handdator

Visa fullständig version : Kalorisnåla goda måltider


smerk
2020-12-08, 17:27
Jag är sugen på lite kalorisnåla goda måltider, som gör deffen lite lättare. Vad har ni för tips?

OBS: En god måltid är inte gröt med proteinpulver eller tonfisk ur burken.

Ett eget tips från mig är wraps och rikligt med sallad. Proteinkälla antingen kyckling eller torsk. Ett stort tunt wrap-bröd, ett par romansalladsblad i botten för att fånga upp sås samt ge crunch och mättnad. Fyll ut med lök, och eventuellt andra grönsaker som ger mättnad, spenat kan vara effektivt. En liten klick lättcremefraisch och pressa i någon klyfta vitlök. Salta och peppra rikligt. Rulla ihop så att wrapen blir avlång.

Brofessorn
2020-12-08, 17:52
Gröt med proteinpulver.

Jävlas bara.

Tortillapizza - Släng Coops riven ost Mager, kyckling, skinka eller annat (finhackat) kött på tortillabröd, släng i varmluftsugn i runt fem minuter. Bra fuskmål.

Ibland brukar jag ta något gott kött och glacera eller ha någon riktigt jävla god sås till bara. Tänk kyckling i teriyakisås. Visst, det är en del socker, men personligen går det bra att bara ha en fräsch sallad till då, och skippa bröd/andra kolisar.

Cykelcykel
2020-12-08, 17:52
Strimla och stek rödkål
Blanda sedan i sånt du gillar typ
Korvbitar köttfärs vegofärs vadsomhelst
Och stek lite till

CalleP
2020-12-08, 18:23
Tonfisk, pasta, keso, majs!

Kev88
2020-12-08, 19:16
Goda och kalorisnåla pannkakor, mängderna nedan ger dig två stycken. Jag äter dem dagligen när jag deffar.

120 g äggvita (ca 3 M ägg) och en äggula
30 g havregryn
40 g mjölk
100 g lättkvarg
4 g Hermesetas lättströ och bakpulver
Rikligt med kanel och lite salt

Det ger ganska exakt 300 kcal och 31 g protein. Till dem så rekommenderar jag 20% vispgrädde och Önos lågkalori jordgubbs- alt hallonsylt.

PS, stek på medelvärme.

Ett Orm
2020-12-08, 19:25
Och till efterrätt/ snacks fryst frukt. Men kanske inte ett kilo tärnad mango på ett bräde som jag åt i förrgår. Magen var som en boll av gaserna, såg ut som jag var gravid i 8e månaden.

smerk
2020-12-08, 19:43
Bra tips!

smerk
2020-12-08, 19:45
Tonfisk, pasta, keso, majs!

Låter spännande. Har inte vågat mig på pasta än, men fullkornspasta ska ju ha väldigt högt mättnadsindex så kan tänka mig att det är tillfredsställande.

Gröt med proteinpulver.

Jävlas bara.

Tortillapizza - Släng Coops riven ost Mager, kyckling, skinka eller annat (finhackat) kött på tortillabröd, släng i varmluftsugn i runt fem minuter. Bra fuskmål.

Ibland brukar jag ta något gott kött och glacera eller ha någon riktigt jävla god sås till bara. Tänk kyckling i teriyakisås. Visst, det är en del socker, men personligen går det bra att bara ha en fräsch sallad till då, och skippa bröd/andra kolisar.


Detta låter trevligt. Brukar du göra wraps? Har du koll på vilka tortillabröd som mättar mest? Gör "fiber" eller fullkorn någonskillnad? Med tortillabröd inkluderar jag även diverse tunnbröd

Jakob90
2020-12-08, 20:00
Lindhals kvarg vanilj utan socker 250g
Honung 20g
Coco pops 30g

Blanda, smakar helt ok.

Ca 334kcal
30g protein
50g kolhydrater
1g fett

Brofessorn
2020-12-08, 21:11
Låter spännande. Har inte vågat mig på pasta än, men fullkornspasta ska ju ha väldigt högt mättnadsindex så kan tänka mig att det är tillfredsställande.



Detta låter trevligt. Brukar du göra wraps? Har du koll på vilka tortillabröd som mättar mest? Gör "fiber" eller fullkorn någonskillnad? Med tortillabröd inkluderar jag även diverse tunnbröd

Vet faktiskt inte, fullkornsvarianterna ser ju så tråkiga ut :D Brukar köra mest på Santa Marias vanliga, lilla variant. Men bra fråga, får nästan prova runt lite i veckan.

sladdbarn
2020-12-09, 11:49
Kycklingfile/potatissoppa går att göra kalorisnål och proteinrik!
Dessutom går det att göra i stor gryta till matlådor.

PureWhey
2020-12-09, 11:55
500g kvarg
7 dl mjölk
Banan / havregryn
Vasslepulver

Mixa

Profit

Skickat från BÖJRACKET

LunaSpice
2020-12-09, 13:09
Låter spännande. Har inte vågat mig på pasta än, men fullkornspasta ska ju ha väldigt högt mättnadsindex så kan tänka mig att det är tillfredsställande.



Detta låter trevligt. Brukar du göra wraps? Har du koll på vilka tortillabröd som mättar mest? Gör "fiber" eller fullkorn någonskillnad? Med tortillabröd inkluderar jag även diverse tunnbröd

Finns olika sorters pasta. Linspasta, dinkelpasta, bönpasta etc. Kan också rek tonfisk, pasta och nån klicka turkyoghurt/lättcremefraiche. Krydda med t.ex. curry, chilisås, pepparrot, etc. Gör ofta tonfiskröra. :D Steker lök, vitlök, i med krossade tomater, röda linser, tonfisk och en klick creme fraiche samt basilika och oregano. Pasta till det.*drool*

smerk
2020-12-09, 13:41
Någon som har lyckats få en omelett gjord på pastöriserad äggvita god? Smakar skit, trots att jag saltade och pepprade på bra samt tillsatte svamp, ost och spenat.

Brofessorn
2020-12-09, 13:53
Hur tycker du att det smakar skit? Den blir iallafall fluffigare om du vispar den ganska bra innan.

smerk
2020-12-09, 13:59
Hur tycker du att det smakar skit? Den blir iallafall fluffigare om du vispar den ganska bra innan.

Den får en mycket märklig smak, går inte att förklara... :d
Har provat att bara steka äggvita och det smakade ungefär likadant. Jag får väl prova att tillsätta ännu mer gronsaker, som lök, paprika tomat osv för att maskera smaken.

smerk
2020-12-09, 14:00
Kan tipsa om Shiratakinudlar. 5-10 kcal per 100g. Har dock inte smakat ännu så det återstår att se vad det får för betyg smakmässigt.

smerk
2020-12-09, 17:07
Goda och kalorisnåla pannkakor, mängderna nedan ger dig två stycken. Jag äter dem dagligen när jag deffar.

120 g äggvita (ca 3 M ägg) och en äggula
30 g havregryn
40 g mjölk
100 g lättkvarg
4 g Hermesetas lättströ och bakpulver
Rikligt med kanel och lite salt

Det ger ganska exakt 300 kcal och 31 g protein. Till dem så rekommenderar jag 20% vispgrädde och Önos lågkalori jordgubbs- alt hallonsylt.

PS, stek på medelvärme.

Hmm funderar på att prova detta till frukost imorgon. Tankar om att använda lättkvarg med vaniljsmak?

smerk
2020-12-09, 17:23
Kan tipsa om Shiratakinudlar. 5-10 kcal per 100g. Har dock inte smakat ännu så det återstår att se vad det får för betyg smakmässigt.

Provade ikväll.
100g shiratakinudlar (massa peppar och salt)
strax över 200g kycklingbröst
50-100g stark tacosås
100g wokgrönsaker

Totalt: 300kcal, 50g protein.
Mitt kalorisnålaste mål sett till proteinmängden hittills.

Kev88
2020-12-09, 20:45
Hmm funderar på att prova detta till frukost imorgon. Tankar om att använda lättkvarg med vaniljsmak?

Jag har ingen aning om hur det smakar med det, jag får nog ta och prova det själv imorgon!

Ett Orm
2020-12-09, 21:09
Någon som har lyckats få en omelett gjord på pastöriserad äggvita god? Smakar skit, trots att jag saltade och pepprade på bra samt tillsatte svamp, ost och spenat.

Nä, smakar typ ingenting eller i bästa fall som kraftigt utspädd buljong.

Äggulan ska vara med, det är nog det enda sättet. man får kräkas ut lite för att väga upp de extra kcal.

RökteUppMinKatt
2020-12-09, 21:32
Kakao + stevia + en skvätt mandelmjölk + lite salt + vanilj/pepparmintsextrakt

JonasSthlm
2020-12-09, 21:44
Ett paket fullkornsmakaroner (800g)
12 burkar tonfisk i vatten (1680g)
6 burkar majs (800g)

5113kcal delat på 10 matlådor

P 53g
kh 61g
f 4g
per låda.

Toppas med Felix Hot Chilli ketchup

RökteUppMinKatt
2020-12-09, 21:53
Ett paket fullkornsmakaroner (800g)
12 burkar tonfisk i vatten (1680g)
6 burkar majs (800g)

5113kcal delat på 10 matlådor

P 53g
kh 61g
f 4g
per låda.

Toppas med Felix Hot Chilli ketchup

Att hålla kalorierna nere är ju inte speciellt svårt när portionerna är minimala.

JonasSthlm
2020-12-09, 22:11
Att hålla kalorierna nere är ju inte speciellt svårt när portionerna är minimala.

Fyller nästan upp 1L Ikea matlåda av glas, dom är knappast minimala.

RökteUppMinKatt
2020-12-09, 22:18
Fyller nästan upp 1L Ikea matlåda av glas, dom är knappast minimala.

Alla är vi olika så klart, men i min värld är inte 80g pasta, 80g majs och 160g tonfisk särskilt mycket för en måltid.

Langster
2020-12-09, 23:10
Någon som har lyckats få en omelett gjord på pastöriserad äggvita god? Smakar skit, trots att jag saltade och pepprade på bra samt tillsatte svamp, ost och spenat.

Jag brukar köra 2 hela ägg och 1-2 dl äggvita på dunk, skinka och ibland lök och eller paprika. Rikligt med grillkrydda (som kanske är den magiska ingrediensen här egentligen) blir helt ok t.o.m om man inte är på diet.
Man kan toppa med ruccola eller bladspenat, typ 50-100 g för extra utfyllnad.

Langster
2020-12-09, 23:13
Kan även tipsa om vattenmelon när det är säsong, 1 kilo ger 300 kcal. Det är vansinnigt gott för den låga kaloritätheten.

Phjanton
2020-12-10, 09:36
Bananpannkakor. Mosa en banan till puré, vispa ihop med två ägg och lite kanel. Gör lika stora som plättar ungefär, servera med hallon. Bone apple teeth.

smerk
2020-12-15, 18:03
Jag brukar köra 2 hela ägg och 1-2 dl äggvita på dunk, skinka och ibland lök och eller paprika. Rikligt med grillkrydda (som kanske är den magiska ingrediensen här egentligen) blir helt ok t.o.m om man inte är på diet.
Man kan toppa med ruccola eller bladspenat, typ 50-100 g för extra utfyllnad.

Skall provas imorgon. Lägger du i grönsakerna från början?

smerk
2020-12-15, 18:05
Provade klassikern gröt med proteinpulver idag. Jag tycker verkligen inte att gröt mättar speciellt bra som det påstås. Åt 100g havregryn (blandat med rikligt med vatten), en skopa whey, en liten klick jordnötssmör samt ca 100g hallon+blåbär. Var faktiskt gott och mättande lite grann, men jag var hungrig redan 1h efter.

Upplever ni att kolsyrad kalorifri läskedryck är ett bra komplement till måltiderna för extra mättnad? Jag tycker mig bli riktigt mätt om jag dricker 2 glas fanta/cola zero till varje måltid.

sladdbarn
2020-12-16, 12:07
Smerk: hur mycket är 100 gram i dl?

söderkisen
2020-12-16, 13:38
2,5

Langster
2020-12-16, 21:17
Skall provas imorgon. Lägger du i grönsakerna från början?

Ja jag steker upp grönsakerna lite innan jag häller i äggen.

Langster
2020-12-16, 21:26
Provade klassikern gröt med proteinpulver idag. Jag tycker verkligen inte att gröt mättar speciellt bra som det påstås. Åt 100g havregryn (blandat med rikligt med vatten), en skopa whey, en liten klick jordnötssmör samt ca 100g hallon+blåbär. Var faktiskt gott och mättande lite grann, men jag var hungrig redan 1h efter.

Upplever ni att kolsyrad kalorifri läskedryck är ett bra komplement till måltiderna för extra mättnad? Jag tycker mig bli riktigt mätt om jag dricker 2 glas fanta/cola zero till varje måltid.

Havregrynsgröt är för mig helt värdelöst. Inte gott och jag blir superhungrig en timme efter jag ätit det, det slår aldrig fel oavsett hur stor portion jag än äter. Helt allvarligt, jag blir hungrigare än om jag inte ätit alls.

skyffelmördarn
2020-12-16, 21:31
Havregrynsgröt är för mig helt värdelöst. Inte gott och jag blir superhungrig en timme efter jag ätit det, det slår aldrig fel oavsett hur stor portion jag än äter. Helt allvarligt, jag blir hungrigare än om jag inte ätit alls.

Jag också men om man drar i proteinpulver i det så brukar det bli bättre. Och sen 2-3 ägg till också.

Tror det är meningen också att havregryn ska gå ut snabbt, var det inte därför Gunde gillade gröt? En skål på morgonen och sen ut i spåret då funkar det ju inte med något som är tungt och ligger kvar i flera timmar. Att gröt ska vara en stadig frukost man står sig på länge tror jag är ett grovt missförstånd.

MrMuggelSnuggel
2020-12-17, 11:40
500 g grön wokmix, 500 g minikeso. Salt, peppar och ketchup.

Blir väl en 70-75 g protein och 500 kcal.

Skitgott och mättar bra.

sladdbarn
2020-12-17, 12:22
Havregrynsgröt är för mig helt värdelöst. Inte gott och jag blir superhungrig en timme efter jag ätit det, det slår aldrig fel oavsett hur stor portion jag än äter. Helt allvarligt, jag blir hungrigare än om jag inte ätit alls.

Håller delvis med. Men nu när jag äter det med ett ägg i, en tsk psylliumfrö och en banan och en del blåbär så mäter det bättre och längre.

Navi
2020-12-17, 14:20
Provade klassikern gröt med proteinpulver idag. Jag tycker verkligen inte att gröt mättar speciellt bra som det påstås. Åt 100g havregryn (blandat med rikligt med vatten), en skopa whey, en liten klick jordnötssmör samt ca 100g hallon+blåbär. Var faktiskt gott och mättande lite grann, men jag var hungrig redan 1h efter.

Upplever ni att kolsyrad kalorifri läskedryck är ett bra komplement till måltiderna för extra mättnad? Jag tycker mig bli riktigt mätt om jag dricker 2 glas fanta/cola zero till varje måltid.

Vassleprotein i gröten förstör den helt tycker jag. Gröten blir rinnig och som elvispat potatismos. Ha vasslet vid sidan av i en drink eller lägg kvarg på gröten, så behåller den sin fasta konsistens.

WhiteJellyBerry
2020-12-17, 14:24
Wokad eller stekt kyckling (ryggbiff, fläskkottlet, nötfärs 5% och fläskfilé är magra köttkällor för andra som äter kött)
Ungsstekt fisk

(Till kyckling och fisk) mini-fraiche, några stänk tabasco eller dylikt om man vill ha hetta
(Till kyckling) liten mängd barbequesås, finns väl lightvarianter

Sötpotatis
Potatis
eller/och andra rotfrukter i ugn
Rikligt med kryddor och salt för smakens skull

Valfria grönsaker

Langster
2020-12-17, 17:48
Jag också men om man drar i proteinpulver i det så brukar det bli bättre. Och sen 2-3 ägg till också.

Tror det är meningen också att havregryn ska gå ut snabbt, var det inte därför Gunde gillade gröt? En skål på morgonen och sen ut i spåret då funkar det ju inte med något som är tungt och ligger kvar i flera timmar. Att gröt ska vara en stadig frukost man står sig på länge tror jag är ett grovt missförstånd.

Håller delvis med. Men nu när jag äter det med ett ägg i, en tsk psylliumfrö och en banan och en del blåbär så mäter det bättre och längre.

Jaja, om jag blandar ned en ett par Big Macs blir jag säkert också mätt ett tag, men det finns ju en gräns där det knappt är gröt längre - och ändå fortfarande inte är gott. Ska jag ha i mig carbs så föredrar jag bröd, pasta eller potatis, det mättar ju iaf.

Langster
2020-12-17, 17:52
Wokad eller stekt kyckling (ryggbiff, fläskkottlet, nötfärs 5% och fläskfilé är magra köttkällor för andra som äter kött)
Ungsstekt fisk

(Till kyckling och fisk) mini-fraiche, några stänk tabasco eller dylikt om man vill ha hetta
(Till kyckling) liten mängd barbequesås, finns väl lightvarianter

Sötpotatis
Potatis
eller/och andra rotfrukter i ugn
Rikligt med kryddor och salt för smakens skull

Valfria grönsaker

Sötpotatis / potatis i ugn äter jag dagligen enligt ovan. Det blir aldrig tråkigt, mättar bra och är kalorisnålt. Föredrar sötpotatis, men blandar, eftersom sötpotatis kostar 4 ggr så mycket som potatis.
Rikligt med salt och kryddor är ett måste.

MrMuggelSnuggel
2020-12-17, 17:54
Jaja, om jag blandar ned en ett par Big Macs blir jag säkert också mätt ett tag, men det finns ju en gräns där det knappt är gröt längre - och ändå fortfarande inte är gott. Ska jag ha i mig carbs så föredrar jag bröd, pasta eller potatis, det mättar ju iaf.

Vet inte om det är värt något men jag inbillar mig att jag blev betydligt mättare (och bättre konsistens, men det är en smaksak) när jag bytte ut havregrynen mot havrekross istället. Kanske värt att testa?

(notera att det tar längre tid att tillaga. Jag småkokar det i 20 min på kastrull med riven morot. Men enligt instruktionerna ska du helst blötlägga det över natten innan du tillagar det)

Prost
2020-12-18, 09:16
Havregrynsgröt är för mig helt värdelöst. Inte gott och jag blir superhungrig en timme efter jag ätit det, det slår aldrig fel oavsett hur stor portion jag än äter. Helt allvarligt, jag blir hungrigare än om jag inte ätit alls.

Intressant, jag är tydligen inte ensam i världen om att känna detta. :-) Jag blir också hungrig av det oavsett hur mycket jag äter, gröt på samma mängd raffinerad vetemjöl är bättre (för mättnad). Undrar vad det är som orsakar detta? Rent teoretiskt så borde havregrynsgröt vara mer mättande med sitt höga fiber och proteininnehåll.

spoon
2020-12-18, 09:44
Havregrynsgröt är guds gåva till mänskligheten. Ni har fel! Ätit det till frukost varje dag dom senaste 4 åren. Älskar det [emoji3590]

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

sladdbarn
2020-12-18, 12:03
Havregrynsgröt är guds gåva till mänskligheten. Ni har fel! Ätit det till frukost varje dag dom senaste 4 åren. Älskar det [emoji3590]

Medhåll! Har ätit de i stort sett varje vardag sedan -98 *love*

Prost
2020-12-18, 12:30
Havregrynsgröt är guds gåva till mänskligheten. Ni har fel! Ätit det till frukost varje dag dom senaste 4 åren. Älskar det [emoji3590]

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Har faktiskt inget emot smaken, tyvärr så mättar det mig riktigt dåligt bara. :-) Brukade själv äta det i princip dagligen under många år men har senare märkt att det gör mig onödigt hungrig.

Fishta
2020-12-18, 13:41
Har faktiskt inget emot smaken, tyvärr så mättar det mig riktigt dåligt bara. :-) Brukade själv äta det i princip dagligen under många år men har senare märkt att det gör mig onödigt hungrig.

Instämmer. Väldigt dock, men mättar mig inte öht. Blir konstigt nog endast mer hungrig.

Gnusram
2020-12-19, 20:47
Havregrynsgröt ger ett stort hål i magen. Jag tycker smaken är okej men som sagt...

Däremot har jag börjat slå ihop två dl gryn med två dl mjölk, en matsked pumpakärnor och lite sylt i en burk som får stå över natt. Fuskar med ett ägg också men tycker att det mättar bättre faktiskt.

r3mpuh
2020-12-19, 22:45
Har faktiskt inget emot smaken, tyvärr så mättar det mig riktigt dåligt bara. :-) Brukade själv äta det i princip dagligen under många år men har senare märkt att det gör mig onödigt hungrig.

Instämmer. Väldigt dock, men mättar mig inte öht. Blir konstigt nog endast mer hungrig.

Havregrynsgröt ger ett stort hål i magen. Jag tycker smaken är okej men som sagt...

Däremot har jag börjat slå ihop två dl gryn med två dl mjölk, en matsked pumpakärnor och lite sylt i en burk som får stå över natt. Fuskar med ett ägg också men tycker att det mättar bättre faktiskt.Havregryn är väldigt rikt på Vitamin B1. Brist på Vitamin B1 orsakar avsaknad utav aptit & "anorexi". :eating: