handdator

Visa fullständig version : ok att steka i massor av fett?

bmwjohan
2004-05-19, 10:40
jag läste i nån tidning att en kock sa att man kan steka kött i hur mycket smör som helst för kötet suger inte åt sig något smör.
stämmer detta?
ifall det stämmer, funkar det även på kycklingfileér? borde det väl göra isåfall.
jag vill gärna steka mina kycklingfileér i massor av olja och kryddor :)

Callister
2004-05-19, 11:05
Vet inte om filén suger åt sig fettet, men det mesta hamnar ju utanpå och vill du få bort det fettet måste du torka av och då förstörs ju smaken isf..

Herkulez
2004-05-19, 11:08
Originally posted by bmwjohan
jag läste i nån tidning att en kock sa att man kan steka kött i hur mycket smör som helst för kötet suger inte åt sig något smör.
stämmer detta?
ifall det stämmer, funkar det även på kycklingfileér? borde det väl göra isåfall.
jag vill gärna steka mina kycklingfileér i massor av olja och kryddor :) olja är nyttigt så det lilla extra du får i dig från att steka i massor gör dig bara gott:thumbup:

Sverker
2004-05-19, 11:31
Köttet tar inte upp något fett alls.

Visst ökar fetthalten något eftersom det sitter ett tunt lager på ytan. Men många gram är det inte och helt beroende på ifall du torkar av köttbiten eller inte.

Torkar du av köttet är fettökningen noll eller t o m minus eftersom köttet släpper fett till panan:nono:

Sparrisen
2004-05-19, 11:39
Stek i rapsolja och häll sedan lite extra olja över biffen... :thumbup: