handdator

Visa fullständig version : Äta för mycket gravad lax?

Mjölk
2020-12-29, 02:22
Käkar mer eller mindre 500 gram gravad lax per dag på brödskivor, smakar bra som mellanmål och är näringsrikt. Funderar dock på om det kan finnas någon nackdel med en hög konsumtion? Tolkar det som att parasiter inte är ett problem här i norden eftersom laxen är odlad och fryst eller upphettad innan tillagning. Det enda som kan komma på tanke är det ökade intaget av salt. Inte mer än så?

Tkirsgnirän
2020-12-29, 05:14
Fisk, och särkligt fet fisk innehåller ofta miljögifter och även andra gifter fisken själv får i sig via fodret, tex det ämnet som gör att bildäck behåller sin elasticitet (etoxikin) används i fiskfoder utan gränsvärden. Det gör att fodret inte jäser under transport.

Annan fisk såsom mager torsk kan innehålla mer gifter såklart beroende på fångstområde, men när det kommer till tungmetaller så är det oftast fet fisk som är värst.

Kvicksilver, PCB, dioxin är andra trevliga gifter vi får i oss via fisk. Finns nog en uppsjö av flera andra gifter också.

För att undvika detta så finns det företag som mäter gifter i livsmedel, skriver inte vilka här ifall det betraktas som reklam.
Bara kolla upp tabeller/provtagningar och köpa varumärken därefter. Annars är "kravmärkt" så säkert man kan komma när det gäller odlad fisk. Ska ju tilläggas att oavsett vad provtagningar säger vet man ju inte om man inte testat just den fisk man äter.

anyahigh
2021-01-11, 04:07
Absolut inte.

exevision
2021-01-11, 07:19
Absolut inte.

Absolut inte vad?

King Grub
2021-01-11, 07:43
Man kan äta lax varje vecka.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/fisk-och-skaldjur/rad-om-odlad-lax

Ett halvkilo om dagen låter som överkonsumtion.

tomten1
2021-01-12, 17:02
Alltså, hur lyckas ingen odla giftfri lax? Är det verkligen omöjligt att få tag på en giftfri sjö och sedan bara låta laxen föröka sig? Varför inte använda gigantiska bassänger?

Diomedea exulans
2021-01-12, 17:06
För mycket omega 3 kan vara dåligt, har dock ej koll på var gränsen går.

Armed Dingo
2021-01-12, 17:36
Saltintaget måste vara loco?

Sverker
2021-01-12, 19:11
Tittar vi på Livsmedelsverket hemsida och deras näringtabell blir ett halvt kilo gravad lax ca 14 gram koksalt.

Vem behöver så mycket salt ?

skyffelmördarn
2021-01-12, 19:18
Alltså, hur lyckas ingen odla giftfri lax? Är det verkligen omöjligt att få tag på en giftfri sjö och sedan bara låta laxen föröka sig? Varför inte använda gigantiska bassänger?

Det gör man, kvalitén på den fisken är ju givetvis mycket högre. Kostar ju en slant dock, och industrin är fortfarande lite i sin vagga.

Sverker
2021-01-12, 19:24
Räknat per kg djur släpper en fiskodling ut lika mycket näringsämnen som kor. Blir förödande eftersom gödslet från fiskarna sjunker till botten och löses upp i sjövattnet ( havsvattnet ), medan gödsel från kor kan tas omhand och blir näring på åkermark.

Diomedea exulans
2021-01-12, 19:26
Det gör man, kvalitén på den fisken är ju givetvis mycket högre. Kostar ju en slant dock, och industrin är fortfarande lite i sin vagga.

Har inte odlad lax mycket mindre omega 3?

Rickard
2021-01-12, 21:50

Det är en predator så det blir ju ett par steg av samlad skit på vägen när man matar fisken man odlar med fiskmjöl. Kanske om man odlade insekter och gjorde pellets på istället då. Eller att folk lär sig att det finns mer fisk än lax och torsk, fisk längre ner i näringskedjan. För vi äter ju inte så mycket predatorer på land.

Lipservice
2021-01-12, 22:19
Får jag sticka emellan med en undring?

Jag har haft fisk-allergi hela min uppväxt fram till några år sedan då jag börjat konsumera fet fisk, de "vita" fiskarna går dock inte än.

Så jag har inte fått i mig Omega3 mer än från lite rapsolja under 30 års tid, det är ju inte så att jag märker någon skillnad i mitt leverne nu när jag äter fisk minst en gång i veckan.

Är verkligen Omega3 en så viktig sak att få i sig, eller kommer jag avlida 30 år i förtid?

Edit: Kanske man får i sig tillräckligt med fleromättat fett från det andra man äter?

Diomedea exulans
2021-01-12, 22:53

Jag har haft fisk-allergi hela min uppväxt fram till några år sedan då jag börjat konsumera fet fisk, de "vita" fiskarna går dock inte än.

Så jag har inte fått i mig Omega3 mer än från lite rapsolja under 30 års tid, det är ju inte så att jag märker någon skillnad i mitt leverne nu när jag äter fisk minst en gång i veckan.

Är verkligen Omega3 en så viktig sak att få i sig, eller kommer jag avlida 30 år i förtid?

Edit: Kanske man får i sig tillräckligt med fleromättat fett från det andra man äter?Jag har mest hört att man blir ointelligent av att inte äta fisk, men du verkar ju behärska både styckeindelning, stavning och grammatik, så jag skulle tro att rapsoljan gjorde jobbet.

Flem
2021-01-12, 23:34
Vet du om du tål torskleverolja? Det ger även vitamin D och A.

söderkisen
2021-01-13, 10:19

Edit: Kanske man får i sig tillräckligt med fleromättat fett från det andra man äter?
Finns ju omega 3 i mer än bara fisk.
Kött, ägg, mjölkprodukter osv.
Personligen tror jag att ration mellan omega 3 och 6 är viktigare än den faktiska mängden.