handdator

Visa fullständig version : Ju mer protein, desto mer muskler


King Grub
2020-11-05, 10:28
Oavsett hur mycket du redan äter.

Context

Lean body mass is essential for health, yet consensus regarding the effectiveness of protein interventions in increasing lean body mass is lacking.

Objective

The aim of this systematic review was to evaluate the dose–response relationship of the effects of protein intake on lean body mass.

Data Sources

The PubMed and Ichushi-Web databases were searched electronically, and reference lists of the literature included here and in other meta-analyses were searched manually.

Study Selection

Randomized controlled trials evaluating the effects of protein intake on lean body mass were included.

Data Extraction

Two authors independently screened the abstracts; 5 reviewed the full texts.

Results

A total of 5402 study participants from 105 articles were included. In the multivariate spline model, the mean increase in lean body mass associated with an increase in protein intake of 0.1 g/kg of body weight per day was 0.39 kg (95%CI, 0.36–0.41) and 0.12 kg (95%CI, 0.11–0.14) below and above the total protein intake of 1.3 g/kg/d, respectively.

Conclusions

This meta-analysis revealed that total protein intake enhances the increase in LBM in a dose-dependent manner over a wide range of doses (0.5–3.5 g/kg BW). These results suggest that slightly increasing protein intake for several months, even by as little as 0.1 g/kg BW/d, may increase or help maintain muscle mass. The effect of protein intake on LBM increase relative to weight change rapidly diminishes after the intake of 1.3 g/kg BW/d is exceeded, and resistance training markedly suppresses this decline. Therefore, both increasing protein intake and performing resistance training is recommended to optimally augment LBM. The findings of this study indicate the appropriate protein intakes required to sustain and improve muscle mass in diverse populations and provide a better understanding of the influence of resistance training on the effect of protein intake.

Nutrition Reviews, 03 November 2020. Dose–response relationship between protein intake and muscle mass increase: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials.

https://academic.oup.com/nutritionreviews/advance-article/doi/10.1093/nutrit/nuaa104/5936522

benk3
2020-11-05, 12:46
Haha, hur i helsike är det möjligt!

Nu blir det att köpa protein. Vilken källa är billigast protein /krona?

King Grub
2020-11-05, 12:56
Vassleprotein går att få för mellan 1,30 till 1,40 kronor per gram i alla fall.

geoff
2020-11-05, 13:02
The effect of protein intake on LBM increase relative to weight change rapidly diminishes after the intake of 1.3 g/kg BW/d is exceeded
Jag ser inget nytt?

King Grub
2020-11-05, 13:03
Det är utan träning. Den minskningen sker inte när styrketräning är med i bilden.

Diomedea exulans
2020-11-05, 13:09
Det avgör saken, så fort jag flyttar ifrån morsan och farsan och börjar laga min egen mat igen återgår jag till kött/kyckling/kvarg/fisk/ägg+grönsaker-dieten.

geoff
2020-11-05, 13:19
Det är utan träning. Den minskningen sker inte när styrketräning är med i bilden.
Ok.. men jag förstår fortfarande inte, är det något nytt? Eller bara inte fastslaget ordentligt? Jag har länge tänkt att det nästan är viktigare att få i mig mycket protein när jag _inte_ kan träna (ex. vid sjukdom), än när jag kan träna på som vanligt (och då vill man gärna komma upp i åtminstone 2 g/kg).

King Grub
2020-11-05, 13:20
Tidigare rekommendationer säger att kroppsbyggare når en gräns där de inte får någon nytta av mer protein vid 1,6-1,7 gram per kilo kroppsvikt och dygn.

geoff
2020-11-05, 13:49
Tidigare rekommendationer säger att kroppsbyggare når en gräns där de inte får någon nytta av mer protein vid 1,6-1,7 gram per kilo kroppsvikt och dygn.
Ok, jag visste inte att man trodde att det var en skarpt avhuggen kurva på det.. (det är väl sällan det är så..)

Diomedea exulans
2020-11-05, 14:06
Ok, jag visste inte att man trodde att det var en skarpt avhuggen kurva på det.. (det är väl sällan det är så..)

Det är ju inte säkert att man trodde att den var skarpt avhuggen, förmodligen menade man att den avtog gradvis innan den avhöggs.

ChuckTesta
2020-11-05, 14:14
Tidigare rekommendationer säger att kroppsbyggare når en gräns där de inte får någon nytta av mer protein vid 1,6-1,7 gram per kilo kroppsvikt och dygn.

Har inte tidigare studier också sagt ju mer desto bättre? Upp mot 4g/kg?

King Grub
2020-11-05, 14:24
Nej. Inga kontrollerade.

Termy
2020-11-05, 14:36
Den enda studien som gjorts på proteinintag över 4g/kg är väl denna (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4022420/)? Den var väl dock ingen RCT.

Antonio J, Peacock CA, Ellerbroek A, Fromhoff B, Silver T. The effects of consuming a high protein diet (4.4 g/kg/d) on body composition in resistance-trained individuals. J Int Soc Sports Nutr. 2014;11:19. Published 2014 May 12. doi:10.1186/1550-2783-11-19

Hur som helst. 300g protein per dag ftw!

Uncle Joe
2020-11-05, 14:47
Blir inte skeletthälsan lidande av att äta så mycket protein?
Kanske bra att äta lite extra kalcium.

skyffelmördarn
2020-11-05, 16:21
Ska man hålla sig till 40 g per måltid och äta var 3e timme, så blir väl taket 210g protein per dag.

Lifeis
2020-11-05, 19:08
Anektodiskt upplever jag att precis detta funkat mycket bra för mig. Körde ett upplägg där jag låg som rek ca 1,7 g/kg protein. Efter lite råd från erfaren BB efter jag inte upplevde resultat jag önskade, så ändrade jag om och sänkte fett och ökade protein med ca 100g/dag men exakt samma kalorimängd. På 3 månader har jag sänkt fett % varje månad(kalipermätning 1 gång/månad) och minskat vikten något men bibehållit eller ökat muskelmassan. Mycket bra resultat på kort tid.

Köttis
2020-11-05, 20:03
Nu blir det att köpa protein. Vilken källa är billigast protein /krona?

Mjöl.

King Grub
2020-11-05, 20:08
Dessutom behöver man bara äta mjöl för 2000 kcal för att få samma muskeluppbyggande effekt som 40 gram vassleprotein.

Kev88
2020-11-05, 20:14
Vet man hur ett så högt proteinintag som över 3 g/kg påverkar njurarna?

tomten1
2020-11-05, 20:49
Vet man hur ett så högt proteinintag som över 3 g/kg påverkar njurarna?

Kan ju omöjligtvis vara bra..

King Grub
2020-11-05, 21:38
The first study in 2014 had resistance-trained individuals consume an extremely high protein diet (4.4 g/kg/day) for eight weeks and reported no change in adverse outcomes [223]. A follow-up investigation [220] required participants to ingest up to 3.4 g/kg/day of protein for eight weeks while following a prescribed resistance training program and reported no changes in any of the blood parameters commonly used to assess clinical health (e.g., there was no effect on kidney or liver function). Their next study employed a crossover study design in twelve healthy resistance-trained men in which each participant was tested before and after for body composition as well as blood-markers of health and performance [221]. In one eight-week block, participants followed their normal (habitual) diet (2.6 g/kg/day) and in the other eight-week block, participants were prescribed to ingest greater than 3.0 g/kg/day resulting in an average protein intake of 2.9 g/kg/day over the entire 16-week study. No changes in body composition were reported, and importantly, no clinical side effects were observed throughout the study. Finally, the same group of authors published a one-year crossover study [222] in fourteen healthy resistance-trained men. When prescribed to a high protein diet, the participants were instructed to ingest 3 g/kg/day and achieved an average intake of 3.3 g/kg/day and when following their normal diet they consumed 2.5 g/kg/day. This investigation showed that the chronic consumption of a high protein diet (i.e., for 1 year) had no harmful effects on kidney or liver function. Furthermore, there were no alterations in clinical markers of metabolism and blood lipids.

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0177-8

Mell
2020-11-05, 22:21
Vill man leva ett långt och hälsosamt liv tror jag nog det kan vara värt att vara ganska försiktig med höga proteinintag. Uppreglerad mTOR verkar inte vara susen för hälsosamma celler, mitokondrier och DNA på sikt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6611156/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352396419302397
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3687363/

Kan tipsa om den här boken i ämnet. Skriven av en av vad jag förstått de främsta forskarna i området: https://www.amazon.com/Lifespan-Why-Age_and-Dont-Have/dp/1501191977

Bandid0
2020-11-06, 07:35
Men för mycket protein skulle ju bara leda till tillväxt i organen?

söderkisen
2020-11-06, 09:31
Vill man leva ett långt och hälsosamt liv tror jag nog det kan vara värt att vara ganska försiktig med höga proteinintag. Uppreglerad mTOR verkar inte vara susen för hälsosamma celler, mitokondrier och DNA på sikt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6611156/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352396419302397
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3687363/

Kan tipsa om den här boken i ämnet. Skriven av en av vad jag förstått de främsta forskarna i området: https://www.amazon.com/Lifespan-Why-Age_and-Dont-Have/dp/1501191977
En hypotes att styrketräning helt eller delvis kan motverka då överflödet av protein till största del kan tillskanskas musklerna. Eller?

Slartibartfast
2020-11-07, 21:06
Jag tror jag väntar på en analys av dethär. För lite kontext.

Mell
2020-11-12, 19:05
Dr Rhonda Patrick som är pålitlig diskuterar det här.

https://www.youtube.com/watch?v=yC-ej7HbPWg&ab_channel=FMFClips

Hon menar att för tränande individer så är högt proteinintag inte lika riskfyllt som för icketränande individer med hänsyn till hälsa och longevity. Träningen tros ge en skyddande effekt mot de skadliga effekterna av högt proteinintag dvs.

Langster
2020-11-12, 19:44
Dr Rhonda Patrick som är pålitlig diskuterar det här.

https://www.youtube.com/watch?v=yC-ej7HbPWg&ab_channel=FMFClips

Hon menar att för tränande individer så är högt proteinintag inte lika riskfyllt som för icketränande individer med hänsyn till hälsa och longevity. Träningen tros ge en skyddande effekt mot de skadliga effekterna av högt proteinintag dvs.

Är hon? Tycker det kommer en massa blaj ur henne. Hon har koll på de senaste studierna men drar en massa egna slutsatser utifrån det. Iaf av vad jag hört på jre.

King Grub
2020-11-12, 19:58
Hon räknas nog allmänt som icke pålitligt.

Det betyder förstås inte att hon har fel där. Jag orkar dock aldrig ta mig tid att titta på YouTube-videor när någon ska förklara något. Tio minuter för något jag kan läsa på 25 sekunder är i 99 fall av 100 inte värt det.

exevision
2020-11-12, 20:40
Hon räknas nog allmänt som icke pålitligt.

Det betyder förstås inte att hon har fel där. Jag orkar dock aldrig ta mig tid att titta på YouTube-videor när någon ska förklara något. Tio minuter för något jag kan läsa på 25 sekunder är i 99 fall av 100 inte värt det.

Håller med.
Verkar som att vissa personer tycker det är svårt eller ansträngande att läsa mer än tre meningar. De tittar hellre på en video. Synd om dem.

Diomedea exulans
2020-11-12, 20:50
Hon räknas nog allmänt som icke pålitligt.

Det betyder förstås inte att hon har fel där. Jag orkar dock aldrig ta mig tid att titta på YouTube-videor när någon ska förklara något. Tio minuter för något jag kan läsa på 25 sekunder är i 99 fall av 100 inte värt det.

Håller med.
Verkar som att vissa personer tycker det är svårt eller ansträngande att läsa mer än tre meningar. De tittar hellre på en video. Synd om dem.

Plus ett. Hatar fan när man är i en diskussion med någon på internet och den plötsligt länkar en video för att förklara en grej.

Bandid0
2020-11-12, 21:07
Plus ett. Hatar fan när man är i en diskussion med någon på internet och den plötsligt länkar en video för att förklara en grej.

Den där känslan när man diskuterar något med någon och de säger "finns hur många youtubevideos som helst där de pratar om detta", som ett bevis på att deras ståndpunkt är sann.

Edd
2020-11-12, 21:35
Dr Rhonda Patrick som är pålitlig diskuterar det här.

https://www.youtube.com/watch?v=yC-ej7HbPWg&ab_channel=FMFClips

Hon menar att för tränande individer så är högt proteinintag inte lika riskfyllt som för icketränande individer med hänsyn till hälsa och longevity. Träningen tros ge en skyddande effekt mot de skadliga effekterna av högt proteinintag dvs.

Här snackar vi om någon som gillar att överhypa studier. Och Sinclairs bok du länkade tidigare i tråden. Han vill bara sälja sina otestade piller.

Med andra ord bör man inte vända sig till JRE för att få info om nutrition över lag, mestadels dravel imo.

De enda vettiga som har varit med den podden är Dr. Andy Galpin och Stephan J. Guyenet om vi snackar om träning och nutrition.

LunaSpice
2020-11-13, 12:57
OffT: Ni två gillar verkligen American Psycho.

Okarin
2021-11-30, 19:59
Är protein vätskedrivande?

Under en vecka har jag ätit stora mängder kvarg (well, min diet är mest kvarg+ grönsaker och ägg). Kanske 1,5 kilo kvarg om dagen och 250-300 gram protein. Har fått märkbart bättre form dessa dagar, känns lite som en tömning, men jag tror inte jag ligger på underskott. Kanske minskad saltmängd när kvarg ersätter kött/kyckling?

King Grub
2021-11-30, 21:29
Ja, det bildas kväve i proteinomsättningen, och kväve ger ifrån sig giftigt ammoniak. Kroppen gör sig av med det genom att dra vatten ur vävnaderna så du kissar ut det.

skyffelmördarn
2021-11-30, 22:26
Ja, det bildas kväve i proteinomsättningen, och kväve ger ifrån sig giftigt ammoniak. Kroppen gör sig av med det genom att dra vatten ur vävnaderna så du kissar ut det.

Borde man dricka mera vätska om man ligger högt på protein med andra ord?

Anders The Peak
2021-12-01, 08:46
Efter den här tråden kommer folket på Kolozzeum att ha minst BMI 30 och 10% Kroppsfett :)

MM Sport mfl börsnoteras och aktierna stiger i höjden med en rasande fart *popcorn*

Dreas
2021-12-01, 09:46
Borde man dricka mera vätska om man ligger högt på protein med andra ord?
Ja, det brukar väl sägas 1l per 100g? Eller så var det gammal info.

TotteShaped4Life
2021-12-01, 10:49
Oavsett hur mycket du redan äter.



Nutrition Reviews, 03 November 2020. Dose–response relationship between protein intake and muscle mass increase: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials.

https://academic.oup.com/nutritionreviews/advance-article/doi/10.1093/nutrit/nuaa104/5936522
Kanske kan hoppas och anar att det eventuellt kommer en artikel på Styrkelabbet om det här. Å andra sidan har du skrivit så mycket bra i ämnet redan.

Okarin
2021-12-01, 11:44
kanske kan hoppas och anar att det eventuellt kommer en artikel på styrkelabbet om det här. å andra sidan har du skrivit så mycket bra i ämnet redan.

+1000!

Langster
2021-12-01, 12:22
Efter den här tråden kommer folket på Kolozzeum att ha minst BMI 30 och 10% Kroppsfett :)

MM Sport mfl börsnoteras och aktierna stiger i höjden med en rasande fart *popcorn*

Jag har för mig att det kommit motsägande info efter denna studie, men jag kan ha fel, fick för mig att den här studien var äldre än drygt 1 år också…
Oavsett, man kan ju inte äta hur mycket som helst utan att bli fet, tyvärr. Man kan dock inte enbart äta protein för då svälter man ihjäl till slut… så det finns begränsningar för hur grov man kan bli genom att trycka i sig protein i enorma mängder. Troligen ligger man väldigt - VÄLDIGT nära den gränsen om man får i sig 2g/kg kroppsvikt/dag.

1x0
2021-12-01, 14:43
Är protein vätskedrivande?

Under en vecka har jag ätit stora mängder kvarg (well, min diet är mest kvarg+ grönsaker och ägg). Kanske 1,5 kilo kvarg om dagen och 250-300 gram protein. Har fått märkbart bättre form dessa dagar, känns lite som en tömning, men jag tror inte jag ligger på underskott. Kanske minskad saltmängd när kvarg ersätter kött/kyckling?

Jag gör som du i perioder, som du skriver du gjort under din vecka. Sker när jag är extremt lat med min matlagning. Äter inte varmrättsmat/tillagad mat.

Brukar väga något kilo eller två mindre under denna period, hålla mindre vätska (och mindre tarminnehåll?).

För mig är det till största del för jag intar mindre salt - för jag äter mindre varmrättsmat. Mindre salt både från livsmedlen och från bordskrydda-saltningen (salta medan äter och vid tillagning). Fiberintaget brukar bli lägre med (låg grönsakskonsumtion), vilket också gör en håller mindre vätska (eller tarminnehåll*?).


Jag har gjort detta som aktiva val ibland. En tattarvätsketömning:
Äter väldigt mycket varmrättsmat, saltar mycket, mycket kolhydrater, mycket fibrer. Dricker mycket.
Nästkommande dagar äter jag bara efterättsmat, otillagad mat. Kvarg och proteinpulver som proteinkällor. Lågsalt, moderat/högt med kolhydrater (mycket socker), lågt fiberintag. Kaloriintag och proteinintag är likvärdigt båda scenarion.
Av detta får jag en stor swosh-effekt och tappar ~fem kilo. Formen blir bra men trycket (styrkan) på gymmet värdelöst. :d

Okarin
2021-12-01, 14:56
Jag gör som du i perioder, som du skriver du gjort under din vecka. Sker när jag är extremt lat med min matlagning. Äter inte varmrättsmat/tillagad mat.

Brukar väga något kilo eller två mindre under denna period, hålla mindre vätska (och mindre tarminnehåll?).

För mig är det till största del för jag intar mindre salt - för jag äter mindre varmrättsmat. Mindre salt både från livsmedlen och från bordskrydda-saltningen (salta medan äter och vid tillagning). Fiberintaget brukar bli lägre med (låg grönsakskonsumtion), vilket också gör en håller mindre vätska (eller tarminnehåll*?).


Jag har gjort detta som aktiva val ibland. En tattarvätsketömning:
Äter väldigt mycket varmrättsmat, saltar mycket, mycket kolhydrater, mycket fibrer. Dricker mycket.
Nästkommande dagar äter jag bara efterättsmat, otillagad mat. Kvarg och proteinpulver som proteinkällor. Lågsalt, moderat/högt med kolhydrater (mycket socker), lågt fiberintag. Kaloriintag och proteinintag är likvärdigt båda scenarion.
Av detta får jag en stor swosh-effekt och tappar ~fem kilo. Formen blir bra men trycket (styrkan) på gymmet värdelöst. :d

Jag är sugen på någon form av DTD (https://www.body.se/forum/artiklar/presentation-och-en-artikel-kallad-den-termogena-dieten-246684/) (massa protein, mindre allt annat) under december, och så lång tid det krävs framåt, i jakten på formen. Tränar ju 1-2h condition om dagen vid sidan av baddibuildingen så underskottet kan blir ganska stort man lever på kvarg, broccoli, ägg och diverse lågkalori-grönt. Har inga som helst problem med att äta tråkigt (till och med äckligt). Till lunch idag blev det 500g kvarg och 500g broccoli. Middagen blir nog liknande, kanske liknande middag, med mer kvarg. Äter två mål om dagen. Är inte fet nu (~15% bf) men jag vill testa att bli så hård man (jag) kan.

Okarin
2021-12-01, 15:10
Jag är sugen på någon form av DTD (https://www.body.se/forum/artiklar/presentation-och-en-artikel-kallad-den-termogena-dieten-246684/) (massa protein, mindre allt annat) under december, och så lång tid det krävs framåt, i jakten på formen. Tränar ju 1-2h condition om dagen vid sidan av baddibuildingen så underskottet kan blir ganska stort man lever på kvarg, broccoli, ägg och diverse lågkalori-grönt. Har inga som helst problem med att äta tråkigt (till och med äckligt). Till lunch idag blev det 500g kvarg och 500g broccoli. Middagen blir nog liknande, kanske liknande middag, med mer kvarg. Äter två mål om dagen. Är inte fet nu (~15% bf) men jag vill testa att bli så hård man (jag) kan.

Bedrövliga felstavningar och upprepningar. Så går det när man skriver från telefonen.

1x0
2021-12-01, 15:16
Jag är sugen på någon form av DTD (https://www.body.se/forum/artiklar/presentation-och-en-artikel-kallad-den-termogena-dieten-246684/) (massa protein, mindre allt annat) under december, och så lång tid det krävs framåt, i jakten på formen. Tränar ju 1-2h condition om dagen vid sidan av baddibuildingen så underskottet kan blir ganska stort man lever på kvarg, broccoli, ägg och diverse lågkalori-grönt. Har inga som helst problem med att äta tråkigt (till och med äckligt). Till lunch idag blev det 500g kvarg och 500g broccoli. Middagen blir nog liknande, kanske liknande middag, med mer kvarg. Äter två mål om dagen. Är inte fet nu (~15% bf) men jag vill testa att bli så hård man (jag) kan.
Den är fin! Har utfört DTD och det rinner av fruktansvärt bra! En kort period på 2-3 veckor brukar kännas mest värt. 4 gram protein per kilo kroppsvikt är rätt "kul" att äta ändå. Rätt dyrt bara.
Vad är det för konditionsträning du utför 1-2 timmar om dagen? Hög- eller lågintensiv, blandat? Står nämligen i DTD-guiden att det inte är en bra idé med högintensiv konditionsträning.

Är säker på du kommer få problem med hungern, hetsätningar, problem med begränsade livsmedel (inte klara av att "äta tråkigt") - när du kommer ner på en obekväm kroppsfettprocent och efter långvarig enformig diet. :) Men det är en intressant erfarenhet och säkert värt det! Intressant och bra att veta var/när ens kropp börjar skrika efter mat. Veta var en fettinlagrar mycket, lite. Var sista kilona fett försvinner.

Okarin
2021-12-01, 15:23
Den är fin! Har utfört DTD och det rinner av fruktansvärt bra! En kort period på 2-3 veckor brukar kännas mest värt.
Vad är det för konditionsträning du utför 1-2 timmar om dagen? Hög- eller lågintensiv, blandat? Står nämligen i DTD-guiden att det inte är en bra idé med högintensiv konditionsträning.

Är säker på du kommer få problem med hungern, hetsätningar, problem med begränsade livsmedel (inte klara av att "äta tråkigt") - när du kommer ner på en obekväm kroppsfettprocent och efter långvarig enformig diet. :) Men det är en intressant erfarenhet och säkert värt det! Intressant och bra att veta var/när ens kropp börjar skrika efter mat. Veta var en fettinlagrar mycket, lite. Var sista kilona fett försvinner.

Det blir inte riktig DTD egentligen. Kommer äta relativt obegränsat med grönsaksmix, broccoli, spenat. Kanske blir 100g kolhydrater per dag, vid 1,5 kg kvarg om dagen har man 60 gram kolhydrater bara där.

Det är cykling på trainer. Ungefär 70% av maxpuls. Kollar på serier samtidigt (King Grub-inspirerat, men han kör nog brutalt mycket högre intensitet).

Jag har svårt att se att jag ska börja "hetsäta" eller få problematiskt förhållande till mat efter det här. Har varit obekvämt deffad innan och fick inte problem med det, men däremot stor trötthet (som en konsekvens av energibristen) och frånvarande libido.

Den stora insikten här hoppas jag blir om jag kan gå ner i vikt utan att räkna kalorier. Att överäta på de livsmedel jag nämnt är svårt för mig. Kommer krävas att jag äter tills jag är obekvämt mätt. Lägg till träningsutgifter på ca 1200 kcal om dagen så borde ekvationen gå ihop. Men jag kanske lyckas peta i mig 4kg kvarg och 3 kg broccoli någon dag :D

Hur la du upp din DTD? Livsmedel? Kaloriräkning? Hur länge?

Armed Dingo
2021-12-05, 17:52
Proxy hade rätt

1x0
2021-12-06, 16:30
Proxy hade rätt
Utveckla? Inläggslänk?

Det blir inte riktig DTD egentligen. Kommer äta relativt obegränsat med grönsaksmix, broccoli, spenat. Kanske blir 100g kolhydrater per dag, vid 1,5 kg kvarg om dagen har man 60 gram kolhydrater bara där.

Det är cykling på trainer. Ungefär 70% av maxpuls. Kollar på serier samtidigt (King Grub-inspirerat, men han kör nog brutalt mycket högre intensitet).

Jag har svårt att se att jag ska börja "hetsäta" eller få problematiskt förhållande till mat efter det här. Har varit obekvämt deffad innan och fick inte problem med det, men däremot stor trötthet (som en konsekvens av energibristen) och frånvarande libido.

Den stora insikten här hoppas jag blir om jag kan gå ner i vikt utan att räkna kalorier. Att överäta på de livsmedel jag nämnt är svårt för mig. Kommer krävas att jag äter tills jag är obekvämt mätt. Lägg till träningsutgifter på ca 1200 kcal om dagen så borde ekvationen gå ihop. Men jag kanske lyckas peta i mig 4kg kvarg och 3 kg broccoli någon dag :D

Hur la du upp din DTD? Livsmedel? Kaloriräkning? Hur länge?

Då har du bra gener för hålla dig lågfettad! Alltid varit smal hela livet? De flesta i din släkt är icke-överviktiga?

Är du igång med dieten nu?

Om du äter efter dessa riktlinjer men inte går ner i vikt, då kommer du ha/få problem med magen av monsterhögt fiberintag. För du överäter grönsaker. Förutsatt du inte börjar äta 6-7 gram protein per kilo kroppsvikt eller massa fett (men då följer du inte DTD-riktlinjerna).

Jag körde DTD när jag var ätstörd 2011-2012. Några omgångar på två-tre veckor. Funkade inte bra på mig - började hetsäta som fan av stora kaloriunderskottet, obekväm fettprocent och restriktiva livsmedlen.
Provade senare det några veckor sommaren 2018, funkade inte bra. Landsvägscyklade ~100 mil per månad och äta så lågt med kolhydrater blev cykelprestationen bajs. Det går mest definitivt inkorporera DTD med den träningen och träningsmängd, om en är smart och har alla bitar på plats. För mycket energi och tankeverksamhet för mig.

Okarin
2021-12-06, 18:10
Den är fin! Har utfört DTD och det rinner av fruktansvärt bra! En kort period på 2-3 veckor brukar kännas mest värt. 4 gram protein per kilo kroppsvikt är rätt "kul" att äta ändå. Rätt dyrt bara.
Vad är det för konditionsträning du utför 1-2 timmar om dagen? Hög- eller lågintensiv, blandat? Står nämligen i DTD-guiden att det inte är en bra idé med högintensiv konditionsträning.

Är säker på du kommer få problem med hungern, hetsätningar, problem med begränsade livsmedel (inte klara av att "äta tråkigt") - när du kommer ner på en obekväm kroppsfettprocent och efter långvarig enformig diet. :) Men det är en intressant erfarenhet och säkert värt det! Intressant och bra att veta var/när ens kropp börjar skrika efter mat. Veta var en fettinlagrar mycket, lite. Var sista kilona fett försvinner.

Alltid varit ganska smal. Men också helt muskelbefriad. Tyvärr ser man ju ut som bajs som konditionstränande, så jag kör en DTD i hopp om att bli modellsmal och svinhård. Kombinerar DTD med styrketräning 4 ggr/vecka.

Kostschemat ser ut som följer. Har ändrat lite, eftersom kvarg inte mättar ett dyft. Lite orolig för mineralbrist (typ magnesium, kalcium?) Tränar fastande innan proteinshaken.


Tänkte ett kostschema enligt följande:
08:30
40 gram vassleproteinpulver
200 gram lättmjölk


12:00
3-500 gram vitkål (stekt)
100 gram röd lök
300 gram kött (fransyska, fläskkotlett)
+ valfri mängd grönsallad
(kanske 20 gram nötter här?)

18:30
3-500 gram vitkål (stekt)
100 gram röd lök
3 ägg
2 äggvita
+ valfri mängd grönsallad

Steker i kanske 1 msk olivolja eller smör. Även köttet stekt i detta. Orkar inte vara så nitisk.


Vad tror vi? Kanske inte är riktigt DTD när jag tänker efter.. Mer kraschdiet:d

1x0
2021-12-06, 18:29
Alltid varit ganska smal. Men också helt muskelbefriad. Tyvärr ser man ju ut som bajs som konditionstränande, så jag kör en DTD i hopp om att bli modellsmal och svinhård. Kombinerar DTD med styrketräning 4 ggr/vecka.


Haha precis!


Kostschemat ser ut som följer. Har ändrat lite, eftersom kvarg inte mättar ett dyft. Lite orolig för mineralbrist (typ magnesium, kalcium?) Tränar fastande innan proteinshaken.


Tänkte ett kostschema enligt följande:
08:30
40 gram vassleproteinpulver
200 gram lättmjölk


12:00
3-500 gram vitkål (stekt)
100 gram röd lök
300 gram kött (fransyska, fläskkotlett)
+ valfri mängd grönsallad
(kanske 20 gram nötter här?)

18:30
3-500 gram vitkål (stekt)
100 gram röd lök
3 ägg
2 äggvita
+ valfri mängd grönsallad

Steker i kanske 1 msk olivolja eller smör. Även köttet stekt i detta. Orkar inte vara så nitisk.


Vad tror vi? Kanske inte är riktigt DTD när jag tänker efter.. Mer kraschdiet:d
Orkar inte knappa in i kalkylator. Räkna makros och mikros. Tycker det ser okej ut! Är liknande som jag hade lagt upp.
Sista måltiden (18:30) ser tråkig ut - hade velat äta kött, fisk eller fågel.
Frågan är om det blir nära 4 gram protein x kg kv, ser lite lågt ut när snabbtitt.
Det ser lågfett ut också:
Du vill ha bra koll på ditt fettintag. Bedrövligt om du ligger på 20-30 gram fett en lång period. Du har dina ägg. Sen antar jag du inte bara äter magert kött. Hel kyckling har du med. Billigt.
Glöm inte att du har ost (fett, protein, salt)! Det är gott. Västerbottensost hade varit stapelvara för mig.
Du får i dig 5-10 gram fett från omega-3-tillskott, som jag tar för givet du konsumerar. På tal om omega-3 så har du makrill i tomatsås (konserv) också. Om du finner det ätbart.

Okarin
2021-12-06, 18:39
Haha precis!


Orkar inte knappa in i kalkylator. Räkna makros och mikros. Tycker det ser okej ut! Är liknande som jag hade lagt upp.
Sista måltiden (18:30) ser tråkig ut - hade velat äta kött, fisk eller fågel.
Frågan är om det blir nära 4 gram protein x kg kv, ser lite lågt ut när snabbtitt.
Det ser lågfett ut också:
Du vill ha bra koll på ditt fettintag. Bedrövligt om du ligger på 20-30 gram fett en lång period. Du har dina ägg. Sen antar jag du inte bara äter magert kött. Hel kyckling har du med. Billigt.
Glöm inte att du har ost (fett, protein, salt)! Det är gott. Västerbottensost hade varit stapelvara för mig.
Du får i dig 5-10 gram fett från omega-3-tillskott, som jag tar för givet du konsumerar. På tal om omega-3 så har du makrill i tomatsås (konserv) också. Om du finner det ätbart.

Jag kan äta allt som inte är väggfast. Igår åt jag 200 gram kall nötlever ihoprört med kycklingbröst med till en sörja som jag åt rå vitkål till. Det gick ner det med. Är man tillräckligt hungrig sätter inte smaken gränsen.

Jag har någon asketisk tanke om att kött två gånger om dagen är för lyxigt. Å andra sidan äter jag inte frukost, men ändå. Känns bättre med ägg, men som du säger kanske kyckling vore något. Just nu säljer de helkyckling för 25kr kg (!) i min butik.

Jag bryr mig inte alls om fetthalten på köttet. Äter fettkanten på fläskkotletten. Kan inte med att slänga mat, och magert kött är hiskeligt mycket dyrare.

Av dom fettkällor man vill laborera med, från det som är kvar om man nu väljer feta delar, är väl ost bland de sämre? Nötter får man ju en del vitaminer och mineraler med. Omega-3 tar jag inte. Däremot fet fisk 1-2 gånger i veckan.

Hur gjorde du med grönsakerna? Vilka och varför?

Inte en chans att det blir 4g/kg kv. Får nog uppa köttet eller äta mer ägg.

Okarin
2021-12-09, 18:26
Fick byta till kvarg igen pga matkostnad...

Helt otroligt vad snabbt man kommer i form på kvarg, vitkål, lite nötter och ägg. Käkar i princip bara kålsallader med kvarg till. Mättar som tusan, ganska gott, och känns som man hårdnar till väldigt fort. Kan säkert vara minskad saltmängd i kombination med mycket protein.