handdator

Visa fullständig version : Påverkan av kolhydrater. Stor variation mellan individer?


smerk
2020-11-05, 17:30
Jag har experimenterat med en rad olika kostupplägg. Vad jag alltid märker är att när jag går en bit över 200g kolhydrater så blir jag alltid mer vattnig och tappar definition. Vattnet sätter sig alltså under huden.
(Kaloriintaget har hållits likvärdigt under mina observationer)

Jag har tidigare varit inne på att detta beror på snabba kolhydrater men jag tycker mig inte märka någon skillnad, så länge det totala intaget inte är för högt. Jag märker heller inga prestationshöjande effekter i styrketräningen av att öka kolhydratsintaget över 200g.

Är det så att olika individer "klarar" olika mängd kolhydrater/får fler eller färre positiva/negativa effekter av att inkludera en stor mängd kolhydrater?

Flem
2020-11-07, 18:22
Jag har experimenterat med en rad olika kostupplägg. Vad jag alltid märker är att när jag går en bit över 200g kolhydrater så blir jag alltid mer vattnig och tappar definition. Vattnet sätter sig alltså under huden.
(Kaloriintaget har hållits likvärdigt under mina observationer)Socker binder vatten och det kan röra sig om en hel del vikt. I teorin binder glykogen runt 3 till 4g vatten, alltså skulle dina 200g kolhydrater binda runt 0,6 till 0,8kg vatten. Muskelbyggare tömmer sig på en hel del vatten inför tävlingar för att uppnå mer muskeldefinition.
Jag märker heller inga prestationshöjande effekter i styrketräningen av att öka kolhydratsintaget över 200g.

Är det så att olika individer "klarar" olika mängd kolhydrater/får fler eller färre positiva/negativa effekter av att inkludera en stor mängd kolhydrater?
Kroppen anpassar sig förmodligen bra till den energi man matar den med. Vad jag har sett har man inte ens märkt av sämre prestanda inom styrketräning av att slopa kolhydrater helt och hållet.

Sverker
2020-11-07, 19:16
Den anpassning som sker är att man gör styrketräning till en aerob aktivitet. Lite lättare vikter, lite färre reps, lite längre vila mellan seten.

Flem
2020-11-07, 22:15
man gör styrketräning till en aerob aktivitet.Ens glykogenförråd töms inte men de sjunker initialt och ökar sedan förmodligen till snarlika nivåer efter en anpassningsperiod. Just därför tappar inte tyngdlyftare i prestanda, trots lägre kroppsvikt, vid minskat kolhydratintag eller med en ketogen kost.

Sverker
2020-11-08, 06:45
Hur kan du bilda glykogen utan kolhydrater ?
Råvaran finns inte och hormonerna finns inte med, de heller.

Melker2
2020-11-08, 11:11
glukoneogenes

Sverker
2020-11-08, 12:16
Ja. Självklart. Men av vad?
Protein innehåller bra 50 % glukogena aminosyror. Verkar fånigt att käka en massa protein för att bilda glykogen.

Glycerol utgör bara 6 - 8 procent av energiinnehållet i fett. Det blir en massa fett för att bilda glykogen.

Prost
2020-11-08, 17:39
Jag har experimenterat med en rad olika kostupplägg. Vad jag alltid märker är att när jag går en bit över 200g kolhydrater så blir jag alltid mer vattnig och tappar definition. Vattnet sätter sig alltså under huden.
(Kaloriintaget har hållits likvärdigt under mina observationer)

Jag har tidigare varit inne på att detta beror på snabba kolhydrater men jag tycker mig inte märka någon skillnad, så länge det totala intaget inte är för högt. Jag märker heller inga prestationshöjande effekter i styrketräningen av att öka kolhydratsintaget över 200g.

Är det så att olika individer "klarar" olika mängd kolhydrater/får fler eller färre positiva/negativa effekter av att inkludera en stor mängd kolhydrater?

Jag tycker att detta är ett intressant ämne, för mig går gränsen långt under 200g där jag inte märker av några prestationshöjande effekter. Tror inte jag upplever någon som helst förändring mellan t.ex 90 gram vs 300 gram kolhydrat per dag, detta så länge jag får i mig lika många kalorier.

Upplever också att jag blir vattnigare av en stor mängd kolhydrater. Många kommer dock att säga att "man" blir inte vattnig, vattnet lagras som glykogen och "man" ser istället hårdare ut och allt är bara inbillning. Visst lagrar man glykogen men Något skapar vattnigheten, kanske har vi någon okänd allergi eller dödssjukdom hehe. :-/

Det finns säkert en genetisk påverkan bland annat. JAG blir ofta rätt slö, trött och apatisk av en hög mängd kolhydrater även om många säger att "man" inte blir det. Upplever också att jag kan bli mer "osocial" och mer ångestfylld på nått sätt.

Googlar man om ämnet så finner man alltid svar som att "Bro! Du måste äta dem complex carbzz.., ditt blodsocker höjs för snabbt och sjunker sedan och därför blir du trött. Jag har en blodsockermätare då jag är en tekniknörd och mitt blodsocker har varit helt perfekt när jag mätt exempelvis efter en, två och tre timmar efter måltid.

Funderar på om jag bildar för mycket serotonin eller något, dålig insulinkänslighet har jag knappast. Äter den största majoriteten av kolhydraterna efter helkroppspass eller löpning +helkroppspass.

Känner mig nu lite taggad på att testa lite low carb igen som omväxling igen. Minns när jag började med det någon gång för länge sedan (Inte noll kolhydrat utan kanske 80-90g) och märkte en STOR förbättring speciellt i löpning på en gång i princip, detta även fast en del säger att "man" inte orkar träna utan all teh carbz! Jag verkar också tappa mycket mer styrka under deff t.ex om jag äter en lågfettskost som dock många andra verkar klara sig bra på.

Prost
2020-11-08, 17:45
Den anpassning som sker är att man gör styrketräning till en aerob aktivitet. Lite lättare vikter, lite färre reps, lite längre vila mellan seten.

"Man" gör.. :-/ Vem är det som befaller en att göra detta? Kan jag bevisa för dig på något sätt att att man kan träna alldeles utmärkt på mycket få kolhydrater? Krävs det videobevis? :-P

Sverker
2020-11-08, 18:30
Biokemin gör att du inte kan köra anaerobt utan glukos/glykogen. I det ögonblicket du spänner en muskel stoppas blodflödet i det området. Högre tonus ger mindre syrerikt blod kan passera och muskeln måste fortsätta kontraktionen utan syre.




Nej. Häng på några träningspass när du kommer till Örebro eller Västerås.

Prost
2020-11-08, 21:36
Biokemin gör att du inte kan köra anaerobt utan glukos/glykogen. I det ögonblicket du spänner en muskel stoppas blodflödet i det området. Högre tonus ger mindre syrerikt blod kan passera och muskeln måste fortsätta kontraktionen utan syre.




Nej. Häng på några träningspass när du kommer till Örebro eller Västerås.

Du förutsätter att MINA muskler är tömda på glykogen på en lågkolhydratskost, det verkar som att du verkligen tror att alla går sönder utan enorma mängder kolhydrat. JAG blir inte tömd på glykogen trots en mycket låg mängd kolhydrater, om det är magi eller inte låter jag vara osagt men jag har noteringar på träningspass där jag minskat kolhydraterna drastiskt.

Från sommaren förra året. Exempel på mina repetitioner i dips i början på passet:

High carb:

Viktade dips 9,6,5,4 vanliga dips med kontaktfokus 25.

Under 50gram kolhydrater: (detta var 12 dagar senare då jag gradvis minskade kolhydraterna)

10,6,5,4 vanliga dips med kontaktfokus 25.

Jag blev alltså starkare trots att "man" inte knappt ska kunna träna ens då. Jag tränade även triceps separat dessa pass med chins för rygg och pull ups för biceps men jag tog ett exempel på något att jämföra då jag inte orkar skriva ned allt. Alla reps gjordes tills en extra rep inte hade varit möjligt under pistolhot (förutom de vanliga dipsen med just fokus på kontakt).

Tror du att jag ljuger och hittar på detta? Eller litar du på att åtminstone JAG klarar mig med mindre kolhydrater än just du tror är möjligt? Då tränade jag överkropp varannan dag och ben varannan, ena överkroppspasset började med viktade chins och det andra med viktväst som är trimmad med extra viktplattor på armhävningshandtag som en MacGyver -lösning.

Är jag en lögnare eller talar jag sanning? Det finns bara dessa två alternativ och det finns nog inte så mycket mer jag kan skriva för att övertyga dig.. :-)

Flem
2020-11-09, 00:22
Hur kan du bilda glykogen utan kolhydrater ?
Råvaran finns inte och hormonerna finns inte med, de heller.
Det sker genom att i huvudsak levern och njurarna omvandlar laktat, aminosyror, glycerol, m.m. till glykogen. Processen sker även lite grann vid ett högt kolhydratintag, framförallt vid sömn, men uppregleras vid ett lägre intag.
Protein innehåller bra 50 % glukogena aminosyror. Verkar fånigt att käka en massa protein för att bilda glykogen.Hur kom du fram till 50%? Av de essentiella aminosyrorna är 7 av 9 glukogena. Räknar man även in de icke-essentiella aminosyrorna är 18 av 20 glukogena.
Glycerol utgör bara 6 - 8 procent av energiinnehållet i fett. Det blir en massa fett för att bilda glykogen.Ja, om man ska upp i samma mängd glykogen som ett högt kolhydratintag ger. Kroppen kan kompensera med ketoner.
Upplever också att jag blir vattnigare av en stor mängd kolhydrater. Många kommer dock att säga att "man" blir inte vattnig, vattnet lagras som glykogen och "man" ser istället hårdare ut och allt är bara inbillning. Visst lagrar man glykogen men Något skapar vattnigheten, kanske har vi någon okänd allergi eller dödssjukdom hehe. :-/Om du med hårdare menar större så är det så. Men muskelbyggare tömmer sig i regel på en hel del vatten före tävling för att få ökad muskeldefinition.
JAG blir ofta rätt slö, trött och apatisk av en hög mängd kolhydrater även om många säger att "man" inte blir det. Upplever också att jag kan bli mer "osocial" och mer ångestfylld på nått sätt.Det låter som att du är känslig mot högt blodsocker om det är i samband med ett stort kolhydratintag som du blir slö. Ett lägre kolhydratintag medför stabilare blodsocker och skulle kunna förklara varför du mår bättre.
mitt blodsocker har varit helt perfekt när jag mätt exempelvis efter en, två och tre timmar efter måltid.Perfekt för vadå? Vilka värden har du uppmätt?
en del säger att "man" inte orkar träna utan all teh carbz!Det kan ta ett tag innan man är fullt anpassad.
Biokemin gör att du inte kan köra anaerobt utan glukos/glykogen.Kroppen syntetiserar glukos även när kolhydratintaget är noll så det är inga problem. Jag gissar på att det i annat fall snabbt skulle leda till död.

Flem
2020-11-09, 02:12
Det sker genom att i huvudsak levern och njurarna omvandlar laktat, aminosyror, glycerol, m.m. till glykogen. Processen sker även lite grann vid ett högt kolhydratintag, framförallt vid sömn, men uppregleras vid ett lägre intag.Rättare sagt sker omvandlingen av bl.a. laktat, aminosyror o glycerol till glukos (glukoneogenes). Sedan sker omvandlingen av glukos till glykogen (glykogenes).

Pepz
2020-11-09, 08:37
Om du med hårdare menar större så är det så. Men muskelbyggare tömmer sig i regel på en hel del vatten före tävling för att få ökad muskeldefinition.


generellt så tömmer sig muskelbyggare på vatten först.
Sen försöker de ladda upp med enorma mängder kolhydrater som ska dra in det återstående vattnet i muskeln och öka muskeldefinitionen genom att muskeln sväller av glykogen och vatten.

En muskelbyggare som bara gjort tömningen och inte fyllning är platt och odefinierad

Sverker
2020-11-09, 19:52
Hur kom du fram till 50%? Av de essentiella aminosyrorna är 7 av 9 glukogena. Räknar man även in de icke-essentiella aminosyrorna är 18 av 20 glukogena.
.

En bra fråga Flem.
Gammal kunskap. Troligen baserad på de aminosyror som tarmcellerna packar om till alanin och levern relativt enkelt kan skapa glukos ifrån. Säkert enkelt att undersöka. Ge försökspersonen protein och mät mängden glukos i blodet timmarna efteråt.

Prost
2020-11-10, 13:24
"Det låter som att du är känslig mot högt blodsocker om det är i samband med ett stort kolhydratintag som du blir slö. Ett lägre kolhydratintag medför stabilare blodsocker och skulle kunna förklara varför du mår bättre."

Nej, jag får inte högt blodsocker, jag har ju redan sagt att jag mätt själv.

"Perfekt för vadå? Vilka värden har du uppmätt?"

Perfekt för en god hälsa, vad skulle jag annars mena?

Vilken tur att jag dokumenterat även detta, här är en kopia till dig:

"morning 07:38 4,9
1h after meal 6,3
2h after meal 5,4
4-5?h after meal 5,2"

Prost
2020-11-10, 13:34
Varför svarar inte Sverker på mitt inlägg till honom när jag ändå letat upp statistik från mitt gamla block för att presentera resultat från verkligheten.

Började för övrigt med ett lågkolhydrats/högfetts -experiment igår. Det blev ca 100gram kolhydrater och mycket fett istället. Joggade min 12km runda på morgonen och gjorde ett personbästa för min nya runda direkt, benen kändes inte lika stumma som de brukar annars. Jag vet att detta kan låta som trollande men jag försäkrar att det inte är det. I träningspasset efter så var det ingen större skillnad ännu, ska fortsätta med detta ett tag och se vad som händer.

Sverker
2020-11-10, 19:20
Det fanns inte så mycket att skriva. Du var nöjd och det räcker.

Flem
2020-11-11, 05:16
generellt så tömmer sig muskelbyggare på vatten först.
Sen försöker de ladda upp med enorma mängder kolhydrater som ska dra in det återstående vattnet i muskeln och öka muskeldefinitionen genom att muskeln sväller av glykogen och vatten.

En muskelbyggare som bara gjort tömningen och inte fyllning är platt och odefinierad
Du glömmer att de tömmer sig på vatten inför tävlingar. Alltså efter de trick man kan använda sig av som du nämner.
En bra fråga Flem.
Gammal kunskap. Troligen baserad på de aminosyror som tarmcellerna packar om till alanin och levern relativt enkelt kan skapa glukos ifrån. Säkert enkelt att undersöka. Ge försökspersonen protein och mät mängden glukos i blodet timmarna efteråt.Ur studien "Metabolic characteristics of keto-adapted ultra-endurance runners (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049515003340)":"Compared to baseline, muscle glycogen was significantly decreased by 62% immediately post-exercise and 38% at 2 hours post-exercise in the HC [high-carbohydrate] group. The LC [low-carbohydrate] group exhibited a similar pattern; muscle glycogen was decreased by 66% immediately post-exercise and 34% at 2 hours post-exercise (Fig. 6A (https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0026049515003340-gr6.jpg)). There were no significant differences in pre-exercise or post-exercise glycogen concentrations between groups."

Se även studien "A Low-Carbohydrate Ketogenic Diet Reduces Body Mass Without Compromising Performance in Powerlifting and Olympic Weightlifting Athletes (https://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2018/12000/A_Low_Carbohydrate_Ketogenic_Diet_Reduces_Body.10. aspx)":
"Our study found that neither training quality (the ability of athletes to maintain their usual training load) nor lifting performances were adversely affected during a relatively long exposure to an LCKD [low-carbohydrate, ketogenic diet]. This is supported by recent studies that have shown a preservation of strength in resistance training individuals consuming low-carbohydrate diets (26 (https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-9-34),31 (https://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2013/08000/Effects_of_a_Short_Term_Carbohydrate_Restricted.27 .aspx),41 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28399015/))."
Vilken tur att jag dokumenterat även detta, här är en kopia till dig:

"morning 07:38 4,9[mmol/l (88,2mg/dl)]
1h after meal 6,3[mmol/l (113,4mg/dl)]
2h after meal 5,4[mmol/l (97,2mg/dl)]
4-5?h after meal 5,2[mmol/l (93,6mg/dl)]"
Du har alltså förhöjt blodsocker två timmar efter måltid. Inte ens efter fem timmar har du kommit tillbaka till samma nivå som före måltid. Ser inte vad som är "perfekt" med detta. Med begränsad mängd kolhydrater kan man vara tillbaka till blodsockernivåer före måltid t.o.m. redan efter 30 minuter.

Pepz
2020-11-11, 08:25
Du glömmer att de tömmer sig på vatten inför tävlingar. Alltså efter de trick man kan använda sig av som du nämner.


Nej
Vissa väljer att tömma vätska och fylla med kolhydrater samtidigt.

men aldrig att man försöker tömma på vätska efter att ha fyllt upp med kolhydrater det är dömt att misslyckas. Och fylla med kolhydrater gör 99%

smerk
2020-11-11, 09:47
Vad tror ni om min observation att jag får mycket sämre form över 200g kolhydrater? Jag har inga negativa hälsoeffekter, jag presterar heller inte bättre på gymmet. Har testat att jämföra lite kroppsmått med 150-200g jämfört med typ 400g kolhydrater och ingen skillnad där heller.

Är det så att vissa människor kan reagera så här, till synes mer än andra människor?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att det är mycket godare att äta lite mer fett och lite mindre kolhydrater, jag trivs med andra ord att ligga likvärdigt i kolhydrater, fett och protein. Jag har ätit uppemot 400g kolhydrater mest för att det påstås ge så mycket bättre prestation på gymmet osv. Men jag tycker att det ger sämre form, tråkigare måltider samt ingen ökad prestation.

Prost
2020-11-11, 09:48
Det fanns inte så mycket att skriva. Du var nöjd och det räcker.

Jag har svårt att förstå hur du tänker. Du har Återigen i denna tråd börjat skriva om hur "det är" och på samma svartvita sätt skrivit att det i princip är omöjligt att träna hårt på en lågkolhydratskost.

Jag har svarat återigen och skrivit mina egna erfarenheter men du inser inte att det du upprepar gång på gång inte stämmer, möjligen stämmer det för dig och några andra men verkligen inte för alla.

Vad menar du med att jag "var nöjd" och det räcker? Jag är inte nöjd med att slösa min tid på att lägga fram bevis och sedan se att du inte ens reagerar när jag lägger fram bevis mot det du så stensäkert påstår inte är möjligt.. Är jag konstig som känner såhär? :-)

söderkisen
2020-11-11, 11:44
Vad tror ni om min observation att jag får mycket sämre form över 200g kolhydrater? Jag har inga negativa hälsoeffekter, jag presterar heller inte bättre på gymmet. Har testat att jämföra lite kroppsmått med 150-200g jämfört med typ 400g kolhydrater och ingen skillnad där heller.

Är det så att vissa människor kan reagera så här, till synes mer än andra människor?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att det är mycket godare att äta lite mer fett och lite mindre kolhydrater, jag trivs med andra ord att ligga likvärdigt i kolhydrater, fett och protein. Jag har ätit uppemot 400g kolhydrater mest för att det påstås ge så mycket bättre prestation på gymmet osv. Men jag tycker att det ger sämre form, tråkigare måltider samt ingen ökad prestation.
Ja är det så så är det väl så?

Det kan inte vara någon underliggande lågtolerans då? Om du t ex. blir "bloated" av x kolhydratkälla men inte y?

Eller att ett ökat kolhydratintag även innebär högre mängd salt. Pasta, ris, potatis kokar man med salt. Bröd innehåller mycket salt. Många har salt när de gör gröt. Etc.

Prost
2020-11-11, 13:03
"morning 07:38 4,9[mmol/l (88,2mg/dl)]
1h after meal 6,3[mmol/l (113,4mg/dl)]
2h after meal 5,4[mmol/l (97,2mg/dl)]
4-5?h after meal 5,2[mmol/l (93,6mg/dl)]"


Du har alltså förhöjt blodsocker två timmar efter måltid. Inte ens efter fem timmar har du kommit tillbaka till samma nivå som före måltid. Ser inte vad som är "perfekt" med detta. Med begränsad mängd kolhydrater kan man vara tillbaka till blodsockernivåer före måltid t.o.m. redan efter 30 minuter.

Normalt blodsocker för friska personen i fastande tillstånd är (3.9–6 mmol/L), jag hade 4.9 mmol.

Normalt för friska individer två timmar efter måltid under 11 mmol, jag hade 5.4mmol och detta efter kolhydratsfrosseri.

https://www.mymed.com/health-wellness/interesting-health-info/blood-sugar-levels/what-is-considered-a-normal-blood-sugar-level

Anser du att detta är i sammanhanget suboptimala värden? :-) Min då inaktive vän fick testa min blodglukosmätare och han fick däremot diabetesnivåer, mätaren verkar fungera iaf.

Duckfeathers
2020-11-11, 13:15
Vad tror ni om min observation att jag får mycket sämre form över 200g kolhydrater? Jag har inga negativa hälsoeffekter, jag presterar heller inte bättre på gymmet. Har testat att jämföra lite kroppsmått med 150-200g jämfört med typ 400g kolhydrater och ingen skillnad där heller.

Är det så att vissa människor kan reagera så här, till synes mer än andra människor?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att det är mycket godare att äta lite mer fett och lite mindre kolhydrater, jag trivs med andra ord att ligga likvärdigt i kolhydrater, fett och protein. Jag har ätit uppemot 400g kolhydrater mest för att det påstås ge så mycket bättre prestation på gymmet osv. Men jag tycker att det ger sämre form, tråkigare måltider samt ingen ökad prestation.

Hur ser din träning ut? För en vanlig hobbymotionär som kör några pass styrketräning och kondition i veckan på "normal" nivå förbrukas inga enorma mängder kolhydrater, och vad man presterar bäst på påverkas säkert nästan lika mycket av psykologiska effekter och placebo kring kosten, som av kosten i sig. För en olympisk atlet som tränar 6 timmar om dagen däremot ser kolhydratsbehovet lite annorlunda ut.

smerk
2020-11-11, 13:17
Hur ser din träning ut? För en vanlig hobbymotionär som kör några pass styrketräning och kondition i veckan på "normal" nivå förbrukas inga enorma mängder kolhydrater, och vad man presterar bäst på påverkas säkert nästan lika mycket av psykologiska effekter och placebo kring kosten, som av kosten i sig. För en olympisk atlet som tränar 6 timmar om dagen däremot ser kolhydratsbehovet lite annorlunda ut.

Klassisk styrketräning, 4 pass per vecka. Runt 12 set per muskelgrupp per vecka, nära fail. Jag har deffat ett tag och gick in med inställningen att jag skulle bli svagare. Har ändå blivit pyttelite starkare, trots ett par kilos nedgång och nära halva kolhydratsintaget.

whuddafuks
2020-11-11, 14:53
Klassisk styrketräning, 4 pass per vecka. Runt 12 set per muskelgrupp per vecka, nära fail. Jag har deffat ett tag och gick in med inställningen att jag skulle bli svagare. Har ändå blivit pyttelite starkare, trots ett par kilos nedgång och nära halva kolhydratsintaget.

Jag har aldrig märkt skillnad på att öka kolhydratsintag när den redan är tillräcklig, alltså ca 100 g/dag. Så länge jag äter frukt, potatis till köttet och lite knäckebröd så kommer inte en massa pasta och havregryn göra något alls för min prestation. Har testat att käka uppemot 600 kolhydrater och märkte absolut ingenting vid min normala träning. Har snarlik träningsnivå som du + cardio på det. Får heller ingen märkbar skillnad på prestation vid viktuppgång/nedgång sålänge vi inte snackar en riktig deff. Så jag kan relatera till dina upplevelser :)

Duckfeathers
2020-11-11, 16:48
Klassisk styrketräning, 4 pass per vecka. Runt 12 set per muskelgrupp per vecka, nära fail. Jag har deffat ett tag och gick in med inställningen att jag skulle bli svagare. Har ändå blivit pyttelite starkare, trots ett par kilos nedgång och nära halva kolhydratsintaget.

Där har du nog svaret. En bil med låg bränsleförbrukning behöver inte mycket bensin. De perioder jag kört långvarig hård konditionsträning har jag märkt tydlig skillnad i prestationen av mer kolhydrater. När jag kör några timmar styrketräning i veckan gör det inte mycket varken till eller från så länge jag inte kört extremt lågt intag och verkligen tömmer mig på glykogen.

Sen gör det visserligen stor skillnad för mig i den mentala orken när jag äter mer kolhydrater, men där är det nog mer psykologi än fysiologi..

Sverker
2020-11-11, 19:29
Jag har svårt att förstå hur du tänker. Du har Återigen i denna tråd börjat skriva om hur "det är" och på samma svartvita sätt skrivit att det i princip är omöjligt att träna hårt på en lågkolhydratskost.

Jag har svarat återigen och skrivit mina egna erfarenheter men du inser inte att det du upprepar gång på gång inte stämmer, möjligen stämmer det för dig och några andra men verkligen inte för alla.

Vad menar du med att jag "var nöjd" och det räcker? Jag är inte nöjd med att slösa min tid på att lägga fram bevis och sedan se att du inte ens reagerar när jag lägger fram bevis mot det du så stensäkert påstår inte är möjligt.. Är jag konstig som känner såhär? :-)

Ja. Du var nöjd med dina resultat. Sedan är alltid frågan ifall man vill lyfta sin träning till nästa nivå. Är det viktigt bör man kanske också ha den kosten som krävs för att lyfta sig själv dit.
Till att börja med i tråden var glykogen helt ointressant tills jag skrev att glukos behövs för anaerob träning. Sedan gled vi vidare till att en kost med ( mycket ? ) protein fyller glykogendepåerna.

Själv lägger jag massor av timmar på att försök förstå varför andra gör sitt liv mer komplicerat. Mat finns i affären och vi kan här i Sverige nästa fritt välja vad vi vill äta. Nu 2020 kanske vi också ska fundera på vad som belastar vår miljö minst och då blir också vårt val av livsmedel viktigt.

Flem
2020-11-12, 02:11
Nej
Vissa väljer att tömma vätska och fylla med kolhydrater samtidigt.

men aldrig att man försöker tömma på vätska efter att ha fyllt upp med kolhydrater det är dömt att misslyckas. Och fylla med kolhydrater gör 99%Okej. Först drar de ner kraftigt på kolhydratintaget. Sedan tömmer de sig på vatten. Därefter äter de stora mängder kolhydrater då musklerna nu kan rymma mer glykogen än tidigare. Men hela vägen från att de tömt sig på vatten fram till tävling hålls vattenintaget lågt.
Normalt blodsocker för friska personen i fastande tillstånd är (3.9–6 mmol/L), jag hade 4.9 mmol.

Normalt för friska individer två timmar efter måltid under 11 mmol, jag hade 5.4mmol och detta efter kolhydratsfrosseri.Hur ser ditt blodsocker ut 5-10 minuter efter att ha käkat en massa bröd eller havregryn?
Anser du att detta är i sammanhanget suboptimala värden? :-) Min då inaktive vän fick testa min blodglukosmätare och han fick däremot diabetesnivåer, mätaren verkar fungera iaf.Jag tror inte att det är fel på blodsockermätaren. Men allt har ett sammanhang, t.ex. vad man ätit och vid vilka tidpunkter man testar sig på spelar stor roll. Frossar du i bröd ger det ett annat påslag än om du frossar i pasta även om kolhydratintaget är lika stort.

Sverker
2020-11-12, 19:18
Okej. Först drar de ner kraftigt på kolhydratintaget. Sedan tömmer de sig på vatten. Därefter äter de stora mängder kolhydrater då musklerna nu kan rymma mer glykogen än tidigare. Men hela vägen från att de tömt sig på vatten fram till tävling hålls vattenintaget lågt.



Det skulle betyda att man laddar kolhydrater utan att det finns vatten tillgängligt.
Låter livsfarligt. Det glykogen som bildas kommer att suga till sig vatten. Troligen från blodet. Blodvolymen sjunker och hjärtat höjer pulsen för att kompensera blodtrycket. Sedan ska njurarna hålla koll på natrium och kalium:(.

Jag föredrog att fylla kroppen först med vatten, därefter in med kolhydraterna i två dygn. Först det sista dygnet stryps vattnet. Fungerade praktiskt och stöds i teorin.

Flem
2020-11-12, 23:48
Det skulle betyda att man laddar kolhydrater utan att det finns vatten tillgängligt.
Låter livsfarligt. Det glykogen som bildas kommer att suga till sig vatten. Troligen från blodet. Blodvolymen sjunker och hjärtat höjer pulsen för att kompensera blodtrycket. Sedan ska njurarna hålla koll på natrium och kalium:(.

Jag föredrog att fylla kroppen först med vatten, därefter in med kolhydraterna i två dygn. Först det sista dygnet stryps vattnet. Fungerade praktiskt och stöds i teorin.Poängen verkar vara att kolhydraterna ska suga åt sig vatten som lagrats under huden för att på så vis minska mellanrummet mellan hud o muskel. Just vattenrestriktion verkar annars väldigt vanligt när jag kikar på det. Det anses vara en av anledningarna till att en del får muskelkramper.

"Water intake parallels CHO intake, peaking on day 4, before water restriction is imposed 12 to 16 h prior to competing. Water may be completely restricted or reduced to sipping on contest day."(Nutritional Peak Week and Competition Day Strategies of Competitive Natural Bodybuilders (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6315482/))

Prost
2020-11-13, 13:22
Ja. Du var nöjd med dina resultat. Sedan är alltid frågan ifall man vill lyfta sin träning till nästa nivå. Är det viktigt bör man kanske också ha den kosten som krävs för att lyfta sig själv dit.
Till att börja med i tråden var glykogen helt ointressant tills jag skrev att glukos behövs för anaerob träning. Sedan gled vi vidare till att en kost med ( mycket ? ) protein fyller glykogendepåerna.

Själv lägger jag massor av timmar på att försök förstå varför andra gör sitt liv mer komplicerat. Mat finns i affären och vi kan här i Sverige nästa fritt välja vad vi vill äta. Nu 2020 kanske vi också ska fundera på vad som belastar vår miljö minst och då blir också vårt val av livsmedel viktigt.

"Sedan är alltid frågan ifall man vill lyfta sin träning till nästa nivå. Är det viktigt bör man kanske också ha den kosten som krävs för att lyfta sig själv dit."

Nu antyder du återigen att om just JAG med MINA gener vill sikta mot en "högre nivå" så skulle jag behöva mer kolhydrater än som krävs för MIG för att fylla MITT(inte ditt) muskelglykogen? :-) Jag har tränat stenhårt och optimerat allt till den grad av det blivit till en negativ faktor i mitt liv, har som sagt tränat både på hög och lågkolhydratskost och när jag nu presenterar min erfarenhet så är det tydligen Fel bara för att du säger det.

"Till att börja med i tråden var glykogen helt ointressant tills jag skrev att glukos behövs för anaerob träning. Sedan gled vi vidare till att en kost med ( mycket ? ) protein fyller glykogendepåerna."

Jag har inte påstått att muskelglykogendepåerna skulle vara ointressanta, däremot påstår jag att man kan fylla sina glykogendepåer med långt mycket mindre kolhydrater än du påstår att man behöver.

"Själv lägger jag massor av timmar på att försök förstå varför andra gör sitt liv mer komplicerat. Mat finns i affären och vi kan här i Sverige nästa fritt välja vad vi vill äta. Nu 2020 kanske vi också ska fundera på vad som belastar vår miljö minst och då blir också vårt val av livsmedel viktigt."

Vet inte om du syftar på mig men vad är så komplicerat med att exempelvis äta en mindre portion havregrynsgröt och lägga till mer smör eller rapsolja?

Jag försöker inte ändra på vad någon annan äter, anledningen till att jag ens började att skriva i tråden är för att ämnet intresserar mig. Just det faktum att olika personer verkar uppleva olika effekter på prestationen av olika upplägg var vad jag ville diskutera. Det blev dock inte den diskussion som jag önskade..

Nu bestämmer dock jag att du har en röd och gulrandig tröja på dig, jag tänker tro på detta oavsett om du skickar bildbevis för så är det bara! :-)

Prost
2020-11-13, 13:29
Okej. Först drar de ner kraftigt på kolhydratintaget. Sedan tömmer de sig på vatten. Därefter äter de stora mängder kolhydrater då musklerna nu kan rymma mer glykogen än tidigare. Men hela vägen från att de tömt sig på vatten fram till tävling hålls vattenintaget lågt.
Hur ser ditt blodsocker ut 5-10 minuter efter att ha käkat en massa bröd eller havregryn?
Jag tror inte att det är fel på blodsockermätaren. Men allt har ett sammanhang, t.ex. vad man ätit och vid vilka tidpunkter man testar sig på spelar stor roll. Frossar du i bröd ger det ett annat påslag än om du frossar i pasta även om kolhydratintaget är lika stort.

5-10 minuter efter? Har det ens hänt något då? Intressant att du nämnde just havregryn för det känns nästan som att havregrynen är värst, de gör mig nog tröttast av alla kolhydratskällor hehe.

I mitt blodglukosdokument som jag kopierade siffrorna från så har jag noteringen: "200g corn meal +other shit." Det har alltså bland annat varit gröt gjort på refinerat majsmjöl som polenta, vad det andra varit minns jag inte.

Sverker
2020-11-13, 16:54
Poängen verkar vara att kolhydraterna ska suga åt sig vatten som lagrats under huden för att på så vis minska mellanrummet mellan hud o muskel. Just vattenrestriktion verkar annars väldigt vanligt när jag kikar på det. Det anses vara en av anledningarna till att en del får muskelkramper.

"Water intake parallels CHO intake, peaking on day 4, before water restriction is imposed 12 to 16 h prior to competing. Water may be completely restricted or reduced to sipping on contest day."(Nutritional Peak Week and Competition Day Strategies of Competitive Natural Bodybuilders (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6315482/))

Du plockade fram en sammanställning på deltagare som gjorde ungefär det jag skrev.

Egen erfarenhet, som egentligen är helt irrelevant, är att våga dricka lite vätska även tävlingsdagen. Några koppar kaffe. Motverkar kramper och dämpar ev. migrän som egentligen är en följd av brist på vätska och koffein.

Flem
2020-11-14, 20:49
5-10 minuter efter? Har det ens hänt något då? Intressant att du nämnde just havregryn för det känns nästan som att havregrynen är värst, de gör mig nog tröttast av alla kolhydratskällor hehe.Ja, det går fortare med havregryn o bröd jämfört med t.ex. pasta.
Du plockade fram en sammanställning på deltagare som gjorde ungefär det jag skrev.Jag skrev aldrig i mitt förra inlägg att du har fel. Min utgångspunkt var att muskelbyggare dehydrerar sig inför tävling men jag erkänner mig rättad i hur tillvägagångssättet sker.

Prost
2020-11-14, 21:24
Ja, det går fortare med havregryn o bröd jämfört med t.ex. pasta.
Jag skrev aldrig i mitt förra inlägg att du har fel. Min utgångspunkt var att muskelbyggare dehydrerar sig inför tävling men jag erkänner mig rättad i hur tillvägagångssättet sker.

Måste jag göra en ny mätning med havregryn? :-) Tror inte att den allmänna åsikten är denna majsmjöl (https://www.kolonialvaror.se/product/majsmjol-grovt-2x1kg-favero?referer=google-shopping&gclid=Cj0KCQiAnb79BRDgARIsAOVbhRoEEKXfGKD31bopl3OD vEoXZ9U6WBSJtEHXHnT3c2L61ETs4uL8pdAaAovfEALw_wcB) som är exakt vad jag åt skulle vara långsammare än havregryn.

En annan möjlighet till tröttheten tror jag kan också vara själva matvolymen i sig, sedan kan man möjligen även ha någon allergi eller annan känslighet mot en matvara.

Flem
2020-11-15, 01:08
Måste jag göra en ny mätning med havregryn? :-) Tror inte att den allmänna åsikten är denna majsmjöl (https://www.kolonialvaror.se/product/majsmjol-grovt-2x1kg-favero?referer=google-shopping&gclid=Cj0KCQiAnb79BRDgARIsAOVbhRoEEKXfGKD31bopl3OD vEoXZ9U6WBSJtEHXHnT3c2L61ETs4uL8pdAaAovfEALw_wcB) som är exakt vad jag åt skulle vara långsammare än havregryn.

En annan möjlighet till tröttheten tror jag kan också vara själva matvolymen i sig, sedan kan man möjligen även ha någon allergi eller annan känslighet mot en matvara.
Generellt sett får man ett mer instabilt stämningsläge av ett stort kolhydratintag. Det beror just på att blodsockockret stiger o sjunker kraftigt. I ditt fall ser det inte ut som att blodsockret sjunker särskilt högt även om du skulle haft nivåer en del lägre om du dragit när på kolhydraterna. Men det du har uppmätt visar ändå att det tar en bra tid innan nivåerna återhämtar sig. Hur mycket du äter påverkar såklart, speciellt när det gäller kolhydrater då det blir kraftigare sving i blodsockernivåerna. Äter du lågkolhydratskost så blir det snabbt en vanesak hur många mål och hur mycket man äter.