handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott + nybörjare


LogicSense
2004-05-19, 23:37
Tjena!
Som ni kanske ser är detta mitt första inlägg här efter att ha läst runt i någon timme på forumet. Jag har sökt runt lite och letat svar till mina frågor men inte riktigt hittat det jag söker (kanske inte letat tillräckligt, då får ni skälla :) )
Jag har en fråga om kosttillskott.
Jag är 21 år, är 188cm lång och väger 76kg.
Jag har tidigare tränat på gym i ett år och kört helt utan kosttillskott. Jag äter relativt mycket men går ändå inte upp så mycket i vikt.
Nu har jag börjat gymma lite mer seriöst än förra gången och tänker samtidigt börja med proteintillskott och eventuellt gainer.
Vad jag läst om här så verkar det dumt att börja med kreatin om man är nybörjare, så det väntar jag nog med, om det ens behövs för mig.
Jag har köpt whey 100% och star, top of the line gainer 1.5kg för att testa.
Jag styrketränar 3 gånger i veckan och kör 2 motionspass.
Jag vore väldigt tacksam för förslag på när och hur ofta man ska inta dessa tillskott.
Eftersom jag pluggar så kan jag inte alltid äta mellanmål och då undrar jag också om gainern kan vara ett bra substitut för det.
mycket tacksam för svar
/Andreas

aliquis
2004-05-20, 00:18
Fixa ett mellanmål istället för gainern som mellanmål, och ta gainern med lite extra vassleprotein efter träningen.

Beast
2004-05-20, 01:03
Ok, här är ett tips från mig.
Köp kvalitets grejer och inget budget. Om det är 100% whey från optimum du har så är det top of the line (enligt mig) De har även en riktigt bra gainer (har dock inte testat den själv) som heter serious mass 50g protein o 1250kcal/servering! Sen tycker jag att du ska skaffa dig Kreatin! skit i vad folk säger, lika många tror att det går att bygga lika bra utan protein.
Så ladda upp med 20g/dag i 5 dar (med kreatinet) och sen ligg på typ 10g/dag

Iaf.
1 proteinare på morgonen
1 innan träning (tillsammans med 50g druvsocker+ 5g kreatin)
1 direkt efter träning (+ 5g kreatin)
20min efter Gainern
sen 1-2 timmar efter 1 proteinare till.. typ

sen en massa mat under dagen också såklart.
Blanda proteinaren innan/efter träning med vatten (snabbare upptag)

Lycka till.

King Grub
2004-05-20, 06:24
Jag vore väldigt tacksam för förslag på när och hur ofta man ska inta dessa tillskott.

Vassleprotein plus valfria snabba kolhydrater efter träningen, eller gainern vid den tidpunkten.

Du kan komplettera upp frukostens proteininnehåll med vassleprotein.

Du behöver inte både gainer och vassleprotein.

Eftersom jag pluggar så kan jag inte alltid äta mellanmål och då undrar jag också om gainern kan vara ett bra substitut för det.

Nej.

Kreatin fungerar.

AcidSleeper
2004-05-20, 08:51
Varför inte gainer fungerar som ett mellanmål är för att ett mellanmål ska innehålla långsamma proteiner och kolhydrater, inte som en gainer som innehåller snabba proteiner och kolhydrater....

Det är därför en gainer är perfekt efter ett hårt träningspass då kroppen är av behov för snabb näring! Men det är även det enda tillfället

Ett mellanmål kan vara som en mindre lunch, full med proteiner och kolhydrater...

"Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm." Citat från King_Grub från en annan post!

King Grub
2004-05-20, 08:58
Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Du kan åtminstone ändra ordningen på orden jag har skrivit, om du inte orkar uppge källa till klipp-och-klistrandet...

AcidSleeper
2004-05-20, 10:35
Sorry Grub, ska försöka bättra mig i fortsättningen! :smash: :smash:

bubbleman
2004-05-20, 11:00
Personligen tycker jag att proteintilskott och eventuellt kreatin skulle passa för dig. En gainer känns överglödig då jag personligen hellre äter godis och skillnaden mellan proteindrink +godis och gainer är minimal. Detta är också bra på det sättet att man ofta blir av med godissug och liknande under resten av dagen.

Satsa på att äta som en häst också, mycket mat hela tiden ungefär...

LogicSense
2004-05-20, 17:40
Tackar för alla svar!
Och med hjälp av era svar och en kompis råd så har jag bestämt mig för att köra med kreatin + proteintillskott.
Det verkar som att många tycker det är bättre att köra snabba kolhydrater + protein istället för gainer eftersom man kan kombinera hur man vill då. Men nu har jag köpt en gainer så jag får använda upp den först =)
Har ni några mer tips angående kosttillskott eller rörande vad som helst så är det bara att skriva.

edit: hm. jag tror inte jag har köpt någon gainer, eller så har jag missuppfattat något. På mitt paket som heter star carbo flex så står det per 100g: 400g kalorier och 100g kolhydrater och 0g protein. Jag trodde gainer var blandning av protein och kolhydrater.
Så nu antar jag att det är perfekt att blanda mitt whey 100 med detta efter träning för snabbt upptag. Har jag fattat rätt ?

Jonesss
2004-05-20, 17:53
hmm du kan alltid testa äta ALA + Kreatin + Protein. eller om du har redan har köpt Protein + en gainer så häll i lite Protein i din gainer så att du får lite mer protein som King Grub sa

Patte
2004-05-20, 17:56
Originally posted by Jonesss
hmm du kan alltid testa äta ALA + Kreatin + Protein. eller om du har redan har köpt Protein + en gainer så häll i lite Protein i din gainer så att du får lite mer protein som King Grub sa

ALA tycker jag är helt klart överkurs för en nybörjare. Satsa på protein + snabba kolhydrater efter träningen och sen vill du utvidga så ta även samma sak före träningen.

-=(WatchTower)=-
2004-05-20, 18:20
Ett tips om du tycker om att äta mat, käka helt enkelt mer mat så behöver du inte slänga ut en massa onödiga pengar på kosttillskott. Ett billigt och bra alternativ kan vara att öka på fettmängden till varje maträtt antingen genom att äta lite fetare mat (pizza,hamburgare) eller så köper du en flaska rapsolja och dricker några klunkar av det till varje maträtt, kostar inte många kronor, perfekt om man är student!

Beast
2004-05-21, 01:43
-=(WatchTower)=-: ska killen bara bli fet eller han ska ha en chans att bygga lite muskler??
Utan xtra tillskott av protein så tar allt fett mycke längre tid att uppnå.

Pez
2004-05-21, 02:43
Originally posted by -=(WatchTower)=-
Ett tips om du tycker om att äta mat, käka helt enkelt mer mat så behöver du inte slänga ut en massa onödiga pengar på kosttillskott. Ett billigt och bra alternativ kan vara att öka på fettmängden till varje maträtt antingen genom att äta lite fetare mat (pizza,hamburgare) eller så köper du en flaska rapsolja och dricker några klunkar av det till varje maträtt, kostar inte många kronor, perfekt om man är student!

Så han ska börja käka skräpmat för att bygga muskler?
Oh lord.. :rolleyes:

Visst man blir inte fet bara för att man trycker en burgare eller pizza då och då.. speciellt inte om man rör på sig.. men jag skulle aldrig rekommendera nån att äta mer skräpmat för det.. Bra käk är fan alltid bättre. Skräpmat är bara en skön lyx när man är full, bakis eller lat. :D

-=(WatchTower)=-
2004-05-21, 08:42
Det är ofta väldigt svårt att få i sig all den mat som man behöver för en viktuppgång genom att enbart äta bra mat om man har bra förbränning. Varje måltid blir en plåga i sig (hade samma problem).

Genom att då äta mer fett till varje måltid eller lite mer "onyttigt" så behöver man inte äta lika mycket för att få i sig samma mängd energi eller mer. Dessutom behöver man inte slänga ut dyra pengar på en massa överreklamerade kosttillskott.

King Grub
2004-05-21, 08:56
Visst kan det vara bra att lägga till fett för att få upp energiintaget. Men att få det från burgare och pizza är ju ett säkert sätt att försämra sina förutsättningar för muskelbygge; mättat fett i överflöd ger inga fördelar.

-=(WatchTower)=-
2004-05-21, 09:23
Originally posted by King Grub
Visst kan det vara bra att lägga till fett för att få upp energiintaget. Men att få det från burgare och pizza är ju ett säkert sätt att försämra sina förutsättningar för muskelbygge; mättat fett i överflöd ger inga fördelar.

Precis! Och det här ju här rapsoljan kommer in i bilden. Fetare mat behöver naturligtvis inte ENBART vara baserad på pizza eller hamburgare(jag gav dåliga exempel på fet mat), däremot om det slinkar ner någon hamburgare/pizza så är det inget man ska oroa sig för, utan det brukar ofta ha en positiv inverkan på stridsmoralen och det är något man kan dra nytt av när man beger sig till gymet nästa gång för att kriga med vikterna.

King Grub
2004-05-21, 09:27
Då är vi överens. :cheers: Men varför ge dåliga exempel? ;)

LogicSense
2004-05-21, 10:05
Skönt att höra att man i alla fall inte helt behöver lägga ned skräpmat, utan att kunna unna sig det ibland.

Var det förresten någon som visste något om burken star carbo flex jag hade köpt. Den innehöll ju väldigt mycket kolhydrater och inget protein. Då passar den väl utmärkt till att köra tillsammans med proteindrink efter träningen eftersom det är snabba kolhydrater. ?

King Grub
2004-05-21, 10:06
Originally posted by LogicSense
Var det förresten någon som visste något om burken star carbo flex jag hade köpt. Den innehöll ju väldigt mycket kolhydrater och inget protein. Då passar den väl utmärkt till att köra tillsammans med proteindrink efter träningen eftersom det är snabba kolhydrater. ?

Jomenvisst.

-=(WatchTower)=-
2004-05-21, 10:06
Originally posted by King Grub
Då är vi överens. :cheers: Men varför ge dåliga exempel? ;)

Självklart skulle jag nöjt mig med enbart "fetare mat" och inte skrivit ner några exempel på "fet mat" utan att ge en närmare förklaring.

Underförstått var naturligtvis att man som student inte har möjligheten att göra dem ekonomiska utsvävningar som krävs för att köpa färdigalagade pizzor/hamburgare utan naturligtvis tillverkar man dem efter egen mall och kan naturligtvis påverka näringsinnehållet. Visserligen blir dem fortfarande fetare än "normal mat" men betydligt hälsosammare (om man ser på näringsämnenas sammansättning) än om man köper färdigalagat. Det här skulle naturligtvis framgått mycket tydligare i mitt första inlägg.

King Grub
2004-05-21, 10:09
Svårt att få helheten bra med pizza bara, eftersom det blir snabba kolhydrater och enormt insulinpåslag hur man är vrider på degen. Lyckas man trolla bort dessa saker också är det nog inte längre en pizza man stoppar i munnen. :)

Popeye
2004-05-21, 15:19
Du känner dig som nybörjare säger du...
Oki, här är lite enkla tips.

- Din normala frukost plus en protte. Inte så många som börjar dagen med en blodig biff...
- Direkt efter passet: En protte med Druvsocker och mjölk. Detta kommer att höja ditt blodsocker och Insulin till oanade höjder. Insulin = Anabolt.
- En halvtimma - Timma efter passet: Vanlig mat. Du har redan brutit ditt katabola tillstånd efter träningen, nu gäller det att fylla på med byggstenar.

- Du kan experimentera med Protte + långsamma kolhydrater före träningen. Lite överkurs men det är svårt att prestera bra om man inte har energi... Förmodligen funkar det minst lika bra med vanlig mat men alla klarar inte att träna på full mage.

Enda kosttillskottet: Protein.
Det mest anabola tillskottet man kan ta är mat! Äter du för dåligt så spelar det ingen roll hur mycket kosttillskott du stoppar i dig. (Inom rimliga gränser... kosttillskott är ju koncentrerad mat.)

Sedan kan man ju börja trixa med kreatin och glutamin om man känner för det. Tumregel: Mer är alltid bättre. Varken kreatin eller Glutamin är giftigt. Men jag skulle nog hålla mig till Protein tills du känner att du prickat en platå.

King Grub
2004-05-21, 15:34
Originally posted by Popeye
- Direkt efter passet: En protte med Druvsocker och mjölk. Detta kommer att höja ditt blodsocker och Insulin till oanade höjder. Insulin = Anabolt.

Skippa mjölken efter träningen och blanda med vatten i stället. Kaseinet koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av vasslet avsevärt. Insulinpåslaget får du från vasslet och druvsockret.

Jonesss
2004-05-21, 16:54
kan det verkligen vara någon märkbar skillnad om man tar det med vatten eller med mjölk? eller märker man bara det efter några år?

King Grub
2004-05-21, 16:56
Originally posted by Jonesss
kan det verkligen vara någon märkbar skillnad om man tar det med vatten eller med mjölk? eller märker man bara det efter några år?

Skillnaden är signifikant.

"The jejunal flow rate peaked in the 0-20 min period following water and beta-lactoglobulin ingestion, and in the 20-40 min period after casein ingestion. The gastric half-emptying time (T1/2 min) of the liquid phase was significantly different (P < 0.05) for water (12.1 +/- 0.8), beta-lactoglobulin (14.5 +/- 3.3) and casein (26.5 +/- 9.3)."

Mahe R., Roos N., Benamouzig R., Davin L., Luengo C., Ganon L.,Gausseres N., Rautureau J. and Tome D (1996). Gastrojejunal kinetics and the digestion of [15N]beta-lactoglobulin and casein in humans: the influence of the nature and quantity of the protein. Am J. Clin Nutr, 63, 546-552.

Popeye
2004-05-21, 17:08
Hmmm, intressant.
Jag hänger inte med helt 100% med terminologin men betyder det att kroppen tog upp vassle snabbare än kasein?
I så fall så är det knappast någon nyhet.
Frågeställningen som är intressant är om mängden vassle är konstant och man sedan tillsätter vatten eller vatten + kasein.
Når man samma nivå med båda blandningarna eller sjunker nivån när man tar vasslet med vatten + kasein?

Vi pratar ju inte om att man "ersätter" vassle med Kasein.

Min favorit är f.ö. mjölk, oboy, dextropur, vassle. m.a.o. blandar jag även in lite sackaros... (Naturell vassle) :eating:

King Grub
2004-05-21, 17:17
Originally posted by Popeye
Hmmm, intressant.
Jag hänger inte med helt 100% med terminologin men betyder det att kroppen tog upp vassle snabbare än kasein?
I så fall så är det knappast någon nyhet.

Det var inte direkt det det handlade om; när kaseinet är närvarande i drinken koagulerar det i magsäcken och gör upptaget av allt annat protein, vasslet inkluderat, betydligt långsammare. Och efter träningen vill man ju inte slöa ner vasslet. Kaseinet är ju borttaget från mjölkproteinet vid tillverkningen av vassleproteinpulvret, och att tillsätta det igen i form av mjölk är ju kontraproduktivt och i princip att neutralisera vasslets effekt.

aliquis
2004-05-21, 18:19
Originally posted by Beast

1 proteinare på morgonen
1 innan träning (tillsammans med 50g druvsocker+ 5g kreatin)
1 direkt efter träning (+ 5g kreatin)
20min efter Gainern
sen 1-2 timmar efter 1 proteinare till.. typ

Låter ju lite överdrivet, och gainern är väl vettigare att ta FÖRST efter träningen, inte proteinet? Tar du proteinet används väl det som energi istället för kolhydraterna som var syftet med det hela, och vad han ska med druvsocker före passet till förstår jag inte heller.

aliquis
2004-05-21, 18:22
Originally posted by LogicSense

edit: hm. jag tror inte jag har köpt någon gainer, eller så har jag missuppfattat något. På mitt paket som heter star carbo flex så står det per 100g: 400g kalorier och 100g kolhydrater och 0g protein. Jag trodde gainer var blandning av protein och kolhydrater.
Så nu antar jag att det är perfekt att blanda mitt whey 100 med detta efter träning för snabbt upptag. Har jag fattat rätt ?
Ja, borde väl funka, förutsatt att det är snabba kolhydrater i carbo flex, men det är det väl antagligen. Så blandar du dem så blir det ju samma sak som i en färdig gainer.

cali
2004-05-21, 22:50
Vill du öka i muskelmassa och vikt bör du äta dagens största mål direkt efter träningen.
Något mer anabolt kan du inte uppnå!

Sen kan du se till att äta rikligt innan du går och lägger dej, det brukar fungera, men om man vill öka i muskler utan att nödvändigtvist lägga på sig för mycket fett ska du äta MYCKET direkt efter träning. Ganska enkelt :)

Popeye
2004-05-22, 10:19
Se där, se där...
Man lär sig något nytt varje dag.
Då blir det att skippa mjölken i första drinken efter passet.
Snacka om ett slag i ansiktet på de tillverkare av protein som slår sig på bröstet för "Time release formulas". :cheers:

King Grub
2004-05-22, 10:21
Originally posted by Popeye
Då blir det att skippa mjölken i första drinken efter passet.

Räkna med att det smakar 67.9 % sämre med vatten. Vetenskapligt bevisat. :D

"Time-release" fungerar utmärkt, åtminstone i teorin, vid andra tillfällen än efter träningen.

Popeye
2004-05-22, 10:34
Finns det något annat som har så sjukt högt Insulin Index förutom mjölk?
Ok, snbba kolisar... men förutom det?
Gelegodis har jag för mig brukar vara en höjdare också. :eating:

Hmmm, en plan börjar ta form :cool:
Ett stycke proteindrink blandad enbart på vatten + 100g gelegodis.

King Grub
2004-05-22, 10:35
Du får ju jättestort insulinpåslag från både druvsockret (eller vad du nu har valt för snabba kolhydrater) och vasslet. Det är fullt tillräckligt. Vassle har ett insulinindexvärde som är i princip lika högt som mjölk.

Om du insisterar på ännu högre får du väl trycka i dig en burk vita bönor. ;) Eller välja kolabönor som kolhydratkälla. Just kolabönor har ett II långt högre än annat sockergodis.

Popeye
2004-05-22, 10:42
Fn Grub, du är ju helt kalas på det här. :bow:
Att vassle hade så högt II var jag helt ovetande inför? :hbang:
Kolabönor är smaskiga... :eating:

Min poäng (om det finns någon?) är väl lite att man inte nödvändigtvis behöver pina i sig en massa dextropur, man kan passa på att njuta lite samtidigt.

King Grub
2004-05-22, 10:54
Originally posted by Popeye
Fn Grub, du är ju helt kalas på det här. :bow:
Att vassle hade så högt II var jag helt ovetande inför? :hbang:
Kolabönor är smaskiga... :eating:

Min poäng (om det finns någon?) är väl lite att man inte nödvändigtvis behöver pina i sig en massa dextropur, man kan passa på att njuta lite samtidigt.

Jag förstår poängen helt! Jag gör själv detsamma.

Vassle är ett mjölkprotein, och det är vasslet som är den stora anledningen till mjölkens höga II.

Hursomhelst: ersätter du kolhydraterna och proteinet du skulle fått från mjölken med samma mängd från druvsockret och vasslet, blir II:t på häxbrygden högre än om du hade använt mjölk.