handdator

Visa fullständig version : Vad gör ni av kläder som ni använt en gång (och tänkt använda igen)


skyffelmördarn
2020-10-17, 12:55
Viker ni ihop det in i garderoben igen bland den "rena" tvätten? Hänger det över en stol?

Jag är på jakt efter en bra lösning på det här problemet

Brofessorn
2020-10-17, 12:58
Jag har flera krokar utspridda över lägenheten som jag hänger dem på.

skyffelmördarn
2020-10-17, 13:00
Jag har flera krokar utspridda över lägenheten som jag hänger dem på.

Precis, men jag skulle vilja veta hur ni andra vanliga människor löser det här problemet.

Brofessorn
2020-10-17, 13:02
Varför tror du att det finns en bättre lösning? Varför duger inte min? Ska du verkligen lägga in använda kläder bland dina helrena? Snuskigt. Är stolar till för att sitta på, eller agera klädhängare?

Nattljus
2020-10-17, 13:04
Jag har en krok på insidan av garderobsdörren.

Edit: Jag är en vanlig, normal människa.

PureWhey
2020-10-17, 13:11
Har en kostymhängare herrbetjänt som ser ut nästan exakt såhär
http://www.vintagecorner.nu/wp-content/uploads/2016/06/herrbetj%C3%A4nt-teak-20160618_132437-1-500x728.jpg

r1kkie
2020-10-17, 13:22
Krokar som hänger bakom sovrumsdörren.

Lafayette
2020-10-17, 13:45
Har samma i tre dagar ungefär. Slänger på golvet.

Singel och arbetslös.

skyffelmördarn
2020-10-17, 13:45
Varför tror du att det finns en bättre lösning? Varför duger inte min? Ska du verkligen lägga in använda kläder bland dina helrena? Snuskigt. Är stolar till för att sitta på, eller agera klädhängare?

För att jag är unik som en snöflinga. Och jag vill att du behandlar mig som den prinsessan jag är!

Nattljus
2020-10-17, 13:53
Har samma i tre dagar ungefär. Slänger på golvet.

Singel och arbetslös.
Ut och köp en krok *slap*

Lafayette
2020-10-17, 13:58
Ut och köp en krok *slap*

Är för rebellisk. Slänger lite kalsonger nochalant lite här och var också.

skyffelmördarn
2020-10-17, 14:07
Är för rebellisk. Slänger lite kalsonger nochalant lite här och var också.

Låter sunt, man ska bejaka barnet i sig själv och kraften i det fria valet.

svenbanan
2020-10-17, 14:15
Jag har en stol i sovrummet som agerar klädupplag. Dessutom lite krokar på insidan av sovrumsdörren där det kan hänga lite grejer som används sällan och inte tvättas efter varje användning.

BrunoC
2020-10-17, 14:21
Öh, va?

Träningskläder lägger jag förstås i tvätten efter användning. Man tar av sig kläderna och använder sedan händerna för att lägga ner det i en tvättkorg (du vet sådana där som finns på IKEA eller en sån här lite flashigare variant från Fyndiq):

https://images.fyndiq.se/image/fetch/f_auto/t_600x600/v1/https://images.sello.io/products/acc/34563/4067825593cd4e568dca3a0d8417da8f25b6eb71.jpg

På höjden kan jag tänka mig att använda shortsen 2 träningspass innan de också åker med i tvätten.

Men om du inte kan ta hand om din använda träningskläder, hur ska du då kunna ta hand om din träning eller någonting över huvud taget i ditt liv? Det här nyckeln till allting.

Med det sagt så kan jag även nämna att jag spelade hockey en gång i tiden och stanken när man gick in i ett omklädningsrum var alltid helt genomvidrig de första minutrarna innan man vant sig med dimman av svett. Antagligen på grund av att många av skydden aldrig tvättades så flera års pungsvett av en ca 20 män hade ackumulerats som gav en speciell doft.

Få talar om det här.

Diomedea exulans
2020-10-17, 14:35
Jag förstår inte frågan. Rena kläder lägger/hänger jag i garderoben. Blöta kläder hänger jag på tork någonstans. Torra men skitiga kläder lägger jag i tvätten. Trasiga kläder ger jag till mamma, så väver hon trasmattor av dem. Jag reflekterar inte över klädernas nyhet.

Kif
2020-10-17, 14:36
Öh, va?

Träningskläder lägger jag förstås i tvätten efter användning. Man tar av sig kläderna och använder sedan händerna för att lägga ner det i en tvättkorg (du vet sådana där som finns på IKEA eller en sån här lite flashigare variant från Fyndiq):

https://images.fyndiq.se/image/fetch/f_auto/t_600x600/v1/https://images.sello.io/products/acc/34563/4067825593cd4e568dca3a0d8417da8f25b6eb71.jpg

På höjden kan jag tänka mig att använda shortsen 2 träningspass innan de också åker med i tvätten.

Men om du inte kan ta hand om din använda träningskläder, hur ska du då kunna ta hand om din träning eller någonting över huvud taget i ditt liv? Det här nyckeln till allting.

Med det sagt så kan jag även nämna att jag spelade hockey en gång i tiden och stanken när man gick in i ett omklädningsrum var alltid helt genomvidrig de första minutrarna innan man vant sig med dimman av svett. Antagligen på grund av att många av skydden aldrig tvättades så flera års pungsvett av en ca 20 män hade ackumulerats som gav en speciell doft.

Få talar om det här.
Det finns människor som använder kläder på andra ställen än gymmet också. Mina arbetskläder och annat som inte tvättas efter varje användning hänger jag över en stol, kastar över soffan eller sängen.

svenbanan
2020-10-17, 14:51
Jag förstår inte frågan. Rena kläder lägger/hänger jag i garderoben. Blöta kläder hänger jag på tork någonstans. Torra men skitiga kläder lägger jag i tvätten. Trasiga kläder ger jag till mamma, så väver hon trasmattor av dem. Jag reflekterar inte över klädernas nyhet.

Säg att du tar fram en pullover från garderoben och så använder du den en dag. Den är alltså synbarligen ren, fast den är ju som sagt använd en dag. Men du har inte svettats i den, och har lyckats undvika att snyta dig i ärmen. Nästa dag tänker du inte använda denna pullover. Vad gör du med tröjan?

skyffelmördarn
2020-10-17, 15:07
Säg att du tar fram en pullover från garderoben och så använder du den en dag. Den är alltså synbarligen ren, fast den är ju som sagt använd en dag. Men du har inte svettats i den, och har lyckats undvika att snyta dig i ärmen. Nästa dag tänker du inte använda denna pullover. Vad gör du med tröjan?

Precis

Diomedea exulans
2020-10-17, 15:14
Säg att du tar fram en pullover från garderoben och så använder du den en dag. Den är alltså synbarligen ren, fast den är ju som sagt använd en dag. Men du har inte svettats i den, och har lyckats undvika att snyta dig i ärmen. Nästa dag tänker du inte använda denna pullover. Vad gör du med tröjan?

Stoppar tillbaka i garderoben igen.Eller, jag brukar slarva och lägga kläderna framme. Men jag ”värderar” den som ren.

Sen kan iofs jobbarkläder ibland vara jordiga och så. Men de hänger på en specifik jobbarklädesplats.

delta_mats
2020-10-17, 15:16
Har en låda i en byrå där jag lägger använda men rena kläder. Träningskläder har jag klädhängare eller krokar för.

Klein
2020-10-17, 15:39
Stoppar tillbaka i garderoben igen.Eller, jag brukar slarva och lägga kläderna framme. Men jag ”värderar” den som ren..

Detta är helt oacceptabelt. Kläderna passerar ALLTID tvätt och tork innan de får besöka garderoben igen. Använda kläder som inte är redo för tvätt hänges från klädhängare någonstans UTANFÖR garderoben. Det optimala är ett torrt och varmt pannrum.

svenbanan
2020-10-17, 15:46
För en gångs skull är jag enig med Klein. Bara ett monster stoppar tillbaka använda kläder i garderoben. :smash:*gah!**screwy**grr27*

Lafayette
2020-10-17, 15:47
Stoppar tillbaka i garderoben igen.Eller, jag brukar slarva och lägga kläderna framme. Men jag ”värderar” den som ren.

Sen kan iofs jobbarkläder ibland vara jordiga och så. Men de hänger på en specifik jobbarklädesplats.

Helt galet

Nattljus
2020-10-17, 15:55
För en gångs skull är jag enig med Klein. Bara ett monster stoppar tillbaka använda kläder i garderoben. :smash:*gah!**screwy**grr27*
*gah!*

Diomedea exulans
2020-10-17, 15:58
Jag känner att jag snart får en ny avatartext av stridis.

skyffelmördarn
2020-10-17, 16:08
Detta är helt oacceptabelt. Kläderna passerar ALLTID tvätt och tork innan de får besöka garderoben igen. Använda kläder som inte är redo för tvätt hänges från klädhängare någonstans UTANFÖR garderoben. Det optimala är ett torrt och varmt pannrum.

Precis, garderoben är en helig plats där allting ska vara rent och lukta gott.

rosto
2020-10-18, 04:42
Har en låda i en byrå där jag lägger använda men rena kläder. Träningskläder har jag klädhängare eller krokar för.

Jag gör på samma sätt men kläder som jag går i och skall bära nästa dag brukar hamna på en stol vid sängen. Använda träningskläder hänger i ett förråd tills det är dags för tvätten.

rooz
2020-10-18, 07:29
Använder en herrbetjänt, skjortor & underkläder användes mx en gång innan det tvättas igen.

stridis
2020-10-18, 08:00
Jag känner att jag snart får en ny avatartext av stridis.

Tigg inte.

dmoller
2020-10-18, 09:26
slänger det på golvet/sängen/stolen/skiter i att använda igen även om jag tänkte det från början

Armed Dingo
2020-10-18, 12:25
Märklig fråga. Är något smutsigt slängs det i tvätten. Om något är rent förvaras det i garderoben. Skrynkliga artiklar förvaras i garderoben inför strykning. Huruvida något är "använt" eller inte är helt oväsentligt.

Diomedea exulans
2020-10-18, 12:33
Märklig fråga. Är något smutsigt slängs det i tvätten. Om något är rent förvaras det i garderoben. Skrynkliga artiklar förvaras i garderoben inför strykning. Huruvida något är "använt" eller inte är helt oväsentligt.

Tydligen är du och jag de enda på forumet som tycker det.

delta_mats
2020-10-18, 12:54
Märklig fråga. Är något smutsigt slängs det i tvätten. Om något är rent förvaras det i garderoben. Skrynkliga artiklar förvaras i garderoben inför strykning. Huruvida något är "använt" eller inte är helt oväsentligt.

Fast kläder går inte från att vara rena till att bli smutsiga på ett ögonblick, det finns något däremellan också. En process där plagget gradvis blir smutsigare och smutsigare.

Armed Dingo
2020-10-18, 13:11
Fast kläder går inte från att vara rena till att bli smutsiga på ett ögonblick, det finns något däremellan också. En process där plagget gradvis blir smutsigare och smutsigare.
Antingen är det tjänligt, då är det i garderoben. Är det otjänligt så slängs det i tvätten.

För diskussions skull kan jag låtsas att det finns ett mellanting. Var isåfall behåller det sin renlighet bäst: i garderoben, eller utanför den?

delta_mats
2020-10-18, 13:21
Antingen är det tjänligt, då är det i garderoben. Är det otjänligt så slängs det i tvätten.

För diskussions skull kan jag låtsas att det finns ett mellanting. Var isåfall behåller det sin renlighet bäst: i garderoben, eller utanför den?

Man sätter använda men rena kläder på ett eget ställe, antingen upphängda eller i en låda, förslagsvis.

Kif
2020-10-18, 14:01
Märklig fråga. Är något smutsigt slängs det i tvätten. Om något är rent förvaras det i garderoben. Skrynkliga artiklar förvaras i garderoben inför strykning. Huruvida något är "använt" eller inte är helt oväsentligt.

Låt säga att du arbetar med ett arbete likt rörmokare, snickare, kranförare eller annat där arbetskläder krävs. Försäljare med kostym passar också.
Tvättar du varselkläderna varenda dag?
Lämnar du in kostymen på tvätt varenda dag?
Jag tvivlar starkt på att du skulle lägga jordiga arbetsbyxor i garderoben, samtidigt som du knappast tvättar dessa varje dag.
Detsamma gäller såklart för vardagskläder, en hoodie viks knappast in i garderoben efter en fredagskväll, men slängs knappast i tvätten för att brukas nästkommande dag.

Stuffer
2020-10-19, 07:40
Har dubbla garderober med lådor nertill och upptill hänger det skjortor och byxor.
Mellan översta lådan och skjortorna har jag satt ett hyllplan och lämnat typ 30cm luft upp till skjortorna. Där lägger jag använda men ej jättesmutsiga kläder.

Har också en herrbetjänt i sovrummet på vilken jag ofta hänger fram kläder som ska användas nästkommande dag.

blåvitt
2020-10-19, 13:51
Senaste halvåret har jag haft en hundsläde i sovrummet som jag hänger upp allt på. Men nu när snön kommer så ska väl hundarna dra den... kanske får ställa in min MTB och ha som herrbetjänt tills det är säsongsbyte igen :)

Armed Dingo
2020-10-19, 14:08
Låt säga att du arbetar med ett arbete likt rörmokare, snickare, kranförare eller annat där arbetskläder krävs. Försäljare med kostym passar också.
Tvättar du varselkläderna varenda dag?
Lämnar du in kostymen på tvätt varenda dag?
Jag tvivlar starkt på att du skulle lägga jordiga arbetsbyxor i garderoben, samtidigt som du knappast tvättar dessa varje dag.
Detsamma gäller såklart för vardagskläder, en hoodie viks knappast in i garderoben efter en fredagskväll, men slängs knappast i tvätten för att brukas nästkommande dag.

Jag förvarar arbetskläder i en egen garderob.

Om jag skulle haft jordiga arbetskläder hade jag förvarat dom på en plats avsedd för jordiga kläder.

trädgårdsmöbel
2020-10-19, 15:47
Senaste halvåret har jag haft en hundsläde i sovrummet som jag hänger upp allt på. Men nu när snön kommer så ska väl hundarna dra den... kanske får ställa in min MTB och ha som herrbetjänt tills det är säsongsbyte igen :)

Har du slädhundar i plural? Blir inte det rätt...högljutt? :)

Kif
2020-10-19, 16:30
Har du slädhundar i plural? Blir inte det rätt...högljutt? :)

Man brukar väl ha typ ett spann?

upperkatt
2020-10-19, 16:39
Hänger på en stol. Det är dock suboptimalt då det ser lite slarvigt ut.

blåvitt
2020-10-19, 16:39
Har du slädhundar i plural? Blir inte det rätt...högljutt? :)

Kennel-ylet är ett väletablerat begrepp bland mushers. Det påminner om flogsta-vrålet, sker oftast mitt i natten och som tätast när tikarna löper. Vi har en malamut och en siberian som hjälps åt med släden (modell mindre) när vi är till fjälls. Då packar vi i den och skidar bredvid. Planer på en 15-20 hundar när vi inte bor i lägenhet längre. Så vi kan ha dom i hundgård :D

Plasttiger
2020-10-19, 17:39
Öh, va?

Träningskläder lägger jag förstås i tvätten efter användning. Man tar av sig kläderna och använder sedan händerna för att lägga ner det i en tvättkorg (du vet sådana där som finns på IKEA eller en sån här lite flashigare variant från Fyndiq):

https://images.fyndiq.se/image/fetch/f_auto/t_600x600/v1/https://images.sello.io/products/acc/34563/4067825593cd4e568dca3a0d8417da8f25b6eb71.jpg

På höjden kan jag tänka mig att använda shortsen 2 träningspass innan de också åker med i tvätten.

Men om du inte kan ta hand om din använda träningskläder, hur ska du då kunna ta hand om din träning eller någonting över huvud taget i ditt liv? Det här nyckeln till allting.

Med det sagt så kan jag även nämna att jag spelade hockey en gång i tiden och stanken när man gick in i ett omklädningsrum var alltid helt genomvidrig de första minutrarna innan man vant sig med dimman av svett. Antagligen på grund av att många av skydden aldrig tvättades så flera års pungsvett av en ca 20 män hade ackumulerats som gav en speciell doft.

Få talar om det här.

Tänk när ens politiska ideologi sammanfaller med ens tvättsäckar.