Visa fullständig version : Kaloriräkning: Lika livsmedel olika varumärken?
ventilation
2021-02-09, 04:22
Funderar på vilket alternativ som blir mest träffsäkert, om det är bättre att köra konsekvent med samma kalorimängd oaktat varumärke eller är det bättre att anpassa sig efter olika märkens näringsdeklarationer?
Obs frågan gäller "enstaka" livsmedel, alltså inte väldigt processade produkter, förstår att tex en paj från findus vs Felix kan ha väldigt olika innehåll och att man bör anpassa räknandet efter märket där.
Funderar på vilket alternativ som blir mest träffsäkert, om det är bättre att köra konsekvent med samma kalorimängd oaktat varumärke eller är det bättre att anpassa sig efter olika märkens näringsdeklarationer?
r.
Det tråkiga svaret är det nog inte spelar någon som helst roll.
det som anges är antingen ett beräknat värde eller ett genomsnittsvärde och det faktiska innehållet kan avvika både uppåt och neråt med typ 10%
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/livsmedelsdatabasen/naringsdeklaration?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Tkirsgnirän
2021-02-09, 13:39
Lär ju vara bättre att anpassa efter varumärke. Tänker tex inlagda (svarta) bönor kan variera en aning, enligt min tro och hopp har de väll tagit hänsyn till koktiden osv på respektive produkt och därav varierar de en aning. Men vem vet.
Diomedea exulans
2021-02-09, 14:06
Utan något som helst fakta att backa upp mitt påstående med så hade jag litat mer på en förpackning än på en näringstabell på internet. Känns som att de som tillverkar produkten borde ha mer insyn än näringsvetare i allmänhet.
Det tråkiga svaret är det nog inte spelar någon som helst roll.
det som anges är antingen ett beräknat värde eller ett genomsnittsvärde och det faktiska innehållet kan avvika både uppåt och neråt med typ 10%
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/livsmedelsdatabasen/naringsdeklaration?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Ja det är ju bara att kolla på hur mycket fett/kött ration skiljer i tex bacon så förstår man att det kan skilja en hel del i kcal.
Där har mer prossessad mat en fördel eftersom innehållet är mer konstant.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.