handdator

Visa fullständig version : Är det fördelaktigt att äta TVÅ gånger efter träning?


RökteUppMinKatt
2020-10-18, 11:35
Jag lever på decennium gammal lärdom av att efter ett pass så slänger man i sig en shake och någonstans runt 1 - 2 timmar så käkar man en måltid. Med andra ord, man fyller på med protein två gånger.

Är det fortfarande aktuellt att man med fördel kan stimulera proteinsyntesen så här efter ett pass eller är det ca 3 timmar emellan?

Anledningen till att jag frågar är att jag ofta tränar till 23.30 - 24 och att äta två gånger efter gör att det blir väldigt sent för mig med sömn. Dessutom är det lite ångest redan att äta så pass sent, men än värre att slänga i sig sitt sista mål vid 01.30 - 02.00.

Hade det resultatmässigt fungerat lika bra att bara hiva kyckling efter passet och sedan inte äta förrän frukost dagen efter?

King Grub
2020-10-18, 11:41
Det är bara undersökt en gång för många år sedan och då med mycket små mängder protein per mål. Finns inget "aktuellt".

vicarious
2020-10-18, 13:42
Frukosten är ju tekniskt sett också en måltid "efter träningen". Den enda skillnaden är att det kanske går några fler timmar mellan. Så länge totala proteinintaget är högt och du inte bara dricker vassle innan du går och lägger dig hade jag inte oroat mig.

ChuckTesta
2020-10-18, 14:00
Frukosten är ju tekniskt sett också en måltid "efter träningen". Den enda skillnaden är att det kanske går några fler timmar mellan. Så länge totala proteinintaget är högt och du inte bara dricker vassle innan du går och lägger dig hade jag inte oroat mig.

Varför inte bara vassle?

King Grub
2020-10-18, 14:03
Natten är lång, och muskeluppbyggnaden har återgått till basnivåer ett par timmar efter intag av vassleprotein.

ATJL
2020-10-18, 21:08
Natten är lång, och muskeluppbyggnaden har återgått till basnivåer ett par timmar efter intag av vassleprotein.

Lite sidospår på det, hela ägg eller kvarg innan läggdags, någon skillnad värd att beakta?

skyffelmördarn
2020-10-18, 21:53
Natten är lång, och muskeluppbyggnaden har återgått till basnivåer ett par timmar efter intag av vassleprotein.

Borde inte allt ha återgått till basnivåer om man sover 8 timmar eller vad är det som ligger kvar så länge.

King Grub
2020-10-19, 05:36
https://www.styrkelabbet.se/kvallsprotein/

RökteUppMinKatt
2020-10-19, 15:39
Frukosten är ju tekniskt sett också en måltid "efter träningen". Den enda skillnaden är att det kanske går några fler timmar mellan. Så länge totala proteinintaget är högt och du inte bara dricker vassle innan du går och lägger dig hade jag inte oroat mig.

Nej, det blir nog det jag vanligtvis äter det då 2 timmar efter passet. D.v.s kyckling + varm choklad + musli :)