handdator

Visa fullständig version : Minideff


JJ
2004-05-19, 11:55
Har brännt det mesta fettet inför sommaren "på känn". Har lite kvar och då tänkte jag passa på att köra lite mer kontrollerat för att lära mig lite, men den kommer bara pågå i 2 veckor så lärdomarna blir väl lite begränsade. Om ni har några åsikter så tar jag tacksamt emot dem.
Jag tänkte lägga mig ca 500 kcal under vad jag förbrukar på fördelningen 50% prot, 30% kolh och 20% fett.
Eftersom det är under så begränsad tid gör jag det lätt för mig och varierar födan rätt lite, basen är kött och kyckling med hemmagjord potatissallad (potatis, olivolja, grönsaker typ).
Minst 40 gram protein, 20 gram kolhydrater och 5 gram fett (nästan allt från olivolja) per måltid utom i sista.
Spyr jag på potatissallad så byter jag självklart ut den mot något likvärdigt.

Frukost:
Mjölk
Havregryn
Proteinpulver

Mål2:
Kyckling
Potatissallad

Mål:3
Porterstek
Potatissallad

Träning

Mål4 (om jag tränat):
Gainer+extra prot

Mål5:
Kyckling
Potatissallad

Mål6:
Kyckling
Potatissalald

Mål7:
Tonfisk i vatten

Callister
2004-05-19, 12:42
Det tycker jag ser bra ut, men jag är ingen expert. :MrT:

Galatasaray
2004-05-19, 14:38
Har du fått för dig att potatissallad är bra på nåt sätt eller?:laugh:

JJ
2004-05-19, 14:40
Originally posted by Galatasaray
Har du fått för dig att potatissallad är bra på nåt sätt eller?:laugh:

Lågt GI, mättande, fullt med nyttigheter.

Zozza
2004-05-19, 14:49
Originally posted by JJ


Lågt GI, mättande, fullt med nyttigheter.

Wow, jag som alltid trott potatis-sallad är jätte onyttigt :)

King Grub
2004-05-19, 14:50
Originally posted by Galatasaray
Har du fått för dig att potatissallad är bra på nåt sätt eller?:laugh:

Det är inte bara bra; det är ypperligt!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23837&highlight=potatissallad

JJ
2004-05-19, 14:51
Originally posted by Zozza


Wow, jag som alltid trott potatis-sallad är jätte onyttigt :)

Det finns flera trådar om potatissallad. När man gör den själv som jag så blir det kanon.

Callister
2004-05-19, 15:16
Potatissallad! :eating:

Kan någon föressten posta ett gott recept på potatissallad? :)

JJ
2004-05-19, 15:17
Originally posted by Callister
Potatissallad! :eating:

Kan någon föressten posta ett gott recept på potatissallad? :)

Kolla recept forumet:)

Galatasaray
2004-05-19, 21:16
hehe ok trodde det var dem som man köpte i butiken ni snackade om,,,rena katastrofen dem dära:whipped:

Callister
2004-05-19, 21:29
Originally posted by Galatasaray
hehe ok trodde det var dem som man köpte i butiken ni snackade om,,,rena katastrofen dem dära:whipped:
De i butiken är även bra, läs tråden Grub länka till, den jag hade var köpt och med ganska mkt fett, men ändå bra..

King Grub
2004-05-20, 06:20
Originally posted by Galatasaray
hehe ok trodde det var dem som man köpte i butiken ni snackade om,,,rena katastrofen dem dära:whipped:

Inte alls. Det är bra mat det också. Riktigt bra, t o m. Det är inte fettmängden som är speciellt intressant; det är vad fettet kommer ifrån för källor som är det.

Whey
2004-05-20, 07:51
Hur är det med det onda II på potatissallad?

smalisen
2004-05-24, 16:26
Originally posted by King Grub


Inte alls. Det är bra mat det också. Riktigt bra, t o m. Det är inte fettmängden som är speciellt intressant; det är vad fettet kommer ifrån för källor som är det.

Jag är helt lost. Ena minuten är potatis och mejeriprodukter totaltförbjudna för att plötsligt bli bra. Ok, II eller GI? Vad ska jag köra på? Går knappast att kombinera. Jag är helt, helt förvirrad. Hjälp!

King Grub
2004-05-24, 16:46
Originally posted by smalisen


Jag är helt lost. Ena minuten är potatis och mejeriprodukter totaltförbjudna för att plötsligt bli bra. Ok, II eller GI? Vad ska jag köra på? Går knappast att kombinera. Jag är helt, helt förvirrad. Hjälp!

Du behöver inte "köra" på något. Siffrorna är bara hjälpmedel att ha i bakhuvudet, men varken potatis eller mjölk är dåliga livsmedel. Ät bra, oraffinerade livsmedel så behöver du inte tänka speciellt mycket på det. Energiunderskott är det viktigaste om du vill deffa. Använd siffror och tabeller som hjälpmedel, men låt dem inte styra ditt ätande. Oraffinerad, naturlig föda är alltid bra.

bubbe
2004-05-24, 21:25
Originally posted by Galatasaray
Har du fått för dig att potatissallad är bra på nåt sätt eller?:laugh:

Yeah, livet är härligt, tänk att något du trodde var livsfarligt
egentligen är kalasbra kolhydrat/fett källa.

Passa på att käka innan någon hittar något annat sensationellt
mätvärde och säjer att kallpotatis och enkelomättat fett blir man
smällfet av.

King Grub
2004-05-25, 06:14
Originally posted by Whey
Hur är det med det onda II på potatissallad?

Rätt högt. Potatisens II sjunker också vid bildandet av resistent stärkelse, men det är så gigantiskt från början.

smalisen
2004-05-25, 18:25
Originally posted by King Grub


Du behöver inte "köra" på något. Siffrorna är bara hjälpmedel att ha i bakhuvudet, men varken potatis eller mjölk är dåliga livsmedel. Ät bra, oraffinerade livsmedel så behöver du inte tänka speciellt mycket på det. Energiunderskott är det viktigaste om du vill deffa. Använd siffror och tabeller som hjälpmedel, men låt dem inte styra ditt ätande. Oraffinerad, naturlig föda är alltid bra.

Med raffinerat menar du halvfärdigade rätter eller?

King Grub
2004-05-25, 18:28
Allt som inte är ren, opreparerad mat. Det är mycket bättre att köpa rent kött, ren fisk och dylikt och tillaga själv, från grunden. Samma sak med gryn och liknande. Ju fler led livsmedlet har gått igenom, desto sämre.

Whey
2004-05-25, 22:19
Bara att sätta igång och odla all mat man skall äta själv då (köttet kanske man kan köpa om man inte orkar skaffa och slakta djur)