handdator

Visa fullständig version : Min socker-resa

Wrenchgirl
2020-11-09, 14:20
Tja jag har alltid älskat O'boy och varit på fyraskedarsnivån per glas. Men efter ett poddavsnitt av Jokklo och Mandy plus ett om kroniska sjukdomar och kost kom jag fram till att försöka dra ned på sockerintaget och tänkte göra iallafall en liten dagbok så här l början. Jag tillåter en mindre kickar med en liten ( 1/3 liten sked) på gröten med honung. Sen skulle vi fira något på jobbet eller om det är födelsedag Och liknande så kan man unna sig en tårtbit men håller annars hårt när det gäller raffinerat tillsatt socker.

Det är iallafall dag 5 nu och det jag har märkt är som jag nämnt i en annan tråd att jag känner mig törstigare men håller mig till vatten och mitt morgonkaffe. Sedan känner jag mig hungrigare så kör mina tre mellanmål med en frukt kring 10, proteinshake+banan efter gymmet och banan till kvällsfika. Jag har kvar oboyen för franska revolutionen lät väl likna en logdans med ungarnas uppror om jag kastar ut den. :D Men knepigt nog blir jag mest illamående när jag tänker på ett glas O'boy. ^^

Langster
2020-11-09, 14:40
Jag brukar bli törstigare när jag äter mycket socker än tvärtom...

Sockerberoende är ett tveksamt begrepp, men jag måste säga att jag blir mindre sugen på socker ju längre jag låter bli det.

Diomedea exulans
2020-11-09, 14:42
Intressant. Om det inte är för... Privat, så får du gärna dela med dig om hur magen reagerar. Konstigt nog verkar jag bli bättre i magen, kortsiktigt, om jag ätit mycket kakor och godis en dag.

Sockerberoende är ett tveksamt begrepp, men jag måste säga att jag blir mindre sugen på socker ju längre jag låter bli det.

Mentalt beroende kan man väl visserligen bli av allt? Kanske inte är det de menar när de säger "sockerberoende" förvisso.

Iliyas
2020-11-09, 15:15
Tar mig ca 3 veckor innan sötsuget försvinner. Men kommer tillbaka direkt om jag äter socker igen

geoff
2020-11-09, 15:27
Mentalt beroende kan man väl visserligen bli av allt? Kanske inte är det de menar när de säger "sockerberoende" förvisso.
Ja precis, mentalt beroende är nog hyffsat korrekt att säga. Enligt Guidol ej ett substansberoende:

Substansberoende innebär att det är själva substansen du får i dig som påverkar hjärnan och sen ger ett beroende. Socker, om du tänker sockerarten sackaros (dvs. vanligt strösocker), kan inte ge ett substansberoende i sig eftersom detta aldrig når din hjärna. Socker bryts istället ner i magen och sen kommer det ut i blodet i form av fruktos och glukos där det nästan uteslutande är glukos som rör sig i blodet som når hjärnan.

Termy
2020-11-09, 15:32
Själv kör jag en skopa oboy med två skopor vassle efter träningen.

Wrenchgirl
2020-11-09, 15:43
Intressant. Om det inte är för... Privat, så får du gärna dela med dig om hur magen reagerar. Konstigt nog verkar jag bli bättre i magen, kortsiktigt, om jag ätit mycket kakor och godis en dag.

På ett sätt är magen snällare eftersom jag har nästan dagligen under en period före min sockerneddragning spytt efter middagen och då spytt upp hela för magen har varit i olag. Till viss del är det väl även stress och min reumatikermedicin också plus att skulle inte förvåna mig om jag åkt på någon följddiagnos som chrons eller IBS som inte är helt ovanligt bland oss med kroniska sjukdomar. Det som är oförändrat dock är väl ***KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS*** är väl att jag inte behöver ta i speciellt hårt när man ska göra behov två utan det blir lite sprutlackering av toaskålens insida.

Mest förvånad är jag att jag faktiskt mår mer illa än känner sug när jag tänker på socker. :)

Diomedea exulans
2020-11-09, 15:51
På ett sätt är magen snällare eftersom jag har nästan dagligen under en period före min sockerneddragning spytt efter middagen och då spytt upp hela för magen har varit i olag. Till viss del är det väl även stress och min reumatikermedicin också plus att skulle inte förvåna mig om jag åkt på någon följddiagnos som chrons eller IBS som inte är helt ovanligt bland oss med kroniska sjukdomar. Det som är oförändrat dock är väl ***KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS*** är väl att jag inte behöver ta i speciellt hårt när man ska göra behov två utan det blir lite sprutlackering av toaskålens insida.

Mest förvånad är jag att jag faktiskt mår mer illa än känner sug när jag tänker på socker. :)

Okej! :)

Jag kom på att jag hade en annan relevant inflikning: Jag "råkade" lägga av med socker ett par månader i höstas (det var inte ens meningen, jag bara åt aldrig något med socker i typ hela september och oktober), och när jag sedan för första gången på länge åt något sött (tror det var en kanelbulle) så tyckte jag det var för sött. Så det där med att man tycker socker är gott är mycket en vanesak; vänjer man sig av vid det så blir godis/socker/kakor inte gott. Det tog några ät-tillfällen innan jag vant mig igen.

Wrenchgirl
2020-11-09, 16:32
Okej! :)

Jag kom på att jag hade en annan relevant inflikning: Jag "råkade" lägga av med socker ett par månader i höstas (det var inte ens meningen, jag bara åt aldrig något med socker i typ hela september och oktober), och när jag sedan för första gången på länge åt något sött (tror det var en kanelbulle) så tyckte jag det var för sött. Så det där med att man tycker socker är gott är mycket en vanesak; vänjer man sig av vid det så blir godis/socker/kakor inte gott. Det tog några ät-tillfällen innan jag vant mig igen.

Kan väl säga att vi har ofta kakor på jobbet (sådana papplådor med bondkakor och liknande) och idag efter lunchen så visst fanns väl intresset lite att ta en kaka. men inte för att jag var sugen utan just för vanemönstret att ta en kaka efter lunchen på väg till bilen (jobbar 50% och sjukersättning andra pga reumatism och annat), Så tittade bara lite på lådan och gick förbi lite som att jag tjuvkopplade förbi själva ritualen att ta kakan och stoppa i munnen. ^^ Dock har jag genom den ökade hungern (antar att det beror på att jag inte småäter lika mycket) gör att jag nästan måste ha de där mellanmålen men känner redan även en annan energi även om jag tycker det är lite tidigt att känna de positiva delarna. Sen en stor anledning till minskningen är att av vad jag har förstått är socker en större motor när det kommer till inflammationer än vad mejeriprodukter är och tänkte just på min reumatism. :)

Diomedea exulans
2020-11-09, 16:50
Kan väl säga att vi har ofta kakor på jobbet (sådana papplådor med bondkakor och liknande) och idag efter lunchen så visst fanns väl intresset lite att ta en kaka. men inte för att jag var sugen utan just för vanemönstret att ta en kaka efter lunchen på väg till bilen (jobbar 50% och sjukersättning andra pga reumatism och annat), Så tittade bara lite på lådan och gick förbi lite som att jag tjuvkopplade förbi själva ritualen att ta kakan och stoppa i munnen. ^^ Dock har jag genom den ökade hungern (antar att det beror på att jag inte småäter lika mycket) gör att jag nästan måste ha de där mellanmålen men känner redan även en annan energi även om jag tycker det är lite tidigt att känna de positiva delarna. Sen en stor anledning till minskningen är att av vad jag har förstått är socker en större motor när det kommer till inflammationer än vad mejeriprodukter är och tänkte just på min reumatism. :)

Det är nog många gånger som dumma vanor inte är annat än vanor! Jag har märkt att kanske 3/4 av gångerna jag dricker kaffe så är jag inte ens sugen på kaffe.

exevision
2020-11-09, 19:59
Det är nog många gånger som dumma vanor inte är annat än vanor! Jag har märkt att kanske 3/4 av gångerna jag dricker kaffe så är jag inte ens sugen på kaffe.

Det är ju en mycket bra vana! :) Förutom om man dricker det på kvällen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234424

Wrenchgirl
2020-11-14, 14:10
Liten uppdatering igen dag 10:
Tja igår hade jag faktiskt ett lite större sug efter sött. Men med pannben övervinner man det mesta. ^^ Och fortfarande enda nackdelen jag ser såhär långt som egentligen kanske är en fördel är att jag är oftare hungrig eftersom jag inte har det där småätarbeteendet utan håller mig till de tre målen mat plus tre mellanmål och däremellan är det vatten som gäller. :) Tycker även att jag sover bättre nu när jag äter mindre socker.

Wrenchgirl
2020-11-16, 22:05
Nu kan jag erkänna att sötsuget börjar göra sig mer påmint. Så det är tur att jag ha disciplinen att inte äta något mellan mina planerade måltider och mellanmål. dock lite gruvar jag mig för julen eftersom styvmor är en som bakar kakor och så i stora mängder. Men håller på att göra upp en plan där också för hur jag ska klara mig utan att bryta den vinst jag har gjort hittills för jag känner att jag sover bättre, eventuellt mindre bråk med mina leder och även bättre hy. Och även mindre vätskelagring i kroppen. :)

Jay-Z
2020-11-17, 12:20
Ja precis, mentalt beroende är nog hyffsat korrekt att säga. Enligt Guidol ej ett substansberoende:

Substansberoende innebär att det är själva substansen du får i dig som påverkar hjärnan och sen ger ett beroende. Socker, om du tänker sockerarten sackaros (dvs. vanligt strösocker), kan inte ge ett substansberoende i sig eftersom detta aldrig når din hjärna. Socker bryts istället ner i magen och sen kommer det ut i blodet i form av fruktos och glukos där det nästan uteslutande är glukos som rör sig i blodet som når hjärnan.

Jag tänker att det rör sig lite om dopamin och vad sockret gör där.

Om shopping (som inte bryts ned i magen): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22641966/

"Addictive drugs like cocaine, opiates and nicotine, through direct or indirect means, hyperstimulate the dopamine (DA) reward system. Some behaviors, for some people, can have similar effects on the same DA reward circuitry resulting in very similar addictive behavior patterns and consequences. Although the term "addictive" has been used loosely with many behaviors, it may be an appropriate term to describe compulsive shopping. Increased accessibility, hyperstimulating marketing techniques, a loss of the protective delay between impulse and purchase, and overvaluing of the shopping process and objects purchased may all contribute to the potentially addictive nature of shopping."

https://www.texasinstituteforneurologicaldisorders.com/uncategorized/effects-high-sugar-diet-brain/

"The brain uses energy in the form of glucose to fuel cellular activities. However, a high sugar diet can lead to excess glucose in the brain and studies have linked excess glucose consumption to memory and cognitive deficiencies. Another reason sugar is harmful to the brain is because it effects certain neurotransmitters which can result in sugar addictions. . Dopamine is a neurotransmitter in the brain and some of the processes it controls include: mood, behavior, learning, and memory. Drug addiction and Parkinson’s disease are some examples of conditions associated with disrupted dopamine levels. Sugar can also disrupt dopamine levels as the brain becomes used to high levels of sugar."

Gearhead85
2020-11-17, 12:30
Jag tänker att det rör sig lite om dopamin och vad sockret gör där.

Om shopping (som inte bryts ned i magen): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22641966/

"Addictive drugs like cocaine, opiates and nicotine, through direct or indirect means, hyperstimulate the dopamine (DA) reward system. Some behaviors, for some people, can have similar effects on the same DA reward circuitry resulting in very similar addictive behavior patterns and consequences. Although the term "addictive" has been used loosely with many behaviors, it may be an appropriate term to describe compulsive shopping. Increased accessibility, hyperstimulating marketing techniques, a loss of the protective delay between impulse and purchase, and overvaluing of the shopping process and objects purchased may all contribute to the potentially addictive nature of shopping."

https://www.texasinstituteforneurologicaldisorders.com/uncategorized/effects-high-sugar-diet-brain/

"The brain uses energy in the form of glucose to fuel cellular activities. However, a high sugar diet can lead to excess glucose in the brain and studies have linked excess glucose consumption to memory and cognitive deficiencies. Another reason sugar is harmful to the brain is because it effects certain neurotransmitters which can result in sugar addictions. . Dopamine is a neurotransmitter in the brain and some of the processes it controls include: mood, behavior, learning, and memory. Drug addiction and Parkinson’s disease are some examples of conditions associated with disrupted dopamine levels. Sugar can also disrupt dopamine levels as the brain becomes used to high levels of sugar."

Lite så tänker även jag och som jag har förstått det med socker att även om det inte når hjärnan påverkar den ändå hormoner som exempelvis insulin som i sin tur påverkar hjärnan.

shut teh face
2020-11-17, 12:50
Det jag tycker är väldigt positivt med att avstå godis och sockerbomber är att allt annat som egentligen är lite sött faktiskt smakar sött, exempelvis torkade aprikoser eller banan i smoothie, det ger smak och sötma. Skulle jag varit i en godisperiod skulle jag tycker det smakat tegelsten troligtvis

Langster
2020-11-17, 12:52
Nu kan jag erkänna att sötsuget börjar göra sig mer påmint. Så det är tur att jag ha disciplinen att inte äta något mellan mina planerade måltider och mellanmål. dock lite gruvar jag mig för julen eftersom styvmor är en som bakar kakor och så i stora mängder. Men håller på att göra upp en plan där också för hur jag ska klara mig utan att bryta den vinst jag har gjort hittills för jag känner att jag sover bättre, eventuellt mindre bråk med mina leder och även bättre hy. Och även mindre vätskelagring i kroppen. :)

Eller så äter du gott på julen och låter bli majoriteten av resten av året?

Wrenchgirl
2020-11-17, 15:51
Det jag tycker är väldigt positivt med att avstå godis och sockerbomber är att allt annat som egentligen är lite sött faktiskt smakar sött, exempelvis torkade aprikoser eller banan i smoothie, det ger smak och sötma. Skulle jag varit i en godisperiod skulle jag tycker det smakat tegelsten troligtvis

Frukt och bär äter jag och brukar mixa ned en banan med mitt proteinpulver faktiskt och blandar i kakao i min overnight oat eftersom jag är en sucker för choklad. :)

Eller så äter du gott på julen och låter bli majoriteten av resten av året?

Det jag är lite rädd för är väl att jag ska sabba det jag har lyckats bygga upp eftersom det fortfarande är relativt nytt då jag bara är inne på andra veckan. Okej på julafton men sen övriga delen av julen. Menar då inte fysiskt utan att jag ska hamna i småätarbeteendet igen. :)

Jay-Z
2020-11-17, 20:00
Det går liksom inte att bara snorta en lina koks, så är iaf jag när det gäller socker. Grattis ni som kan. Jag med många andra gör sig bäst att hålla sig borta från godsaker, punkt slut. Vi kan inte kontrollera det. Jag kan inte äta en kanelbulle, jag kan bara äta 20. På raken. Nu säger jag inte att TS är sådan, men jag har en en fråga.

Om du hade varit vegetarian hade din styvmor insisterat på att du ätit julskinka också?

Säkert inte, men det anses ju "fult" att tacka nej till socker i vår kultur. Man anses ju ha något fel på sig.

Jag tror om man identifierar sin svaghet och något som man kan klassificera som ett beroende, vad än nu de officiella klassificeringar är, så har man sin rätt att säga nej till något sådant som inte upplevs gagna sin egen hälsa.

För att referera till någon extremt, kanske, är det ju som om du hade varit alkoholist. Då hade inte din styvmor ställt fram en drink och sagt "det är ju bara jul, lev lite!". Men socker då "det är ju bara jul".

Om matberoende inte är triggat av socker, ja då är jag fan Donald Trump.

Wrenchgirl
2020-11-17, 20:13
Det går liksom inte att bara snorta en lina koks, så är iaf jag när det gäller socker. Grattis ni som kan. Jag med många andra gör sig bäst att hålla sig borta från godsaker, punkt slut. Vi kan inte kontrollera det. Jag kan inte äta en kanelbulle, jag kan bara äta 20. På raken. Nu säger jag inte att TS är sådan, men jag har en en fråga.

Om du hade varit vegetarian hade din styvmor insisterat på att du ätit julskinka också?

Säkert inte, men det anses ju "fult" att tacka nej till socker i vår kultur. Man anses ju ha något fel på sig.

Jag tror om man identifierar sin svaghet och något som man kan klassificera som ett beroende, vad än nu de officiella klassificeringar är, så har man sin rätt att säga nej till något sådant som inte upplevs gagna sin egen hälsa.

För att referera till någon extremt, kanske, är det ju som om du hade varit alkoholist. Då hade inte din styvmor ställt fram en drink och sagt "det är ju bara jul, lev lite!". Men socker då "det är ju bara jul".

Det är därför som jag planerar för utan att sabba något kunna njuta av julens mat. Och faktiskt åt jag tårta på fars dag men nöjde mig med en bit när vi firade far. ^^

Det är mer det utdragna att komma ur rutin som är det jag är orolig för under kommande högtid eftersom jag har klarat mig från småätandet eftersom jag har mina fasta måltider nu med de tre huvudmålen samt två till tre mellanmål.

Sen blir det väl även lite att jag inte vill lägga ytterligare tjorv för henne med kosten när hon och far bjuder eftersom de kör redan mjölkfritt för mig och barnen för vår reumatism och även nötfritt eftersom döttrarna är allergiska. Så vill inte ens föreslå att testa sötströ i kärleksmumsen om det ens fungerar att baka med.

Jay-Z
2020-11-17, 20:28
Det är därför som jag planerar för utan att sabba något kunna njuta av julens mat. Och faktiskt åt jag tårta på fars dag men nöjde mig med en bit när vi firade far. ^^

Det är mer det utdragna att komma ur rutin som är det jag är orolig för under kommande högtid eftersom jag har klarat mig från småätandet eftersom jag har mina fasta måltider nu med de tre huvudmålen samt två till tre mellanmål.

Sen blir det väl även lite att jag inte vill lägga ytterligare tjorv för henne med kosten när hon och far bjuder eftersom de kör redan mjölkfritt för mig och barnen för vår reumatism och även nötfritt eftersom döttrarna är allergiska. Så vill inte ens föreslå att testa sötströ i kärleksmumsen om det ens fungerar att baka med.

Det här är lite off-topic men relaterat till reumatism:
https://perfectketo.com/rheumatoid-arthritis-diet/

Jag har psoriasis, som också är en autoimmun sjukdom och upplever att livsstil gör det bättre.

Wrenchgirl
2020-11-17, 20:41
Det här är lite off-topic men relaterat till reumatism:
https://perfectketo.com/rheumatoid-arthritis-diet/

Jag har psoriasis, som också är en autoimmun sjukdom och upplever att livsstil gör det bättre.

Jag har antingen ankyloserande spondylit eller psoriasisartrit som också är en spondylit. Dock saknart jag hudproblemen för ena och har för fin ryggrad för den andra diagnosen.

Måste dock protestera mot en grej på sidan och det är om vegetabilsiska oljor eftersom olivolja har faktiskt påvisat sig ha positiva egenskaper. men undvikker med undantag för julafton och påsk processerad mat utan är det hamburgare som vankas så köper jag köttfärs och kryddar själv och lägger på min elgrill. :) Inget ströbröd. Sen äter jag mycket fisk och keto som jag fattar det är ju att minska på socker så helt off topic är det ju inte. :) Ska läsa mer för har inte än kommit till kapitlet om vad exakt keto innebär. Dock att fasta skulle inte funka för mig för jag har ett väldigt aktivt jobb. På mina 50% lyckas jag i regel avverka minst hälften av de 10'000 rekomenderade minimumstegen per dag på jobbet.

Jay-Z
2020-11-17, 21:07
Jag har antingen ankyloserande spondylit eller psoriasisartrit som också är en spondylit. Dock saknart jag hudproblemen för ena och har för fin ryggrad för den andra diagnosen.

Måste dock protestera mot en grej på sidan och det är om vegetabilsiska oljor eftersom olivolja har faktiskt påvisat sig ha positiva egenskaper.

Olivolja är bra.

De menar de mer processerade vegetabiliska oljorna (Omega 6) som raposolja (canola) t ex.

But this was bad advice, and the rise of vegetable oils — canola oil, soybean oil, sunflower oil, peanut oil, and the rest of the gang — has mirrored the rise of obesity and diabetes in the United States .

Wrenchgirl
2020-11-17, 21:17
Olivolja är bra.

De menar de mer processerade vegetabiliska oljorna (Omega 6) som raposolja (canola) t ex.

Jag såg det sen. ^^ Kokosolja dock är det en del som anser det är det bästa medan andra ser det som rena giftet. Letar en bra olja just för att kunna göra kanelstekta äpplen i då olivolja inte är så neutral i smaken. Ett om man bortser från fruktosen ändå bättre mellanmål än exempelvis glass och fritt från raffinerat socker iallafall. :)

Roevbetan
2020-11-18, 06:07
Jag såg det sen. ^^ Kokosolja dock är det en del som anser det är det bästa medan andra ser det som rena giftet. Letar en bra olja just för att kunna göra kanelstekta äpplen i då olivolja inte är så neutral i smaken. Ett om man bortser från fruktosen ändå bättre mellanmål än exempelvis glass och fritt från raffinerat socker iallafall. :)

Varför just olja och inte smör t.ex? Det passar väl utmärkt med kanelstekta äpplen.

Wrenchgirl
2020-11-18, 06:12
Varför just olja och inte smör t.ex? Det passar väl utmärkt med kanelstekta äpplen.

Jag äter inte mejeriprodukter på grund av min reumatism. Och högst osäker på hur magen skulle reagera på mejeriprodukter nu efter fyra år strikt. :)

Roevbetan
2020-11-18, 06:23
Jag äter inte mejeriprodukter på grund av min reumatism. Och högst osäker på hur magen skulle reagera på mejeriprodukter nu efter fyra år strikt. :)

Okej! Då fick jag svar :)

Wrenchgirl
2020-11-18, 06:27
Okej! Då fick jag svar :)

Jo. Och margarin är det ju inte så mycket av de bättre fetterna.

Roevbetan
2020-11-18, 06:30

Nej men då är väl kokosolja att rekommendera, ger god smak och inslag av MCT.

Melker2
2020-11-18, 08:12

Amen

Roevbetan
2020-11-18, 11:49
Dock att fasta skulle inte funka för mig för jag har ett väldigt aktivt jobb. På mina 50% lyckas jag i regel avverka minst hälften av de 10'000 rekomenderade minimumstegen per dag på jobbet.

Jag jobbar som drifttekniker inom fastighet och går ungefär 15000 om dagen och jag klarar av att fasta hela dagen, man vänjer sig - några dagar senare är det inga problem.

Wrenchgirl
2020-11-18, 12:46
Jag jobbar som drifttekniker inom fastighet och går ungefär 15000 om dagen och jag klarar av att fasta hela dagen, man vänjer sig - några dagar senare är det inga problem.

Min sjukdom gör ju också att jag bränner extra energi eftersom det är ju mitt immunförsvar som angriper den egna kroppen. :)

Langster
2020-11-18, 13:22
Min sjukdom gör ju också att jag bränner extra energi eftersom det är ju mitt immunförsvar som angriper den egna kroppen. :)

Nu säger jag inte att du bör fasta, om du inte trivs med det så är det inte din grej, men oavsett hur mycket du ”bränner” så är det bara att kompensera för det när du väl äter - du äter alltså precis lika mycket som vanligt, bara det att du inte äter alls under vissa tider - det är inga problem.
Kroppen behöver inte ett konstant inflöde av energi, den klarar sig utmärkt även om den bara får den där energin varannan dag eller en gång om dagen eller vad det nu må vara. Bara mängden energi är densamma.

Wrenchgirl
2020-11-18, 13:38
Nu säger jag inte att du bör fasta, om du inte trivs med det så är det inte din grej, men oavsett hur mycket du ”bränner” så är det bara att kompensera för det när du väl äter - du äter alltså precis lika mycket som vanligt, bara det att du inte äter alls under vissa tider - det är inga problem.
Kroppen behöver inte ett konstant inflöde av energi, den klarar sig utmärkt även om den bara får den där energin varannan dag eller en gång om dagen eller vad det nu må vara. Bara mängden energi är densamma.

Får se senare när min kropp har vant sig vid min låg-socker-kosthållning. :)

Idag är det iallafall en bättre dag gällande sötsuget. Jag märker att jag verkar ha mindre sötsug om jag äter ett äpple istället för en banan eller som i måndags en proteinbar till mellanmålet ca 10. :)

Jay-Z
2020-11-18, 13:53

Ghee? Smör?

Jay-Z
2020-11-18, 13:54

Margarin är skräp.

Smör är bra. Med de minimala andelarna mjölkprotein och laktos i smör undrar jag om du hade fått problem med smör.

Wrenchgirl
2020-11-18, 14:29
Margarin är skräp.

Smör är bra. Med de minimala andelarna mjölkprotein och laktos i smör undrar jag om du hade fått problem med smör.

Det är det som är frågan. Törs dock inte chansa då jag har fått lite problem när någon klantat sig som när jag i somras blvv bjuden på våfflor som de sa var mjölkfria. Det Visade sig sen att de använde pulver och där är ju det där skummjölkspulvret.

Wrenchgirl
2020-11-25, 14:25
Det blev lite tyst eftersom det fanns inget att säga mer än att sötsuget blivit mindre och mindre och jag minns knappt hur oboy smakar. Men idag på morgonmötet firade vi femårsjubileum och eftersom jag inte äter mejeriprodukter fick jag en biskvier som är ju nästan bara socker. Och helvete. Kändes som jag hade dragit i mig en PWO. Och sen tvärtrött efter en timme.

Monifa
2020-11-29, 08:06
Jag slutade äta socker i samband med att jag tog upp träningen igen i augusti. Varit en fullfjädrat sockertorsk innan, ätit godis i princip varje dag i många år. Nu vet jag inte hur din övriga kosthållning ser ut men jag började ligga på överskott kort efter att jag började träna pga låg fett%. Har varit absolut noll problem att inte äta socker sedan dess. I början räknade jag kcal och noterade att de dagar jag var sockersugen hade jag fått i mig väldigt lite fett i maten. Idag kan jag utan problem äta socker (men väljer med omsorg tillfälle och vad - är helt enkelt inte sugen längre) och utan att hetsäta.

Men skönt för dig att det går framåt!

Wrenchgirl
2021-01-02, 13:50
En liten efter-högtidsuppdatering.
Jag har ätit och njutit under jul och nyår (dock ändå kört mitt träningsschema för jag blir rastlös annars) och tja trots en ökning i sockerintag under helgerna har jag inte fått tillbaka det sockersug jag hade före jag drog ned på sockret. :D kan tillägga att jag har hållit ökningen strikt till själva julafton genom efterrätten till middagen liksom deserten till nyårsmiddagen. Plus lite mer sockerrik dryck vid tolvslaget då jag inte dricker alkohol. Och just nu är jag inte mer sugen än att jag kan hålla mig utan problem trots att jag har kärliksmuks i kylskåpet och syltkakor. :D Oboyburken står äbven den orörd utan hittade en sockerfri variant till de dagar som jag känner att varm choklad skulle vara gott.

Wrenchgirl
2021-03-09, 21:38
Det har varit lite tyst nu. Men har väl gjort ytterligare små justeringar i kosten. Dock inte bara i form av att dra ned eller ta bort något utan snarare återintroducerat.
Även om jag kan ha en mer avslappnad hållning till socker än i början när jag körde min sockeravgiftning eller vad man ska säga så håller jag fortfarande det att jag vill begränsa intaget. Dessutom rensar jag även bort så mycket soja och margarin som jag kan ur kosten nu när jag har börjat med mejeri igen. :)

Jag köper även "riktig" mjölk från ett mikromejeri som ägs av två gårdar i bygden och när jag gör äppelkaka nu så är det smör istället för margarin. För även om det är mättat fett i smör så innehåller margarin en del transfett som jag förstått det.

Jag håller även stenhårt på veckodagarna med att hålla mina tre huvudmål och tre mellanmål. Min mage mår bäst av att äta mindre måltider oftare än tre stora.

Har inte märkt något negativt med mina leder. Däremot tycker jag att musklerna har svarat bättre sedan jag började äta mjölk och så igen.

Ett Orm
2021-03-10, 06:17
Margarin idag innehåller inte nämnvärt med transfetter.

Wrenchgirl
2021-10-11, 04:53
Sådär. Jag har haft en liten detour med mitt sockerintag efter att ha börjat med mjölk igen och därmed fått tillgång till mjölkchoklad igen och varit helt galen i Sportlunch. Men nu är jag on track igen med att försöka dra ned på sockret igen. Inte för viktens skull utan för att det är få livsmedel som är mer inflammationsdrivande som socker. :)

Pepz
2021-10-11, 07:03
för att det är få livsmedel som är mer inflammationsdrivande som socker. :)

Finns inte jättemycket belägg för detta annat än anekdotiska berättelser från diverse hälsobloggar.

TotteShaped4Life
2021-10-11, 12:29
Finns inte jättemycket belägg för detta annat än anekdotiska berättelser från diverse hälsobloggar.
Vad är det Gudiol brukar säga... bara för att man upprepar något många gånger blir det inte mer sant för det.

Lennix
2021-10-11, 12:33
En mamma bara vet hur inflammationsdrivande det är grabbar. Skärp er.

Wrenchgirl
2021-10-11, 12:43

Isåfall I stand corrected. :d Även om jag upplever mindre problem med min reumatism när jag äter mindre socker. Och samma med döttrarna. ^^

Dreas
2021-10-11, 12:48
Isåfall I stand corrected. :d Även om jag upplever mindre problem med min reumatism när jag äter mindre socker. Och samma med döttrarna. ^^
Det betyder ju inte att det är inflammationsdrivande i dess rätta mening. Vad effekten eventuellt beror på behöver undersökas.

Wrenchgirl
2021-10-11, 12:51
Det betyder ju inte att det är inflammationsdrivande i dess rätta mening. Vad effekten eventuellt beror på behöver undersökas.

Det har du helt rätt i. Dock oavsett hur det påverkar min reumatism och inflammation är det ju inte helt fel att hålla nere på raffinerat socker. Sen socker som finns i min mellanmålsfrukt (banan eller äpple ) är okej då se har andra fördelar. 😊

TotteShaped4Life
2021-10-11, 13:08
Det har du helt rätt i. Dock oavsett hur det påverkar min reumatism och inflammation är det ju inte helt fel att hålla nere på raffinerat socker. Sen socker som finns i min mellanmålsfrukt (banan eller äpple ) är okej då se har andra fördelar. 😊
Oftast en bra idé att hålla nere på det högbelönande för att få plats med det essentiella. Sedan tänker jag att i ditt fall kanske socker har en mer direkt påverkan med tanke på din reumatism. Men precis som Dreas är inne på är "effekten" något annat.

trädgårdsmöbel
2021-10-11, 14:19

Det är nog mer fettet i kakorna än sockret som gör magen bättre. Fettet kan fungera ångestdämpande, ångest gör dig orolig i magen, mer fett=mindre ångest= bättre mage.

Baserat på mig själv:) Lax, smör, fettranden på kött, ät jordnötssmör med sked direkt ur burken osv. tar bort ångesten bättre än godis/läsk och lugnar stressmagen bättre.

Helmut Kohl åt smör när han var stressad och hade ångest. Gör som Helmut:D

heavensmile
2021-10-11, 16:36
Det är nog mer fettet i kakorna än sockret som gör magen bättre. Fettet kan fungera ångestdämpande, ångest gör dig orolig i magen, mer fett=mindre ångest= bättre mage.

Baserat på mig själv:) Lax, smör, fettranden på kött, ät jordnötssmör med sked direkt ur burken osv. tar bort ångesten bättre än godis/läsk och lugnar stressmagen bättre.

Helmut Kohl åt smör när han var stressad och hade ångest. Gör som Helmut:D

Nu vet jag inte hur er situation är men jag tycker inte det låter vidare sunt att se eller för den delen använda mat som något ångestdämpande. Det känns som något som nog snabbt kan leda till problem.

heavensmile
2021-10-11, 16:39
Nu vet jag inte hur er situation är men jag tycker inte det låter vidare sunt att se eller för den delen använda mat som något ångestdämpande. Det känns som något som nog snabbt kan leda till problem.

Däremot så kan det ju vara bra och kanske "intressant" att liksom hitta olika livsmedel och kombinationer som man allmänhet uppskattar och mår bra av (fast jag ser det lite som en annan grej en att som sagt använda mat som något ångestdämpande).

heavensmile
2021-10-11, 20:42
Däremot så kan det ju vara bra och kanske "intressant" att liksom hitta olika livsmedel och kombinationer som man allmänhet uppskattar och mår bra av (fast jag ser det lite som en annan grej en att som sagt använda mat som något ångestdämpande).

Jag menar inte minst med tanke på att det finns folk som svälter och inte ens har råd med mat. Och alltså inte har den lyxen som vi har i Sverige att i stor utsträckning välja vilka livsmedel som hen konsumerar..

trädgårdsmöbel
2021-10-11, 23:58
Jag menar inte minst med tanke på att det finns folk som svälter och inte ens har råd med mat. Och alltså inte har den lyxen som vi har i Sverige att i stor utsträckning välja vilka livsmedel som hen konsumerar..

Det för var fatshaming Plastis!

Wrenchgirl
2021-10-12, 18:44
Oftast en bra idé att hålla nere på det högbelönande för att få plats med det essentiella. Sedan tänker jag att i ditt fall kanske socker har en mer direkt påverkan med tanke på din reumatism. Men precis som Dreas är inne på är "effekten" något annat.

En idé kan ju vara att även om inte sockret i sig själv retar upp immunförsvaret och orsakar inflammationer kan vara att socker påverkar hormoner och det i din tur ställer till det med min autoimmuna sjukdom. 😅 Köpte iallafall en sockerfri proteinbar för att fira Internationella Reumatikerföreningen som är idag den 12e oktober.

G.W
2021-10-13, 10:37
En idé kan ju vara att även om inte sockret i sig själv retar upp immunförsvaret och orsakar inflammationer kan vara att socker påverkar hormoner och det i din tur ställer till det med min autoimmuna sjukdom. 😅 Köpte iallafall en sockerfri proteinbar för att fira Internationella Reumatikerföreningen som är idag den 12e oktober.

Det kan också vara så att du vill att det ska vara på ett visst sätt och letar efter förklaringar som passar in i hur du "tänker att det är".

CalleP
2021-10-14, 11:56
https://www.webmd.com/rheumatoid-arthritis/features/sugar-ra-link

Kanske finns något matnyttigt där! :)

Melker2
2021-10-14, 14:04
F-n vad svårt det verkar vara att ta in att man kan må sämre av socker trots att det finns så många som inte mår bra av det.

Själv får jag svettningar, värmevallningar samt sömnproblem om jag äter för mycket socker.

Pepz
2021-10-14, 15:49
F-n vad svårt det verkar vara att ta in att man kan må sämre av socker trots att det finns så många som inte mår bra av det.

Själv får jag svettningar, värmevallningar samt sömnproblem om jag äter för mycket socker.

Du får absolut hävda att du får svettningar, värmevallningar samt sömnproblem av socker men att istället påstå det mer generella att socker orsakar svettningar, värmevallningar samt sömnproblem, är felaktigt anser jag då det inte finns några vetenskapliga belägg för att det är så.

Melker2
2021-10-14, 16:21
Du får absolut hävda att du får svettningar, värmevallningar samt sömnproblem av socker men att istället påstå det mer generella att socker orsakar svettningar, värmevallningar samt sömnproblem, är felaktigt anser jag då det inte finns några vetenskapliga belägg för att det är så.

Det är klart det inte är generellt, ingen av oss är väl ”generell” utan vi är individer och för mig är det såklart just den här individen jag får rätta mig efter.

Dreas
2021-10-14, 16:24
Det är klart det inte är generellt, ingen av oss är väl ”generell” utan vi är individer och för mig är det såklart just den här individen jag får rätta mig efter.Den dagen du lyckas göra en blindstudie med dig själv är det lite mer intressant. Knappast så är folk så unika de tror.

Melker2
2021-10-14, 21:36
Den dagen du lyckas göra en blindstudie med dig själv är det lite mer intressant. Knappast så är folk så unika de tror.

Tror du litar lite för mycket på studiernas resultat. Vi satt t ex två astmatiker hos en läkare som envist hävdade att det tog 10 minuter för Bricanyl att ge verkan för det visade forskningen. Det är 51 år sedan jag hade mitt första astmaanfall så baserat på min långa erfarenhet sa jag att det inte stämmer. Den ger verkan på 2 minuter och den andra astmatikern höll med. Vi lyckades dock inte övertyga läkaren om att verkligheten borde gälla.

Jag lovar att man inte skojar bort astman med placeboeffekt för det har hänt att man missat rödmarkeringen och sett att det var slut först efter att man desperat undrar varför man inte fått verkan.

Men vad vet väl jag, jag har ju bara forskat med samplesize n=2 …

Dreas
2021-10-14, 22:07
Tror du litar lite för mycket på studiernas resultat. Vi satt t ex två astmatiker hos en läkare som envist hävdade att det tog 10 minuter för Bricanyl att ge verkan för det visade forskningen. Det är 51 år sedan jag hade mitt första astmaanfall så baserat på min långa erfarenhet sa jag att det inte stämmer. Den ger verkan på 2 minuter och den andra astmatikern höll med. Vi lyckades dock inte övertyga läkaren om att verkligheten borde gälla.

Jag lovar att man inte skojar bort astman med placeboeffekt för det har hänt att man missat rödmarkeringen och sett att det var slut först efter att man desperat undrar varför man inte fått verkan.

Men vad vet väl jag, jag har ju bara forskat med samplesize n=2 …Gamla gubbar som vet bäst…

Jag blir pigg bara jag luktar på kaffe eller det rör läpparna…

Pepz
2021-10-15, 07:02
Problematiken med självupplevda "sanningar" kring kost och medicin och annat är ju bland annat dessa två:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Noceboeffekt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt

Kischen
2021-10-15, 10:43
Alltid lustigt när folk pratar om "socker"

Definiera socker. Är det sackaros? Dvs glukos fruktos?

Är det glukosen som ger dessa effekter? Eller fruktosen?
Är effekten densamma som den glukos som glider runt i blodet när mat är nedbruten? Är effekten samma som fruktosen i frukt?

Så många frågor.

Wrenchgirl
2021-10-15, 11:31

Är effekten densamma som den glukos som glider runt i blodet när mat är nedbruten? Är effekten samma som fruktosen i frukt?

Så många frågor.

Själv tänker jag främst på glukos så som sirap och vanligt ”strösocker”. Men har lite av vana att undvika majssirap delvis eftersom den har iallafall ett litet inspel i fetmaepidemin i USA. Och har börjat att välja bort tillsatt fruktos också. Visst unnar jag mig lite på en helgdagskväll. Sen fruktosen i mitt mellanmålsäppl är ju svårt att få bort. Men försöker kort sagt att undvika tillsatt socker. ^^

https://www.webmd.com/rheumatoid-arthritis/features/sugar-ra-link

Kanske finns något matnyttigt där! :)

Även om jag har AS och inte RA lär det kanske vara aktuellt ändå. :)

Pepz
2021-10-15, 12:15

Så många frågor.

Den är ju intressant också när folk hävdar att de inte äter raffinerat socker men använder rätt stora mängder av honung, agavesirap, kokossocker och allt vad det nu heter

TotteShaped4Life
2021-10-15, 13:15
Själv tänker jag främst på glukos så som sirap och vanligt ”strösocker”. Men har lite av vana att undvika majssirap delvis eftersom den har iallafall ett litet inspel i fetmaepidemin i USA. Och har börjat att välja bort tillsatt fruktos också. Visst unnar jag mig lite på en helgdagskväll. Sen fruktosen i mitt mellanmålsäppl är ju svårt att få bort. Men försöker kort sagt att undvika tillsatt socker. ^^

Även om jag har AS och inte RA lär det kanske vara aktuellt ändå. :)
Har du koll på vad "strösocker" innehåller för sockermolekyler och fördelning?

Wrenchgirl
2021-10-15, 14:22
Har du koll på vad "strösocker" innehåller för sockermolekyler och fördelning?

Tyvärr inte. Dock med undantag för exempelvis fredagsmys undviker jag det om det står socker eller något som slutar på os om gluk-os, frukt-os och så vidare, med undantag för laktos eftersom den mjölk jag köper finns bara en sort och en del av mina mediciner innehåller laktos. �� Visst jag kanske inte kör helt sockerfritt, men försöker att ta bort så mycket som möjligt.

TotteShaped4Life
2021-10-15, 15:34
Tyvärr inte. Dock med undantag för exempelvis fredagsmys undviker jag det om det står socker eller något som slutar på os om gluk-os, frukt-os och så vidare, med undantag för laktos eftersom den mjölk jag köper finns bara en sort och en del av mina mediciner innehåller laktos. �� Visst jag kanske inte kör helt sockerfritt, men försöker att ta bort så mycket som möjligt.
Strösocker är et sackaros som består av lika delar sockermolekyler, fruktos och glukos, 50/50. Liknande fördelning finns i princip i all frukt som innehåller fruktos, glukos 50/50. Det varierar förstås lite där, men i stort sett iaf. Det är alltså ingen skillnad rent kemiskt på det socker som finns i frukt och det socker som finns i frukt.

Skillnaden är förstås att i rent strösocker finna BARA fruktos och glukos och har ett energivärde på ca 400 kcal/100 gram. Men säg att du rter du 500 gram frukt, får du bara i dig några tiotal gram fruktos. Frukt innehåller ju väldigt liten mängd glukos, fruktos .- men det är noll skillnad rent kemiskt - en glukosmolekylen och fruktosmolekylen är identiskt i både strösocker och frukt.

TotteShaped4Life
2021-10-15, 15:59
RÄTTELSE. läs fetstil

Strösocker är sackaros och sackaros består av lika delar sockermolekyler, fruktos och glukos, 50/50. Liknande fördelning finns i princip i all frukt som innehåller fruktos, glukos 50/50. Det varierar förstås lite där, men i stort sett iaf. Det är alltså ingen skillnad rent kemiskt på det socker som finns i frukt och det socker som finns i strösocker

Skillnaden är förstås att i rent strösocker finna BARA fruktos och glukos och har ett energivärde på ca 400 kcal/100 gram. Men säg att du rter du 500 gram frukt, får du bara i dig några tiotal gram fruktos. Frukt innehåller ju väldigt liten mängd glukos, fruktos .- men det är noll skillnad rent kemiskt - en glukosmolekylen och fruktosmolekylen är identiskt i både strösocker och frukt.

171
2021-10-15, 19:54
Otroligt roligt att se hur många som blir triggade.... :d Jag tycker att det är bra att du som reumatiker har dragit ner på sockerkonsumtionen då det triggar inflammation i kroppen.
Jag är själv reumatiker och har uteslutit strösocker och sötningsmedel för över ett år sedan med bra resultat (ska dock sägas att jag också gjort andra kostrelaterade förändringar).

För att inte fler ska bli triggade gällande sockerbegreppet så måste jag skriva att jag fortfarande äter fruktos, honung, dadlar, kokossocker och fikon.

Dreas
2021-10-15, 21:33
Otroligt roligt att se hur många som blir triggade.... :d Jag tycker att det är bra att du som reumatiker har dragit ner på sockerkonsumtionen då det triggar inflammation i kroppen.
Jag är själv reumatiker och har uteslutit strösocker och sötningsmedel för över ett år sedan med bra resultat (ska dock sägas att jag också gjort andra kostrelaterade förändringar).

För att inte fler ska bli triggade gällande sockerbegreppet så måste jag skriva att jag fortfarande äter fruktos, honung, dadlar, kokossocker och fikon.Att leva och äta ökar inflammation i kroppen…. Hemmasnickrade teorier med enorma felkällor riskerar att lura folk.

Cykelcykel
2021-10-16, 07:02
Det alla menar eller vill mena när de säger att de undviker socker är att de undviker ultaprocessade livsmedel. Skitmat alltså som gamle gode Gudiol brukar kalla det

Dreas
2021-10-16, 07:19
Det alla menar eller vill mena när de säger att de undviker socker är att de undviker ultaprocessade livsmedel. Skitmat alltså som gamle gode Gudiol brukar kalla det
Då säger man det och låter bli att späda på en skev syn på socker. Lite som de som skriker sig hesa om gluten nu och förr. Nu vet vi att mycket verkar bero på fruktan och inte gluten…

Wrenchgirl
2021-10-16, 07:45

Lite så ja. :) Försöker att äta så hälsomedvetet det går utan att kapa bort det lilla extra (och orsaka uppror från döttrarna :p ). Sen även om det så klart handlar om mängden man äter och kan väl inte helt vetenskapen bakom. Men en sockerrik kost ökar ju även risken för så kallad övervikt (rätta mig om jag har fel) som inte är så super om man har problem med knän, höfter och rygg. ^^

171
2021-10-16, 09:15
Att leva och äta ökar inflammation i kroppen…. Hemmasnickrade teorier med enorma felkällor riskerar att lura folk.

Absolut, så är det. Tur att jag inte levererar hemmasnickrade teorier utan baserar det på verkligheten, att jag med väldigt många andra reumatiker har fått minskade inflammationer i kroppen genom att utesluta exempelvis strösocker. Men du som reumatiker kanske har upplevt annorlunda?

Wrenchgirl
2021-10-16, 10:16
Absolut, så är det. Tur att jag inte levererar hemmasnickrade teorier utan baserar det på verkligheten, att jag med väldigt många andra reumatiker har fått minskade inflammationer i kroppen genom att utesluta exempelvis strösocker. Men du som reumatiker kanske har upplevt annorlunda?

Vi får ju även ta med det faktum att eftersom vi inte än vet vad som orsakar de reumatiska sjukdomarna blir det svårare att i vetenskaplig mening kartlägga triggers utan får titta mer på att folk som gör si eller så påverkas si eller så. Det är exempelvis så som många har kommit fram till att söderhavskost verkar vara bra för oss. :)

Tillbaka on-topic har veckan gått riktigt bra nu när jag är tillbaka på lågsockertåget. ^^

Dreas
2021-10-16, 14:07
Absolut, så är det. Tur att jag inte levererar hemmasnickrade teorier utan baserar det på verkligheten, att jag med väldigt många andra reumatiker har fått minskade inflammationer i kroppen genom att utesluta exempelvis strösocker. Men du som reumatiker kanske har upplevt annorlunda?Har du mätt din inflammation på något sätt eller du bara antar att det är inflammation som gör x hos dig?

Rikard Jansson
2021-10-16, 14:10
Jobbar Dress för något sockerföretag eller vad är det frågan om?

King Grub
2021-10-16, 14:14
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC5986486/

Dreas
2021-10-16, 15:38
Jobbar Dress för något sockerföretag eller vad är det frågan om?Forskningsläget ändras inte av min spons ;)

171
2021-10-16, 16:11
Vi får ju även ta med det faktum att eftersom vi inte än vet vad som orsakar de reumatiska sjukdomarna blir det svårare att i vetenskaplig mening kartlägga triggers utan får titta mer på att folk som gör si eller så påverkas si eller så. Det är exempelvis så som många har kommit fram till att söderhavskost verkar vara bra för oss. :)

Tillbaka on-topic har veckan gått riktigt bra nu när jag är tillbaka på lågsockertåget. ^^

Jag håller helt med dig, vetenskapen kring reumatiska sjukdomar laggar något enormt. Därför får man själv testa vad som fungerar och inte fungerar, en av de sakerna är att många reumatiker upplever att inflammationerna i kroppen minskar med ett reducerat sockerintag, vilket Dreas har svårt att förstå.

171
2021-10-16, 16:13
Har du mätt din inflammation på något sätt eller du bara antar att det är inflammation som gör x hos dig?

Jag behöver inte mäta inflammation i kroppen när jag inte längre har inflammationer i leder i kroppen, tro mig, det känns att ha det.

Dreas
2021-10-16, 17:32
Jag behöver inte mäta inflammation i kroppen när jag inte längre har inflammationer i leder i kroppen, tro mig, det känns att ha det.Det du kallar inflammationer behöver inte vara faktiska inflammationer…

Rikard Jansson
2021-10-16, 17:49
Forskningsläget ändras inte av min spons ;)

Mm fast det du säger är ju helt befängt.

"Fan vad bra jag mår av att ha bytt jobb!"

Du: "har du några källor på detta?"

Det är liksom inte ens något nytt att utesluta socker kan hjälpa reumatiker.

Dreas
2021-10-16, 18:08
Mm fast det du säger är ju helt befängt.

"Fan vad bra jag mår av att ha bytt jobb!"

Du: "har du några källor på detta?"

Det är liksom inte ens något nytt att utesluta socker kan hjälpa reumatiker.
Läs igen det jag skrivit. Ditt exempel är felaktigt.

171
2021-10-16, 18:24
Det du kallar inflammationer behöver inte vara faktiska inflammationer…

Haha vad menar du egentligen? Jag har tidigare genomgått magnetkameraundersökningar där man sett aktiva inflammationer, men enligt dig så behöver inte detta stämma? Vad är det för kunskaper som du sitter på som inte reumatologer besitter?

Dreas
2021-10-16, 18:49
Haha vad menar du egentligen? Jag har tidigare genomgått magnetkameraundersökningar där man sett aktiva inflammationer, men enligt dig så behöver inte detta stämma? Vad är det för kunskaper som du sitter på som inte reumatologer besitter?
Jag menar att det du menar att är ökade inflammationer inte behöver vara det. Grub har länkat en meta-analys.

Det jag säger är att det måste inte vara inflammationer du känner av. Det kan vara placebo, nocebo, en effekt som ännu än är klarlagd. Nu då?

King Grub
2021-10-16, 19:17
Jag menar att det du menar att är ökade inflammationer inte behöver vara det. Grub har länkat en meta-analys.

Läste du den?

Den säger att fruktos inte är värre än andra sockerarter, men att det finns ett antal studier som kopplar socker till c-reaktivt protein, en markör för inflammation.

Dreas
2021-10-16, 19:22
Läste du den?

Den säger att fruktos inte är värre än andra sockerarter, men att det finns ett antal studier som kopplar socker till c-reaktivt protein, en markör för inflammation.Skummade och läste delen om att de inte fann något bevis för xxxx.

King Grub
2021-10-16, 19:27
Ey gigantisk paraplyanalys visar att kosten är kopplad till inflammationer.

https://academic.oup.com/advances/article-abstract/12/5/1681/6238545?redirectedFrom=fulltext

Dreas
2021-10-16, 20:24
Ey gigantisk paraplyanalys visar att kosten är kopplad till inflammationer.

https://academic.oup.com/advances/article-abstract/12/5/1681/6238545?redirectedFrom=fulltextJag vet inte vad en pro-inflammatorisk kost är men min gissning är att det innefattar överskott och då är det ju inget konstigt.

Eller så har inflammation/antiinflammstionsgänget fått vatten på sin kvarn, ställer mig dock tvivlande till den.

Wrenchgirl
2021-10-16, 21:09
Jag vet inte vad en pro-inflammatorisk kost är men min gissning är att det innefattar överskott och då är det ju inget konstigt.

Eller så har inflammation/antiinflammstionsgänget fått vatten på sin kvarn, ställer mig dock tvivlande till den.

Oavsett om det är placebo eller inte så gör jag det enkelt. jag äter en grej och upplever att jag mår sämre. = Jag slutar äta det.
Jag äter en grej och upplever att jag mår bättre. = jag fortsätter med den kosthållningen ^^
Och jag upplever mindre värk efter att jag har dragit ned på socker. :)

Dreas
2021-10-16, 21:28
Oavsett om det är placebo eller inte så gör jag det enkelt. jag äter en grej och upplever att jag mår sämre. = Jag slutar äta det.
Jag äter en grej och upplever att jag mår bättre. = jag fortsätter med den kosthållningen ^^
Och jag upplever mindre värk efter att jag har dragit ned på socker. :)Bra för dig! Det är inte det jag diskuterar utan det som tillskrivs inflammatoriskt när det iaf fram tills nyligen mig veterligen fanns dåligt med belägg för det och kunde vara något annat än just inflammation. Nu har Grub länkat något som kan vara svar på tal, alternativt är en inflammatorisk kost i studier alltid något som innebär överskott och då jämför vi äpplen och päron.

Kontentan: Bra för samtliga som upplever en förbättring. Ska man säga att något ÄR på ett visst sätt så får man ha rapporter som stöttar det. Egna upplevelser innehåller ofta många felkällor.

King Grub
2021-10-16, 21:37
Nej, man har sammanställt hur olika livsmedel påverkar markörer för inflammationer och gett dem ett indexvärde. Ju mer negativt, desto mer antiinflammatoriskt. Ju mer positivt, desto mer inflammatoriskt. Det finns gott om data på det här under det senaste årtionden med åtskilliga studier och översikter.

Tabell med exempel:

https://imgur.com/aVLmX7w

Socker ligger högt.

Ur https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31373368/

Och det är bara tillsatt socker som har negativ effekt. Särskilt om man dricker det. Socker man får när man äter intakt frukt har inte samma effekt.

Dreas
2021-10-16, 21:43
Nej, man har sammanställt hur olika livsmedel påverkar markörer för inflammationer och gett dem ett indexvärde. Ju mer negativt, desto mer antiinflammatoriskt. Ju mer positivt, desto mer inflammatoriskt. Det finns gott om data på det här under det senaste årtionden med åtskilliga studier och översikter.

Tabell med exempel:

https://imgur.com/aVLmX7w

Socker ligger högt.

Ur https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31373368/

Och det är bara tillsatt socker som har negativ effekt. Särskilt om man dricker det. Socker man får när man äter intakt frukt har inte samma effekt.Då har jag missförstått något någonstans.

Har för mig att jag lyssnade på någon tyngre podd om just reumatiker mm där två svenskor undersökt vissa saker och man inte såg klara signaler om än indikationer.

Oavsett: Dumstrut på :smash:

Det sista på ämnet jag läste var nog denna: https://tyngre.se/artikel/allt-du-behover-veta-om-antiinflammatorisk-mat/

King Grub
2021-10-16, 21:46
Enskilda livsmedel påverkar säkert inte speciellt isolarade, för sig, men kosten och livsstilen tillsammans (och antagligen i kombination med gener) gör det. Har man då förutsättningar för inflammationer borde en massa socker vara dåligt i sammanhanget. Har man inte det kan man säkert äta stora mängder utan problem.

"1) individual dietary and lifestyle components contribute modestly to systemic inflammation, and 2) diet and lifestyle in aggregate both contribute substantially—lifestyle more than diet—but especially in interaction with one another" som de skriver.

Sedan har många kvacksalvare garanterat utnyttjat de här kopplingarna till överdrifter och monetära tolkningar.

Iliyas
2021-10-17, 09:17
Kan det vara så att socker i dricka lättare kan tas upp av bakterier i tarmarna som sedan är orsaken för att det bildas inflammationer i kroppen?

King Grub
2021-10-17, 10:00
Eller så häller folk i sig mer utan att märka det. Men ja, det med.

Uncle Joe
2021-10-17, 15:04
Hur månne systemiska inflammationer påverkas av 60-70g dextropur direkt efter ett hårt styrketräningspass? Om man inte äter så mkt dolt socker i övrigt? Inget godis eller läsk osv.

Melker2
2021-10-17, 16:37
Hur månne systemiska inflammationer påverkas av 60-70g dextropur direkt efter ett hårt styrketräningspass? Om man inte äter så mkt dolt socker i övrigt? Inget godis eller läsk osv.

Troligtvis inget alls eftersom du tömt muskelglykogenet och kan lagra in det där utan andra följdverkningar.

Uncle Joe
2021-10-17, 18:50
Troligtvis inget alls eftersom du tömt muskelglykogenet och kan lagra in det där utan andra följdverkningar.

Om det stämmer är det ju skönt. Älskar att halsa dextropur :)

Wrenchgirl
2021-10-20, 10:12
Nu några dagar var det lite tuffare att inte köpa den där chokladbiten att mumsa på medan jag lagar mat eftersom det har varit lite tuffare psykiskt ned ner värk och sedan har det varit några kriser med döttrarna som jag har fått hantera. Men jag har lyckats hålla mig ifrån. Även om kassakön går parallellt med godishyllan.

StarkaUlf
2021-10-20, 15:25
Nu några dagar var det lite tuffare att inte köpa den där chokladbiten att mumsa på medan jag lagar mat eftersom det har varit lite tuffare psykiskt ned ner värk och sedan har det varit några kriser med döttrarna som jag har fått hantera. Men jag har lyckats hålla mig ifrån. Även om kassakön går parallellt med godishyllan.

Well done :) Själv hade jag nog gett vika…. :D inte lika mentalt stark mot det där som jag var förr.

Wrenchgirl
2021-10-21, 05:10
Well done :) Själv hade jag nog gett vika…. :D inte lika mentalt stark mot det där som jag var förr.

Lite pannben finns ju. :d
Sedan är det ju att har jag klarat mig så här långt vet jag hur pass jäkla dåligt jag skulle må av att ta den chokladbiten. Inte för att jag skulle känna mig tjock eller så utan mer ”fan, jag var inte så disciplinerad som jag trodde.”

Wrenchgirl
2021-10-24, 17:05
En grej som jag märkt sedan jag drog ned på sockret igen är att även om jag har ungefär samma vikt har jag tightat till en del. ��

Wrenchgirl
2021-10-26, 04:07
Igår blev det en liten frestelse igen på jobbet eftersom några var på utbildning förra veckan och kom hem med en massa godis som Twix och marabou chokladkaka som de skar up och lade på ett fat. Men jag tog inte. Och jag som älskar choklad. :D

TotteShaped4Life
2021-10-26, 06:31
Igår blev det en liten frestelse igen på jobbet eftersom några var på utbildning förra veckan och kom hem med en massa godis som Twix och marabou chokladkaka som de skar up och lade på ett fat. Men jag tog inte. Och jag som älskar choklad. :D
Vägen till framgång stavas med ett enda ord: "Självkontroll". Att kunna hantera sina impulser, tankar, känslor och inte ge efter för kortsiktiga belöningar utan förhålla sig till långsiktiga mål är nyckeln. "Om du tänker som du alltid tänkt kommer du att göra som du alltid har gjort och då kommer det att bli som det alltid har blivit"

Wrenchgirl
2021-10-26, 11:36
Vägen till framgång stavas med ett enda ord: "Självkontroll". Att kunna hantera sina impulser, tankar, känslor och inte ge efter för kortsiktiga belöningar utan förhålla sig till långsiktiga mål är nyckeln. "Om du tänker som du alltid tänkt kommer du att göra som du alltid har gjort och då kommer det att bli som det alltid har blivit"

Exakt så. Och det var lite så som jag tänkte att nu har jag lyckats hålla detvhär strikt i två veckor, ska jag verkligen sabba det nu för en kort stunds fest för smaklökarna? Och svaret blev ju nej utan jag lät bli chokladbitarna. :)

1x0
2021-11-08, 14:03
Men nu är jag on track igen med att försöka dra ned på sockret igen. Inte för viktens skull utan för att det är få livsmedel som är mer inflammationsdrivande som socker. :)

Inte följt tråden så bra men denna videon kom för fem dagar sedan. Började tänka på denna tråden och länkar den för jag har stor respekt för Layne Norton:

i3D1SMCw550

Wrenchgirl
2021-11-09, 21:23
Inte följt tråden så bra men denna videon kom för fem dagar sedan. Började tänka på denna tråden och länkar den för jag har stor respekt för Layne Norton:

i3D1SMCw550

Och det finns flertalet som säger motsatsen. ^^ Dock låter jag det vara osagt som jag skrivit tidigare i tråden. Utan gör det enkelt så att jag mår bättre i min reumatism nu när jag äter mindre socker. Och hört flera andra med reumatism som har liknande erfarenheter. :)

Wrenchgirl
2021-11-09, 21:58
Som en uppdatering. Den hör jävla skitveckan har suget att tröstäta funnits där för att hantera det drama som döttrarnas far (biologiskt talat) ställt till med. Så jag kan stolrt säga att jag har disciplin iallafall som har motstått det.

En annan fördel är att jag även sparar pengar på att inte köpa chokladbitar stup i ett ;)

Dreas
2021-11-10, 09:02
Och det finns flertalet som säger motsatsen. ^^ Dock låter jag det vara osagt som jag skrivit tidigare i tråden. Utan gör det enkelt så att jag mår bättre i min reumatism nu när jag äter mindre socker. Och hört flera andra med reumatism som har liknande erfarenheter. :)Det är där man får väga kompetens och utbildning samt faktaunderlag hos de som uttalar sig. Sist jag kollade var Layne vettig men det kan ha ändrats då branschen tar fram den ena knäppgöken efter den andra.

Wrenchgirl
2022-01-06, 19:01
Nu i jul har jag faktiskt fuskat med sockerbiten. Men det är inget som jag grämer mig över. Speciellt då jag får ta vara på de små glädjeämnena (inom vettiga mängder) nu när jag har mer eller mindre gått in i väggen med allt som har hänt, plus en rygg som håller på att säga upp sig.

171
2022-01-06, 20:27
Jag rekommenderar att kolla upp AIP för din reumatism.

https://www.paleoteket.se/vad-ar-aip/

Wrenchgirl
2022-01-06, 20:48
Jag rekommenderar att kolla upp AIP för din reumatism.

https://www.paleoteket.se/vad-ar-aip/

Håller på och kikar på den och äter mycket fisk och använder olivolja. Fick dock bättre mage efter att jag återintroducerade mejeri. Dock dricker jag uteslutande mjölken som säljs på det lokala mikromejeriet som inte är homogeniserad :)

171
2022-01-06, 23:22
Håller på och kikar på den och äter mycket fisk och använder olivolja. Fick dock bättre mage efter att jag återintroducerade mejeri. Dock dricker jag uteslutande mjölken som säljs på det lokala mikromejeriet som inte är homogeniserad :)

Härligt! Jag har samma diagnos som dig men har ingen värk alls längre. Har inte tagit medicin på över ett år sedan jag påbörjade AIP och återintroducerade livsmedel. Vet att många har blivit hjälpta av dieten/livsstilen.

Wrenchgirl
2022-01-07, 04:59
Härligt! Jag har samma diagnos som dig men har ingen värk alls längre. Har inte tagit medicin på över ett år sedan jag påbörjade AIP och återintroducerade livsmedel. Vet att många har blivit hjälpta av dieten/livsstilen.

Jag har diagnosen Ankolyserande Spondylit. Många tror att det är RA när jag säger reumatism. :)

Wrenchgirl
2023-11-19, 00:24
Liten bump. Livet har varit rätt upp och ned nu ett tag och har fdärför fuskat med sockret. Men nu är jag tillbaka på banan igen och har som lite friare på lördagar. men annars så har jag rätt strikt att om det inte är något vi firar på jobbet så skippar jag den där kakan utan håller mig till tre huvudmål och tre mellanmål. Min mage mår bättre av flera mindre måltider än tre stora. Och mellan dessa inget småätande. :)