handdator

Visa fullständig version : Handleder


mr_bono
2004-05-19, 10:10
Hej! En vän till mig har ett problem. Det är så att han inte kan hålla handlederna raka vid olika övningar t.ex bicepscurl med stång, bänkpress osv. De viker sig liksom bakåt, och han säger att det gör ont i detta läget?! Nån som känner igen problemet? Vad göra? //J

Grahn
2004-05-19, 10:10
Dags att träna upp underarms styrkan lite kanske? ;)

Sparrisen
2004-05-19, 10:13
Hälsa din "vän" att han bör bygga upp lite mer styrke i handlederna... ;)

z_bumbi
2004-05-19, 11:05
Han/hon ska inte heller hålla handleden rak vid bänkpress oavsett om han/hon orkar det.

Fatalist
2004-05-19, 12:29
Originally posted by z_bumbi
Han/hon ska inte heller hålla handleden rak vid bänkpress oavsett om han/hon orkar det.

Hur ska den då hållas? Det är ju en aning påfrestande att ha hela bänkstången + vikt vilandes på handen lutande bakåt (handryggen 90 grader mot handleden) eller tvärt om, i vilket läge jag inte tror att en normalstark människa (proportionellt gentemot sin bröstmuskulatur) kan klara att hålla i stången överhuvudtaget.

JJ
2004-05-19, 12:31
Originally posted by Fatalist


Hur ska den då hållas? Det är ju en aning påfrestande att ha hela bänkstången + vikt vilandes på handen lutande bakåt (handryggen 90 grader mot handleden) eller tvärt om, i vilket läge jag inte tror att en normalstark människa (proportionellt gentemot sin bröstmuskulatur) kan klara att hålla i stången överhuvudtaget.

Handleden skall inte vara varken sig rak eller helt avslappnad bakåtböjd enligt mig, håll emot litegrann.

Yankeee
2004-05-19, 12:34
Originally posted by Fatalist


Hur ska den då hållas? Det är ju en aning påfrestande att ha hela bänkstången + vikt vilandes på handen lutande bakåt (handryggen 90 grader mot handleden) eller tvärt om, i vilket läge jag inte tror att en normalstark människa (proportionellt gentemot sin bröstmuskulatur) kan klara att hålla i stången överhuvudtaget.

Orkar gör man, kör alltid med 90 grader. Sliter det på handleden att ha 90 grader eller stärks den eftersom?

jimcg
2004-05-19, 16:33
Originally posted by Fatalist


Hur ska den då hållas? Det är ju en aning påfrestande att ha hela bänkstången + vikt vilandes på handen lutande bakåt (handryggen 90 grader mot handleden) eller tvärt om, i vilket läge jag inte tror att en normalstark människa (proportionellt gentemot sin bröstmuskulatur) kan klara att hålla i stången överhuvudtaget.


Kanske ungefär som på bänk-bilden på denna sida? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=22327&pagenumber=2

Verkar ju fungera skapligt för vissa i alla fall. :D

//Jim

Arne Persson
2004-05-19, 16:50
Handleden skall ALLTID!!!!!!!!!! hållas bakåt böjd (dorsalfexerad) annars är man ute på mycket farlig is! Man kan skada sig mycket illa om man skulle tappa stången över sig, vilket är risken om man kör med raka handleder! Raka handleder är ett modernt PT-påfynd som saknar helt verklighetsanknytning. Är det problem att hålla handlederna dorsalflexerade så brister det i smidighet i handlederna och underarmsmusklerna (palmarflexorerna).

AcidSleeper
2004-05-19, 17:39
Måste bara fråga en sak som jag undrar varför vissa gör!

Själv håller jag tummen runtom stången så man kan greppa den, men vissa kör med tummen på samma sida som alla andra fingrar!

Varför?