handdator

Visa fullständig version : löpning


krakowww
2002-03-28, 17:58
Tja alla!

Jag har en fråga nu när jag ska börja motionera, när man springer är det bäst att springa snabbt en kort tid eller sakta länge om man vill bränna fett utan att tappa för mycket muskler?
Bara undrar...

GLAD PÅSK ALLA!/ Magnus

steefann
2002-03-28, 18:29
ganska logiskt, spinger du snabbt en kortare tid så är det en explosivare form av aktivitet än om du springer långsamt en längre sträcka och därför sliter du ner musklerna mer om du springer snabbt. Jag förrutsätter att du snackar om sträckor mellan 4 km och en mil någonstans för om du springer som en skjuten yxmördare genom lägenheten tills det tar stopp hinner du inte förstöra så mycket.

Vill du bara bränna fett och inte få kondition ska du gå raskt istället men vill du bli konditionsstark och inte slita ned musklerna så skulle i alla fall jag välja att inte tokspringa så benen värker.

Forest
2002-03-28, 20:22
Helt olika teorier om den frågan tyvärr! Jag vet inte svaret.

Långsamma morgonpromenade är ju en standardmetod som är väl beprövad.

Kort stenhård träning sägs av somliga vara att föredra med följande motivering:

- musklerna hinner inte brytas ned
- ansträngneingen ökar metabolismen i många timmar efteråt

martin79
2002-03-28, 21:20
vid låg intensitet används fett, ju mer du höjer intensiteten desto mer kolhydrater används till energi.
Genom att man springer kan man göra av med kalorierna fortare än om man går. Viktigt är att ha kolhydrater i sig innan man ger sig ut o springer. Kondition är faktiskt ganska bra att ha. ;)

nina
2002-03-28, 21:30
kondition ökar ju syreomsättningen i blodet, och det isig ökar ämnesomsättningen.