handdator

Visa fullständig version : Efter träning


Callister
2004-05-20, 07:11
Så känner man ju ganska bekväm, vad är det som gör så?
Det är säkert lite psykiskt men efter jag har gått en fin promenad så känns det så skönt. ;) Spec. efter morgonpromenader.
Finns det någon "medicinsk" förklarning?

Whey
2004-05-20, 07:43
Originally posted by Callister
Så känner man ju ganska bekväm, vad är det som gör så?
Det är säkert lite psykiskt men efter jag har gått en fin promenad så känns det så skönt. ;) Spec. efter morgonpromenader.
Finns det någon "medicinsk" förklarning?

Speciellt efter ett HIIT pass skulle jag säga, finns inget skönare än att inte kunna gå på benen p.g.a. mjölksyran man dragit på sig...


Någon medicinsk förklaring till detta vet jag inte, men det skulle väl kunna vara endorfinet som orsakar det till en viss del. Någon som vet?

supremo
2004-05-20, 08:17
Har för mig att de handlar om att man frigör endorfiner som som skapar välbefinnande...

Styx
2004-05-20, 08:22
Ja, fysisk aktivitet stimulerar frisättning av endorfiner i hjärnan som sen agerar på opioid receptorer och ger smärtstillande effekt och allmänt välbefinnande känsla. :smokin:

TCOG
2004-05-20, 08:32
Efter ett HIIT pass känner jag mig inte trött snarare att jag blir piggare i benen.

och "refreshed"

HenrY
2004-05-20, 10:45
Originally posted by TCOG
Efter ett HIIT pass känner jag mig inte trött snarare att jag blir piggare i benen.

och "refreshed"

H0h0, ja då har du inte kört tillräckligt hårt serrö;)

Aeis
2004-05-20, 11:16
Dina stresshormoner minskar när du rört på dig. Kan kanske vara det?

Callister
2004-05-20, 11:55
Det måste bero på välbefinnande-grejen i hjärnan, jag är aldrig stressad eller liknande. :hbang:

Fatalist
2004-05-20, 12:37
Träning = Kroppen mår bra = Endorfiner släpps ut = Man mår bra = Skapar visst beroende = Man går och tränar igen = Cirkeln är sluten och pågår i all evighet :D

hejduck
2004-05-31, 17:01
serotonin och oxytocin frigörs också av träning

serotonin = glädjehormon
oxytocin = lung&ro-hormon