handdator

Visa fullständig version : Effekter av att äta tidigt eller sent på dagen

King Grub
2020-12-15, 15:44
Strikt kontrollerad studie för första gången.

• An early (0800 h–2100 h) versus delayed (1200 h–2300 h) eating schedule reduces weight

• Eating early versus later improves insulin resistance and insulin and glucose levels

• Eating early versus later improves fat oxidation, cholesterol, and trunk-to-leg fat ratio

• An early eating schedule benefits weight and cardiometabolic health

A delayed eating schedule is associated with increased risk of obesity and metabolic dysfunction in humans.1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 However, there are no prolonged, highly controlled experimental studies testing the effects of meal timing on weight and metabolism in adults with a body mass index (BMI) of 19–27 kg/m2.10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 Twelve healthy adults (age: 26.3 ± 3.4 years; BMI: 21.9 ± 1.7 kg/m2; 5 females) participated in a randomized crossover study in free-living conditions. Three meals and two snacks with comparable energy and macronutrient contents were provided during two, 8-week, counterbalanced conditions separated by a 2-week washout period: (1) daytime (intake limited to 0800 h–1900 h) and (2) delayed (intake limited to 1200 h–2300 h). Sleep-wake cycles and exercise levels were held constant. Weight, adiposity, energy expenditure, and circadian profiles of hormones and metabolites were assessed during four inpatient visits occurring before and after each condition. Body weight, insulin resistance (homeostatic model assessment of insulin resistance [HOMA-IR]), trunk-to-leg fat ratio, resting energy expenditure, respiratory quotient, and fasting glucose, insulin, total and high-density lipoprotein (dHDL) cholesterol, and adiponectin decreased on the daytime compared to the delayed schedule. These measures, as well as triglycerides, increased on the delayed compared to the daytime schedule (effect size range: d = 0.397–1.019). Circadian phase and amplitude of melatonin, cortisol, ghrelin, leptin, and glucose were not differentially altered by the eating schedules. Overall, an 8-week daytime eating schedule, compared to a delayed eating schedule, promotes weight loss and improvements in energy metabolism and insulin in adults with BMI 19–27 kg/m2, underscoring the efficacy and feasibility of daytime eating as a behavioral modification for real-world conditions.

Current Biology, 30 November 2020. Prolonged, Controlled Daytime versus Delayed Eating Impacts Weight and Metabolism.

PureWhey
2020-12-15, 15:55
Jag äter i princip exakt som den senare då jag tycker det är gött att äta första målet någorlunda nära träningspasset. Kanske bör försöka få i mig det sista lite tidigare på kvällen däremot.

Phjanton
2020-12-15, 16:04
Låter som det senare alternativet är bättre för gains.

Diomedea exulans
2020-12-15, 16:08
Fast Grub, du äter ditt enda fastedags-mål sent, va?

King Grub
2020-12-15, 16:10
Vad jag gör har ingenting med någonting att göra.

Bandid0
2020-12-15, 16:17
trunk-to-leg fat ratio

Undrar om det var skillnader som var så små att de är praktiskt betydelselösa. Om det var större skillnader så är det ju väldigt intressant.

Diomedea exulans
2020-12-15, 16:18
Vad jag gör har ingenting med någonting att göra.

Klart det har, vi är många som använder dig som förebild.

Ett Orm
2020-12-15, 16:39
Enda jag vet är att iaf jag mår stjärt om jag äter sent, särskilt på natten.
Fram till ca 19 går bra, senare så har jag en dålig,typ uppblåst eller trögt blod, känsla i kroppen långt in på nästa dag.

kvarnis
2020-12-15, 16:46

Han lever väl inte för optimal hälsa då hade han sett ut som en mager masaj och inte hulken?

King Grub
2020-12-15, 16:53

Jag gör massor av saker som är "fel". Dålig förebild. Skillnaden är väl i sådana fall att jag är medveten om att det jag gör inte är optimalt och inte bryr mig.

ChuckTesta
2020-12-15, 17:08
Enda jag vet är att iaf jag mår stjärt om jag äter sent, särskilt på natten.
Fram till ca 19 går bra, senare så har jag en dålig,typ uppblåst eller trögt blod, känsla i kroppen långt in på nästa dag.

Hur känns det att ha trögt blod?

Diomedea exulans
2020-12-15, 17:19
Han lever väl inte för optimal hälsa då hade han sett ut som en mager masaj och inte hulken?

Jag gör massor av saker som är "fel". Dålig förebild. Skillnaden är väl i sådana fall att jag är medveten om att det jag gör inte är optimalt och inte bryr mig.

Nja, jag vet inte, jag är inte övertygad.

Langster
2020-12-15, 17:50
Jag inbillar mig att jag ska njuta mer av maten och få utrymme med större intag av att spara kalorierna till senare på dagen. Men jag håller mig faktiskt mer mätt och belåten av tidigare intag av majoriteten av kalorierna. Dessutom ökar ett sparande av kalorierna till sent på dagen helt klart risken för hetsätande för mig - snarare än att man äter så att man inte är sugen på kvällen.

smerk
2020-12-15, 17:58
Jag inbillar mig att jag ska njuta mer av maten och få utrymme med större intag av att spara kalorierna till senare på dagen. Men jag håller mig faktiskt mer mätt och belåten av tidigare intag av majoriteten av kalorierna. Dessutom ökar ett sparande av kalorierna till sent på dagen helt klart risken för hetsätande för mig - snarare än att man äter så att man inte är sugen på kvällen.

Är du även hungrig på morgonen? Jag äter just nu mycket kalorier på eftermiddag samt kvälld å jag är vrålhungrig då. Är inte hungrig på morgonen och tänker att det därför är onödigt att trycka i mig kalorier vilket lämnar mindre till senare. Att jag inte är hungrig på morgonen kanske just är för att jag äter mycket sent dock?

Navi
2020-12-15, 18:34
Håller tummarna för att en genomgång av den här artikeln och dess ämne kommer upp på Styrkelabbet!

Ett Orm
2020-12-15, 18:54
Hur känns det att ha trögt blod?

Vet inte riktigt. Som att vara en gummibjörn kanske.
Får iaf en känsla av att mitt blod är som rödvinssås.

Langster
2020-12-15, 19:26
Är du även hungrig på morgonen? Jag äter just nu mycket kalorier på eftermiddag samt kvälld å jag är vrålhungrig då. Är inte hungrig på morgonen och tänker att det därför är onödigt att trycka i mig kalorier vilket lämnar mindre till senare. Att jag inte är hungrig på morgonen kanske just är för att jag äter mycket sent dock?

Nej jag är inte hungrig på morgonen, så det krävs ju mindre för att man ska bli nöjd och då slipper man ju bli vrålhungrig senare på dagen istället.

Grejen med periodisk fasta är ju att det är lättare att hantera hunger när man inte äter, men äter man bara på kvällen (och då ska man äta ganska mycket) så kan man lätt övergå i hetsätning för kroppen kommer att vilja kompensera till slut - jag tror faktiskt det är bättre att sprida ut intaget över dagen för långvarig mättnad.

Nu när jag kör varannandagsfasta har jag dock börjat bli hungrig på morgonen.

exevision
2020-12-15, 19:42
Sista målet för dagen försöker jag äta runt 20:00.
Äter även de flesta kalorier mellan 17:00 - 20:00. Äter jag mycket tidigare på dagen så blir jag seg på jobbet och på träningen. Lättare att ha samma rutin dagligen för mig.

Bandid0
2020-12-16, 08:00
https://i.imgur.com/d3WEc9Y.png

Bål-ben-ration uppvisade ju inga enorma skillnader, men hade högst grad av statistisk signifikans av alla saker de jämförde.

MrMuggelSnuggel
2020-12-21, 14:04
Jag har ätit majoriteten av mina måltider sent på kvällen. Dagarna är egentligen bara kaffe, en frukt, någon paprika och kanske en smoothie på EAA och lite andra pulver (vetegräs, moringa, spirulina osv).

Trivs med det. Men problemet är, precis som någon nämnde, att det lätt kan leda till hetsätning om du inte vet hur du kontrollerar dig.

Kan lätt bli som att du öppnar upp "mat-porten" och bara äter, äter, äter utan att bli mätt.

Plus, eftersom du inte ätit på hela dagen så tänker din inre lilla demon "du har inte ätit på hela dagen. Men du har tränat. Så du behöver se till så att du inte blir undernärd. Och du behöver fylla på så du orkar träna imorgon också" Varvid det är lätt att glufsa i sig allt som finns.

Är man benägen att falla in för det här tror jag man ska undvika att äta allt på kvällen.

Ett annat problem är förstås hur du kan bli gaaaalet svettig och varm precis innnan du ska sova om du äter majoriteten av dina kalorier sent. Så det kan störa och rubba sömnen.