handdator

Visa fullständig version : Chins, supinera eller ej?


Fatalist
2004-05-19, 21:12
Vad är det för skillnader och nackdelar med respektive övningar:

Chin-ups (palms facing)
Chin-ups (back facing)

Det handlar alltså om man har underarmen supinerad eller ej under chins-övningen.

(Anledningen till att jag skrev engelska termer är att jag inte vet nåt stilrent ord för handrygg & handflata "mot kroppen").

z_bumbi
2004-05-19, 21:15
Den första mer biceps och du kan oftast köra fler reps än om du kör alt två där biceps används mindre och du oftast klarar färre reps.

Annars ingen större skillnad.

Fatalist
2004-05-19, 21:18
Originally posted by z_bumbi
Den första mer biceps och du kan oftast köra fler reps än om du kör alt två där biceps används mindre och du oftast klarar färre reps.

Annars ingen större skillnad.

Om den första kopplar in mer biceps än nr 2 bör den med andra ord vara mindre grym på latsen, men å andra sidan klarar jag fler reps (ja, det är korrekt) och då kanske latsen får mer träning trots allt än när jag kör o-supinerat (pronerat?) eftersom jag gör fler reps..?

Meen den andra tar ju som sagt mer på latsen och mindre bicce och då kanske den kräver mer prestation av latsen än nr 1 gör..

Svara gärna så gott det går på min lite luddiga frågeställning (lite monologvarning)!

z_bumbi
2004-05-19, 21:24
Nummer ett tar inte mindre på latsen men det är en annan variant helt enkelt och pga att biceps är mer involverat så kan du göra fler reps.
Latsen får sitt i alla fall oavsett vilken övning man väljer av dem.

supremo
2004-05-19, 21:27
Originally posted by z_bumbi
Nummer ett tar inte mindre på latsen men det är en annan variant helt enkelt och pga att biceps är mer involverat så kan du göra fler reps.
Latsen får sitt i alla fall oavsett vilken övning man väljer av dem.
Men borde inte latsen kopplas ur mer med supinerat, eftersom biceps kopplas in mer?

EDIT: Kom på att det inte alls är så som ja skrev, eftersom man orkar mer reps... Så glöm ovanstående...

Fatalist
2004-05-19, 22:11
Så slutsatsen är alltså att båda är ungefär lika bra för lats-träningen?

Arne Persson
2004-05-19, 23:20
Frågan är om du menar chins och armhävningar på räck, eller armhävningar på räck med olika fattningar. Armhävningarna kör man med smal fattning. Det är viktigt att veta vilket om man skall kunna ge en förklaring.

Fatalist
2004-05-19, 23:45
Arne:

1. Häng en stång lodrätt
2. Fatta stången med antingen underarmen supinerad eller pronerad(rätt ord??)
3. Med hjälp av armar & rygg drar du dig upp tillräckligt långt så du har stången under hakan / kring bröstet.
4. Sänk ner kroppen
5. Repetera.


Förstår inte riktigt vad du menar? Jag menar chins med olika fattningar, och frågan var vilken (fattning) som belastade latsen mest.

Arne Persson
2004-05-19, 23:47
Originally posted by Fatalist
Arne:

1. Häng en stång lodrätt
2. Fatta stången med antingen underarmen supinerad eller pronerad(rätt ord??)
3. Med hjälp av armar & rygg drar du dig upp tillräckligt långt så du har stången under hakan / kring bröstet.
4. Sänk ner kroppen
5. Repetera.


Förstår inte riktigt vad du menar? Jag menar chins med olika fattningar, och frågan var vilken (fattning) som belastade latsen mest.

Chins kör normalt med bred fattning och att köra denna brett med handflatorna mot dig är inte speciellt nyttigt för handlederna.

supremo
2004-05-20, 06:13
Originally posted by Arne Persson


Chins kör normalt med bred fattning och att köra denna brett med handflatorna mot dig är inte speciellt nyttigt för handlederna.
Nej, precis, det känns ju ganska onaturligt att hålla brett med supinerat.
Om man håller smalare kopplas latsen ur mer eller?

Shadow Warrior
2004-05-20, 06:14
Själv anser jag att de mest naturliga greppet är det bästa och då är det 2 utförande sätt som plattsar där nämligen:

Underhandsgrepp med lite bredare än axelbred vidd, ungefär samma vidd som du kör i curl (tummarna strax utanför axlarna i toppläget typ)

Eller om man kör med överhandsgrepp så lägger man till några cm på grepp vidden.

Min poäng är i allafall den att varken ett överdrivet smalt grepp (så att armbvågarna kommer ivägen för kroppen) eller ett överdrivet brett grepp är bra (då du involverar lattsen i en kortare ROM)

Shadow Warrior
2004-05-20, 06:18
Originally posted by supremo

Nej, precis, det känns ju ganska onaturligt att hålla brett med supinerat.
Om man håller smalare kopplas latsen ur mer eller?

Biceps uppgift i chins är endast att verka statiskt för att upprätthålla böjjning utav armbågsleden, varför jag säger statiskt är för att biceps i sej inte kan åstakomma böjjningen, latsen är den muskelgrupp som får rörelsen att bli en rörelse.

Skulle du bara anvånda biceps skulle stången hammna bakom nacken och armbågarna skulle peka rakt uppåt.

Det vessäntliga tycker jag dock är att man varierar typer utav grepp under rygg träningen, för kör man tex alla övninga med underhandsgrepp så blir man utröttat i biceps, gör amn tvärt om så blir man utröttad i brachialis.

Just nu kör jag tex frammåtlutand rodd med underhandsgrepp och DÄRFÖR kör jag chins med överhandsgrepp, osv.

z_bumbi
2004-05-20, 08:35
Originally posted by Shadow Warrior


Biceps uppgift i chins är endast att verka statiskt för att upprätthålla böjjning utav armbågsleden, varför jag säger statiskt är för att biceps i sej inte kan åstakomma böjjningen, latsen är den muskelgrupp som får rörelsen att bli en rörelse.

:confused:

Om biceps bara jobbar statiskt så sker ingen böjning av armbågsleden så hur ser dina chins ut då?

christian
2004-05-20, 09:29
Weighted chin-up: http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html

Weighted close grip chin-up: http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtCloseGripChinup.html

Weighted pull-up: http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtPullup.html

Weighted underhand chin-up: http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtUnderhandChinup.html

Weighted rear pull-up: http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtRearPullup.html

Shadow Warrior
2004-05-20, 13:54
Originally posted by z_bumbi


:confused:

Om biceps bara jobbar statiskt så sker ingen böjning av armbågsleden så hur ser dina chins ut då?

Rörelsen blir möjlig just pga av rygg/axel musklerna främst då lattsen, eftersom dina biceps/armar inte kan vare sej "trycka ihop stången" du hänger i eller curla stången mot kroppen eller vice versa så måste man väl säga att biceps jobbar statiskt för att upprätthålla böjningen under hela rörelsen?

Eller har jag fel?

Fatalist
2004-05-20, 15:51
Naj men den rör sig faktiskt genom rörelsen, så statiskt blir det ju inte.

Shadow Warrior
2004-05-20, 16:34
Originally posted by Fatalist
Naj men den rör sig faktiskt genom rörelsen, så statiskt blir det ju inte.

Beror på hur man tolkar ordet och hur man apliserar det :D

Sen så vet vi ju att om man cheatar eller startar chinsen med ett "ryck" så använder man biceps/brachialis mer än vanligt.
Men det är ju en annan sak...

Fatalist
2004-05-20, 17:15
Originally posted by Shadow Warrior


Beror på hur man tolkar ordet och hur man apliserar det :D

Sen så vet vi ju att om man cheatar eller startar chinsen med ett "ryck" så använder man biceps/brachialis mer än vanligt.
Men det är ju en annan sak...

Ja men lugnt och kontrollerat är det som gäller här i Kalmar, men visst känns det i biceps, speciellt den första biten.

Shadow Warrior
2004-05-20, 18:37
Originally posted by Fatalist


Ja men lugnt och kontrollerat är det som gäller här i Kalmar, men visst känns det i biceps, speciellt den första biten.

Precis... men jag har ju inte sagt att det inte tar på biceps, men om du kör med överhandsgrepp så skulle jag säga att det tog mer på brachialis...

Arne Persson
2004-05-20, 21:13
Originally posted by Shadow Warrior


Precis... men jag har ju inte sagt att det inte tar på biceps, men om du kör med överhandsgrepp så skulle jag säga att det tog mer på brachialis...

Hur tar det mer på M. brachialis?

Shadow Warrior
2004-05-21, 05:18
Originally posted by Arne Persson


Hur tar det mer på M. brachialis?

Ingen aning.... men jag får samma kännsla/burn i brachialis och brachiradialis av chins med överhandsgrepp som jag får utav omvänd curl.

Numero1
2004-05-21, 11:28
Shadow warrior: Eftersom du har en flexion i armbågsleden under chins måste M. Biceps brachii jobba dynamiskt. Skulle du hänga still i ett räck (dvs låst armbågsled), skulle du träna statiskt.

Arne: Borde inte M. Brachiradialis akriveras mer i en chin med tummarna mot varandra grepp?

Wiborg
2004-05-24, 16:51
Skillnaden mellan att ha handflatorna mot sig eller från sig är just den att brachialis och brachioradialis sätts in för att lätta jobbet bör biceps brachii...