handdator

Visa fullständig version : Keso


flikkan_helgonet
2004-05-19, 11:51
Nu blir jag orolig, läste i en länk att keso ger stort insulinpådrag lr nåt sånt, men jag äter keso säkert tre gånger om dan..

Borde jag sluta med keson? Det som e så gott... :(

PS. Jag försöker gå ner i vikt..

AcidSleeper
2004-05-19, 12:01
Om du tycker om det så varför sluta helt... kanske dra ned på det men inte sluta.... Man ska inte hänga upp sig för mycket på insulinpåslag och sådant, ät vad du vill och börja oroa dig för sådant den dagen du ska börja tävla!

Läs vad Grub och andra säger:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19765&highlight=keso+insulin

flikkan_helgonet
2004-05-19, 12:07
Jättesnällt att du svarade...

King Grub
2004-05-19, 12:36
Keso är bra och en utmärkt proteinkälla. Är man rädd för insulintoppar kan det vara av värde att ha i bakhuvudet att det är det enskilda livsmedel som ger absolut högst insulinutsöndring av allt som har testats.

Callister
2004-05-19, 12:37
Originally posted by King Grub
Keso är bra och en utmärkt proteinkälla. Är man rädd för insulintoppar kan det vara av värde att ha i bakhuvudet att det är det enskilda livsmedel som ger absolut högst insulinutsöndring av allt som har testats.
Det var mycket, jag trodde filmjölk eller något gav mest. ;)

King Grub
2004-05-19, 12:42
Originally posted by Callister

Det var mycket, jag trodde filmjölk eller något gav mest. ;)

Nej. Alla mjölkprodukter har högt II, men keso (cottage cheese) har högst, ju fettsnålare desto högre.

Jag pratar alltså om enskilda livsmedel här; pizza t ex ligger ännu högre, men där är det många ingredienser det handlar om.

Callister
2004-05-19, 12:43
Originally posted by King Grub


Nej. Alla mjölkprodukter har högt II, men keso (cottage cheese) har högst, ju fettsnålare desto högre.

Jag pratar alltså om enskilda livsmedel här; pizza t ex ligger ännu högre, men där är det många ingredienser det handlar om.
Jo det fattade jag. :bpump:

GhostFace
2004-05-19, 15:17
Är man rädd för insulintoppar kan det vara av värde att ha i bakhuvudet att det är det enskilda livsmedel som ger absolut högst insulinutsöndring av allt som har testats.

Alla mjölkprodukter har högt II, men keso (cottage cheese) har högst, ju fettsnålare desto högre.
Jag pratar alltså om enskilda livsmedel här; pizza t ex ligger ännu högre, men där är det många ingredienser det handlar om.

Hur mycket är högt II?
Hur mycket är då högre II?

:confused:

King Grub
2004-05-19, 15:30
Högt II (mjölk/keso/fil/yoghurt) = 115-120 med vitt bröd som 100.

Pizza II = 140+

Matte_Maiden
2004-05-20, 11:26
Ursäkta om jag tar tråden lite!

Jag äter 250 gram keso till frukost, vilket skulle ge ett stort insulinpåslag. Men ungefär hur högt II ska en måltid ha? Alla snackar ju bara om vad som är högt och vad som är lågt, men vad ska en bra måltid ha för II för en person på runt 70-75 kg?

Som ni skriver är ju det viktiga det sammanlagda II-värdet, men var går gränsen för ett högt II-värde på en måltid? Det måste ju vara det som är det viktiga?

King Grub
2004-05-20, 11:37
Det går inte att säga någon siffra sådär rakt av, eftersom det inte blir något medelvärde på måltiden när det gäller II på samma sätt som med GI.

En energirik måltid ger alltid högt II, oavsett om II-värdena på livsmedlen är låga, eftersom dessa är satta vid ett intag av runt 240 kcal från det livsmedlet. Äter du 1000 kcal vid ett tillfälle ger även livsmedel med II 40 stort insulinpåslag.

Ju större måltider du äter, desto "viktigare" blir det att II:t är lågt, eftersom II:t påverkar mer och mer ju mer energi du äter vid ett tillfälle.

Och tvärtom: äter du små måltider spelar II:t inte lika stor roll, eftersom II-sifforna är satta efter just energiintagets storlek.

Matte_Maiden
2004-05-20, 16:55
Ja, det var det jag menade med.

Det jag menade med hur högt II-värdet skulle vara är alltså summan av delarna i måltiden. Till exempel:

250 gram keso = xII
200 gram tonfisk = yII

xII + yII = sammanlagd II

Om man då ska äta frukost, ungefär hur högt II ska man ha för att det ska vara bra och var går gränsen när det inte behövs mer? Man kan ju inte bara säga att för mycket II är dåligt, man måste ju kolla på ungefär vart gränserna går. Så, om man väger 70-75 kg, vad vore ett bra riktmärke för II-värde om man äter 5 lika stora mål om dagen + efterträningsdrinkt? Alltså för dom 5 vanliga målen med mat.

På något sätt borde man väl kunna räkna ut det på ett ungefär, på samma sätt som man kan bedöma att över 100 (tar ett exempel ur luften, vet inte hur högt det är) är högt och under är medel. Om man plockar in hur många kcal man äter så borde man väl i alla fall kunna få fram ett hyfsat bra teoretiskt II-värde för hela dagen?

Jag kanske har missuppfattat allt hur II fungerar, men den totala mängden insulin på en dag är väl relativt till II-värdet för hela dagen, alltså allt man äters II värde * antalet kcal/240 (eller vad var man utgick ifrån?)... Borde inte det gå på något sätt?

King Grub
2004-05-20, 16:58
Men hallå...

Skall du sitta och räkna ut totalt II på alla måltider, eller ens bekymra dig om det, får du hålla på halva dagen.

I onödan.

Får du insulinpåslag så du behöver oroa dig äter du skräp, helt enkelt.

Och visst går det att räkna ut... men då får du göra det själv. Jag tänker inte slösa bort min tid på insulinhysteri som passerat alla gränser.

Edit: förresten har du inga II-tabeller att tillgå, så det kan bli svårt. Allt har olika värden; alla fiskar har olika II, alla frukter, allt. Olika delar av köttet från gris och nöt har olika II.

Matte_Maiden
2004-05-20, 17:12
Jag menade inte att man skulle räkna ut en massa, utan mer anta ett ungefärligt mått på vad som anses vara normalt per måltid. Jag bryr mig inte så mycket om det, eftersom jag äter hyfsat bra mat. Men det vore intressant att se tycker jag.

Tack för svaret i alla fall :cheers:

King Grub
2004-05-20, 17:15
Tycker du det är intressant så är det väl bara att ta fram räknaren och sätta igång. :)

Fast du får skaffa fram tabellerna själv. Och det kan bli svårt. ;)

Matte_Maiden
2004-05-20, 17:21
Originally posted by King Grub
Tycker du det är intressant så är det väl bara att ta fram räknaren och sätta igång. :)

Fast du får skaffa fram tabellerna själv. Och det kan bli svårt. ;)

Intressant ja, men vette fan om jag orkar... Nu när du säger det så känns det som att det blir rätt jobbigt :D Någon kommer säkert att göra det i framtiden ändå så ;)

När kommer dom där tabellerna du har ut för allmänheten? Dom var ganska bra va?

King Grub
2004-05-20, 17:23
Originally posted by Matte_Maiden
När kommer dom där tabellerna du har ut för allmänheten? Dom var ganska bra va?

Nästa år om allt går som planerat. Just nu finns det 800 livsmedel och matvaror som har fått II-värden.

Matte_Maiden
2004-05-20, 17:27
Originally posted by King Grub


Nästa år om allt går som planerat. Just nu finns det 800 livsmedel och matvaror som har fått II-värden.

Låter ruggigt nice! Men hur har du fått tag på listan? :naughty:

King Grub
2004-05-20, 17:30
Originally posted by Matte_Maiden


Låter ruggigt nice! Men hur har du fått tag på listan? :naughty:

Kontakt med personerna som utför studierna.

Matte_Maiden
2004-05-20, 19:26
Originally posted by King Grub


Kontakt med personerna som utför studierna.

Sånt kallas fusk! :devil:

Miranda
2004-05-21, 09:54
Originally posted by King Grub


Nej. Alla mjölkprodukter har högt II, men keso (cottage cheese) har högst, ju fettsnålare desto högre.

Jag pratar alltså om enskilda livsmedel här; pizza t ex ligger ännu högre, men där är det många ingredienser det handlar om.

Betyder detta att även lättost - typ Västan 5% - har högt II också?

M

King Grub
2004-05-21, 09:55
Nej, hårdostar har lågt II. Även om ursprunget är i mjölk är det inte samma sak. Men ostar med låg fetthalt ligger högre än de med hög fetthalt.

Miranda
2004-05-21, 09:56
Originally posted by King Grub
Nej, hårdostar har lågt II. Men ostar med låg fetthalt ligger högre än de med hög fetthalt.


Du är snabbast i världen Grub. :cheers:

M

Miranda
2004-05-21, 09:57
Hur var det med baljväxter - som ju har lågt GI - har de även lågt II?

Och var det nyttigt eller ej med baljväxter, jag tycker aldrig man får nån klarhet i det. Långsamma carbs och allt men... nånting med att ämnena som gör att man får gaser i magen är onyttiga på nåt vis... eller...? :confused:

M

King Grub
2004-05-21, 10:02
Originally posted by Miranda
Hur var det med baljväxter - som ju har lågt GI - har de även lågt II?

Och var det nyttigt eller ej med baljväxter, jag tycker aldrig man får nån klarhet i det. Långsamma carbs och allt men... nånting med att ämnena som gör att man får gaser i magen är onyttiga på nåt vis... eller...? :confused:

M

Baljväxter, naturella, har lågt II. Konserverade däremot, ligger väldigt högt. Så länge bönorna och linserna är tillagade är de inte onyttiga. Råa bönor som kidneybönor innehåller giftigt fytohaemagglutinin, men koka dem så är det bara att :eating: och http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/fart.gif

Metal_boy_
2004-05-21, 10:13
Originally posted by King Grub


Baljväxter, naturella, har lågt II. Konserverade däremot, ligger väldigt högt. Så länge bönorna och linserna är tillagade är de inte onyttiga. Råa bönor som kidneybönor innehåller giftigt fytohaemagglutinin, men koka dem så är det bara att :eating: och http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/fart.gif

vad är hårdost? vanlig ost bara som man tar skivor av eller nån speciel sort precis som det finns Gouda??

King Grub
2004-05-21, 10:20
Originally posted by Metal_boy_


vad är hårdost? vanlig ost bara som man tar skivor av eller nån speciel sort precis som det finns Gouda??

Ost man kan skära med osthyvel. Låg vattenhalt.

kharon
2004-05-21, 10:21
Originally posted by King Grub


Nästa år om allt går som planerat. Just nu finns det 800 livsmedel och matvaror som har fått II-värden.

Åh herregud! Då blir alltså II-hysterin total...

mangs
2004-05-21, 13:21
Kharon: :laugh:

LunaSpice
2004-05-21, 13:31
Kharon, :thumbup: