handdator

Visa fullständig version : Mer styrka & testo + mindre kroppsfett med hela ägg efter träning jämfört med äggvita


King Grub
2020-12-11, 22:39
The primary purpose was to compare the effects of whole egg ingestion and egg white ingestion during 12 weeks of resistance training (RT) on muscle cross-sectional area, body composition, muscular strength, and anaerobic power in resistance-trained young males. A secondary purpose was to examine systemic hormonal responses. Thirty resistance-trained young males were randomly assigned to one of 2 groups: Whole eggs + RT (WER; n = 15) or egg whites + RT (ERT; n = 15). Whole eggs + RT ingested 3 whole eggs immediately following RT, whereas ERT ingested an isonitrogenous quantity consisting of 6 egg whites immediately following RT. Before and after 12 weeks of whole-body undulating periodized RT (3 sessions per week), knee extensor muscle mass and cross-sectional area (computed tomography), lean body mass and body fat percentage (bioelectrical impedance), muscular strength (knee extension, handgrip strength), Wingate (cycle ergometer), and serum concentrations of hormones were assessed. There was a significant group × time interaction for body fat percentage, serum testosterone, knee extension, and handgrip strength with greater improvements observed in WER. There was a significant main effect of time (p < 0.05) for knee extensor muscle mass, cross-sectional area, lean body mass, anaerobic power, and all other blood hormones. There was a trend (p = 0.06) in the WER group for having a greater change in lean body mass compared with that of ERT. Postexercise whole egg ingestion increases knee extension and handgrip strength, testosterone, and reduces body fat percentage compared with postexercise egg white ingestion, despite no group differences in muscle mass, in resistance-trained young males. Whole eggs consumption may be preferable during RT programs geared toward the improvement of muscular strength and body fat percentage.

Journal of Strength and Conditioning Research: December 09, 2020. Whole Egg Vs. Egg White Ingestion During 12 weeks of Resistance Training in Trained Young Males.

Klein
2020-12-12, 00:18
Journal of Strength and Conditioning Research: December 09, 2020. Whole Egg Vs. Egg White Ingestion During 12 weeks of Resistance Training in Trained Young Males.

Men men de allra största byggarna skippar ju gulan. :(

Så studien måste vara lögn. *flex*

Bruce Banner
2020-12-12, 09:50
Finns väl iaf visst stöd för att kolesterolet där hela ägg är huvudkällan ger lite bättre gains och styrka än om man utesluter det.

/Bruce

Fishta
2020-12-12, 10:11
Har aldrig förstått grejen med att slänga gulan. Det är idioti på flera plan.

PureWhey
2020-12-12, 10:38
Har aldrig förstått grejen med att slänga gulan. Det är idioti på flera plan.Man köper äggvita. Inte hela ägg och slänger gulan, lol.

Skickat från BÖJRACKET

TotteShaped4Life
2020-12-12, 10:39
Har aldrig förstått grejen med att slänga gulan. Det är idioti på flera plan.
Inte om man vill hålla nere kalorierna i en deff. För övrigt behöver man aldrig slänga någon gula om man köper äggvita på dunk. Tar alltid äggvita i min kaseinfluff så det är en standardvara hos mig - i syfte att få en finare fluff.

TotteShaped4Life
2020-12-12, 10:39
Man köper äggvita. Inte hela ägg och slänger gulan, lol.

Skickat från BÖJRACKET
30 sekunder före mig...

LunaSpice
2020-12-12, 17:10
30 sekunder före mig...

Pucktvåa...the story of my life.

Fishta
2020-12-13, 23:21
Sant förvisso, dock är det så jädrans äckligt (äggvita i dunk).

För övrigt så finns det en del som fortfarande använder hela ägg och slänger gulan.

40plus
2020-12-14, 07:21
Varför dricker man ens äggvita i dunk när kroppen bara kan ta upp sisådär 50-60% av proteinet i det?

Verkar vansinne jämför med vanligt bonnavassle där kroppen tar upp nästan allt.

rooz
2020-12-14, 08:43
Varför dricker man ens äggvita i dunk när kroppen bara kan ta upp sisådär 50-60% av proteinet i det?

Verkar vansinne jämför med vanligt bonnavassle där kroppen tar upp nästan allt.

Du steker väl äggvitan?

baggard
2020-12-14, 09:24
Varför dricker man ens äggvita i dunk när kroppen bara kan ta upp sisådär 50-60% av proteinet i det?

Verkar vansinne jämför med vanligt bonnavassle där kroppen tar upp nästan allt.



Äggvitan är ju pastöriserad så det beror väl på vilken temperatur och hur länge skiten pastöriseras, vill minnas att detta varit uppe på tapeten tidigare och Sverker den allsmäktige var inte helt säker på det hela

Agitator
2020-12-14, 10:16
Selekterar man bort äggulan på grund av kalorirestriktion, då är man bodybuilder mentalt sett och det har inget med styrka att göra. Klart man äter hela ägg ifall man själv bestämmer upplägget iom att det ger mer näring. Ifall man inte är bodybuilder mentalt då :)

Uncle Joe
2020-12-14, 10:46
Äggvitan är ju pastöriserad så det beror väl på vilken temperatur och hur länge skiten pastöriseras, vill minnas att detta varit uppe på tapeten tidigare och Sverker den allsmäktige var inte helt säker på det hela


Under en period konsumerade jag såna där dunkar med äggvita. Pastöriserad, ja, men under så pass kort tid att det i princip är som att äta råa ägg. Jag körde alltid den i mikron iaf.

Agitator
2020-12-14, 10:50
Givetvis förstår jag att man skippar äggulan ifall man köper äggvita på dunk för man tycker det är smidigt när man lagar mat eller gör snabb frukost osv.

Men har man ägg hemma och väljer bort äggullan så känns det rätt dumt ur ett rent näringsmässigt perspektiv.

40plus
2020-12-14, 11:05
Du steker väl äggvitan?

Nja anledningen till att jag frågar är att en gammal gubbe på jobbet som är gammal bodybuildare (och fortfarande är riktigt grov med låg fetthalt, tror han tävlar i nån gubbklass) alltid har en liten plastdunk med ren äggvita i som han dricker till sin sallad med kycklingfile.

Jag har flera gånger fått bita mig i tungan för att inte, nästan triumferande, fråga varför han dricker det när han bara tar upp ca hälften av proteinet i det. Men han hade väl vredet nacken av mig om jag frågat.

Uppenbarligen vet han vad han gör så som han ser ut vid kanske runt 55 år, men ändå...

G.W
2020-12-14, 12:29
Äggulan använder man till majonäs.

/Görgen

Phjanton
2020-12-14, 14:21
Nja anledningen till att jag frågar är att en gammal gubbe på jobbet som är gammal bodybuildare (och fortfarande är riktigt grov med låg fetthalt, tror han tävlar i nån gubbklass) alltid har en liten plastdunk med ren äggvita i som han dricker till sin sallad med kycklingfile.

Jag har flera gånger fått bita mig i tungan för att inte, nästan triumferande, fråga varför han dricker det när han bara tar upp ca hälften av proteinet i det. Men han hade väl vredet nacken av mig om jag frågat.

Uppenbarligen vet han vad han gör så som han ser ut vid kanske runt 55 år, men ändå...

Tänk vad grov han varit om han käkat hela ägg, synd.

Wrenchgirl
2020-12-14, 14:26
Att plocka bort gulan för det lilla extra fett den innehåller har jag inte riktigt förstått. Är det så många extra kalorier i den?

MaHil
2020-12-14, 14:49
Äggulan använder man till majonäs.

/Görgen

Föredrar lemoncurd *drool*

Pepz
2020-12-14, 16:04
Att plocka bort gulan för det lilla extra fett den innehåller har jag inte riktigt förstått. Är det så många extra kalorier i den?

varje gram fett är ca 9kcal

Sen får man själv avgöra om de grammen som är i en äggula eller tre som fallet var i studien, är mycket eller lite

Ett Orm
2020-12-14, 16:30
Jag vill minnas att jag hört att främsta skälet till att BBs bara äter vitan är pga kolesterolet, vilket tydligen kan blir ett problem vid stora intag i samband med sterioider.
Ligger det något i det eller är det bara bros?

Jag själv kan inte riktigt se poängen om det är pga kcal-mängden eftersom man då lika gärna kan minska en annan fettkälla med motsvarande.

iCYAto
2020-12-14, 17:11
Jag vill minnas att jag hört att främsta skälet till att BBs bara äter vitan är pga kolesterolet, vilket tydligen kan blir ett problem vid stora intag i samband med sterioider.
Ligger det något i det eller är det bara bros?

Jag själv kan inte riktigt se poängen om det är pga kcal-mängden eftersom man då lika gärna kan minska en annan fettkälla med motsvarande.

Kolesterol behövs för hormonproduktionen, förstår inte vad som skulle vara dåligt med det.

Ola Wallengren
2020-12-14, 17:14
Denna studie skall tolkas tillsammans med denna artikel som rapporterar från samma studie. De har valt att lyfta fram lite olika resultat i de olika artiklarna och de är därför inte helt samstämmiga.


Comparison of whole egg v. egg white ingestion during 12 weeks of resistance training on skeletal muscle regulatory markers in resistance-trained men

Bagheri et al 2020 doi:10.1017/S0007114520002238

Eggs are considered a high-quality protein source for their complete amino acid profile and digestibility. Therefore, this study aimed to compare the effects of whole egg (WE) v. egg white (EW) ingestion during 12 weeks of resistance training (RT) on the skeletal muscle regulatory markers and body composition in resistance-trained men. Thirty resistance-trained men (mean age 24·6 (sd 2·7) years) were randomly assigned into the WE + RT (WER, n 15) or EW + RT (EWR, n 15) group. The WER group ingested three WE, while the EWR group ingested an isonitrogenous quantity of six EW per d immediately after the RT session. Serum concentrations of regulatory markers and body composition were measured at baseline and after 12 weeks. Significant main effects of time were observed for body weight (WER 1·7, EWR 1·8 kg), skeletal muscle mass (WER 2·9, EWR 2·7 kg), fibroblast growth factor-2 (WER 116·1, EWR 83·2 pg/ml) and follistatin (WER 0·05, EWR 0·04 ng/ml), which significantly increased (P < 0·05), and for fat mass (WER -1·9, EWR -1·1 kg), transforming growth factor-β1 (WER -0·5, EWR -0·1 ng/ml), activin A (WER -6·2, EWR -4·5 pg/ml) and myostatin (WER -0·1, EWR -0·06 ng/ml), which significantly decreased (P < 0·05) in both WER and EWR groups. The consumption of eggs absent of yolk during chronic RT resulted in similar body composition and functional outcomes as WE of equal protein value. EW or WE may be used interchangeably for the dietary support of RT-induced muscular hypertrophy when protein intake is maintained.

Diomedea exulans
2020-12-14, 17:23
Nja anledningen till att jag frågar är att en gammal gubbe på jobbet som är gammal bodybuildare (och fortfarande är riktigt grov med låg fetthalt, tror han tävlar i nån gubbklass) alltid har en liten plastdunk med ren äggvita i som han dricker till sin sallad med kycklingfile.

Jag har flera gånger fått bita mig i tungan för att inte, nästan triumferande, fråga varför han dricker det när han bara tar upp ca hälften av proteinet i det. Men han hade väl vredet nacken av mig om jag frågat.

Uppenbarligen vet han vad han gör så som han ser ut vid kanske runt 55 år, men ändå...

Tänk vad grov han varit om han käkat hela ägg, synd.
Inflikar en vänlig påminnelse om vikten av att inte underskatta broscience. Förväntar mig halvt om halvt en artikel från Grub som sjunger det gulebefriade äggets lov.

Ett Orm
2020-12-14, 23:52
Kolesterol behövs för hormonproduktionen, förstår inte vad som skulle vara dåligt med det.

Svinhöga kolesterolnivåer är inte nått man vill ha.

iCYAto
2020-12-15, 05:51
Svinhöga kolesterolnivåer är inte nått man vill ha.

Vem har skrivit något om det?

Ett Orm
2020-12-15, 08:22
Vem har skrivit något om det?

Jag. Jag har skrivit om det. Men tydligen inte i klartext..

Du måste väl ändå förstå att det inte var normala hälsosamma nivåer som avsågs?

vicarious
2020-12-15, 08:35
Kolesterol behövs för hormonproduktionen, förstår inte vad som skulle vara dåligt med det.

De flesta "riktiga" bodybuilders behöver inte göra något eget hormon i kroppen eftersom de får i sig majoriteten från andra källor.

r3mpuh
2020-12-15, 08:44
Varenda lyckad deff sedan 9:an i högstadiet har alltid bestått utav ett födointag, huvudsakligen ifrån ägg. Just saying. Förvisso dracks det även frikostligt utav gratis mjölken under skollunchen, men annars blev det väl 4(?) måltider kokt ägg var dag(för 16 XL ägg-intag totalt) & möjligtvis en apelsin ibland till kvällen för att blidka mor som tjatade om skörbjugg. :Virro