen, men på kvällen då jävlar. (Lär bero delvis på totala mängden koffein ja, samt att jag för övrigt är mer vaken på kvällstid). Min halvbror kan svepa en halv liter redbull sen sova utan problemen.
Kan dricka vid 16 och somna vid 12 ungefär.
Kanske vid nio eller tio på kvällen. Ett par timmar innan sänggående. Går bra. Klarar dock inte av det på morgonen utan har första koppen vid lunch.
Langster
2021-03-12, 15:38
Sjukt hur vissa kan dricka koffein utan att påverka sömnen. Dricker jag sent så blir jag helt "tjackad" och ligger uppe hela natten. Blir dock inte så pigg av kaffe under dagen, men på kvällen då jävlar. (Lär bero delvis på totala mängden koffein ja, samt att jag för övrigt är mer vaken på kvällstid). Min halvbror kan svepa en halv liter redbull sen sova utan problemen.
Kan dricka vid 16 och somna vid 12 ungefär.
Jag blir sjukt mycket mer uppiggad av koffein på morgonen än på kvällen. 600 mg på fastande mage på morgonen är raketbränsle, men samma dos på kvällen känns knappt alls.
Intar numera sällan koffein efter typ lunchtid ändå.
Jag antar att det fastande tillståndet gör viss skillnad, samt att kontrasten mellan morgonseg och påtänd är större än den mellan eftermiddagssömnig och påtänd.
Normalt kl12, men jag experimenterar nu med kl15. Hittills är jag pigg fram till kl21 då jag blir trött vilket är perfekt då jag lägger mig kl22. Normalt blir jag trött kl19 och lägger mig fortfarande 22.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.