handdator

Visa fullständig version : Vad gör grönsaker så "nyttiga"?


smerk
2020-11-29, 22:33
Kan tyckas som en dum fråga, men vad är det som gör grönsaker så nyttiga?

Mina observationer:
Vitaminer: Kollar man vitamininnehåll så ja visst, de innehåller en del vitaminer men inte så mycket som det sägs kan jag tycka.

Fibrer: Innehåller fibrer, ja, men långt ifrån så mycket som t.ex. linser eller liknande.

Antioxidanter: Innehållet av antioxidanter är vad som kan motivera mig till att äta stora mängder grönsaker. Men vad finns det för studier på hur antioxidanter påverkar hälsan? Kan tycka att det känns lite vagt i nuläget. Fytonutrienter har jag hört talas om, men effekten av detta känns mycket vag?

Informera mig gärna med lite exempel på vad det är som gör att grönsaker är så hälsosamma, samt på vilket sätt det påverkar hälsan!

smerk
2020-11-29, 22:37
Vilka grönsaker är mer nyttiga och vilka är mest "vatten och fibrer"?

Jag har alltid ätit mycket lök i alla dess former då de ger smak. Kollar man vitamininnehåll verkar dessa inte vara bland de bättre dock? Brukar ofta pratas om hur nyttigt lök är på grund av antioxidanterna.

CalleP
2020-11-29, 23:18
Verkar ju onkekligen rätt bra för en! : )
Men du undrade specifikt och det kan jag inte svara på.

https://academic.oup.com/ije/article/46/3/1029/3039477

Melker2
2020-11-30, 06:42
De fyller ut volym på tallriken och i magen så du inte äter för mycket energi...

whuddafuks
2020-11-30, 08:25
Det är väl just detta som är svårt att veta exakt? En grönsak har ju tusentals om inte miljontals olika fytonutrienter som samverkar med varandra. Att veta vad som gör exakt vad är svårt, men det är ju inte sällan som man ser att X grönsak sänker blodtryck, ökar insulinkänslighet osv. Varför? Vem vet!

Sen är väl det bra för en berikad tarmflora att inta olika varianter av grönsaker så man får ett brett spektrum.

smerk
2020-11-30, 10:02
Verkar ju onkekligen rätt bra för en! : )
Men du undrade specifikt och det kan jag inte svara på.

https://academic.oup.com/ije/article/46/3/1029/3039477

Ska kolla igenom studien ikväll.

Har man justerat efter totalt kaloriintag och bmi i studien/meta-analysen?

I alla hälsostudier så tycker jag mig se att den primära anledningen som gör något hälsosamt är att det medför en viktnedgång

CoKEmaN
2020-11-30, 15:35
Ska kolla igenom studien ikväll.

Har man justerat efter totalt kaloriintag och bmi i studien/meta-analysen?

I alla hälsostudier så tycker jag mig se att den primära anledningen som gör något hälsosamt är att det medför en viktnedgång

Det kan ju vara det som gör att det är nyttigt, hög mättnad per kalori, samt att det innehåller vitaminer och mineraler, även om det inte är jättehöga mängder så är det bättre än raffinerat mjöl som många äter.

Klein
2020-11-30, 17:26
Vilka grönsaker är mer nyttiga och vilka är mest "vatten och fibrer"?

Jag har alltid ätit mycket lök i alla dess former då de ger smak. Kollar man vitamininnehåll verkar dessa inte vara bland de bättre dock? Brukar ofta pratas om hur nyttigt lök är på grund av antioxidanterna.

Lök har flera intressanta komponenter i sig såsom:

Inulin: en prebiotisk fiber som är bra för magfloran.
Quercetin: En polyfenol som eventuellt stimulerar testosteronproduktion genom5′ AMP-activated protein kinase.
Diverse svavelföreningar: Insulinotropiska / blodsockersänkande effekter.

Fogel
2020-12-01, 09:10
Vilka grönsaker är mer nyttiga och vilka är mest "vatten och fibrer"?

Jag har alltid ätit mycket lök i alla dess former då de ger smak. Kollar man vitamininnehåll verkar dessa inte vara bland de bättre dock? Brukar ofta pratas om hur nyttigt lök är på grund av antioxidanterna.

https://www.cdc.gov/pcd/issues/2014/13_0390.htm#table2_down