handdator

Visa fullständig version : Proteindrink + Socker


gleffsen
2004-05-18, 21:54
En Proteindrink med sex teskedar socker i efter träning, kan det vara nåt, med tanke på snabba kolhydrater efter träning osv?

Grahn
2004-05-18, 22:04
6tsk socker låter väldans lite, vilket just är problemet med att blanda i socker.

King Grub
2004-05-19, 09:14
Druvsocker är också ett bättre val än strösocker.

mangs
2004-05-19, 10:08
Vilket får mig att fundera på varför du kör med vanligt godis istället för dextropur efter träning?

Din gottegris! :D

Grahn
2004-05-19, 10:09
Socker är för dyrt för att användas i vanligt godis...

King Grub
2004-05-19, 10:09
Originally posted by mangs
Vilket får mig att fundera på varför du kör med vanligt godid istället för dextropur efter träning?

Din gottegris! :D

Därför att skum- och gelégodis är druvsocker (runt 80%) och fruktsocker (runt 20%) och eftersom jag kör cardio samtidigt tömmer jag leverglykogen också, och behöver fruktos samtidigt. Orka pyssla med två pulver. Och så är det gott! :D

mangs
2004-05-19, 10:10
vad är bäst att köra efter träning

vassleprotein + socker + vatten eller vassleprotein+dextropur+mjölk?

Jag antar att vassleprotein+dextropur+vatten skulle vara bäst totalt sett men av de förslagen ovan? Jag har svårt att köra en proteindrink utan mjölk.

King Grub
2004-05-19, 10:13
Originally posted by mangs
vad är bäst att köra efter träning

vassleprotein + socker + vatten eller vassleprotein+dextropur+mjölk?

Jag antar att vassleprotein+dextropur+vatten skulle vara bäst totalt sett men av de förslagen ovan? Jag har svårt att köra en proteindrink utan mjölk.

Vatten är bättre än mjölk. Kaseinet koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av vassle (och alla andra proteiner) rejält. Strösocker i stället för druvsocker innebär mindre skillnad än vatten/mjölk. Vatten+dextropur+vassle är bäst.

mangs
2004-05-19, 10:39
Då får jag försöka mig på denna blandning framöver.

Dock tycker jag det var ett antal personer här på brådan som får ett tag sedan förespråkade att man skulle köra efterträningsdrycken med mjölk då den har högt II?


Sedan undrar jag om det är ok att dricka mjölk ca 30 minuter efter träning istället tillsammans med den vanliga maten. Är detta bra eller skall man sikta på att äta mat med lägre II här?

LunaSpice
2004-05-19, 10:46
Det som ger snabbast (och troligen även störst) insulinutsöndring efter träningen är trots allt glukoset. Som Grub säger, kaseinet förlångsammar (?!) upptaget av proteiner och glukoset kommer därför hinnas tas upp innan mjölkproteinet.

Vid målet efter träningsmålet behöver du inte en massiv insulinutsöndring utan kan äta mer fett och protein istället. Ett par potatisar med mkt kött eller fisk tillsammans med sås och lite grönsaker brukar funka bra för mig. Potatisen ger en bra mättnadskänsla men innehåller förhållandevis lite kolhydrater/100 g.

EDIT: Däremot så är mjölk i drinken betydligt godare än vatten. :eating:

Pressarn
2004-05-19, 10:55
Eller så skippar man sockret? :MrT:

King Grub
2004-05-19, 11:24
Dock tycker jag det var ett antal personer här på brådan som får ett tag sedan förespråkade att man skulle köra efterträningsdrycken med mjölk då den har högt II?

Förvisso... men druvsockret och vasslet ger mer än tillräcklig insulinutsöndring. Druvsocker har högre II än mjölk, och vassle är inte långt efter.

Sedan undrar jag om det är ok att dricka mjölk ca 30 minuter efter träning istället tillsammans med den vanliga maten. Är detta bra eller skall man sikta på att äta mat med lägre II här?

Så lång tid efter vassleintaget spelar det inte längre någon roll på dess upptag i alla fall.

King Grub
2004-05-19, 11:25
Originally posted by Pressarn
Eller så skippar man sockret? :MrT:

Till proteinet efter träningen menar du? Icke. :nono: Du vill väl inte gå miste om glykogeninlagring och återhämtning? Kolhydrater är det mest anabola näringsämnet.

mangs
2004-05-19, 11:31
Ok, Jag tackar för era svar på mina funderingar. Så mjölk under deffen bör endast intas till frukost typ?

Pressarn
2004-05-19, 11:55
Originally posted by King Grub


Till proteinet efter träningen menar du? Icke. :nono: Du vill väl inte gå miste om glykogeninlagring och återhämtning? Kolhydrater är det mest anabola näringsämnet.
Ja.. går man miste om något annat förutom återhämtningen (som jag struntar i :D )?
På vilket sätt är kolhydrater det mest anabola näringsämnet?
Har kört med 1g/kg kroppsvikt maltodextrin/druvsocker innan men märkte ingen skillnad så jag skippade det efter ett tag.

LunaSpice
2004-05-19, 12:13
Originally posted by mangs
Ok, Jag tackar för era svar på mina funderingar. Så mjölk under deffen bör endast intas till frukost typ?

Om du menar stora mängder så ja (om du inte föredrar den godare smaken av proteindrinken framför hastigheten av upptaget). Små mängder mjölk spelar mindre roll även under deff. II är satt på 240 kcal vilket motsvarar 6 dl lättmjölk.

mangs
2004-05-19, 12:23
Jo, men om jag dricker 5.9 dl så betyder ju inte det att jag kommer undan helt.

Jag förstår att en liten skvätt då och då inte är någon fara men om jag tänkt dricka något/några glas till maten så är det ju inte så lämpligt.

Det är kul med Kolozzeum för man lär sig ständigt nya livsmedel som man trott varit bra som man nu inte längre vågar äta ;)


Det är stor skillnad nu jämfört med för två år sedan när det ofta diskuterades hur bra det var med proteinpulver dygnet runt och vilka märken som var bäst.

Livet var bra mycket enklare innan King Grub kom släpandes med sitt GI och II :D

LunaSpice
2004-05-19, 12:30
Ett (2 dl) glas till maten är heller ingen fara. Och som du säger, om du dricker 5,9 dl så kommer du inte helt undan men ju mindre du dricker desto mindre insulinutsöndring får du.

Bara för att du är medveten om GI och II så har väl inte din träning eller deffning gått sämre? Troligen inte nej. Dessutom 'är det inte Grub som har dragit in det på forumet utan det är alla medlemmar som ställer tusen olika frågor kring dessa index som drar med sig själva i "träsket". Det är en alldeles för stor psykologiskt faktor i det här tycker jag. Bara för att folk numera vet mer om dessa index så blir helt plötsligt vissa livsmedel livsfarliga trots att de har funkat under deff och bulk tidigare. Det handlar om proportioner och helhet. Inte om enskilda livsmedel och deras värden i ett index.

Callister
2004-05-19, 12:36
King Grub hade ju kunnat vägra svara på frågorna. :naughty:

Just messing with ya.

King Grub
2004-05-19, 12:37
Originally posted by Pressarn

Ja.. går man miste om något annat förutom återhämtningen (som jag struntar i :D )?
På vilket sätt är kolhydrater det mest anabola näringsämnet?
Har kört med 1g/kg kroppsvikt maltodextrin/druvsocker innan men märkte ingen skillnad så jag skippade det efter ett tag.

Struntar i återhämtningen och glykogeninlagringen? Då går du miste om en annan sak också... resultat av träningen.

Pressarn
2004-05-19, 13:03
Originally posted by King Grub


Struntar i återhämtningen och glykogeninlagringen? Då går du miste om en annan sak också... resultat av träningen.
Hehe... Men ur en muskelbyggande synpunkt, är kolhydraterna minst lika viktiga som proteinet?
Annars tar jag snabba kolhydrater mellan matcher t.ex. för att snabbt återhämta mig.

tazz
2004-05-19, 13:14
När vi ändå är inne på det här med efterträningsdrink så undrar jag: Eftersom högt insulinpåslag ökar fettinlagringen och man brukar säga att det är bra att direkt efter träningen ta en drink (eller vad man vill) med snabba kolhydrater och protein. Här vill man uppnå en insulintopp. Sedan så ska man gärna äta vanlig mat inom 1h efter det. Kommer inte insulintoppen från träningsdrinken man drack precis innan göra att all mat man äter så tätt inpå går till fettinlagring?

King Grub
2004-05-19, 13:22
Originally posted by Pressarn

Hehe... Men ur en muskelbyggande synpunkt, är kolhydraterna minst lika viktiga som proteinet?

Ja! Referenser om du orkar läsa om det:

D. Haussinger 1996. The role of cellular hydration in the regulation of cell function. Biochem. J. 313: 697-710

Groff and Gropper 2000. Advanced nutrition and human metabolism 3rd edition. Wadsworth Thompson Learning.

Luc Van Loon, wim HM Saris, Margreit Kruijshoop and Anton JM Wagenmakers 2000, Maximising post exercise muscle glycogen synthesis: carbohydrate supplementation and the application of amino acid or hydrolysate mixtures. American journal of clinical nutrition; 72 106-111.

McArdale, Katch and Katch 1999. Sports and exercise nutrition. Lippincott Williams and Wilkins

King Grub
2004-05-19, 13:24
Originally posted by tazz
När vi ändå är inne på det här med efterträningsdrink så undrar jag: Eftersom högt insulinpåslag ökar fettinlagringen och man brukar säga att det är bra att direkt efter träningen ta en drink (eller vad man vill) med snabba kolhydrater och protein. Här vill man uppnå en insulintopp. Sedan så ska man gärna äta vanlig mat inom 1h efter det. Kommer inte insulintoppen från träningsdrinken man drack precis innan göra att all mat man äter så tätt inpå går till fettinlagring?

Nej. Du kommer inte att få någon "topp" eftersom insulinnivåerna är så långt under de normala efter hård ansträngning. Dessutom är fortfarande det omtalade "näringsfönstret" öppet vid den tidpunkten, då musklerna kan suga åt sig näringen utan att nämnvärda mängder ytterligare insulin behöver frisättas.

Pressarn
2004-05-19, 13:35
Grub: Tack för upplysningen! Får väl börja köra med kolisar igen.

GhostFace
2004-05-19, 15:15
Originally posted by Grahn
6tsk socker låter väldans lite, vilket just är problemet med att blanda i socker.

Hur mycket är bättre?

Jag vet de som blandar i 1dl strösocker i sina proteindrinkar efter träning.

Grahn
2004-05-19, 15:37
Originally posted by GhostFace


Hur mycket är bättre?

Jag vet de som blandar i 1dl strösocker i sina proteindrinkar efter träning.

1dl socker är väl 90g har jag för mig så det är nog närmare korrekt mängd. Men som sagt sackaros är inte optimalt så kanske det måste till ännu mer.

Har svårt att tänka mig att någon vill dricka en så sötsliskig sörja iofs.

LunaSpice
2004-05-19, 15:37
Originally posted by GhostFace


Hur mycket är bättre?

Jag vet de som blandar i 1dl strösocker i sina proteindrinkar efter träning.

Ca 1 g kolhydrater/kg kroppsvikt. You do the math. :D

skaparn
2004-05-19, 17:36
Originally posted by Grahn


1dl socker är väl 90g har jag för mig så det är nog närmare korrekt mängd. Men som sagt sackaros är inte optimalt så kanske det måste till ännu mer.

Har svårt att tänka mig att någon vill dricka en så sötsliskig sörja iofs.

Kan rapportera att 1dl druvsocker i drinken inte är varken salt, surt eller beskt....
Men är det rent å att vanligt strösocker sötar ännu mer?? Isf skulle jag kräkas ifall jag provade är jag rädd.

skaparn
2004-05-19, 17:39
Originally posted by Pressarn

Ja.. går man miste om något annat förutom återhämtningen (som jag struntar i :D )?
På vilket sätt är kolhydrater det mest anabola näringsämnet?
Har kört med 1g/kg kroppsvikt maltodextrin/druvsocker innan men märkte ingen skillnad så jag skippade det efter ett tag.

Hahahaha! Du är för kul!!

Det där var tvivelsutan det roligaste jag sett på ett träningsforum. Den där killen som var militant grönsaksvägrare kan få dela på den hedervärda förstaplatsen.

z_bumbi
2004-05-19, 17:44
Originally posted by Pressarn

Hehe... Men ur en muskelbyggande synpunkt, är kolhydraterna minst lika viktiga som proteinet?

Jag skulle säga att de är viktigare, det är kolhydraterna som ger kroppen en signal att den inte behöver använda sig av olika hormon för att försöka återfylla musklerna ur kroppens eget förråd av energi.

Protein (Aminosyror) har man i alla fall en mindre mängd kvar sen förra måltiden och det dröjer ju bara en kort stund tills det är dags att äta igen.

Men man måste ju som tur är inte välja mellan dessa två utan kan kombinera.

GhostFace
2004-05-19, 17:50
1dl socker är väl 90g har jag för mig så det är nog närmare korrekt mängd. Men som sagt sackaros är inte optimalt så kanske det måste till ännu mer.

Har svårt att tänka mig att någon vill dricka en så sötsliskig sörja iofs.

Det måste bli sötare än med DextroPur iaf.
Vill och vill dricka, de som säger att de gör det hävdar att det fungerar lika väl med strösocker som med ex. DextroPur delvis för att strösocker är något som finns "nästan" alltid hemma.


Ca 1 g kolhydrater/kg kroppsvikt. You do the math.

Det har jag redan listat ut serru, sedan läääänge...;)

Grahn
2004-05-19, 18:13
Tja har svårt att tänka mig att man märker någon större skillnad på 90g strösocker efter träning eller 90g dextropur.
Krävs nog studier för att märka sånt.

Bättre än inget är det iaf :thumbup:

hallar
2004-05-20, 11:50
Originally posted by Grahn
Tja har svårt att tänka mig att man märker någon större skillnad på 90g strösocker efter träning eller 90g dextropur.
Krävs nog studier för att märka sånt.

Bättre än inget är det iaf :thumbup:

Egentligenhandlar allt ju om att vi får kolhydrater in i mag- tarmkanalen. Vissa kan vi upptaga direkt (monosaccharider) andra ær di eller polysaccharider. Alltså flera sockermolekyler som sitter ihop. Strøsocker ær en disaccharid, medan fructos och glucos ær monosaccharider.

Alla sammansatta sockermolekyler måste hydrolyseras av enzymer inden de kan optages. Dærfør skall man æta monosaccarider efter træning før att enzymet inte skall behøva spalta upp det (tar tid).

Hoppas någon får ut något av detta, lite rørigt møjligen, får skylla på min løptur som jag precis återvænt ifrån

z_bumbi
2004-05-20, 12:02
hallar: Maltodextrin är en polysackarid, högt GI.

Vanligt socker är mycket riktig en disackarid men delas i alla fall väldigt snabbt upp i druvsocker och fruktsocker. Jämför man GI värden på 50/50 druvsocker och fruktsocker med vanligt socker så är det ingen större skillnad.

Vilken typ av kolhydrat det är har alltså mindre betydelse för hur snabbt det tas upp, bättre att gå på GI-värdet samt om man ska vara petig så bör man räkna fruktsocker och galaktos lite annorlunda då de först fyller på i levern.

50 g vanligt socker ger alltså 25 g druvsocker som är ungefär lika snabbt som vanligt druvsocker och 25 g fruktsocker som går till levern.
Att bara använda vanligt socker efter träningen och då i mängder runt 1 g/kg kroppsvikt kan bli ganska mycket fruktsocker men eftersom levern i alla fall petar ut det till musklerna efter en stund så är det ingen katastrof.
Bättre är kanske att ha hälften maltodextrin eller druvsocker och andra halvan vanligt socker.

hallar
2004-05-20, 12:11
z_bumbi:

Verkar som om jag inte har detta så klart før mig. :em: Vilka monosaccharaider består maltodextrin av?

Hur stor skillnad ær det mellan de olika enzymernas produktion og Vmax i magsæcken. Ær detta något man kan påverkas genom att man f eks æter mycket af en polysaccharid? (produktionen alltså inte vmax) Æven kan alla monosaccharider uptas i magsæcken eller ær det bara vissa?

/L

z_bumbi
2004-05-20, 12:26
[QUOTE]Originally posted by hallar
z_bumbi:

Verkar som om jag inte har detta så klart før mig. :em: Vilka monosaccharaider består maltodextrin av?

Glukos dvs druvsocker.
Det är inte så konstigt att man blir förvirrad då många tidningar mm fortfarande pratar om komplexa och enkla kolhydrater och att de har specifika egenskaper, i stort stämmer detta men det finns ett antal undantag.


Hur stor skillnad ær det mellan de olika enzymernas produktion og Vmax i magsæcken. Ær detta något man kan påverkas genom att man f eks æter mycket af en polysaccharid? (produktionen alltså inte vmax) Æven kan alla monosaccharider uptas i magsæcken eller ær det bara vissa?

/L

Produktionen av olika enzym är inte min grej, det är rejäl överkurs för min del. :D
Det jag har uppsnappat är att oman äter väldigt lite kolhydrater så dras enzymen som bryter ner just kolhydrater ner eftersom kroppen inte har något behov av dem, det borde gälla polysackarider men frågan är om det blir någon skillnad om man äter mycket istället för den "normala" mängden? Här väntar jag också på ett bra svar.

Men kan någon monosackarid tas upp direkt i magensäcken? Nästan alla* kolhydrater tas väl upp i tunntarmen?

*Fibrer bryts ner i tjocktarmen och där tas det upp lite socker men.

hallar
2004-05-20, 12:27
Kan ju ta och slænga in en lite uppdelning så att folk får lite koll på de olika mono, di og polysaccariderna..

Poly:

Stærkelse, Ca 20 % Amylose (oforgrenat alpha 1-4) Ca 80 % Amylopektin (førgrenat med alpha 1-4 og 1-6 bindninger)

Glycogen (mycket mer førgrenat æn amylopektin annars samma)

Di:

Maltose (glucose + glucose) alpha 1-4

Laktose (galactose + glucose) beta 1-4

Sucrose (glucose +fructose) alpha1 & beta 2

Mono:

Glucose (hexos)

Fructose (hexos)

Galactose (hexos)

Ribose (pentose)

2-deoxyribose (pentose)

Gi borde ju rimligen bero på en kombination utav enzymmængd, hastighet af hydrolys, upptagningshastighet, bearbetningstid....

Vad mer kan det bero på?

Sverker
2004-05-20, 12:31
Maltodextrin är en blandning av olika långa kedjor med glukos.
Glukos är den monosackarid som finns i maltodextrin.

Det sker inget upptag av något socker i magsäcken.
Allt upptag av socker sker i den övre delen av tunntarmen ifall man skall vara korrekt.

Det finns ett stort överskott av olika maltaser i tarmarna och de arbetar mycket fort. Det är inte nedbrytningen av stärkelse eller maltodextrin till enkela glukos utan upptaget av glukos från tarmen genom tarmväggen ut i blodet.

Enkla socker som glukos eller sackaros har en stor förmåga att suga till sig vatten. Denna förmåga är mycket större än den som ren stärkelse eller maltodextrin har.

Att enkla socker drar till sig vatten från magsäcken gör att magsäcken tömmer långsammare ned till tunntarmen.


Sammanfattat.
Det är alltså snabbare att äta maltodextrin eller ren stärkelse efter träningen än ren glukos eller vanligt socker.

Gelegodis innehåller förutom rent socker ungefär lika mycket stärkelsesirap. Stärkelsesirap är en sirap med ungefär samma kolhydrater som maltodextrin.

z_bumbi
2004-05-20, 12:32
Originally posted by hallar
Gi borde ju rimligen bero på en kombination utav enzymmængd, hastighet af hydrolys, upptagningshastighet, bearbetningstid....

Vad mer kan det bero på?

Var det hamnar i kroppen.
Om det inte är glukos så går det inte att använda direkt som bränsle i kroppen, fruktos och galaktos är två monosackarider som fungerar så.
De går till levern där de måste omvandlas till glukos, GI på de två, är ju också väldidgt lågt då GI mäter glukoshalten i blodet efter en viss tid och av en viss mängd kolhydrater.

Btw Bra lista.

hallar
2004-05-20, 12:33
Z:bumbi

Jodå vissa monosaccharider kan upptagas direkt i magsæcken. Tænkte dærfør att det borde vara viktigt att æta just denna typen då dessa kan komma ut i blodbanan så fort som møjligt. Har inte riktigt kolla på vilka dessa ær, det næmde inte vår førelæsare, men jag skall førsøka kolla upp det. Om inte så återkommer jag om några terminer med ett bættre svar ;)

I tjocktarmen ær det væl enbart upptag av vætska och elektrolyter som gæller? Att tjocktarmen skulle upptaga monosaccharider har jag aldrig hørt. Visst fibrer bryts ned af bakterier (ungefær som hos kor) men dessa anvænder de væl sjælva?

Edit: Upptagas i magsæcken dock i mycket liten mængd verkar det som. Min bok kan dock ha fel, har hænt førrut. Denna faktor kan vi nog bortse ifrån

z_bumbi
2004-05-20, 12:37
[QUOTE]Originally posted by hallar
I tjocktarmen ær det væl enbart upptag av vætska och elektrolyter som gæller? Att tjocktarmen skulle upptaga monosaccharider har jag aldrig hørt. Visst fibrer bryts ned af bakterier (ungefær som hos kor) men dessa anvænder de væl sjælva?

Visst upptag ska tydligen ske, fråga mig inte hur då jag bara har läst det från hyggligt pålitliga källor.

Sverker
2004-05-20, 12:40
Fins inga transporörer för kolhydrat genom magsäcken.
Tvärtom är ju magsäcksväggen skyddad av tjock slemlager för att själv inte skadas av saltsyran i magsäcken.

Alkohol däremot passerar genom magsäcksväggen.

hallar
2004-05-20, 15:33
Originally posted by Sverker
Fins inga transporörer för kolhydrat genom magsäcken.
Tvärtom är ju magsäcksväggen skyddad av tjock slemlager för att själv inte skadas av saltsyran i magsäcken.

Alkohol däremot passerar genom magsäcksväggen.

Ludvig har nu konsulterat annan bok. Jupp alkohol kan absorberas. I den førsta boken ansåg de tydligen inte att det var viktigt att skriva ut att det kolhydrat som avsågs var etanol (?)... :MrT: Allt frid och frøjd :smokin:

King Grub
2004-05-20, 15:36
Originally posted by hallar
I den førsta boken ansåg de tydligen inte att det var viktigt att skriva ut att det kolhydrat som avsågs var etanol (?)... :MrT:

Finns det några andra kolhydrater av vikt? :MrT:

hallar
2004-05-20, 15:40
Originally posted by King Grub


Finns det några andra kolhydrater av vikt? :MrT:

Well, kanske inte det ;)