handdator

Visa fullständig version : Havremjöl


coloz
2021-02-01, 17:48
Hej!

Är havremjöl detsamma som nedmalda havregryn? Tänker på ex. Instant Oats som säljs på mmsports mm. men även ex https://www.willys.se/produkt/Havremjol-101228196_ST

Undrar också om någon här brukar blanda 1dl proteinpulver tillsammans med 1 dl havremjöl i en vanlig shaker, utan att det klumpar ihop sig?

King Grub
2021-02-01, 19:04
Det är hela havrekärnan som malts ned.

-squat-
2021-02-01, 20:12
Hej!

Är havremjöl detsamma som nedmalda havregryn? Tänker på ex. Instant Oats som säljs på mmsports mm. men även ex https://www.willys.se/produkt/Havremjol-101228196_ST

Undrar också om någon här brukar blanda 1dl proteinpulver tillsammans med 1 dl havremjöl i en vanlig shaker, utan att det klumpar ihop sig?

Jag blandar instant Oats med med proteinpulver (ärt- och havreprotein) och det löser sig bra.

Tkirsgnirän
2021-02-01, 22:37
Är glad att du frågar i forumet, alltid kul med nya inlägg
. Undrar dock varför inte googla sådana frågor? Ger svar direkt

iCYAto
2021-02-02, 05:27
Är glad att du frågar i forumet, alltid kul med nya inlägg
. Undrar dock varför inte googla sådana frågor? Ger svar direkt

Skulle alla användare göra det så hade Kolozzeum inte funnits kvar.

exevision
2021-02-02, 08:46
Är glad att du frågar i forumet, alltid kul med nya inlägg
. Undrar dock varför inte googla sådana frågor? Ger svar direkt

För att få svar från personer som man anser sitta på kunskap och litar på? Även få åsikter från andra som är intresserade av träning.

Går man via sökmotor så får man lätt svar från slumpmässig person med märkliga åsikter som försöker få uppmärksamhet.

Kolozzeum är rätt bra ändå!

Pepz
2021-02-02, 09:37
Hej!

Är havremjöl detsamma som nedmalda havregryn? Tänker på ex. Instant Oats som säljs på mmsports mm. men även ex https://www.willys.se/produkt/Havremjol-101228196_ST

Undrar också om någon här brukar blanda 1dl proteinpulver tillsammans med 1 dl havremjöl i en vanlig shaker, utan att det klumpar ihop sig?

Instant oats är mycket mer lättblandade jämfört med havremjöl

Jag kör 0,5-1dl instant oats i varje shaker. funkar fint

barrf
2021-02-02, 10:53
Hej!

Är havremjöl detsamma som nedmalda havregryn? Tänker på ex. Instant Oats som säljs på mmsports mm. men även ex https://www.willys.se/produkt/Havremjol-101228196_ST

Undrar också om någon här brukar blanda 1dl proteinpulver tillsammans med 1 dl havremjöl i en vanlig shaker, utan att det klumpar ihop sig?

Jag mixar/maler fiberhavregryn och har i min shake.
1 dl havregryn, 1 dl vassle, 1 tsk kreatin och 1 tsk grönsakspulver.
Funkar finfint för mig och blandar sig rätt bra. Man måste dock ha i lite mer vatten en extra gång och skaka runt för att få ut alla fibrer.

Pepz
2021-02-02, 11:51
Jag mixar/maler fiberhavregryn och har i min shake.
1 dl havregryn, 1 dl vassle, 1 tsk kreatin och 1 tsk grönsakspulver.
Funkar finfint för mig och blandar sig rätt bra. Man måste dock ha i lite mer vatten en extra gång och skaka runt för att få ut alla fibrer.

fiberhavregryn har jag aldrig förstått mig på.
Betala mer för en produkt med skal i :)
Speciellt när man har det i en shake.


i de billiga märkena är det dessutom ofta vetekli som de tryckt i istället för havrekli. vetekli är billigt att köpa på egen hand och ha så mycket/lite som man vill

barrf
2021-02-02, 14:51
fiberhavregryn har jag aldrig förstått mig på.
Betala mer för en produkt med skal i :)
Speciellt när man har det i en shake.


i de billiga märkena är det dessutom ofta vetekli som de tryckt i istället för havrekli. vetekli är billigt att köpa på egen hand och ha så mycket/lite som man vill

"Mer" är ju inte direkt några summor när det handlar om priset för havregryn :)
Jag upplever att det mättar bättre än vanliga havregryn - dessutom är det väl bra för tarmfloran att få i sig lite fibrer.

Pepz
2021-02-02, 15:19
"Mer" är ju inte direkt några summor när det handlar om priset för havregryn :)
Jag upplever att det mättar bättre än vanliga havregryn - dessutom är det väl bra för tarmfloran att få i sig lite fibrer.

men det är ju äckligt :d

hyfsat med fibrer i havre så jag klarar mig med vanliga

Ola Wallengren
2021-02-02, 16:06
Fiberhavregryn är berikade med vetekli, vilka sannolikt inte har lika "nyttiga" egenskaper som havrefiber (dvs beta-glukan mm.).

Pepz
2021-02-03, 09:12
Fiberhavregryn är berikade med vetekli, vilka sannolikt inte har lika "nyttiga" egenskaper som havrefiber (dvs beta-glukan mm.).

gyllenhammars har faktiskt havrekli. men det är väl den enda

King Grub
2021-02-03, 09:28
Gyllenhammars är nog godaste havregrynen överlag dessutom. Kanske placebo därför att de är dyrast. :D Men det känns så.

Ett Orm
2021-02-03, 10:01
Gyllenhammars är nog godaste havregrynen överlag dessutom. Kanske placebo därför att de är dyrast. :D Men det känns så.

+1

Tror det är för de valsats tunnast.

Sverker
2021-02-03, 19:20
gyllenhammars har faktiskt havrekli. men det är väl den enda

https://www.mathem.se/varor/fiberberikade-havregryn/fiberhavregryn-1kg-gyllenhammars

Den är med inblandat havrekli.

Kungsörnen har en annan produkt.
https://www.delitea.se/kungsornen-havrekli-300g?gclid=EAIaIQobChMI78eMhanO7gIVhPuyCh20-w2tEAQYAyABEgLFtvD_BwE

Det är om de skriver, att man måste sikta ut de mest fiberrika delarna av grynen.

Wrenchgirl
2021-02-03, 20:33
fiberhavregryn har jag aldrig förstått mig på.
Betala mer för en produkt med skal i :)
Speciellt när man har det i en shake.


i de billiga märkena är det dessutom ofta vetekli som de tryckt i istället för havrekli. vetekli är billigt att köpa på egen hand och ha så mycket/lite som man vill

En anledning att jag kör fiberhavregryn (AXA) är att jag tycker att det blir en bättre konsistens på gröten. Vanliga havregryn blir ju som tapetklister. :)

Whizzlarn
2021-02-03, 21:58
gyllenhammars har faktiskt havrekli. men det är väl den enda

TACK!! *hug*

Satan vilket bra inlägg. Har letat som en tok (för några år sedan) efter fiberhavregryn som inte använder vetekli.

Blir att köpa Gyllenhammars nästa gång *drool*.