handdator

Visa fullständig version : Ilar i ryggen av mjölk och mjölkprodukter


tomten1
2021-02-02, 21:15
Alltså, jag har under en lång period (5-10 år) konsumerat stora mängder filmjölk/keso/kvarg och andra mjölkprodukter. Senaste 1½ året så har det börjat ila i ryggen. (Främst vänstra delen av ryggen, men har varit på båda sidorna tror jag (jag antar att det är njurarna/levern?).

Hursomhelst, är det någon här som kan tänkas veta vad det kan vara?

Känns ju olustigt att få ilande känsla/"stickningar" varje gång man äter en mjölkprodukt.

Har undvikit mjölkprodukter länge och då försvann det. Har senaste 2-3 dagarna ätit pannkakor och då kom det tillbaks igen.

Kan det vara farligt?

Dåren
2021-02-03, 06:45
Hur långt efter intaget kommer ilningarna?

tomten1
2021-02-03, 07:35
Hur långt efter intaget kommer ilningarna?

Tätt inpå intag av mjölkprodukt. Har inte reflekterat över om det är omedelbart under måltid eller om det är 30-60 min därefter.

Kan också tillägga att jag inte känner det här då jag exempelvis dricker Whey-80/100.

Slutligen kan jag tillägga att, jag har haft ett stort uppehåll med större mängder av mjölkprodukter. Åt pannkakor för någon dag sen och då kände jag inget. Men när jag åt pannkakor igen ungefär andra eller tredje dagen i rad, då kom den här "ilningen" tillbaka igen.

tomten1
2021-02-03, 08:28
Förresten, kan nog säga att, ju mer mjölkprodukter jag äter under en längre period desto snabbare kommer "ilningen". När det var som värst så kände jag det omedelbart i samband med måltid. Men nu, efter längre uppehåll, så kommer det efter 20-60 min efter intag av mjölkprodukt.

Andrew_1982
2021-02-03, 08:43
Gå till en läkare bör du göra. Inte normalt det där.
Vi ställer inte diagnoser här då det är oseriöst.

tomten1
2021-02-03, 08:53
Gå till en läkare bör du göra. Inte normalt det där.
Vi ställer inte diagnoser här då det är oseriöst.

Jag gjorde det. Vid den tidpunkten visste jag dock inte att det var pga. mjölkprodukter. Fick en ung läkare som avfärdade det hela med "stress".

Andrew_1982
2021-02-04, 09:02
Jag gjorde det. Vid den tidpunkten visste jag dock inte att det var pga. mjölkprodukter. Fick en ung läkare som avfärdade det hela med "stress".


Gott att du kollade upp det. Ibland får man stå på sig och göra ett nytt besök. Inte ovanligt så har det inte löst sig så får du kämpa med läkarna tills en diagnos är satt.