handdator

Visa fullständig version : Volym på brösten?


Svensk
2004-05-18, 22:38
Vilka övningar tycker ni är bäst om man vill få stor volym på bröstmusklerna?

Svensk
2004-05-18, 22:46
Har ni några tips på bra axelövningar också?

Fangface
2004-05-19, 01:54
Originally posted by Svensk
Har ni några tips på bra axelövningar också?

Militärpressar :bpump:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

och Arnold pressar / skruv pressar :bpump:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

är mina favoriter :thumbup:

pilt77
2004-05-19, 04:27
Bänkpress

Shadow Warrior
2004-05-19, 04:52
Originally posted by Svensk
Vilka övningar tycker ni är bäst om man vill få stor volym på bröstmusklerna?

Bänkpress med lätt lutning med antingen hantlar eller skivstång är nog den bästa övningen att förlita sej på som förstahandsövning, sen så är bänkpress med smal fattning med armbågarna utåt mycket bra som kontrkations övning, en stretchövning är även bra att ha såsom pec-deck eller flyes.

Tex

1. Lätt Lutande Bänk
2. Bänkpress med smal fattning (armbågaran utåt)
3. Hantelflyes eller Pec-Deck

stybb
2004-05-19, 08:56
Bröst
4set snelutande hantelpress
2set vanliga hantelpressar alt. bänkpress om man vill de..
2set lutande hantelflyes
2set vanliga hantelflyes

Axlar
3set lätta lätta rotator uppvärmning
4set sittande hantlar/skivstångspress
3set hantellyft åt sidan
3set hantellyft rakt fram

Aki
2004-05-19, 09:13
Shadow - > Armbågarna utåt gör att bröst får jobba mer?

Brukar köra smal fattning som tricepsövning, men måste testa denna då
:naughty:

King Grub
2004-05-19, 09:30
Jag föredrar hantelpressar i olika lutningar för volym. Bänkpress med stång är givetvis oöverträffad vad gäller styrka, men jag tycker att sträcket i bottenläget, kontraktionen i bröstmuskulaturen i toppläget och balansmomentet bidrar till att hantelpressar är bättre volymbyggare.

z_bumbi
2004-05-19, 09:42
Originally posted by Aki
Shadow - > Armbågarna utåt gör att bröst får jobba mer?

Brukar köra smal fattning som tricepsövning, men måste testa denna då
:naughty:

Ta en försäkring på handledern först, det kan löna sig i längden dvs det är ingen bra övning.
Att det av någon anledning skulle ta bättre på bröstmusklerna finns inget påvisat heller.

Här kan man mycket väl tala om en totalt värdelös variation på en tricepsövning.

aliquis
2004-05-19, 12:49
Bröst kan jag inte skriva något om då mitt bröst suger så jag är inte rätt person att uttala mig.

Vad gäller axlar så körde jag en jäklarns massa övningar förr, men inte så många nu. Inleder dock med två frågor:
1) "Behövs" rotationsövningarna för axlarna?
2) Någon skrev sittande hantelpress, sidolyft och framåtlyft. Varför inget för baksidan? Och varför framåtlyft? Behövs de verkligen?

Själv tycker jag fria sittande militärpress framför huvudet känns bäst i axlarna, och därefter lite halvostrikta sidolyft. Tidigare körde jag antelpressar men det har inte blivit av nu, känner för att prova arnoldpressar någon gång för skojs skull.
För tillfället kör jag bara militärpressar och upprät rodd, men eventuellt kanske jag skulle ha med sidolyft också.

Shadow Warrior
2004-05-19, 12:50
Originally posted by Aki
Shadow - > Armbågarna utåt gör att bröst får jobba mer?

Brukar köra smal fattning som tricepsövning, men måste testa denna då
:naughty:

Jupp, att köra med arbågarna nästan rakt ut är optimalt för både bröst ochg triceps om du frågar mej, se bara till att inte hålla för tätt bara, axelbrett rekomenderar jag (alltså den bredd du får om du sträcker armarna rakt fram från kroppen) sen akn du stanna rörelsen ett par cm ifrån bröset, kör till nedre delen utav bröset med, svanka och hålla tillbaka axlarna och känn kontraktionen i bröstet och triccarna! :thumbup:

Shadow Warrior
2004-05-19, 12:53
Originally posted by z_bumbi


Ta en försäkring på handledern först, det kan löna sig i längden dvs det är ingen bra övning.
Att det av någon anledning skulle ta bättre på bröstmusklerna finns inget påvisat heller.

Här kan man mycket väl tala om en totalt värdelös variation på en tricepsövning.

Att pressa i en båge är inte optimalt för bröst och triceps involveringen, däremot tränar det framsida axlar med! :thumbup:

Inte direkt vad jag vill att denna övning ska göra... :rolleyes:

Svensk
2004-05-19, 23:44
Originally posted by Fangface


Militärpressar :bpump:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

och Arnold pressar / skruv pressar :bpump:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

är mina favoriter :thumbup:

Har faktiskt tänkt testa arnold pressen tidigare men det har aldrig blivit av. Är det nått speciellt med den eller är den bara en axelövning i mängen? Tar på framsidan av axlarna va?

Vad jag vet så tar inte de här två övnigarna så mycket på baksidan av axlarna... nån som har något tips på övningar för baksidan? Just nu kör jag... ja hur ska man förklara... Man ligger på rygg på en bänk mellan kablarna. Med vänster hand fattar man höger kabel och med höger hand vänster kabel. Sedan pressar man ner handtagen mot marken. Ungefär samma sak som rear lateral raise...

Svensk
2004-05-19, 23:49
Originally posted by Shadow Warrior


Bänkpress med lätt lutning med antingen hantlar eller skivstång är nog den bästa övningen att förlita sej på som förstahandsövning, sen så är bänkpress med smal fattning med armbågarna utåt mycket bra som kontrkations övning, en stretchövning är även bra att ha såsom pec-deck eller flyes.

Tex

1. Lätt Lutande Bänk
2. Bänkpress med smal fattning (armbågaran utåt)
3. Hantelflyes eller Pec-Deck

1an och 3an kör jag redan. 2an skippar jag nog då mina handleder tycker om att "hoppa ur" då vinkeln och tyngden blir för stor. Har samma problem då jag kör stående rodd men har börjat köra med smalt handtag och sen dess har det blivit bättre.

Svensk
2004-05-19, 23:50
Originally posted by stybb
Bröst
4set snelutande hantelpress
2set vanliga hantelpressar alt. bänkpress om man vill de..
2set lutande hantelflyes
2set vanliga hantelflyes

Axlar
3set lätta lätta rotator uppvärmning
4set sittande hantlar/skivstångspress
3set hantellyft åt sidan
3set hantellyft rakt fram

"3set lätta lätta rotator uppvärmning" - vilket är?

Svensk
2004-05-19, 23:55
Hur många övningar per pass tycker ni är lämpligt? Kör just nu 5-6 övnigar per pass. Oftast: lutande bänkpress, bänkpress, pec-deck, cablecross, hantelpressar samt pumpa ut det sista genom att "dra i kablarna" med en arm i taget. Vet inte om det är bra men man blir grymt uppumpad i några sekunder =)

Shadow Warrior
2004-05-20, 06:05
Originally posted by Svensk
Hur många övningar per pass tycker ni är lämpligt? Kör just nu 5-6 övnigar per pass. Oftast: lutande bänkpress, bänkpress, pec-deck, cablecross, hantelpressar samt pumpa ut det sista genom att "dra i kablarna" med en arm i taget. Vet inte om det är bra men man blir grymt uppumpad i några sekunder =)

2-3 övningar, fort in i gymmet och fort ut därifrån!