handdator

Visa fullständig version : Armträning..är ej nöjd


Metal_boy_
2004-05-18, 21:15
har tränat med 8-10reps på mina armar nu i 8veckor triceps och biceps tränas ej på samma dag..

Biceps:

Skivstångscurl: 3set

Hantelcurl: 2set

Kabelcurl(stång): 4set

varje vecka varierar jag mellan hantlar och EZ

biceps främst tycker jag går kasst..har nu under den här perioden med det här upplägget börjat få bristningar på biceps iofs..vad tycks? ska jag köra vidare på det här Grundkonceptet med mina biceps?? har vilovecka nu men jag ska börja köra igång på Söndag igen..

Officer
2004-05-18, 21:19
Varför inte variera repsantalet istället för övningar?

8-10 brukar mina armar svara ganska okej på men de svarar även bra på 4-6 och upp till 15!
Variera

supremo
2004-05-18, 21:20
Bristningar på biceps är ju inget direkt bevis på att biceps växer..kan ju bero på ökad fettmängd också...
Det handlar ju om att man växer så fort så inte huden hinner med riktigt...

Metal_boy_
2004-05-18, 21:36
Originally posted by supremo
Bristningar på biceps är ju inget direkt bevis på att biceps växer..kan ju bero på ökad fettmängd också...
Det handlar ju om att man växer så fort så inte huden hinner med riktigt...

helt plötsligt med oförändrat kostintag?

Metal_boy_
2004-05-18, 21:38
hur ofta är lagom att variera lågrep o lite högre reps? har ju bara tränat 8-10reps i 8 veckor ska jag inte köra ett tag till på det?

supremo
2004-05-18, 21:40
Men om biceps inte växt enligt måttbandet så kan du ju inte ha fått bristningarna nyss...du kanske bara upptäckt dem först nu?

Arne Persson
2004-05-18, 21:43
Jag tycker personligen att din bicepsträning är helt obefintlig! Det är ju knappt ens uppvärmning. Jag hade kör minst dubbla eller tredubbla dosen.

Metal_boy_
2004-05-18, 21:47
Originally posted by Arne Persson
Jag tycker personligen att din bicepsträning är helt obefintlig! Det är ju knappt ens uppvärmning. Jag hade kör minst dubbla eller tredubbla dosen.

hehe va fan jag kör ju rygg innan me..kan bara träna 3ggr i veckan...kommer ju ta timmar att köra då men kom gärna med ett program, jag e bara 21 så jag har tid :D

obs! helst med 8-10 reps nu efter som jag håller på o studerar de repsantalen för armkrakarna

Arne Persson
2004-05-18, 21:48
Det är betydligt smartare att du kör tex bröst och biceps ihop så att du kan ge järnet även på biccorna.

Metal_boy_
2004-05-18, 21:52
Originally posted by Arne Persson
Det är betydligt smartare att du kör tex bröst och biceps ihop så att du kan ge järnet även på biccorna.

men vilan mellan passen på muskelgrupperna dårå? när jag kör triceps eller biceps sså har jag värk tills nästa gång jag ska mosa dom..är det bra att riva upp återhämtningen då triceps tex får lida alla 3 dagarna eftersom triceps axlar och bröst kommer på olika dagar?

Arne Persson
2004-05-18, 21:53
Originally posted by Metal_boy_


men vilan mellan passen på muskelgrupperna dårå? när jag kör triceps eller biceps sså har jag värk tills nästa gång jag ska mosa dom..är det bra att riva upp återhämtningen då triceps tex får lida alla 3 dagarna eftersom triceps axlar och bröst kommer på olika dagar?

Man vänjer sig.

Metal_boy_
2004-05-18, 21:54
Originally posted by Arne Persson


Man vänjer sig.

så du tror inte att det förstör i mitt syfte att öka i massa så gott jag kan?

Medusa
2004-05-18, 21:58
Originally posted by Metal_boy_


så du tror inte att det förstör i mitt syfte att öka i massa så gott jag kan?

Nej, så länge du inte tar varje set till failure utan kanske det sista på 1 av övningarna så kommer dina ökningar bli bra.

Metal_boy_
2004-05-18, 22:00
Originally posted by Medusa


Nej, så länge du inte tar varje set till failure utan kanske det sista på 1 av övningarna så kommer dina ökningar bli bra.

jag lyfter ju inte direkt ett par gånger och lägger ner en vikt jättefint och går o småflåsar...jag kör alltid så många reps jag kan klara av i varje set

mangs
2004-05-18, 22:02
Ett<tips kan ju även vara att köra övningar som tar på biceps i olika vinklar och därmed kompletterar varandra. Tex
Curl m stång
Inv curl m stång
Konc Curl
Scottcurl

Metal_boy_
2004-05-18, 22:04
Originally posted by mangs
Ett<tips kan ju även vara att köra övningar som tar på biceps i olika vinklar och därmed kompletterar varandra. Tex
Curl m stång
Inv curl m stång
Konc Curl
Scottcurl

ska försöka :thumbup:

Medusa
2004-05-18, 22:10
Originally posted by Metal_boy_


jag lyfter ju inte direkt ett par gånger och lägger ner en vikt jättefint och går o småflåsar...jag kör alltid så många reps jag kan klara av i varje set

Okej, jag tänker inte säga till dig hur du skall träna, det var bara ett litet råd om du vill ha goda ökningar. :thumbup:

Metal_boy_
2004-05-18, 22:12
Originally posted by Medusa


Okej, jag tänker inte säga till dig hur du skall träna, det var bara ett litet råd om du vill ha goda ökningar. :thumbup:

jag ska hålla även det du sa i tanken..informerade bara hur jag gjorde nu ;)

Arne Persson
2004-05-18, 22:15
Här mitt bicepsprogram, vassego!

Måndag:

Concentrationscurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Scottcurl hantel 10 4-5x4-6

Torsdag:

Hammercurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Lite bicepspumpträning

Styrkebyggare
2004-05-18, 22:24
Originally posted by Arne Persson
Här mitt bicepsprogram, vassego!

Måndag:

Concentrationscurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Scottcurl hantel 10 4-5x4-6

Torsdag:

Hammercurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Lite bicepspumpträning


Har du nån speciell baktanke med att köra pronerat (hammercurlen) för sig?

Metal_boy_
2004-05-18, 22:24
vaisst alltså när jag spänner armarna ser dom värsting stora ut men avslappnat från sidovinkel är jag så jävla missnöjd!:insane:

Arne Persson
2004-05-18, 22:30
Originally posted by Styrkebyggare



Har du nån speciell baktanke med att köra pronerat (hammercurlen) för sig?

Jepp! dels så kör jag både conc. curl och hammercurl med ungefär lika tunga hantlar, så det går inte att köra dom samma dag. Det hade blivit lite för mkt av det goda ;) . En annan anledning är att få lite allsidig underarms- och greppträning samt bicepsträning. Jag har alltid integrerat tex hela handledscurls när jag kör conc. curl. Har givit mig ganska utmärkt styrka i handlederna.

Metal_boy_
2004-05-18, 22:36
Originally posted by Arne Persson
Här mitt bicepsprogram, vassego!

Måndag:

Concentrationscurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Scottcurl hantel 10 4-5x4-6

Torsdag:

Hammercurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Lite bicepspumpträning

oj då de va lite ovanligt program..fattar tyvärr inte vad som är set och reps:em: kör du bara isolationsövningar? förutom hammern då

Arne Persson
2004-05-18, 22:41
Originally posted by Metal_boy_


oj då de va lite ovanligt program..fattar tyvärr inte vad som är set och reps:em: kör du bara isolationsövningar? förutom hammern då

Liten förklaring: conc. curl. 10 reps 10 reps 8-10 reps (dessa tre är uppvärmningset, för egen del 10 kg, 20 kg 27,5 kg) därefter höjer du och kör 3x5-6 reps, ökar och kör 3x5 reps ökar och kör 3x3 reps samt ökar och kör slutligen 3x1-3 reps.

Metal_boy_
2004-05-18, 22:42
Arne hur lång tid tycker du man ska prova ett program för att se om det funkar? typ om man testar lite annorlunda antal reps eller set eller övningar för att se vilket som funkar bäst för en?..fick det svaret av grub en gång men jag kommer inte ihåg

Arne Persson
2004-05-18, 22:44
Åtminstone 1,5 - 2 månader. Speciellt om du skall testa mina "vansinnes"-program. Det kan ta lite tid att vänja sig.

Metal_boy_
2004-05-18, 23:14
Originally posted by Arne Persson
Åtminstone 1,5 - 2 månader. Speciellt om du skall testa mina "vansinnes"-program. Det kan ta lite tid att vänja sig.

heh jo jag ser det ;) ska skriva upp det där...ska testa massa olika o skriva upp dom i ordning nånstans ..nån gång borde jag nog få en bra grundsamansätning som mina ynka växer av ordentligt...kanske kör jag för mycket set..kanske för lite kan va nått sånt ..tror knappast att en pumpövning eller små kombinationstjafs til exempel har nån avgörande betydelse för att få fram vad jag behöver

Gripper 200 LB
2004-05-18, 23:55
Metal_boy_, du kan få hudbristningar utan att öka nämnvärt i varken massa eller fettmängd det är jag ett empiriskt bevis för. När jag började träna för många år sedan så tränade jag helt fel, var hela tiden övertränad vilket ledde till att mina muskler inte växte speciellt bra och jag hade dessutom svårt att lägga på mig vikt i form av fett men likförbannat så kom en massa hudbristningar på bicepsen, över bröstet osv. Inte kunde jag göra mycket åt saken heller det bara kom och man får acceptera det, dom bleks med tiden om det är till någon tröst. Du kanske har zinkbrist, zink hjälper till att förstärka hudens struktur och har man zinkbrist så kan detta leda till att man lättare får hudbristningar.

Det där med att dina armar ser stora ut från vissa vinklar men att dom ser tunna ut från andra vinklar är ett trist problem, det har för det mesta med genetik att göra, hur dina muskelfästen är uppbyggda osv. Knepigt att göra något åt sådana saker tyvärr. Själv har jag lite av samma problem, jag ser rätt grov ut när jag har spända muskler men när jag är avslappnad så ser inte armarna så jättestora ut. Tränade för några år sedan med en kille och han hade lika stora armar spända som avslappnade, den enda skillnaden var att dom blev hårdare när han spände dom. För min del så blir dom alltså betydligt större när jag spänner dom men dom ser mindre ut avslappnade. Skulle dock vara intressant att veta mer om detta eller om det enbart handlar om genetik.

Aki
2004-05-19, 09:25
Originally posted by Arne Persson


Liten förklaring: conc. curl. 10 reps 10 reps 8-10 reps (dessa tre är uppvärmningset, för egen del 10 kg, 20 kg 27,5 kg) därefter höjer du och kör 3x5-6 reps, ökar och kör 3x5 reps ökar och kör 3x3 reps samt ökar och kör slutligen 3x1-3 reps.

Har ungefär samma problem som Metal_boy, triceps växer men inte biceps.
Med alla dessa övningar finss det ingen risk för överträning Arne?

Grahn
2004-05-19, 09:26
Det kanske bör nämnas att Arne inte gick från nybörjare direkt på sitt nuvarande program. ;)

Arne Persson
2004-05-19, 09:27
Originally posted by Aki



Ingen risk för överträning Arne?

Inte under de senaste decenierna faktiskt.

Arne Persson
2004-05-19, 09:31
Originally posted by Grahn
Det kanske bör nämnas att Arne inte gick från nybörjare direkt på sitt nuvarande program. ;)

Betänk dock att jag började redan under 70 talet köra bl.a Ehrling Wahlgrens armprogram!;)

aliquis
2004-05-19, 13:36
Originally posted by supremo
Bristningar på biceps är ju inget direkt bevis på att biceps växer..kan ju bero på ökad fettmängd också...
Det handlar ju om att man växer så fort så inte huden hinner med riktigt...
Gör det iofs inte alls utan beror som vi tidigare har kommit fram till på förändrade hormonnivåer.
Originally posted by Metal_boy_

men vilan mellan passen på muskelgrupperna dårå? när jag kör triceps eller biceps sså har jag värk tills nästa gång jag ska mosa dom..är det bra att riva upp återhämtningen då triceps tex får lida alla 3 dagarna eftersom triceps axlar och bröst kommer på olika dagar?
Även här heter det ju att träningsvärk inte beror på att muskeln är söndersliten och inflamerad och "inte funktionsduglig" utan det sägs ju vara en förberedelse inför ännu mer belastning, dvs inget hinder för att träna igen.
Bland studierna om HST ingick ju en sak där de hade tränat en muskelgrupp en gång och sedan vilat en vecka, jämfört med att träna muskelgruppen en gång och sedan träna den igen de nästföljande dagarna i veckan. Tiden för träningsvärk och återhämtningen blev ungefär densamma ändå så uppenbarligen gör det inte så mycket om du belastar samma muskel igen även om muskeln inte är helt återställd.
Originally posted by Metal_boy_
hur ofta är lagom att variera lågrep o lite högre reps? har ju bara tränat 8-10reps i 8 veckor ska jag inte köra ett tag till på det?
Här har jag uppfattat det som att de flesta kör tungt och slänger in en kortare period med högreppare? Själv provade jag ju på att köra 2 veckor med 15rep, 2 med 10 och 2 med 5. Men ingen lär ju kunna ge ett svar på vad som är "optimalt". Mina armar ökade dock på bra under 15 och 10 repparna så jag kanske borde köra sådana igen.
(+3cm omkrets på någon månad).

Assazel
2004-05-19, 13:40
Originally posted by Gripper 200 LB
till att man lättare får hudbristningar.

Det där med att dina armar ser stora ut från vissa vinklar men att dom ser tunna ut från andra vinklar är ett trist problem, det har för det mesta med genetik att göra, hur dina muskelfästen är uppbyggda osv. Knepigt att göra något åt sådana saker tyvärr. Själv har jag lite av samma problem, jag ser rätt grov ut när jag har spända muskler men när jag är avslappnad så ser inte armarna så jättestora ut. Tränade för några år sedan med en kille och han hade lika stora armar spända som avslappnade, den enda skillnaden var att dom blev hårdare när han spände dom. För min del så blir dom alltså betydligt större när jag spänner dom men dom ser mindre ut avslappnade. Skulle dock vara intressant att veta mer om detta eller om det enbart handlar om genetik.

Det beror även på fetthalten i kroppen. Bulkar du nu och inte ser biceps men armen växer, så skall du allt se en lite kula när du blivit av med underhudsfettet.

supremo
2004-05-19, 13:46
Originally posted by aliquis

Gör det iofs inte alls utan beror som vi tidigare har kommit fram till på förändrade hormonnivåer.

Jag har svårt att tro att den enbart beror av det?
Finns det något som pekar på att snabbt ökad fett- eller muskelmängd inte kan leda till stretchmarks?

DTH
2004-05-19, 15:15
Jag är ingen expert men testa att inte köra FÖR strikt.

Megatuttarna
2004-05-19, 15:29
Förresten, hur stort omfång har du runt armen Arne?

Arne Persson
2004-05-19, 16:35
Originally posted by Megatuttarna
Förresten, hur stort omfång har du runt armen Arne?

Dom ligger konstant runt 50 cm. Kalla.;)