handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler som vegan


King Grub
2021-02-23, 09:35
Inom en nära framtid...

https://i.imgur.com/f1igNVf.jpg

:kinky:

Mental
2021-02-23, 09:46
G.W/Jussup fick just en stroke tror jag ;)

Beemel
2021-02-23, 09:53
Meeeen, det går väl inte?!?
Vart ska de få sitt protein från???

=)=)

Skämt åsido, även om jag själv pendlat lite mellan vegansk och lakto-ovo-vegetarisk kosthållning så gissar jag på att denna kommer bli mer eller mindre ett givet köp för min del!

Är uppriktigt nyfiken, är "modellen" på bokens framsida vegan?

Löpsko
2021-02-23, 10:47
2021 året då hela kolozzeum blev veganer och åkte på urkult i hampabyxor

Punk
2021-02-23, 14:30
Coolt!

Rikard Jansson
2021-02-23, 14:51
Om den är 1 sida och det enda som står är "det går inte lul beta vegans" så stödköper jag 10 ex

40plus
2021-02-23, 15:12
(Att ineffektivt) Bygga muskler som vegan

King Grub
2021-02-23, 15:21
Här gick det bra under 12 veckor i alla fall.

https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-021-01434-9?fbclid=IwAR0aEMqJiFZhRYNHER2YUSEi-vlKxfZWijwGzNuxOcfuGCDzbICuqzDwq6g

Det går inte att bara byta ut allt mot veganska alternativ, utan man måste matcha protein- och helst leucinmängden. Det gör inte alla, eller ens många.

broman
2021-02-23, 17:11
Jag vill bli kött, jag äta kött.

Edd
2021-02-23, 18:49
Här gick det bra under 12 veckor i alla fall.

https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-021-01434-9?fbclid=IwAR0aEMqJiFZhRYNHER2YUSEi-vlKxfZWijwGzNuxOcfuGCDzbICuqzDwq6g

Det går inte att bara byta ut allt mot veganska alternativ, utan man måste matcha protein- och helst leucinmängden. Det gör inte alla, eller ens många.

bara köra 60/40 split på ris/ärtprotein pulver så är man hemma *flex*

Beemel
2021-02-23, 19:27
(Att ineffektivt) Bygga muskler som vegan

Varför skulle det, per default, vara ineffektivt?
(förutsatt att man förstår sig på grundläggande näringslära)

40plus
2021-02-24, 07:06
Varför skulle det, per default, vara ineffektivt?
(förutsatt att man förstår sig på grundläggande näringslära)

Ineffektivt jämfört med normal kost (mjölk, ägg, kött). Att det rent teoretiskt är möjligt att matcha näringsvärdet, energin, proteinmängden och speciellt typen av protein tex lecuin betyder inte att det är effektivt.

Effektivt är att trycka i sig en näve ägg, en köttabit och skölja ner med mjölk. Mycket protein, rätt typ av protein, mycket energi, snabbt, enkelt, billigt, lättåtkomligt, lättlagat osv.

Ett veganskt alternativ kräver efterforskning, kanske en resa till en mer välsorterad butik, noggrannare beräkning av näringsämnena osv. Det är helt enkelt inte lika effektivt. (Och detta vet du såvida du inte är helt okunnig om näringslära.)

Bruce Banner
2021-02-24, 09:43
Kommer sälja som smör.

Kul.

/Bruce

Mental
2021-02-24, 10:34
Ineffektivt jämfört med normal kost (mjölk, ägg, kött). Att det rent teoretiskt är möjligt att matcha näringsvärdet, energin, proteinmängden och speciellt typen av protein tex lecuin betyder inte att det är effektivt.

Effektivt är att trycka i sig en näve ägg, en köttabit och skölja ner med mjölk. Mycket protein, rätt typ av protein, mycket energi, snabbt, enkelt, billigt, lättåtkomligt, lättlagat osv.

Ett veganskt alternativ kräver efterforskning, kanske en resa till en mer välsorterad butik, noggrannare beräkning av näringsämnena osv. Det är helt enkelt inte lika effektivt. (Och detta vet du såvida du inte är helt okunnig om näringslära.)

Man kommer vara grymt ineffektiv så länge man inte trycker testo.

Mental
2021-02-24, 10:34
Kommer sälja som kokosfett.

Kul.

/Bruce

Fixed that for ya! ;)

G.W
2021-02-24, 10:47
https://gbatemp.net/attachments/1029547-thread_locked-gif.226225/

Beemel
2021-02-24, 12:02
Ineffektivt jämfört med normal kost (mjölk, ägg, kött). Att det rent teoretiskt är möjligt att matcha näringsvärdet, energin, proteinmängden och speciellt typen av protein tex lecuin betyder inte att det är effektivt.

Effektivt är att trycka i sig en näve ägg, en köttabit och skölja ner med mjölk. Mycket protein, rätt typ av protein, mycket energi, snabbt, enkelt, billigt, lättåtkomligt, lättlagat osv.

Ett veganskt alternativ kräver efterforskning, kanske en resa till en mer välsorterad butik, noggrannare beräkning av näringsämnena osv. Det är helt enkelt inte lika effektivt. (Och detta vet du såvida du inte är helt okunnig om näringslära.)

Du får det att låta som om man måste göra dessa efterforskningar innan varenda måltid varenda dag.

Under mina perioder med vegansk kost så har jag 4-5 goto måltider. som fyller funktionen väl.
Så den tid jag lägger är mer eller mindre exakt lika stor i vardagen oavsett kosthållning.

I dagsläget är mer eller mindre varenda ICA tillräcklig för att fylla alla behov man kan tänkas ha.

(och detta vet du såvida du inte är helt ignorant)

Bruce Banner
2021-02-24, 12:41
Fixed that for ya! ;)
Ha ha, det var helt klart fail från min sida, 1-0 till forumledningen.

/Bruce

40plus
2021-02-24, 13:03
Du får det att låta som om man måste göra dessa efterforskningar innan varenda måltid varenda dag.

Under mina perioder med vegansk kost så har jag 4-5 goto måltider. som fyller funktionen väl.
Så den tid jag lägger är mer eller mindre exakt lika stor i vardagen oavsett kosthållning.

I dagsläget är mer eller mindre varenda ICA tillräcklig för att fylla alla behov man kan tänkas ha.

(och detta vet du såvida du inte är helt ignorant)

Som sagt, det går, men det är inte lika effektivt och det var det jag sade.

Matchar du näringsvärdena (vitaminer, mineraler, järn, fett, kolhydrater, omega 3, omega 6, leucin etc i din veganska måltid jämfört med en normal måltid så lär inte dina muskler bry sig om varifrån proteinet och näringen kommer ifrån. Dina tarmar och ditt rövhål lär ha mer att klaga på dock om du exakt ska matcha en middag med ägg, mjölk och kött på 1500kcal med en helvegansk middag.

Men lika effektivt är det då inte, att bygga muskler på vegansk kost kontra normal kost, alla variabler inräknat (som sig bör när man pratar effektivitet)

Whizzlarn
2021-02-24, 13:14
Som sagt, det går, men det är inte lika effektivt och det var det jag sade.

Matchar du näringsvärdena (vitaminer, mineraler, järn, fett, kolhydrater, omega 3, omega 6, leucin etc i din veganska måltid jämfört med en normal måltid så lär inte dina muskler bry sig om varifrån proteinet och näringen kommer ifrån. Dina tarmar och ditt rövhål lär ha mer att klaga på dock om du exakt ska matcha en middag med ägg, mjölk och kött på 1500kcal med en helvegansk middag.

Men lika effektivt är det då inte, att bygga muskler på vegansk kost kontra normal kost, alla variabler inräknat (som sig bör när man pratar effektivitet)

Tror du blandar ihop "effektivt" med "smidigt". :smash:

40plus
2021-02-24, 14:28
Tror du blandar ihop "effektivt" med "smidigt". :smash:

Nja jag håller inte med. För mig är att bygga muskler effektivt samma sak som att optimera sin muskelbyggning. Då innefattar det allt man kan göra för att förenkla muskelbyggningen, frånsett illegala preparat, och då har animaliska produkter en självklar plats.

Beemel
2021-02-25, 10:58
Nja jag håller inte med. För mig är att bygga muskler effektivt samma sak som att optimera sin muskelbyggning. Då innefattar det allt man kan göra för att förenkla muskelbyggningen, frånsett illegala preparat, och då har animaliska produkter en självklar plats.

fast den nivån av optimering som du talar om är ju borderline nojja.

Skillnaden gällande faktiskt muskelbygge över tid:

Om man jämför en vegansk kost som är tillräckligt bra, med en animalisk kosthållning.
(utan att för den skull, på milligrammet, matcha precis alla näringsvärdena i den utsträckning som du väljer att göra )

Så gissar jag på att det inte skiljer i många grams muskelprotein per år.

Men så klart vill man optinojja runt parametrar, som i slutändan gör extremt liten skillnad på restultat, så kanske (även om jag fortfarande inte är övertygad om att så faktiskt är fallet) du har en minimal poäng i att den animaliska kosthållningen är "effektivare".

Kort sagt, skillnaden mellan en "tillräckligt bra" (utan att optionanera för mycket) vegansk kost och en überoptimerad animalisk kost tror jag i slutändan kommer göra minimal skillnad på resultatet.

40plus
2021-02-25, 11:44
fast den nivån av optimering som du talar om är ju borderline nojja.

Skillnaden gällande faktiskt muskelbygge över tid:

Om man jämför en vegansk kost som är tillräckligt bra, med en animalisk kosthållning.
(utan att för den skull, på milligrammet, matcha precis alla näringsvärdena i den utsträckning som du väljer att göra )

Så gissar jag på att det inte skiljer i många grams muskelprotein per år.

Men så klart vill man optinojja runt parametrar, som i slutändan gör extremt liten skillnad på restultat, så kanske (även om jag fortfarande inte är övertygad om att så faktiskt är fallet) du har en minimal poäng i att den animaliska kosthållningen är "effektivare".

Kort sagt, skillnaden mellan en "tillräckligt bra" (utan att optionanera för mycket) vegansk kost och en überoptimerad animalisk kost tror jag i slutändan kommer göra minimal skillnad på resultatet.

Ja absolut, en vegansk diet som är tillräckligt bra för muskelbyggning borde över tid ge samma resultat som en animalisk diet.
Jag menar bara att för gemene man är det mycket effektivare att få i sig alla nödvändiga näringsämnen på ett snabbt, enkelt och billigt sätt med en animalisk diet.

Men har man betänkligheter över att äta animaliska produkter och gärna genomlider lite besvär och omständighet så lär vegansk kost fungera finfint så länge man får i sig likvärdig näring som vid animalisk diet.

Beemel
2021-02-25, 12:47
Ja absolut, en vegansk diet som är tillräckligt bra för muskelbyggning borde över tid ge samma resultat som en animalisk diet.
Jag menar bara att för gemene man är det mycket effektivare att få i sig alla nödvändiga näringsämnen på ett snabbt, enkelt och billigt sätt med en animalisk diet.

Men har man betänkligheter över att äta animaliska produkter och gärna genomlider lite besvär och omständighet så lär vegansk kost fungera finfint så länge man får i sig likvärdig näring som vid animalisk diet.

Så då är vi tillbaka på det som nämndes tidigare.
Du pratar mer om smidighet än om effektivitet =)

Och som parates, det är inte mer omständigt eller tidskrävande för "gemene man" att lära sig en muskeloptimerandevegansk kosthållning än det är att lära sig en muskeloptimerande animalisk kost.
I båda fallen behöver man läsa på lite.
men ungefär lika mycket i båda fallen.

Har man redan kunskapen om det ena fallet så tar det eventuellt lite tid att lära sig det andra.
Dock är detta fortfarande frågan om en "engångsgrej" då näringslära inte ändrar sig särskilt mycket över tid. Lär man sig ungefär vad man ska få i sig så kommer man sedan kunna det.

Arne Persson
2021-02-26, 08:24
Min helveganske kompis Paranthropus Boisei* meddelar att ett antal kilo/dag blandat grönt och övrig vegkost är det bästa. Kolla in gorillorna och gör om och gör rätt!:)

*skall som artnamn självklart stavas boisei. Använde det här dock som personnamn.:d

Flem
2021-02-27, 17:22
Ja absolut, en vegansk diet som är tillräckligt bra för muskelbyggning borde över tid ge samma resultat som en animalisk diet.det är inte mer omständigt eller tidskrävande för "gemene man" att lära sig en muskeloptimerandevegansk kosthållning än det är att lära sig en muskeloptimerande animalisk kost.
I båda fallen behöver man läsa på lite.
men ungefär lika mycket i båda fallen.

Skulle hävda att det till och med är omöjligt att nå samma resultat om man utesluter animaliska livsmedel. Helt enkelt då en sådan kost medför lägre nivåer av en hel del näringsämnen som påverkar ork, muskeluppbyggnad, m.m.

40plus
2021-03-01, 07:21
Skulle hävda att det till och med är omöjligt att nå samma resultat om man utesluter animaliska livsmedel. Helt enkelt då en sådan kost medför lägre nivåer av en hel del näringsämnen som påverkar ork, muskeluppbyggnad, m.m.

Nja, vad jag har sett så finns det, iaf i teorin, veganska alternativ som ger allt som animaliska produkter ger. Men effektivt är det fan inte för man får vara raketforskare för att räkna och mäta upp alla olika sorters grönfoder som man måste trycka i sig i vemodiga mängder för att få i sig samma saker som vid animalisk diet.

Och bor man utanför en storstad så är det säkerligen flera saker man behöver som knappt finns i lokala icabutiken.

Jag tror dom flesta kan få i sig 2st hela ägg, 250g lax, några dl ris och lite broccoli med en skvätt olivolja över riset samt ett glas med 3dl mjölk. Allt detta är enkelt, billigt och finns att köpa överallt.
Men jag undrar vad för oheliga avkok man behöver göra för att göra en vegansk middag som innehåller exakt samma mängd vitaminer, mineraler, järn, omega-3-6, leucinrikt protein, fett och kalorier som den middagen.

Scree
2021-03-01, 11:08
Skulle hävda att det till och med är omöjligt att nå samma resultat om man utesluter animaliska livsmedel. Helt enkelt då en sådan kost medför lägre nivåer av en hel del näringsämnen som påverkar ork, muskeluppbyggnad, m.m.


Vilka näringsämnen och varför skulle dessa påverka till en såpass stor grad att det är omöjligt att uppnå samma resultat?

Nu är det ca 1.2 år jag slutade äta kött, och 8 månader sedan andra animaliska produkter uteslutits. Ska jag vara helt ärlig, märker ingen skillnad alls... Om något har det gått bättre den sista tiden, starkare än jag någonsin varit i många övningar. Inte för att det skulle vara tack vare min "vegansk" livsstil, men för att det inte spelar någon större roll om man har lite vett i huvudet när det kommer till kosten.....

Det känns som att många lever efter ett mindset att "kött bygger kött" och att för varje köttbit som äts så visualiseras det att det skulle lägga sig direkt på biceps.

Flem
2021-03-01, 21:58
Nja, vad jag har sett så finns det, iaf i teorin, veganska alternativ som ger allt som animaliska produkter ger. Men effektivt är det fan inte för man får vara raketforskare för att räkna och mäta upp alla olika sorters grönfoder som man måste trycka i sig i vemodiga mängder för att få i sig samma saker som vid animalisk diet.Ja, i en del fall kan det vara ordentligt komplicerat då vissa är t.ex. ineffektiva omvandlare av linolensyra till fiskfettsyror och andra är ineffektiva omvandlare av betakaroten till retinol. Omvandlingen av vitamin D2 till D3 är också den inte särskilt effektiv vilket kan ställa till det för de som bor vid våra breddgrader. Lyckas man ordna så man får i sig dessa så återstår ytterligare laserprecision för att bl.a. få i sig vitamin B12 och vitamin K2 i tillräcklig mängd för optimal hälsa. Lägg därtill att det finns en hel del ämnen som exempelvis kreatin, taurin och kollagen som finns i väldigt begränsad mängd eller inte alls hos växter.
Jag tror dom flesta kan få i sig 2st hela ägg, 250g lax, några dl ris och lite broccoli med en skvätt olivolja över riset samt ett glas med 3dl mjölk. Allt detta är enkelt, billigt och finns att köpa överallt.120g ägg, 250g lax, 3dl ris, 150g broccoli, 15ml olivolja samt 3dl mjölk ger runt 2100kcal, 250g kolhydrater, 74g fett och 106g protein. Kör man styrketräning kanske man vill ha lite mer protein. Det blir även snålt med vitamin A, 437mcg mot rekommenderat dagligt intag (RDI) på 900mcg, järn, 4,1mg mot RDI på 9mg, kalcium, 507mg mot RDI på 800mg, kalium, 2277mg mot RDI på 3500mg och magnesium, 173mg mot RDI på 350mg. Med 250g lax kommer man inte heller upp i optimal mängd för i alla fall kreatin.

King Grub
2021-03-02, 11:28
Nu är boken ute! https://butik.styrkelabbet.se/ Skynda fynda!

sladdbarn
2021-03-02, 11:52
Jag tror absolut det går att bygga muskler som vegetarian, men osäker på om det är helt optimalt.

Finns det några vegetarianer i olympia?

En annan sak, det borde vara än svårare att deffa som vegetarian.

Dåren
2021-03-02, 12:30
Nu är boken ute! https://butik.styrkelabbet.se/ Skynda fynda!

Jajamen! Synd bara att inget signerat ex fanns att köpa i webbshoppen.

Dåren
2021-03-02, 12:46
Köpte bundlen med fysisk bok och e-bok men hittar ingen instruktion för hur jag laddar ner min PDF. :confused:

Dåren
2021-03-02, 13:04
Köpte bundlen med fysisk bok och e-bok men hittar ingen instruktion för hur jag laddar ner min PDF. :confused:

Lösning: klicka på den stora, röda länken i beställningsbekräftelsen. :smash:

Arne Persson
2021-03-02, 15:36
Nu är boken ute! https://butik.styrkelabbet.se/ Skynda fynda!

Betald och klar...:)

Arne Persson
2021-03-03, 13:52
Boken verkar redan vara i antågande!:)

40plus
2021-03-04, 07:16
120g ägg, 250g lax, 3dl ris, 150g broccoli, 15ml olivolja samt 3dl mjölk ger runt 2100kcal, 250g kolhydrater, 74g fett och 106g protein. Kör man styrketräning kanske man vill ha lite mer protein. Det blir även snålt med vitamin A, 437mcg mot rekommenderat dagligt intag (RDI) på 900mcg, järn, 4,1mg mot RDI på 9mg, kalcium, 507mg mot RDI på 800mg, kalium, 2277mg mot RDI på 3500mg och magnesium, 173mg mot RDI på 350mg. Med 250g lax kommer man inte heller upp i optimal mängd för i alla fall kreatin.

Mitt exempel är vad en man som äter normal kost kan få i sig på en middag, inte på hela dagen. Tog detta exemplet för att visa att det är en extrem skillnad på effektiv kost för muskelbyggning gällande veganism kontra animalisk diet.

Många vill få det att jag pratar om vad som är enkelt men jag anser att man visst kan prata om musklebyggarkost som effektiv kost eller ineffektiv kost för att just bygga muskler. Och där är animalisk diet oerhört mycket effektivare än vegansk.

Flem
2021-03-05, 01:02
Mitt exempel är vad en man som äter normal kost kan få i sig på en middag, inte på hela dagen. Tog detta exemplet för att visa att det är en extrem skillnad på effektiv kost för muskelbyggning gällande veganism kontra animalisk diet.

Många vill få det att jag pratar om vad som är enkelt men jag anser att man visst kan prata om musklebyggarkost som effektiv kost eller ineffektiv kost för att just bygga muskler. Och där är animalisk diet oerhört mycket effektivare än vegansk.

Ditt exempel ger dock ungefär 2100kcal vilket till ett ungefär är vad en inaktiv vuxen man i snitt förbrukar på en dag. Upplägg med långa fasteperioder är inte alls vanliga så jag ser inte hur du kan likna det vid en vanlig middag. Däremot håller jag med om att veganism är ineffektivt då det inte kommer ge samma resultat fysiskt och kognitivt eftersom en växtbaserad diet saknar en rad nyttiga näringsämnen.

40plus
2021-03-05, 07:13
Ditt exempel ger dock ungefär 2100kcal vilket till ett ungefär är vad en inaktiv vuxen man i snitt förbrukar på en dag. Upplägg med långa fasteperioder är inte alls vanliga så jag ser inte hur du kan likna det vid en vanlig middag. Däremot håller jag med om att veganism är ineffektivt då det inte kommer ge samma resultat fysiskt och kognitivt eftersom en växtbaserad diet saknar en rad nyttiga näringsämnen.

Nja, jag sade "kan få i sig", inte "vanlig middag". Dvs lite tillspetsat för att belysa skillnaden vs vegansk mat. Inte alls omöjligt att äta så om man kör någon sorts periodisk fasta.

Men att få i sig samma näring som i mitt exempel via vegansk mat i en sittning, jag tror det blir väldigt svårt om inte omöjligt.

Arne Persson
2021-03-05, 14:05
Ähum... den där tablettask med ”Dunderpiller”...? Funktionen?:d

Sverker
2021-03-06, 17:53
Här gick det bra under 12 veckor i alla fall.

https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-021-01434-9?fbclid=IwAR0aEMqJiFZhRYNHER2YUSEi-vlKxfZWijwGzNuxOcfuGCDzbICuqzDwq6g

Det går inte att bara byta ut allt mot veganska alternativ, utan man måste matcha protein- och helst leucinmängden. Det gör inte alla, eller ens många.

Har aldrig ens funderat på mängden leucin i vegetabiliska protein. Vad kan vara en bra och lättillgänglig källa ?
Var bara tvungen att kolla upp i Livsmedelsverkets Livsmedelstabell.
Vad jag kan se toppar majs med 670 - 690 mg / gram kväve. Jmf mjölk med 620 - 640 mg / gram kväve. Dax att ladda med Frosties:d

dmoller
2021-03-22, 20:42
Tackar grubben den tar vi

Ent
2021-04-30, 13:00
Jag försöker anstränga mig för att äta lite mer vegetariskt och har upptäckt att jag gillar röda linser tillsammans med ägg. Hur blir proteinsammansättningen med den kombinationen?

King Grub
2021-04-30, 13:42
Ägg ger redan bästa möjliga sammansättning i sig.

Sverker
2021-04-30, 13:55
Jag försöker anstränga mig för att äta lite mer vegetariskt och har upptäckt att jag gillar röda linser tillsammans med ägg. Hur blir proteinsammansättningen med den kombinationen?

Röda linser passar bättre med pasta ifall man är intresserad av att få ihop ett protein med högt biologiskt värde.
Ägg är svårt att utnyttja för att komplettera kolhydratkällor. Passar bäst tillsammans med potatis. En bondomelett.

Bob90
2021-05-01, 00:07
Jag tror absolut det går att bygga muskler som vegetarian, men osäker på om det är helt optimalt.

Finns det några vegetarianer i olympia?

En annan sak, det borde vara än svårare att deffa som vegetarian.

Inte vegeterianer (eller kroppsbyggare per se) men två ikoniska tyngdlyftare som pratar om det https://www.allthingsgym.com/dmitry-klokov-interviews-ilya-ilyin/ (scrolla långt ner).

En annan tyngdlyftare (tekniskt sätt amatör, men jävligt duktig i princip i världsklass, dock tävlar han inte, rycker typ 190 kg och stöter 220 på ca 100-105 kg kroppsvikt) Clarence Kennedy är och har enligt egen utsago varit vegan typ senaste 5-ish åren?

Beemel
2021-05-12, 11:11
Ähum... den där tablettask med ”Dunderpiller”...? Funktionen?:d

Om boken följde med den boken hoppas jag att innehållet (i tablettasken) är fritt från gelatin =)=)

Agitator
2021-05-13, 02:49
Är du vegan Andreas eller ville du bara skriva om ämnet för det fanns för dåligt material ute inom området?

King Grub
2021-05-13, 12:05
Nej, jag är inte vegan. Men jag vet hur kroppen svarar på födointag från växtriket. Det var från början en vanlig artikel på Styrkelabbet, som Daniel föreslog att jag skulle utveckla till ett längre format för en bok istället.

Mental
2021-05-31, 08:28
Vet du något om hur försäljningen går? Det är ju en nischad produkt med ganska begränsad marknad, men en marknad som nog kan tänka sig att köpa böcker.

King Grub
2021-05-31, 08:44
Vet du något om hur försäljningen går?

Ja. Jag tänker inte säga några exakta totala siffror, men vi sålde 130 böcker redan första dagen.

Mental
2021-05-31, 08:49
Ja. Jag tänker inte säga några exakta totala siffror, men vi sålde 130 böcker redan första dagen.

Kul! Bra jobbat!

-squat-
2021-06-04, 20:36
Kan vara värt att påminna om Andreas artikel om soja, som fick mig att byta från ärt- och havreproteinpulver till ett sojaproteinpulver.

Soja – muskelbyggande alternativ till kött eller hormonstörande hälsorisk? (https://www.styrkelabbet.se/soja/)

Hemi
2021-06-08, 03:14
Jag var nästan vegetarian under en period, funkade bra men jag var glad när jag började äta kött igen. Nu är jag inspirerad at gå tillbaka till plantbaserad mat av lite andra orsaker än då.

Mina släktingar i Finland var vegetarianer under senaste kriget och fortsatte vara det fram tills -60 talet i alla fall. Mängden kött var inte mycket efter det heller, vet ingen i släkten som ätit stora biffar och sånt. Rätt många var vegetarianer runt om i Europa under kriget.

Agitator
2021-06-08, 11:21
Jag var nästan vegetarian under en period, funkade bra men jag var glad när jag började äta kött igen. Nu är jag inspirerad at gå tillbaka till plantbaserad mat av lite andra orsaker än då.

Mina släktingar i Finland var vegetarianer under senaste kriget och fortsatte vara det fram tills -60 talet i alla fall. Mängden kött var inte mycket efter det heller, vet ingen i släkten som ätit stora biffar och sånt. Rätt många var vegetarianer runt om i Europa under kriget.

Kanske orsaken var för att kött prioriterades till armen? Man vill dra sitt strå till stacken och se till att de som krigade fick bättre näring först och främst.

Bara en tankeställare. Inte läst eller hört något om det. Men i krigstider när man pausar allt för att hjälpa till i kriget så låter det inte helt orimligt heller.

Hemi
2021-06-08, 12:08
Ja inte var det vegetarianskt som vi tänker oss idag i alla fall. Min släkt levde rätt enkelt också de flesta.

Hemi
2021-06-08, 12:47
Och min tyska sida i Canada bodde långt ut i vildmarken och odlade själva allt så var det ju också.

Kött fick man i skogen då man jagade men de tog vapnen från dem eftersom de var tyskar, så det blev inget kött.

Hemi
2021-06-13, 23:53
Jag ringde Finland och frågade,

Det var ju såklart matbrist och brist på allt möjligt men,

Det var mer pga av den Finlandsfödde Are Waerland som skapade en hel vegatarisk folkrörelse. Man skulle göra saker som fjällvandra, springa, åka skidor, skridsko, simma etc och äta en vegetarisk kost.

Frisksporten eller ordet frisksportare kommer troligen från den rörelsen eller tom innan då det var liknade på gång.

Den generationen finns inte längre, deras barn växte upp som vegetarianer och hade svårt att börja äta kött, de spydde upp det.

Kan skriva en längre text om detta men det får räcka för i kväll.

Luddsson
2022-07-15, 20:13
Jag har funderat på att köpa boken nu när matpriserna stigit... Men är det någon mening att förstå hur man ska kombinera livsmedel som helveganskidrottare om man ändå har ägg i sin kost? Är alltså inte vegan men vill äta mer helvegetariskt, med undantag för just ägg och eventuellt proteinpulver. Vissa dagar kanske blir helveganskt dock. Är inte intresserad av muskler, utan mer idrottsprestation.

King Grub
2022-07-15, 21:11
Nej, med ägg och eventuellt proteinpulver i kosten behöver du inte tänka på proteinkvaliteten.

Luddsson
2022-07-16, 06:58
Nej, med ägg och eventuellt proteinpulver i kosten behöver du inte tänka på proteinkvaliteten.

Tack Andreas :)