handdator

Visa fullständig version : 4 - 5 liter vätska om dagen som stillasittande?

RökteUppMinKatt
2021-01-20, 12:10
Är det fine? Grejen är att jag dricker typ 15g snabbkaffe och kör det i 5 omgångar med 7.5 dl vätska åt gången för att få det att räcka länge. Bara det ger 3.7 liter. Sen utöver det dricker jag kamomillte på kvällen, äter musli med mjölk och ibland dricker varmchoklad. Förutom att jag styrketränar 2 gngr i veckan (hemma) och cyklar 35 minuter 2 gngr i veckan är jag i princip bara stillasittande.

Behöver nog inte nämna att jag pissar minst 15 gånger per dag.

Är detta problematiskt?

Diomedea exulans
2021-01-20, 12:13
Jag dricker ungefär så mycket, jag har kronisk diarré och är lindrigt inkontinent. De grejerna hade jag kanske lidit av ändå iofs.

King Grub
2021-01-20, 12:25
Onödigt men inte farligt. Det är bara potentiellt farligt om du dricker allt på en gång. Då kan hjärnan svälla i skallen vilket till och med kan leda till döden. Sprider du ut intaget någorlunda är det inte farligt, och njurarna har inga problem med det.

RökteUppMinKatt
2021-01-20, 12:45
Onödigt men inte farligt. Det är bara potentiellt farligt om du dricker allt på en gång. Då kan hjärnan svälla i skallen vilket till och med kan leda till döden. Sprider du ut intaget någorlunda är det inte farligt, och njurarna har inga problem med det.

Tack! Är över 12 - 14 timmar så definitivt utspritt.

Langster
2021-01-20, 13:32

Blir man inte smartare då, om hjärnan blir större?
Smart nog att inte dricka 5 liter på en gång kanske :d

King Grub
2021-01-20, 13:34
Tyvärr är det trångt i skallen, och den expanderar inte om hjärnan börjar trycka på, så vi lär inte få reda på den eventuella intelligensfrämjande effekten.

Langster
2021-01-20, 13:53
Tyvärr är det trångt i skallen, och den expanderar inte om hjärnan börjar trycka på, så vi lär inte få reda på den eventuella intelligensfrämjande effekten.

Ja, men vem behöver skallben när man kan bli big brain?

Diomedea exulans
2021-01-20, 14:10
Trepanering ftw.