Visa fullständig version : Proteinpulver i havregrynsgröt
sladdbarn
2020-11-02, 11:49
Har ni det? Vilken smak passar bäst till gröten?
Har insett att jag ligger lite lågt på proteinet och tänkte komplettera min gröt.
Hällde förr ner en proteinshake med blåbärssmak till det och hade istället för bara mjölk och det var helt okej men har aldrig testa röra ner det i gröten (och äter inte gröt längre för den delen).
Men någon typ av bärssmak tror jag ju mer på än till exempel kaffe eller karamel. Blåbärssmak brukar man ju liksom försöka få med sylt eller vanliga bär även annars så.
Brofessorn
2020-11-02, 11:57
Japp. Brukar variera smakerna och har ingen åsikt om vad som passar bäst. Var medveten om att smaken/sötman kan förändras om du blandar det i gröten under tillagning. Jag blandar alltid i det efter att jag tagit bort kastrullen från plattan, eller skålen ur mikrovågsugnen.
Chokladsmak var ett hemskt misstag i alla fall.
MrMuggelSnuggel
2020-11-02, 12:11
Gröt med vaniljprotein var min go-to lunch i flera år förr. (Vanilj är godast)
När gröten är klar (kastrull, inte mikro), häll i frysta blåbår och låt svalna 1 min innan du rör ner proteinpulvret.
Whey pulver är bäst om du gillar en rinnigare och sötare gröt.
Välj kasein om du inte vill ha den lika söt och föredrar en mer klibbig gröt.
Nilsbergstroom
2020-11-02, 12:11
Valfri chokladsmak tycker jag fungerar bäst, har bara testat Whey tror jag men det borde väl kvitta! Brukar oftast blanda i pulvret när gröten är färdig/slutet av tillagningen men fungerar lika bra att köra i allt redan från början tycker jag! Toppengott. Ibland toppar jag med några mini-marshmellows som får smälta ner när gröten är färdig och sen någon sorts sockerfri sirap som består av 100% kemikalier och det blir som en macro-friendly efterrätt - rekommenderas! Lite fiberhusk och en riven zucchini så fyller man ca ett oljefat med gröt för inte så många kcal.
Kört mkt vanilj whey istället för mjölk i prottegröt (havregryn, ägg, äggvita, blåbär)
Går med kasein oxå.
Testat Milk & oats äppelpaj med... MYGAD när man äter kyckling o ris så längta man på morgon!
Uncle Joe
2020-11-02, 13:20
Jag gillar neutral smak bäst både som dricka och att ha i gröt.
Klumpar sig inte ert kasein när ni blandar det i gröten? Jag har försökt blanda ner kasein i gröten, för att få en fastare gröt, ett par minuter efter jag tagit bort kastrullen från plattan men det blir mycket klumpar av pulvret trots att jag rör frenetiskt med gaffel.
Armed Dingo
2020-11-02, 13:41
Jepp, jag har ersatt kvargen med naturellt whey 80 från MM. Den blir lite rinnigare men spela roll. Smakar gött. Vänta gärna en minut med att röra ner så gröten inte är svinvarm. Den klumpar sig mer ju varmare gröten är.
Kör 1 dl whey till gröt på 50 gram gryn.
Slartibartfast
2020-11-02, 14:05
Varför tillför folk proteinpulver till mat (och ofta därmed förstör maten)?
Varför inte bara göra vanlig gröt och sen ta en shake? Varför vill man krångla till det?
Grazzafukkinrazzi
2020-11-02, 14:55
Varför inte bara göra vanlig gröt och sen ta en shake? Varför vill man krångla till det?
Enklare, smidigare och godare imo. Ett gott chokladkasein i gröten med banan, hallon och blåbär är gött.
"Smaken är som baken" ?
I mitt fall att tillföra lite smak till gröten o istället för mjölk, gott
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.