handdator

Visa fullständig version : Kommer du vaccinera dig mot corona?


Sidor : [1] 2 3 4

Lafayette
2020-10-12, 16:22
En fundering efter jag läste detta - https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-var-tredje-sager-nej-till-coronavaccin/

Nå?

BelowAverage
2020-10-12, 16:48
När vaccinet har testats ett par år kanske, om det blir så att Covid-19 blir återkommande. Tänker inte ta något läkemedel som knappt hunnit testas.
Eller ja, då skulle det få krävas något farligare än Covid-19.

stridis
2020-10-12, 16:51
Jag tänker inte ta det i första omgången som det ser ut nu. Sen när eventuella bieffekter kan ha hunnit komma fram som inte framkommit innan när de stressat fram vaccinet, ja då blir det en annan fråga.

Jag skall inte åka till någon hot-spot eller så. Ja faktiskt har jag inte någon resa inplanerad. Så jag behöver inte för den sakens skull.

Så, avvaktande.

Diomedea exulans
2020-10-12, 16:52
Vene.

Lafayette
2020-10-12, 16:56
Jag tänker inte ta det i första omgången som det ser ut nu. Sen när eventuella bieffekter kan ha hunnit komma fram som inte framkommit innan när de stressat fram vaccinet, ja då blir det en annan fråga.

Jag skall inte åka till någon hot-spot eller så. Ja faktiskt har jag inte någon resa inplanerad. Så jag behöver inte för den sakens skull.

Så, avvaktande.

Fick inte barn narkolepsi typ ett år efter de tagit svininfluensa-vaccinet? Jag är supernojjig, men vill samtidigt inte bli en anti-vaxxer. Men tror jag kommer avstå.:d

stridis
2020-10-12, 17:10
Fick inte barn narkolepsi typ ett år efter de tagit svininfluensa-vaccinet?

Är du ett barn? Färdigutvecklade vuxna borde ju inte drabbas av sådana kurvbollar i lika hög grad, borde vara mindre känsligt. Men visst, långtidseffekter är jobbigt att ta i beaktande.

Lafayette
2020-10-12, 17:12
Är du ett barn? Färdigutvecklade vuxna borde ju inte drabbas av sådana kurvbollar i lika hög grad, borde vara mindre känsligt. Men visst, långtidseffekter är jobbigt att ta i beaktande.

Ah, ok. Trodde det vara samma för barn som vuxna.

delta_mats
2020-10-12, 17:17
Fick inte barn narkolepsi typ ett år efter de tagit svininfluensa-vaccinet? Jag är supernojjig, men vill samtidigt inte bli en anti-vaxxer. Men tror jag kommer avstå.:d

Är det statistiskt säkerställt då? Vet att det skrevs om det. Men vet Inte om det faktiskt hade ett riktigt samband.

StarkaUlf
2020-10-12, 17:45
Fick inte barn narkolepsi typ ett år efter de tagit svininfluensa-vaccinet?

Min kompis tjej fick det.

Lafayette
2020-10-12, 18:04
Min kompis tjej fick det.

Fy fan. :(

kvarnis
2020-10-12, 18:14
Givetvis inte med en letalitet på ca 0.02% är ett vaccin helt irrelevant, dessutom muterar virus hela tiden så sannolikheten för ett fungerande/effektivt vaccin med ingen biverkningsprofil är liten.

King Grub
2020-10-12, 18:17
Aldrig.

Rickard
2020-10-12, 18:37
Är det statistiskt säkerställt då? Vet att det skrevs om det. Men vet Inte om det faktiskt hade ett riktigt samband.

Ja det var en del i vaccinet som riskerade trigga narkolepsi hos personer som var predisponibel för det.

nisse1976
2020-10-12, 18:48
Givetvis inte med en letalitet på ca 0.02%.

Var kommer den siffran ifrån?

shut teh face
2020-10-12, 18:55
Jag vet inte. Känns ju som man kan ha otur med viruset i sig ändå och typ dö fast man är frisk i övrigt ... Då kan man kanske lika gärna chansa med vaccin... :confused:

kvarnis
2020-10-12, 19:35
Var kommer den siffran ifrån?

Tänkte på min åldersgrupp, kanske är närmare 0.2% i snitt om man tar hänsyn till alla åldrar.


https://swprs.org/studies-on-covid-19-lethality/

Snubben
2020-10-12, 19:36
Ja, men inte direkt.

Bob90
2020-10-12, 19:46
Är glad att jag blev vaccinerad som barn, men ser inget behov av att vaccinera mig mot tex nya saker som inte är direkt superdödliga (typ 30% dödlighet hos friska individer eller nåt) innan jag blir gammal och skröplig.
Om det inte är tex för en resa (typ hepatit osv), mot TBE om jag ska vistas mycket i skog vid "utpräglade" tbe-områden eller dylikt.

Tar bra mycket hellre konsekvenserna för att jag åker på en sjukdom jag visste att jag kunde få och vad den kunde göra, än från något jag ville skulle skydda mig som istället "skadade" mig :p

High1ander
2020-10-12, 20:09
Jag vaccinerar mig om jag kommer umgås med folk som jag vet inte kan vaccinera sig och är i riskzonen.

spoon
2020-10-12, 21:21
Det kommer jag göra. Jag är inte i riskgrupp. Ska bli av med corona så krävs det ju att tillräckligt många vaccinerar sig. Så man får ta en spruta för laget antar jag.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Agitator
2020-10-12, 21:25
Jag skippar vaccinet tills det är mer beprövat eller ifall man verkligen behöver ta det för omständigheterna kräver det.

Ett Orm
2020-10-12, 23:41
Ja på dirren. Älskar vaccin.

svenbanan
2020-10-13, 01:27
Eftersom jag inte ingår i nån riskgrupp så antar jag det är relativt onödigt för mig att vaccinera mig. Risken att jag skulle dö ifall jag fick covid är ju en bra bit under 1 på 100. Dessutom tillkommer ju risken att jag öht drar på mig covid. Såvitt jag begriper är det väldigt få (om ens någon) som dragit på sig smittan inom mitt närområde.

r1kkie
2020-10-13, 06:29
Nej.

40plus
2020-10-13, 06:40
Jag svarade Ja, men inte direkt. Både jag och mina barn vaccinerades mot den hemska svininfluensan som inte blev något. Sedan började vissa få konstiga bieffekter som myndigheterna inte ville kännas vid. Och sedan så oj, det var från vaccinet.

Så nej, varken jag eller mina barn kommer ta ett framtvingat vaccin. Efter några år kanske, men absolut inte direkt.

wintersnowdrift
2020-10-13, 08:04
Ja, om det innebär att jag tillåts resa till de länder jag vill så kommer jag att göra det.

Gregow
2020-10-13, 10:57
Förmodligen, men jag har ett par läkare jag tänker konsultera först.

Lafayette
2020-10-13, 10:58
Förmodligen, men jag har ett par läkare jag tänker konsultera först.

Går inte att lita på läkare.

Gregow
2020-10-13, 11:09
Går inte att lita på läkare.
Nä, det förstås. Kanske bäst att fråga på någon anti-vaccin-grupp på Facebook istället.

StarkaUlf
2020-10-13, 12:02
Trodde Coronaviruset skulle dö när det smittades med Zlatan :(

Vinter
2020-10-13, 12:10
Kanske senare, beror på vad som händer.

Wrenchgirl
2020-10-13, 13:54
Jag kommer eftersom jag med min reumatism är gränsfall på riskgrupp. Och mina barn som dessutom tar immunosuppresiva mediciner (det har ärvt min reumatism) vill jag inte riskera att smitta.

Klein
2020-10-13, 14:18
Aldrig i livet.


A) Corona förefaller inte särskilt dödligt för personer under 60 utan komorbiditeter.

B) Litar inte öht på intressegrupperna bakom vaccinet.

G.W
2020-10-13, 14:27
Över min döda kropp

Lipservice
2020-10-13, 16:36
Om det finns kvar i framtiden, är välbeprövat och relativt liten risk för eventuella biverkningar.

Svar ja, jag kan då överväga att vaccinera mig när jag närmar mig en riskgrupp.

koffein_beroende
2020-10-13, 18:00
Troligtvis ja, men kommer inte direkt slänga mig över första sprutan, kommer väl troligtvis finnas som krav för att få resa och liknande.

kvarnis
2020-10-13, 18:14
Om det finns kvar i framtiden, är välbeprövat och relativt liten risk för eventuella biverkningar.

Svar ja, jag kan då överväga att vaccinera mig när jag närmar mig en riskgrupp.

Men om de du närmar dig riskgrupps-person som redan vaccinerat sig är de ju "immuna" om du förmodan skulle bära på det?

High1ander
2020-10-13, 18:26
Men om de du närmar dig riskgrupps-person som redan vaccinerat sig är de ju "immuna" om du förmodan skulle bära på det?

Det är inte alla som kan vaccinera sig för fan, det är därför det är viktigt med flock-immunitet just för dom som inte kan. Detta är jävligt basic men verkar undgå en hel jävla del.

Cykelcykel
2020-10-13, 18:41
Nej

Perramja
2020-10-13, 19:27
Aldrig i livet, väntar på att det muterar och blir mildare istället för att riskera att förstöra hela livet på grund av ett enormt slarv och hets med fas 3 och 4 under utvecklingen av vaccinet.

svenbanan
2020-10-13, 19:33
Aldrig i livet, väntar på att det muterar och blir mildare istället för att riskera att förstöra hela livet på grund av ett enormt slarv och hets med fas 3 och 4 under utvecklingen av vaccinet.

Vilket enormt slarv rör det sig om?

40plus
2020-10-14, 06:46
Vilket enormt slarv rör det sig om?

Deltagarna tvingas att lyssna på Van Halen under injektionerna.

svenbanan
2020-10-14, 06:57
Deltagarna tvingas att lyssna på Van Halen under injektionerna.

Wow. Edgy. *rolleyes*

Agitator
2020-10-14, 08:45
Ja, om det innebär att jag tillåts resa till de länder jag vill så kommer jag att göra det.

Wow, rätt kortsiktigt tänk?

Du var inte alls med vid 2010 och vad som hände med den omgången? Jag är i riskgruppen och tog inte vaccinationen som erbjöds då. Troligen inget jag vill göra denna omgång heller. Inte första omgången iaf.

skyffelmördarn
2020-10-14, 10:00
Jag tror det, förhoppningsvis får man någon biverkning som man kan blåsa någon på pengar på sen.

stridis
2020-10-14, 10:11
Jag tror det, förhoppningsvis får man någon biverkning som man kan blåsa någon på pengar på sen.

Här i Sverige kan man inte stämma på det sättet och vår regim gillar desto mer att mörklägga istället eller ignorera istället för att göra något hedervärt.

Hemi
2020-10-14, 12:34
Aldrig i livet, väntar på att det muterar och blir mildare istället för att riskera att förstöra hela livet på grund av ett enormt slarv och hets med fas 3 och 4 under utvecklingen av vaccinet.

Wow, rätt kortsiktigt tänk?

Du var inte alls med vid 2010 och vad som hände med den omgången? Jag är i riskgruppen och tog inte vaccinationen som erbjöds då. Troligen inget jag vill göra denna omgång heller. Inte första omgången iaf.

Ja, så här tänker jag ungefär. Med minnen från förr. Det fattade man när man såg vad det var för slags virus och muterar det till något värre så kan det ta ut sig själv viket också hänt. Fast då jag är riskgrupp pga sjukdom så kanske jag tar det senare, vem vet.

Lafayette
2020-12-30, 10:59
Nej.

Ett Orm
2020-12-30, 19:03
Ja ta hit för fan. Allt som är gratis tar jag.

Diomedea exulans
2020-12-30, 19:53
Oh ja, jag skulle nog ändå bara bli charmigare med lite hjärnskador eller vad det nu var för bieffekter.

Dreas
2020-12-30, 20:18
Oh ja, jag skulle nog ändå bara bli charmigare med lite hjärnskador eller vad det nu var för bieffekter.Eh, väldigt lite allvarliga bieffekter på dessa än vad jag sett.

Agitator
2020-12-30, 20:43
När det blir tillgängligt så kommer jag som det ser ut hittills vilja ta vaccin på mRNA tekniken.

Ju mer man läser på och får förståelse för den tekniken ju bättre känns det.

ChuckTesta
2020-12-30, 20:45
och långtidsstudierna på mRNA-vaccin?

Rikard Jansson
2020-12-30, 21:17
Självklart inte

stridis
2020-12-30, 21:27
Blir nog en massa doser över efter vad folket här tycker(samt andra grupper som yngre kvinnor som verkar skeptiska samt sådana som inte kan vaccinera sig osv). Hej och hå vad afrikaner kommer kunna vaccinera sig för europeiska vacci doser.

Starke75an
2020-12-30, 21:48
Ni får nog tänka igenom detta på era kammare. Vi bör upp i ca 75% för att få bort spridningen. Känner en som hade polio som liten. Det var obra för honom.

DerImperator
2020-12-30, 21:52
2010 hit och 2010 dit. Pandemrix. 440 fick narkolepsi utav 6,1 miljoner vaccinerade i Sverige. 0.007% risk. Oj vilken stor siffra, jämför det med 0,6% risk att avlida i covid. Du har större risk att få hjärtstopp varje gång du tar en Alvedon än risken att du skulle utveckla narkolepsi pga svininfluensavaccinet.

Edit: Hade fel. 409 fick narkolepsi efter svininfluensavaccinet enligt svenska Narkolepsiföreningen.

Brofessorn
2020-12-30, 21:54
Triggade ni blir. :naughty:

Dreas
2020-12-30, 22:06
och långtidsstudierna på mRNA-vaccin?Vilka vaccin har haft problem på lång sikt?

PixelMiner
2020-12-30, 22:27
2010 hit och 2010 dit. Pandemrix. 440 fick narkolepsi utav 6,1 miljoner vaccinerade i Sverige. 0.007% risk. Oj vilken stor siffra, jämför det med 0,6% risk att avlida i covid. Du har större risk att få hjärtstopp varje gång du tar en Alvedon än risken att du skulle utveckla narkolepsi pga svininfluensavaccinet.

Edit: Hade fel. 409 fick narkolepsi efter svininfluensavaccinet enligt svenska Narkolepsiföreningen.

Man skall dessutom komma ihåg att svininfluensan slog emot unga och till synes friska människor. Vem vet, de ungdomar som fick narkolepsi av adjuvanten i vaccinet var kanske precis de ungdomar som eventuellt hade reagerat extra hårt ifall de fått viruset. Eller så var det bara så att de hade enorm otur. Ingen vet.

Wain
2020-12-30, 22:40
Ni får nog tänka igenom detta på era kammare. Vi bör upp i ca 75% för att få bort spridningen. Känner en som hade polio som liten. Det var obra för honom.

Vi uppnådde väl ändå flockimmunitet redan i Maj?
cofffee

Langster
2020-12-31, 05:32
Jag avvaktar och ser hur läget är efter sommaren, antagligen är det först då någon gång som vi som inte är i någon riskgrupp får chansen att vaccinera oss ändå.
Har pandemin i princip blåst över vid det laget kommer jag garanterat inte att ta några chanser med ett obeprövat vaccin.

Jag oroar mig dock inte för varken bieffekter eller Covid.

d1anny2
2020-12-31, 09:50
Jag siktar på att ta det när det är min tur. Vilket väl blir i slutet av året. Då hoppas jag att eventuella virus-zombier har gett sig tillkänna. Är inte i riskgrupp, men några viktiga personer i min närhet är. Därtill verkar viruset glatt mutera som virus kan få för sig att göra. Lite som med övervakningssamhället. Idag gör jag inget olagligt, men kanske imorgon om lagarna råkar ändras?

Fishta
2021-01-03, 11:22
Ja självklart. Skrämmande att se så många här inne som i övrigt är öppen för vetenskap, vara emot vaccinet.

Baldr
2021-01-03, 12:03
Skrämmande att se så många här inne som i övrigt är öppen för vetenskap, vara emot vaccinet.

Det handlar inte om att vara för eller emot vetenskap vilket är ett direkt oärligt debattargument. Det handlar om att värdera risken för att få corona och därefter eventuella hälsoproblem mot risken att injicera ett helt nytt hastigt framtaget medel som redan visat sig ha en del bieffekter men där vi inte känner till de långsiktiga konsekvenserna.

Du kan argumentera för att riskerna med de olika vaccinen (vi har en handfull olika som fungerar helt olika) sannolikt är låg. Argentina har hittills rapporterat att 1% av Sputnik-mottagarna fått milda biverkningar. Men det handlar inte om att vara för eller emot vetenskap då vi rent krasst saknar data. Jag är inte Tegnell och uttalar mig tvärsäkert när vi inte har en aning.

Rikard Jansson
2021-01-03, 12:05
Ja självklart. Skrämmande att se så många här inne som i övrigt är öppen för vetenskap, vara emot vaccinet.

Ironiskt

Strixen
2021-01-03, 13:22
I och med att helt friska personer kan dö eller kräva intensivvård (även om risken är liten) så självklart ska jag vaccinera mig. Det verkar som många hakar upp sig på risken för att dö, när det är risken för att bli långtidssjuk som bör oroa. Många har inte fått tillbaka smak och lukt på 9 månader och bara det gör ju att man inte vill utmana ödet om man kan slippa. Unga friska människor som efter en mild covid19, efteråt lider av påtagliga åkommor som nog ingen vill uppleva. Att vaccinet skulle vara "farlig" är bara jävla trams i sammanhanget. Vaccinerna fanns i stort sett redan innan coronautbrottet, de behövde "bara" modifiera vaccinkandidaterna med aktuellt RNA, så detta är inte något som en finnig student labbade ihop på en eftermiddan, vilket vissa konspirationsteoretiker vill göra gällande.

Agitator
2021-01-03, 13:59
Läs på om mRNA tekniken. Det är tryggande läsning.

knaskalas
2021-01-03, 14:15
Ser fram emot alla revolutionerande sätt att bedriva medicin i framtiden. Nanoteknik, stamcellsterapier, artificiell intelligens som hjälper till och allt möjligt. Att utveckla läkemedel och vaccin snabbt som detta är nog bara början på en fantastisk framtid inom medicin som ändå gått relativt trögt länge.

Diomedea exulans
2021-01-03, 14:25
https://www.google.se/amp/s/www.medicalnewstoday.com/amp/articles/how-did-we-develop-a-covid-19-vaccine-so-quickly

PixelMiner
2021-01-03, 14:29
I och med att helt friska personer kan dö eller kräva intensivvård (även om risken är liten) så självklart ska jag vaccinera mig. Det verkar som många hakar upp sig på risken för att dö, när det är risken för att bli långtidssjuk som bör oroa. Många har inte fått tillbaka smak och lukt på 9 månader och bara det gör ju att man inte vill utmana ödet om man kan slippa. Unga friska människor som efter en mild covid19, efteråt lider av påtagliga åkommor som nog ingen vill uppleva. Att vaccinet skulle vara "farlig" är bara jävla trams i sammanhanget. Vaccinerna fanns i stort sett redan innan coronautbrottet, de behövde "bara" modifiera vaccinkandidaterna med aktuellt RNA, så detta är inte något som en finnig student labbade ihop på en eftermiddan, vilket vissa konspirationsteoretiker vill göra gällande.

Läs på om mRNA tekniken. Det är tryggande läsning.

mRNA tekniken verkar ju åtminstone lovande på pappret. Bättre effekt samtidigt som man får färre biverkningar jämfört med traditionella vaccin. Lite mer som en målsökande missil.

Men man skall samtidigt komma ihåg att dessa mRNA vaccin som man nu ger nödgodkännande är de allra första mRNA vaccin som över huvud taget godkänns för bruk på människor.

Med tanke på den mängd människor som redan vaccinerats med Pfizer/Biontechs variant så kan vi nog redan nu utesluta någon större omfattning av allvarligare biverkningar. Så det verkar ju positivt. Och det är ju inget direkt som talar för att folk kommer börja falla ned döda om 10 år pga av någon okänd långtidsbiverkning, men eftersom det saknas långtidsstudier på några mRNA vaccin så går det ju naturligtvis inte säga något med säkerhet.

Känner man sig otroligt nervös för ta ett mRNA vaccin, så får man väl vänta in Astra's vaccin, då det använder sig av en traditionell vektor.

fabiansthlm
2021-01-03, 14:52
Det kommer fler och fler frågor varför UK ändrat så att andra dosen av Pfizer/Biontechs nu ska tas efter först 3 månader istället för som först efter 2-3 veckor.
Kan ju vara så enkelt att det är tillgång och efterfrågan samt att en dos ser ut att ge gott skydd men som alltid, time will tell.

Det som oroar mig är eventuella autoimmuna reaktioner i framtiden efter mRNA-vaccinering. Det i kroppen producerade spikeproteinet, hur kan man garantera att det ej korsreagerar på något annat protein från ngt vi äter, andra virus, bakterier, svampar etc etc?
Sen är det lite oklart hur man kan minimera riskerna att få cytokinstorm-reaktion vid för hög dos av vaccinet. Börjar komma fall där detta skett.

fabiansthlm
2021-01-03, 16:13
Det kommer fler och fler frågor varför UK ändrat så att andra dosen av Pfizer/Biontechs nu ska tas efter först 3 månader istället för som först efter 2-3 veckor.
Kan ju vara så enkelt att det är tillgång och efterfrågan samt att en dos ser ut att ge gott skydd men som alltid, time will tell.

Det som oroar mig är eventuella autoimmuna reaktioner i framtiden efter mRNA-vaccinering. Det i kroppen producerade spikeproteinet, hur kan man garantera att det ej korsreagerar på något annat protein från ngt vi äter, andra virus, bakterier, svampar etc etc?
Sen är det lite oklart hur man kan minimera riskerna att få cytokinstorm-reaktion vid för hög dos av vaccinet. Börjar komma fall där detta skett.

Menar alltså att immunförsvaret ev reagerar på andra protein i framtiden. Blev lite slarvigt skrivet.

Wain
2021-01-03, 16:43
Läs på om mRNA tekniken. Det är tryggande läsning.

Jag är fullt insatt. Väntar ett par år innan jag ställer upp. Dock tummen upp för att så många andra vill prova experimentella mediciner som nödgodkänts

Decepticon
2021-01-03, 19:21
Jag är fullt insatt. Väntar ett par år innan jag ställer upp. Dock tummen upp för att så många andra vill prova experimentella mediciner som nödgodkänts

EU har inget nödgodkännade på pfizer biontech, det är ett "riktigt" godkännade, UK gjorde ett snabbare nödgodkännande före EU. Man ska nog vara lite försiktig med att skrämma personer med epitet som "experimentella mediciner". De personer som kommer att hamna på IVA för att de inte tog vaccinet lär ångra sig bittert. Även om de allra flesta inte blir speciellt svårt sjuka, så tar inte jag den risken om jag kan välja ett vaccin som skyddar till 95% och blir man sjuk trots vaccineringen så blir man sannolikt inte svårt sjuk. Inget vaccin är 100% säkert i alla avseenden, men är man så ängslig så ska man inte gå ut, för man kan halka och slå ihjäl sig, bli påkörd av bussen osv.

C.E.J.
2021-01-03, 19:25
I och med att helt friska personer kan dö eller kräva intensivvård (även om risken är liten) så självklart ska jag vaccinera mig. Det verkar som många hakar upp sig på risken för att dö, när det är risken för att bli långtidssjuk som bör oroa. Många har inte fått tillbaka smak och lukt på 9 månader och bara det gör ju att man inte vill utmana ödet om man kan slippa. Unga friska människor som efter en mild covid19, efteråt lider av påtagliga åkommor som nog ingen vill uppleva. Att vaccinet skulle vara "farlig" är bara jävla trams i sammanhanget. Vaccinerna fanns i stort sett redan innan coronautbrottet, de behövde "bara" modifiera vaccinkandidaterna med aktuellt RNA, så detta är inte något som en finnig student labbade ihop på en eftermiddan, vilket vissa konspirationsteoretiker vill göra gällande.

Verkar inte finnas mycket stöd för att covid skulle leda till men någon längre tid. Särskilt rapporter fr Sverige litar jag inte på, eftersom vi är väldigt duktiga på långtidssjukskrivning pga båg här.

Glasnost
2021-01-03, 19:34
Verkar inte finnas mycket stöd för att covid skulle leda till men någon längre tid. Särskilt rapporter fr Sverige litar jag inte på, eftersom vi är väldigt duktiga på långtidssjukskrivning pga båg här. Min morsas luktsinne är förstört sedan april. En kollega som blev sjuk i mars kan fortfarande inte jobba heltid p.g.a. trötthet som slår till och detta var tidigare en mycket aktiv person som sprang maraton osv. så nog fan får många långtids-men.

C.E.J.
2021-01-03, 19:59
Två personer ger inte att "många" blir långtidssjuka. "Trötthet" är ett ospecifikt och kan vara vad som helst. I Sverige är det oftare något annat.

Vilka jobb kräver luktsinne?

Wain
2021-01-03, 20:24
EU har inget nödgodkännade på pfizer biontech, det är ett "riktigt" godkännade, UK gjorde ett snabbare nödgodkännande före EU. Man ska nog vara lite försiktig med att skrämma personer med epitet som "experimentella mediciner". De personer som kommer att hamna på IVA för att de inte tog vaccinet lär ångra sig bittert. Även om de allra flesta inte blir speciellt svårt sjuka, så tar inte jag den risken om jag kan välja ett vaccin som skyddar till 95% och blir man sjuk trots vaccineringen så blir man sannolikt inte svårt sjuk. Inget vaccin är 100% säkert i alla avseenden, men är man så ängslig så ska man inte gå ut, för man kan halka och slå ihjäl sig, bli påkörd av bussen osv.

Fel. Det är ett sk "conditional marketing authorisation", dvs ett nöd-godkännande.

Plasttiger
2021-01-03, 20:38
EU har inget nödgodkännade på pfizer biontech, det är ett "riktigt" godkännade, UK gjorde ett snabbare nödgodkännande före EU. Man ska nog vara lite försiktig med att skrämma personer med epitet som "experimentella mediciner". De personer som kommer att hamna på IVA för att de inte tog vaccinet lär ångra sig bittert. Även om de allra flesta inte blir speciellt svårt sjuka, så tar inte jag den risken om jag kan välja ett vaccin som skyddar till 95% och blir man sjuk trots vaccineringen så blir man sannolikt inte svårt sjuk. Inget vaccin är 100% säkert i alla avseenden, men är man så ängslig så ska man inte gå ut, för man kan halka och slå ihjäl sig, bli påkörd av bussen osv.

Det fins många mediciner som inte visat sig vara så bra trots att de godkänts enligt vanliga processer.

Finns många åtgärder som borde utfasas.



Vaccinet är nog säkert. Men läkemedelsbranschen har gjort sig förtjänt av långt mer skepstsisk än vad de utsätt för.

baggard
2021-01-03, 20:59
Det fins många mediciner som inte visat sig vara så bra trots att de godkänts enligt vanliga processer.

Finns många åtgärder som borde utfasas.



Vaccinet är nog säkert. Men läkemedelsbranschen har gjort sig förtjänt av långt mer skepstsisk än vad de utsätt för.


skepstsisk var nog den sjukaste stavningen jag sett på ett tag, eller är det ord jag inte känner till månne?

känns som du letade efter "skepsis" där

brukar aldrig "rätta någon" men det där var ett riktigt sjukt ord du fixade till asså

C.E.J.
2021-01-03, 21:14
skepstsisk var nog den sjukaste stavningen jag sett på ett tag, eller är det ord jag inte känner till månne?

känns som du letade efter "skepsis" där

brukar aldrig "rätta någon" men det där var ett riktigt sjukt ord du fixade till asså

Mycket kan faktiskt hända på ett virtuellt tangentbord, ha överseende.

baggard
2021-01-03, 21:37
Mycket kan faktiskt hända på ett virtuellt tangentbord, ha överseende.


Det är så asså? Du kan dom där grejorna med virtuella tangentbord märker jag

C.E.J.
2021-01-03, 21:47
Det är så asså? Du kan dom där grejorna med virtuella tangentbord märker jag

Jafan, haft många galna erfarenheter på den fronten.

Brofessorn
2021-01-03, 21:50
När jag först gick över till mekaniskt tangentbord var det ganska mycket som kunde hända även då, även fast det gick snabbare att skriva överlag.

PixelMiner
2021-01-04, 07:15
Israel har redan gett dryga 12% av befolkningen den första dosen av Pfizers vaccin.
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Blir intressant att se om de kommer se en påtaglig reduktion av antalet sjuka och döda snart.

Mantus
2021-01-04, 10:59
Verkar inte finnas mycket stöd för att covid skulle leda till men någon längre tid.

Beror väl på vad man menar med men "någon längre tid". Att det är en avsevärd mängd människor som tappat smak och framförallt luktsinne i flera månader är väl rätt klarlagt. Hade jag vetat hur sjukt irriterande det är att helt tappa luktsinnet och sedan gradvis uppleva ett helt förvanskat lukt- och smakspektrum under tiden jag återhämtat mig hade jag lätt vaccinerat mig.

Om just denna variant av Covid kommer att bli en säsongsinfluensa kommer jag lätt att ta vaccin varje år den dyker upp igen, jag vill aldrig tappa två sinnen igen om jag kan undvika det.

Sedan är det väl som du säger få som måste sjukskriva sig eller förlorar jobbet pga doft- och smakbortfall, det är väl i sådana fall de som bereder eller tillagar mat och där inget byte av arbetsuppgifter går att göra.

Brofessorn
2021-01-04, 12:21
Vad är det för skillnad att attributera trötthet och förlust av luktsinne till corona, baserat på anekdoter, och dödsfall, autism och sterilitet eller vad det nu klagas på, till coronavaccin, baserat på anekdoter?

Mantus
2021-01-04, 12:53
Vad är det för skillnad att attributera trötthet och förlust av luktsinne till corona, baserat på anekdoter, och dödsfall, autism och sterilitet eller vad det nu klagas på, till coronavaccin, baserat på anekdoter?

Vilken underligt ställd fråga. Frågan går ju inte ens att besvara på ett bra sätt utan att använda ett rikt mått av tolkning av vad du egentligen frågar efter.

Plasttiger
2021-01-04, 20:48
Vad är det för skillnad att attributera trötthet och förlust av luktsinne till corona, baserat på anekdoter, och dödsfall, autism och sterilitet eller vad det nu klagas på, till coronavaccin, baserat på anekdoter?

Det finns enligt vissa fortfarande inte bevis för så kallade elchocksbehandling ECT ger minnesskador.
I verkligheten är det MINST en tredjedel som får bestående minnesskador
Safety: among 7 studies that reported on memory loss, the rate of persistent or permanent memory loss after ECT ranged from 29% to 55%.
https://ebmh.bmj.com/content/7/1/27

Men samtidigt lyckades vi hitta narkolepsi av pandemrix som drabbade inte ens en bråkdel av en procent..

rafflan
2021-01-04, 21:39
Klart som fan man gör det. Är bara tomtar som pratar om att inte göra det som tror sig ha bättre koll själv på forskningen med sina gymnasieutbildningar

ispåse
2021-01-04, 22:41
Klart som fan man gör det. Är bara tomtar som pratar om att inte göra det som tror sig ha bättre koll själv på forskningen med sina gymnasieutbildningar

Vaccinet må fungera alls tiders men det gör mig fortfarande inte ett dugg mer intresserad av att ta det.

PixelMiner
2021-01-05, 00:16
Men samtidigt lyckades vi hitta narkolepsi av pandemrix som drabbade inte ens en bråkdel av en procent..

Inte ens läkemedelsverket påstår att sambandet mellan Pendemrix och Narkolepsi är fastställt. Det enda man säger är att det eventuellt finns ett möjligt orsakssamband eftersom antalet fall av narkolepsi ökade i samtidigt med vaccineringen med Pandemrix:

"Under sommaren 2010 inkom flera rapporter om misstänkta fall av narkolepsi hos barn och ungdomar i Sverige efter vaccinationen. Antalet rapporterade misstänkta fall i åldern 19 år och yngre översteg förväntad förekomst av narkolepsi i åldersgruppen. Samtidigt inkom en liknande biverkningssignal från Finland.

I augusti 2010 startade den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA, på begäran av EU-kommissionen, en utredning angående eventuellt orsakssamband mellan Pandemrix och narkolepsi. EMA bedömde att ett samband inte kunde fastslås, men att ytterligare studier krävdes.

Både Sverige och Finland genomförde registerstudier under 2010 och 2011, vilka gav stöd för ett möjligt samband mellan vaccination med Pandemrix och insjuknande i narkolepsi."
Källa: https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi#hmainbody4

Perramja
2021-01-05, 09:10
Klart som fan man gör det. Är bara tomtar som pratar om att inte göra det som tror sig ha bättre koll själv på forskningen med sina gymnasieutbildningar

Flera av mina kollegor som jobbar i lab på Sahlgrenska är skeptiska pga att man inte har översikt
på långtidsbiverkningar. Flertalet av dem innehar en master och har doktorerat inom vit biologi. Just sayin 😏

Strixen
2021-01-05, 13:02
Flera av mina kollegor som jobbar i lab på Sahlgrenska är skeptiska pga att man inte har översikt
på långtidsbiverkningar. Flertalet av dem innehar en master och har doktorerat inom vit biologi. Just sayin 😏

Ali Mirazimi, forskare och professor som är expert inom medicin och virusforskaning på KTH, ska vaccinera sig, just saying.

Klein
2021-01-05, 14:02
Ali Mirazimi, forskare och professor som är expert inom medicin och virusforskaning på KTH, ska vaccinera sig, just saying.


Namn: Ali Mirazimi.

Titel: Adjungerad professor vid institutionen för laboratoriemedicin, Karolinska Institutet. Han jobbar även vid Statens veterinärmedicinska anstalt och Folkhälsomyndigheten.

Ålder: 52 år.

Familj: Sambo.

Motto: Inget är omöjligt.

Så kopplar jag av: Sover – det fungerar alltid när jag behöver det. Tränar karate när jag hinner.

Inspireras av: Min tjej, hon tänker i andra banor och är mer i nuet. Min karatetränare är också en förebild, han är snart pensionär och fortfarande bättre än mig.


På papperet (https://ki.se/forskning/nya-coronaviruset-blev-hans-fulla-fokus) så ser det inte ut som att det finns planer för barn. Just saying...

Ett Orm
2021-01-05, 14:12
Flera av mina kollegor som jobbar i lab på Sahlgrenska är skeptiska pga att man inte har översikt
på långtidsbiverkningar. Flertalet av dem innehar en master och har doktorerat inom vit biologi. Just sayin 😏
Den typen av källa är fortfarande skräp, oavsett vit biologi eller svart magi.

Baldr
2021-01-05, 14:14
Ali Mirazimi, forskare och professor som är expert inom medicin och virusforskaning på KTH, ska vaccinera sig, just saying.

Mannen som fått miljoner för att plocka fram vaccin säger att det är totally safe. :coffee:

Nej men för att vara lite mer seriös så är det data som efterfrågas. Inte anekdoter från personer som tycker det ena eller det andra. Ta Wold och Tegnell som exempel. Trots långa utbildningar så har de återkommande fel och säger saker som inte stämmer. Sedan behövs det naturligtvis experter för att tolka och pedagogiskt förklara resultat men innan vi har någon data att tolka så blir det bara spekulation.

Extra intressant är väl att oavsett om man tar det eller inte så ligger det i ens egen intresse att övertyga andra att ta det. Då reducerar man (troligtvis) spridningen i samhället samtidigt som man själv slipper alla eventuella bieffekter.

Dreas
2021-01-05, 14:17
Namn: Ali Mirazimi.

Titel: Adjungerad professor vid institutionen för laboratoriemedicin, Karolinska Institutet. Han jobbar även vid Statens veterinärmedicinska anstalt och Folkhälsomyndigheten.

Ålder: 52 år.

Familj: Sambo.

Motto: Inget är omöjligt.

Så kopplar jag av: Sover – det fungerar alltid när jag behöver det. Tränar karate när jag hinner.

Inspireras av: Min tjej, hon tänker i andra banor och är mer i nuet. Min karatetränare är också en förebild, han är snart pensionär och fortfarande bättre än mig.


På papperet (https://ki.se/forskning/nya-coronaviruset-blev-hans-fulla-fokus) så ser det inte ut som att det finns planer för barn. Just saying...
Åter igen steriliteten - Hur går det med källkritiken? Och sist jag kollade så funderade de på kvinnor - inte mannens reproduktion...

Klein
2021-01-05, 14:18
Åter igen steriliteten - Hur går det med källkritiken? Och sist jag kollade så funderade de på kvinnor - inte mannens reproduktion...

1) Ska du vaccinera dig?
2) Har du själv tänkt skaffa barn?

Dreas
2021-01-05, 15:29
1) Ska du vaccinera dig?
2) Har du själv tänkt skaffa barn?Det var inte svar på frågan.

Fram med trovärdiga källor som bevisar att det finns ökad risk för infertilitet.

Jag kommer vaccinera mig så fort det erbjuds.

Perramja
2021-01-05, 15:49
Ali Mirazimi, forskare och professor som är expert inom medicin och virusforskaning på KTH, ska vaccinera sig, just saying.

Ja annars hade han ju varit rätt korkad cofffee

Perramja
2021-01-05, 15:52
Den typen av källa är fortfarande skräp, oavsett vit biologi eller svart magi.

Vilken källa? Det är bara fleras på labbets personliga åsikter utifrån vaccinets framtagande, inget forskningsmaterial. Postade inte för att bevisa det ena eller det andra utan för att lufta att det finns skepsis även bland exempelvis mikrobiologer som även jobbar med virologi.

Perramja
2021-01-05, 17:34
Värt att tillägga att jag troligtvis själv kommer att vaccinera mig, men det behöver inte innebära att jag ställer mig i ett visst hörn. Utan tvekan att det kan finnas anledning till skepsis på grund av att man inte har studerat långtidseffekter och biverkningar, ytterst lite är svart eller vitt i den naturvetenskapliga världen vilket icke akademiker ofta glömmer. Att propagera stenhårt för något som inte är noggrant genomgånget och framtaget bara för att ställa sig i ett hörn kan vara dumt.

Personligen tror jag dock att nyttan överväger risken för långtidsbiverkningar men skulle aldrig propagera för vaccinet då jag och även forskningsvärlden i dagsläget är osäkra på detta. Alla måste få välja själva och ha rätt till sin egen åsikt och sitt ställningstagande.

Ett Orm
2021-01-05, 18:11
Vilken källa? Det är bara fleras på labbets personliga åsikter utifrån vaccinets framtagande, inget forskningsmaterial. Postade inte för att bevisa det ena eller det andra utan för att lufta att det finns skepsis även bland exempelvis mikrobiologer som även jobbar med virologi.

Ja, din källa att det fanns skepsis var ju random folk på ditt jobb med utbildningar. Skit.
Citera dem om du nu ska framföra något de tycker.
Men du berättar inget om sammanhanget eller om huruvida det är något som sagts en gång eller är en stark åsikt eller inte. Du bara kilar in ett misstroende helt utan belägg.

Diomedea exulans
2021-01-05, 18:35
Hur pass safe blir man efter en sån här vaccination, kan man backpacka och ha orgier med gamlingar, eller måste man fortfarande vidta massor säkerhetsåtgärder?

King Grub
2021-01-05, 18:41
I teorin, men ingen vet med det här viruset, så du måste göra precis likadant som innan du tar det.

Brofessorn
2021-01-05, 18:51
Hur pass safe blir man efter en sån här vaccination, kan man backpacka och ha orgier med gamlingar, eller måste man fortfarande vidta massor säkerhetsåtgärder?

Än så länge har Pfizer bara säkerställt att det skyddar mot COVID-symptom. De har sagt att data som pekar på om det stoppar spridningen eller inte kommer ut först i år.

Dreas
2021-01-05, 19:04
Än så länge har Pfizer bara säkerställt att det skyddar mot COVID-symptom. De har sagt att data som pekar på om det stoppar spridningen eller inte kommer ut först i år.
Modernas vaccin hade preliminära siffror som visade på minskad spridning. Får se hur det blir sen.

PixelMiner
2021-01-05, 19:12
Hur pass safe blir man efter en sån här vaccination, kan man backpacka och ha orgier med gamlingar, eller måste man fortfarande vidta massor säkerhetsåtgärder?

Man skall dessutom komma ihåg att man skall ta två sprutor med några veckors mellanrum. Fullt skydd inträder först ca 2-3 veckor efter sista sprutan. (Brasklapp ifall att jag fullständigt missförstått detaljerna kring bildande av antikroppar)

Plasttiger
2021-01-05, 19:17
Inte ens läkemedelsverket påstår att sambandet mellan Pendemrix och Narkolepsi är fastställt. Det enda man säger är att det eventuellt finns ett möjligt orsakssamband eftersom antalet fall av narkolepsi ökade i samtidigt med vaccineringen med Pandemrix:


Källa: https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi#hmainbody4

"Inte ens" - som om LV vore ett kvalitetsmärke ;) (ungefär som att hänvisa till Svenskt Näringsliv eller Kommunal).
Se till exempel deras "experts" svar när det avslöjades att SSRI var verkningslösa:
Även representanter för Läkemedelsverket säger att studiens resultat knappast är någon nyhet, men att det vid depression inte finns något bättre alternativ.

– Även om inte alla blir hjälpta och hjälpen inte alltid är hundraprocentig, så är det detta vi kan göra just nu, säger Bo Bergman, specialist i allmänpsykiatri vid Läkemedelsverket,

Medan världens bästa oberoende forskarsamling
Vid Nordiska Cochranecentret i Köpenhamn ses dock metaanalysens resultat som anmärkningsvärda, och förhoppningen där är att de ska leda till förändringar i vården av deprimerade.

– Det blir ju mer och mer klart att miljontals människor i EU är i behandling med medicin som det vore bättre att de inte fick

Narkolepsi är en accepterad biverkning som gett ersättning via försäkringar.
Testa att säga till en shock doctor att ECT kan ge biverkningar *popcorn**popcorn*

PixelMiner
2021-01-05, 20:46
Narkolepsi är en accepterad biverkning som gett ersättning via försäkringar.


Nej, det är inte en accepterad biverkning. Däremot ansåg man att den stora ökningen av narkolepsifall (400% om jag minns rätt) talade för ett "möjligt orsakssamband". Därför beslutade läkemedelsförsäkringen att betala ut ersättning, trots att det inte fanns bekräftat samband mellan vaccin och narkolepsifall.

Klein
2021-01-05, 22:18
Det var inte svar på frågan.

Fram med trovärdiga källor som bevisar att det finns ökad risk för infertilitet.

Jag kommer vaccinera mig så fort det erbjuds.

Det enda som spelar någon roll här är om du tänkt skaffa barn eller inte och om du tänkt vaccinera dig eller inte. Det är ju nämligen bara genom att du vaccinerar dig och sedan lyckas eller misslyckas med att reproducera dig som vi får ökad klarhet i frågan.

Dreas
2021-01-05, 23:19
Det enda som spelar någon roll här är om du tänkt skaffa barn eller inte och om du tänkt vaccinera dig eller inte. Det är ju nämligen bara genom att du vaccinerar dig och sedan lyckas eller misslyckas med att reproducera dig som vi får ökad klarhet i frågan.Eeeh, vilket rimligt uttalande...

Baskagge
2021-01-06, 01:35
Nej tack! Jag har sett vad det gör med folk.

https://www.instagram.com/reel/CJII7sWJ3ri/

Plasttiger
2021-01-06, 10:04
Nej, det är inte en accepterad biverkning. Däremot ansåg man att den stora ökningen av narkolepsifall (400% om jag minns rätt) talade för ett "möjligt orsakssamband". Därför beslutade läkemedelsförsäkringen att betala ut ersättning, trots att det inte fanns bekräftat samband mellan vaccin och narkolepsifall.

Oj, glömde att du saknade grunläggande förståelse för grunderna imedicinsk forskning.

"Bekräftat samband" - det är inte fysik vi pratar om... det är däremot en accepterad biverkning. Vi vet en del om tänkbara verkningsmekanismer
Observera att vi vet inte om joniserande strålning är farligt i måttliga doser. Det är inte "bekräftat" så att säga...

Edit: gissar att du blir sur nu, men att de betalar ut är ju bevis på att den är accepterad. Accepterad betyder inte 100000 % säker, utan det betyder "väldigt sannolik" eller tillräckligt sannolikt i de här sammanhangen. Vi försöker att inte stråla oss själva inom kärnindustrin för att vi tror att det är farligt även med låga doser, men vi vet inte. Men de är accepterat att det är skadligt trots att vi inte vet.

PixelMiner
2021-01-06, 15:39
Oj, glömde att du saknade grunläggande förståelse för grunderna imedicinsk forskning.

"Bekräftat samband" - det är inte fysik vi pratar om... det är däremot en accepterad biverkning. Vi vet en del om tänkbara verkningsmekanismer
Observera att vi vet inte om joniserande strålning är farligt i måttliga doser. Det är inte "bekräftat" så att säga...

Edit: gissar att du blir sur nu, men att de betalar ut är ju bevis på att den är accepterad. Accepterad betyder inte 100000 % säker, utan det betyder "väldigt sannolik" eller tillräckligt sannolikt i de här sammanhangen. Vi försöker att inte stråla oss själva inom kärnindustrin för att vi tror att det är farligt även med låga doser, men vi vet inte. Men de är accepterat att det är skadligt trots att vi inte vet.


Jag blir inte ett dugg sur. Men att försäkringsbolag eller stat betalar skadestånd innebär ju inte automatiskt att det finns ett samband.

Men precis som du säger så ses sambandet starkt nog för att de vill betala ersättning.

Det finns enligt vissa fortfarande inte bevis för så kallade elchocksbehandling ECT ger minnesskador.
I verkligheten är det MINST en tredjedel som får bestående minnesskador


Men även för ECT betalas det ut skadestånd pga minneskador. Så även för denna typ av behandling anses sambandet starkt nog:
http://psykologtidningen.se/2019/04/02/landsting-tvingas-betala-miljoner-i-skadestand-efter-ect/

Men nu skall vi inte låta denna tråden spåra ur i diskussioner om ECT. Så för min del diskuterar jag gärna något on-topic istället.

PixelMiner
2021-01-06, 18:11
Europeiska läkemedelsverket ger villkorat godkännande för Modernas mRNA vaccin:
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-recommends-covid-19-vaccine-moderna-authorisation-eu

Wain
2021-01-06, 20:25
Europeiska läkemedelsverket ger villkorat godkännande för Modernas mRNA vaccin:
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-recommends-covid-19-vaccine-moderna-authorisation-eu

Ett villkorat godkännande är alltså detamma som ett nöd-godkännande, för de som inte förstår det ;). I Europa försöker vi få det att låta fint istället för att vara öppna med vad det är.

Nattljus
2021-01-06, 21:02
Ett villkorat godkännande är alltså detamma som ett nöd-godkännande, för de som inte förstår det ;). I Europa försöker vi få det att låta fint istället för att vara öppna med vad det är.
Tack för förtydligandet. Nyspråk är klurigt *screwy*

PixelMiner
2021-01-06, 21:37
Ett villkorat godkännande är alltså detamma som ett nöd-godkännande, för de som inte förstår det ;). I Europa försöker vi få det att låta fint istället för att vara öppna med vad det är.

Det är jag helt medveten om.

Tack för förtydligandet. Nyspråk är klurigt *screwy*

För de som vill läsa det "finstilta" angående ett villkorat godkännande eller som det egentligen heter "conditional-marketing-authorisation", så finns följande vägg av text:
https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory/marketing-authorisation/conditional-marketing-authorisation

Tycker man det är för långt så kan man läsa EMA's egen TLDR-variant:
"Conditional marketing authorisation

The approval of a medicine that addresses unmet medical needs of patients on the basis of less comprehensive data than normally required. The available data must indicate that the medicine’s benefits outweigh its risks and the applicant should be in a position to provide the comprehensive clinical data in the future."

Wain
2021-01-07, 05:52
Det är jag helt medveten om.


Inte riktat mot dig. Det har ju varit andra på forumet som ljugit om det.

kvarnis
2021-01-07, 18:13
Nej pga av att IFR (Infection Fatality Ratio) är så låg så befogar det inte en vaccinering för min del, IFR på mindre än 0.1% i min åldersgrupp, är större chans att avlida i en bilkrasch eller bli rånmördad, big pharma kan dra åt hel----.

PixelMiner
2021-01-07, 18:30
Nej pga av att IFR (Infection Fatality Ratio) är så låg så befogar det inte en vaccinering för min del, IFR på mindre än 0.1% i min åldersgrupp, är större chans att avlida i en bilkrasch eller bli rånmördad, big pharma kan dra åt hel----.

Att äldre folk dör är ju en sak, men det är ju en hel del yngre som blir rejält sjuka. De överlever i hög grad, men med lång konvalescenstid och kanske med livslånga problem.

Som extra lök på laxen kommer nu rapporter om att Barn-IVA börjar bli fullt på vissa sjukhus:
https://bulletin.nu/nyheter/all/ett-trettiotal-barn-har-blivit-livshotande-sjuka-i-sviterna-av-covid-19

kvarnis
2021-01-07, 18:44
Att äldre folk dör är ju en sak, men det är ju en hel del yngre som blir rejält sjuka. De överlever i hög grad, men med lång konvalescenstid och kanske med livslånga problem.

Som extra lök på laxen kommer nu rapporter om att Barn-IVA börjar bli fullt på vissa sjukhus:
https://bulletin.nu/nyheter/all/ett-trettiotal-barn-har-blivit-livshotande-sjuka-i-sviterna-av-covid-19

Historien med barnen skulle jag ha is i magen med innan jag drar några slutsatser.

Ja det är tur att vaccinet ger 95% skydd för den som frivilligt vill ta.

smerk
2021-01-07, 18:58
Enda anledningen till att jag kommer att vaccinera mig blir om det krävs för resor i sommar vilket jag dessvärre tror blir fallet.

Plasttiger
2021-01-07, 19:00
Det är jag helt medveten om.



För de som vill läsa det "finstilta" angående ett villkorat godkännande eller som det egentligen heter "conditional-marketing-authorisation", så finns följande vägg av text:
https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory/marketing-authorisation/conditional-marketing-authorisation

Tycker man det är för långt så kan man läsa EMA's egen TLDR-variant:

Vad händer om det i framtiden visar sig vara väldigt skadligt?

Vad händer om läkemedelsbolaget redan i dag vet att det är skadligt men dolt det?

Same procedure as last time?

PixelMiner
2021-01-07, 19:09
Vad händer om det i framtiden visar sig vara väldigt skadligt?
Same procedure as last time?

Antagligen. Man betalar ut lite pengar ifrån Läkemedelsförsäkringen och så händer sannolikt inget mer...

Vad händer om läkemedelsbolaget redan i dag vet att det är skadligt men dolt det?

Finns väl inte så många (kända) exempel på när läkemedelsbolag döljer skadliga verkningar. Den enda jag kommer på är väl Talidomid (dvs Neurosedyn), där Grünenthal fortsatte sälja medlet trots varningar om fosterskador.

PixelMiner
2021-01-07, 19:19
OurWorldInData har börjat publicera data över vaccineringsprocessen nu. Dock ännu inget data ifrån Sverige. Däremot kan ju konstateras att Israel vaccinerar i brutal takt. Var tvungen att skifta till Log-skala på Y-axeln annars blir alla andra länder bara en linje i botten på diagrammet:

https://i.imgur.com/sDI18MV.png
Källa: https://ourworldindata.org/covid-vaccinations#daily-vaccination-rates

Så Israel vaccinerar mer personer dagligen än vad Sverige får vaccinleveranser per vecka. Man har redan vaccinerat dryga 17% av befolkningen.

Bob90
2021-01-07, 20:40
Finns väl inte så många (kända) exempel på när läkemedelsbolag döljer skadliga verkningar. Den enda jag kommer på är väl Talidomid (dvs Neurosedyn), där Grünenthal fortsatte sälja medlet trots varningar om fosterskador.
Är väl också lite svårt att dölja data om långsiktiga biverkningar innan man testat vaccinet under lång tid. Tycker, kanske lite naivt, att det borde vara ganska ovanligt generellt.

Plasttiger
2021-01-08, 19:22
Antagligen. Man betalar ut lite pengar ifrån Läkemedelsförsäkringen och så händer sannolikt inget mer...



Finns väl inte så många (kända) exempel på när läkemedelsbolag döljer skadliga verkningar. Den enda jag kommer på är väl Talidomid (dvs Neurosedyn), där Grünenthal fortsatte sälja medlet trots varningar om fosterskador.

Hepatit C-smittade blodprodukter.
OxyContin (inte beroendeframkallande :Virro)
SSRI.

Läkemedelsverken finansieras av läkemedelsindustrin :smash:
Abstract

Over the past 35 years, patients have suffered from a largely hidden epidemic of side effects from drugs that usually have few offsetting benefits. The pharmaceutical industry has corrupted the practice of medicine through its influence over what drugs are developed, how they are tested, and how medical knowledge is created. Since 1906, heavy commercial influence has compromised congressional legislation to protect the public from unsafe drugs. The authorization of user fees in 1992 has turned drug companies into the FDA's prime clients, deepening the regulatory and cultural capture of the agency.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24088149/



Med det sagt så kommer jag förstås att ta COVID19vaccinet!

Är väl också lite svårt att dölja data om långsiktiga biverkningar innan man testat vaccinet under lång tid. Tycker, kanske lite naivt, att det borde vara ganska ovanligt generellt.

Man kan konstruera sin forskning så att den är säker mot att upptäcka negativa effekter.

Vinter
2021-01-08, 22:13
Är väl också lite svårt att dölja data om långsiktiga biverkningar innan man testat vaccinet under lång tid. Tycker, kanske lite naivt, att det borde vara ganska ovanligt generellt.

Ja. men det är samtidigt helt omöjligt att kräva ersättning för eventuella biverkningar som i dagsläget är okända. 10-20 år av rättslig tvist?

PixelMiner
2021-01-08, 23:59
Hepatit C-smittade blodprodukter.

Just det, ja.. Och så var det väl misstänkt HIV-smittade blodprodukter som man skeppade iväg till tredje världen också...

OxyContin (inte beroendeframkallande :Virro)

Wow! Hävdade de verkligen det??? *screwy*

SSRI.

Suck, just det ja... Man blir trött bara av att tänka på det.
"Hej, här har vi en medicin som kan hjälpa vissa individer som lider av ytterst svår depression. Låt oss använda den på ALLA som känner sig det minsta nedstämda!!!" :smash:

Läkemedelsverken finansieras av läkemedelsindustrin :smash:

Delvis! Och i princip är det väl inte konstigare än att bilbesiktningen finansieras av bilägare eller att Sjöfartsverket finansieras av handelssjöfarten.

Man kan konstruera sin forskning så att den är säker mot att upptäcka negativa effekter.

O ja! Här kan man ju dessutom skylla både på bolagen som väljer att endast publicera lyckade studier, men även på de vetenskapliga journalerna som är dåliga på att publicera negativa resultat.

Rekommenderar det här TED-talket på ämnet:
h4MhbkWJzKk

Ja. men det är samtidigt helt omöjligt att kräva ersättning för eventuella biverkningar som i dagsläget är okända. 10-20 år av rättslig tvist?

För att få någon ersättning vid skador av läkemedel så kräver Svenska Läkemedelsförsäkringen att man rapporterar in skador senast 10 år efter det man slutade ta preparatet. Allt därefter antar jag måste tas som ett civilmål i domstol.

Plasttiger
2021-01-09, 10:28
Just det, ja.. Och så var det väl misstänkt HIV-smittade blodprodukter som man skeppade iväg till tredje världen också...

Jajamän.

Wow! Hävdade de verkligen det??? *screwy*
Japp - eller nära nog iaf. Beroenderisken benämndes som en myt. Kritiska röster led av "opiophobia". De tog över politiska organ, akademiska institutioner, och gav direktreklam till en stor andel av läkarna (upp mot en femtedel av allmänläkarna).
Och de hade till och med dold reklam i journalsystemen som rekommenderade förskrivning av oxycontin That strategy was complemented by an insidious kickback scheme: Purdue Pharma paid a technology company to generate prompts in electronic health records (EHR) software encouraging physicians to prescribe more opioids (Farzan 2020).
The computer-generated suggestions looked like “unbiased medical information,” prosecutors wrote in court filings laying out the allegations, but Practice Fusion was actually letting Pharma Co. X decide when doctors would receive an alert. A marketing employee from the pharmaceutical company was even allowed to draft some of the language, despite lacking a medical degree or any experience prescribing opioids.
https://www.nature.com/articles/d41586-019-02686-2
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7357445/


Suck, just det ja... Man blir trött bara av att tänka på det.
"Hej, här har vi en medicin som kan hjälpa vissa individer som lider av ytterst svår depression. Låt oss använda den på ALLA som känner sig det minsta nedstämda!!!" :smash:

Eller hur. Och det skapar undanträngningseffekter. Psykoterapi ska vara förstahandsbehandling i de allra flesta fall, men i praktiken


O ja! Här kan man ju dessutom skylla både på bolagen som väljer att endast publicera lyckade studier, men även på de vetenskapliga journalerna som är dåliga på att publicera negativa resultat.

Rekommenderar det här TED-talket på ämnet:


Ben är bra.

Dreas
2021-01-09, 20:25
Nej pga av att IFR (Infection Fatality Ratio) är så låg så befogar det inte en vaccinering för min del, IFR på mindre än 0.1% i min åldersgrupp, är större chans att avlida i en bilkrasch eller bli rånmördad, big pharma kan dra åt hel----.Du vaccinerar dig inte för din skull...

Brofessorn
2021-01-09, 20:29
Att äldre folk dör är ju en sak, men det är ju en hel del yngre som blir rejält sjuka. De överlever i hög grad, men med lång konvalescenstid och kanske med livslånga problem.

Som extra lök på laxen kommer nu rapporter om att Barn-IVA börjar bli fullt på vissa sjukhus:
https://bulletin.nu/nyheter/all/ett-trettiotal-barn-har-blivit-livshotande-sjuka-i-sviterna-av-covid-19

Finns det någon data som visar hur fulla dessa barnavdelningar varit med patienter sjuka i t.ex. influensan tidigare år?

Nattljus
2021-01-09, 20:32
Du vaccinerar dig inte för din skull...
Om inte media felinformerat mig så är det precis det du gör. MRna-vaccinen skyddar dig från att utveckla sjukdomen, men du kan fortfarande bära och sprida viruset *popcorn*

Dreas
2021-01-09, 22:11
Om inte media felinformerat mig så är det precis det du gör. MRna-vaccinen skyddar dig från att utveckla sjukdomen, men du kan fortfarande bära och sprida viruset *popcorn*
De preliminära siffrorna från moderna visade en minskad Asymptomatisk smitta med över 80%. Jag har svårt att se att Pfizer är sämre då de har samma grund vad jag vet.

Men ja, media pratar sällan preliminära siffror.

Plasttiger
2021-01-09, 22:24
De preliminära siffrorna från moderna visade en minskad Asymptomatisk smitta med över 80%. Jag har svårt att se att Pfizer är sämre då de har samma grund vad jag vet.

Men ja, media pratar sällan preliminära siffror.

Asymtomatisk smitta?
Är det något att ens beakta?
Det finns rapporter om att personer utan symtom har smittat andra personer. Men det finns få studier som beskriver hur smittsam man är, och om detta utgör en betydande del av smittspridningen i samhället. Utifrån den erfarenhet som finns just nu, av covid-19 och andra liknande sjukdomar, är bedömningen att smittspridningen från personer utan symtom står för en mycket begränsad andel. fhm

trädgårdsmöbel
2021-01-09, 22:35
Asymtomatisk smitta?
Är det något att ens beakta?
fhm

Nu orkar jag inte kolla igenom en massa sidor tråd, men vad är din inställning till vaccin Plastis? Kommer du vaccinera dig? Vad anser du om eventuella restriktioner för icke-vaccinerade som reseförbud, registrering och liknande andra länder kanske inför?

Jag kan tänka mig att det kanske krockar för dig här ideologiskt, så det hade vart kul med just din åsikt.

r1kkie
2021-01-10, 00:19
Du vaccinerar dig inte för din skull...

Skulle aldrig injecera något i min kropp för någon annans skull. Just saying.

PixelMiner
2021-01-10, 00:42
Asymtomatisk smitta?
Är det något att ens beakta?
fhm

Det man menar är att folk som är vaccinerade inte blir sjuka, men möjligtvis skulle kunna överföra asymptomatisk smitta. Modernas vaccin minskade denna asymptomatiska smitta med 80% enligt preliminära siffror. Så vaccinet verkar skydda både den vaccinerade OCH omgivningen.

Dreas
2021-01-10, 07:47
Skulle aldrig injecera något i min kropp för någon annans skull. Just saying.Är man ett själviskt arsle som vill att samhället ska se ut såhär så...

stridis
2021-01-10, 07:50
Är man ett själviskt arsle som vill att samhället ska se ut såhär så...

Hur många går med munskydd? Inte överdrivet många. Så folk är egoistiska till mans. Skall jag ta en för det laget?

Dreas
2021-01-10, 08:47
Hur många går med munskydd? Inte överdrivet många. Så folk är egoistiska till mans. Skall jag ta en för det laget?Felektigt använda munskydd är enligt en dansk studie jag ramlade över sämre än utan skydd - Men det är nog den enda som säger det och jag vet inte hållbarheten i metoden.


Ja, på samma sätt som alla andra ska det. Tyvärr är folk idioter och väljer att fortsätta vara det. Välgrundade val absolut - Men ser man på mRNA som teknik så har det forskats på länge, använts sedan 2018 inom cancerbehandling. Ser man på varför tekniken verkar lovande så är det snabbhet i utvecklingen och hög säkerhet som ger en väldigt bra grund.

Plasttiger
2021-01-10, 10:12
Nu orkar jag inte kolla igenom en massa sidor tråd, men vad är din inställning till vaccin Plastis? Kommer du vaccinera dig? Vad anser du om eventuella restriktioner för icke-vaccinerade som reseförbud, registrering och liknande andra länder kanske inför?

Jag kan tänka mig att det kanske krockar för dig här ideologiskt, så det hade vart kul med just din åsikt.

Jag säger så här:
Jag är avundsjuk på de företag som har möjlighet att sälja produkter för mångmiljardbelopp utan att behöva ta risk.

Jag tycker inte att boten ska vara värre än soten. Staten har dödat fler personer än någon annan mänsklig skapelse så vi ska inte ge bort en cm av vår frihet.

Jag kommer vaccinera mig!

Är man ett själviskt arsle som vill att samhället ska se ut såhär så...

En betydande andel av befolkningen tvättar inte händerna efter toalettbesök.

trädgårdsmöbel
2021-01-10, 10:46
Jag säger så här:
Jag är avundsjuk på de företag som har möjlighet att sälja produkter för mångmiljardbelopp utan att behöva ta risk.

Jag tycker inte att boten ska vara värre än soten. Staten har dödat fler personer än någon annan mänsklig skapelse så vi ska inte ge bort en cm av vår frihet.

Jag kommer vaccinera mig!



En betydande andel av befolkningen tvättar inte händerna efter toalettbesök.

Tackar Plastis, det var inte alls så tokigt som jag föreställde mig att du skulle svara*hug**cupid*

Dreas
2021-01-10, 10:51
En betydande andel av befolkningen tvättar inte händerna efter toalettbesök.De flesta är män.....

ed1234
2021-01-10, 23:23
Jag säger så här:
Jag är avundsjuk på de företag som har möjlighet att sälja produkter för mångmiljardbelopp utan att behöva ta risk.


Varje enskilt drogutvecklingsprojekt innebär en gigantiskt ekonomisk risk! För de små bolagen innebär en misslyckad studie konkurs medan de stora driver många parallella spår för att klämma ut en rimlig (fåtal %) vinst ur de fåtal projekt som lyckas.

Med det sagt är risker kring oväntade biverkningar av väl färdigställda läkemedel ett område där aktörer säkert kan kritiseras ur olika vinklar, men sett till hela processen att tillhandahålla mediciner åt folket tas definitivt stora risker.

ed1234
2021-01-10, 23:28
Själv kommer jag ta vaccinet så snart jag får. Gör man det inte blir ju ända sättet att vara en vettig medborgare att leva i bunkern ett år till och endast lämna den för att storhandla. Nä, jag tänkte åka finlandsfärja i sommar.

Brofessorn
2021-01-10, 23:49
Själv kommer jag ta vaccinet så snart jag får. Gör man det inte blir ju ända sättet att vara en vettig medborgare att leva i bunkern ett år till och endast lämna den för att storhandla. Nä, jag tänkte åka finlandsfärja i sommar.

Finns ännu inget stöd för att vaccinet förhindrar dig från att smitta andra, så du får fanimej hålla dig inne du med. Om du är vettig, åtminstone.

PixelMiner
2021-01-11, 00:06
Finns ännu inget stöd för att vaccinet förhindrar dig från att smitta andra, så du får fanimej hålla dig inne du med. Om du är vettig, åtminstone.

Jag sitter och följer hur antalet smittade ser ut Sverige och Israel. Vi är förvisso ganska olika länder. Men för närvarande har vi båda ungefär samma antal bekräftade antal smittade per dag (~7000 fall/dag). Israel däremot har redan vaccinerat 20% av befolkningen (första dosen) och fortsätter vaccinera ytterligare ungefär 1% av befolkningen om dagen. Vaccinet når ju full effekt först efter ett par veckor efter andra dosen. Så det skall bli intressant att se om deras kurva börjar dyka snabbare än kurvan i Sverige, där vi än så länge vaccinerar i ganska låg takt.

https://ourworldindata.org/covid-cases#what-is-the-daily-number-of-confirmed-cases
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations#how-many-people-have-received-a-coronavirus-vaccine

Dreas
2021-01-11, 08:29
Finns ännu inget stöd för att vaccinet förhindrar dig från att smitta andra, så du får fanimej hålla dig inne du med. Om du är vettig, åtminstone.Stöd har du rätt i men den data som finns pekar på det:
https://www.niaid.nih.gov/news-events/peer-reviewed-report-moderna-covid-19-vaccine-publishes

PixelMiner
2021-01-14, 00:07
Israel har nästan gett en fjärdedel av befolkningen den första vaccinsprutan nu. Och nästan alla i de övre åldrarna:
https://pbs.twimg.com/media/ErcnmEOXMAAbrL1.png

Här är en twittertråd som beskriver hur detta gått till:
https://threadreaderapp.com/thread/1348599933650296832.html

kvarnis
2021-01-14, 09:30
Borde man inte se en markant nedgång i antalet "cases" samt dödsfall med covid i Israel med tanke på att så många vaccinerats?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/

PixelMiner
2021-01-14, 09:40
Borde man inte se en markant nedgång i antalet "cases" samt dödsfall med covid i Israel med tanke på att så många vaccinerats?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/

Nu tar det ju ca 10 dagar efter färdig vaccination innan man uppnår fullgott skydd. Och siffrorna ovan anger bara antalet som fått första sprutan.

Men mardrömsscenariot är ju att Pfizers vaccin inte fungerar likt publicerade studier och att Israels siffror fortsätter att stiga. Skulle det visa sig vara så, så bör man nog gå ur börsen illa kvickt. För då lär vi ju få leva under "lock-down" avsevärt längre än vad vi trott...

wintersnowdrift
2021-01-14, 10:58
Nu tar det ju ca 10 dagar efter färdig vaccination innan man uppnår fullgott skydd. Och siffrorna ovan anger bara antalet som fått första sprutan.

Men mardrömsscenariot är ju att Pfizers vaccin inte fungerar likt publicerade studier och att Israels siffror fortsätter att stiga. Skulle det visa sig vara så, så bör man nog gå ur börsen illa kvickt. För då lär vi ju få leva under "lock-down" avsevärt längre än vad vi trott...

Som datanörd älskar man ju att Israel gör på det här sättet. Används dock bara Pfizers vaccin, jag förstod det som att man hade köpt in "alla" (även från Ryssland och Kina) och att befolkningen får välja vilken sort man vill ha? (Jag kan ha extremt fel här, har för mig att jag hörde detta i P1's God Morgon-världen.)

Jag blir förvånad om effekten visar sig vara annorlunda än i studierna, men eftersläpningen är nog minst någon månad till innan Israels vaccinkampanj får någon effekt på smittspridningen och ännu längre gällande antal döda.

Brofessorn
2021-01-14, 11:21
Stöd har du rätt i men den data som finns pekar på det:
https://www.niaid.nih.gov/news-events/peer-reviewed-report-moderna-covid-19-vaccine-publishes

Det är inte otroligt att det gör det. Med tanke på att de själva skriver "there is not yet enough available data to draw conclusions as to whether the vaccine can impact SARS-CoV-2 transmission" kan det vara passande att inte räkna kycklingarna innan äggen kläcks, ändå, i min åsikt.

PixelMiner
2021-01-14, 11:25
Som datanörd älskar man ju att Israel gör på det här sättet. Används dock bara Pfizers vaccin, jag förstod det som att man hade köpt in "alla" (även från Ryssland och Kina) och att befolkningen får välja vilken sort man vill ha? (Jag kan ha extremt fel här, har för mig att jag hörde detta i P1's God Morgon-världen.)

Hittills har man tydligen bara använt sig av Pfizers vaccin, men man har nyligen även fått leveranser av Modernas vaccin. Man har även beställt vaccin ifrån Astra. Men än så länge är det bara Pfizers och Modernas vaccin som är godkända i Israel.

Källa: https://www.politico.eu/article/israel-coronavirus-vaccine-success-secret/

wintersnowdrift
2021-01-14, 11:56
Hittills har man tydligen bara använt sig av Pfizers vaccin, men man har nyligen även fått leveranser av Modernas vaccin. Man har även beställt vaccin ifrån Astra. Men än så länge är det bara Pfizers och Modernas vaccin som är godkända i Israel.

Källa: https://www.politico.eu/article/israel-coronavirus-vaccine-success-secret/

Det kan vara så att man har avtal även med Ryssland och Kina för den globala husfridens skull, men att det endast är Pfizer och Moderna som är godkända ännu, som du säger.

fabiansthlm
2021-01-14, 12:03
Angående Israel:

"Initial Israeli data: First Pfizer shot curbs infections by 50% after 14 days
Studies of hundreds of thousands of Israeli vaccinees provide real-world info on efficacy; but health official also warns 17% of current serious cases had already gotten 1st shot"

https://www.timesofisrael.com/israeli-data-shows-50-reduction-in-infections-14-days-after-first-vaccine-shot/amp/?__twitter_impression=true

"A study on 400,000 Israelis who received the first dose of the coronavirus vaccine finds a 33 percent drop in coronavirus infections among the partially inoculated population 14 days after they received the shot, Channel 13 reports."


https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/study-virus-cases-down-by-33-among-vaccinated-from-14-days-after-1st-shot/

Iliyas
2021-01-14, 12:12
Nej, har tillräckligt med sjukdomar haha.

Lipservice
2021-01-14, 19:41
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta :laugh:

stridis
2021-01-14, 20:53
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta :laugh:

Då hinner väl vaccinet godkännas på riktigt. :d

Brofessorn
2021-01-14, 20:55
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta :laugh:

Mitt län hade som mål att vaccinera en halv procent av befolkningen till slutet av februari. Men de verkar inte ens ha kommit igång på riktigt. Vi får se hur det går.

kalle_kula
2021-01-14, 20:57
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta :laugh:

Vad är poängen med att räkna så? Det är väl ingen hemlighet att leveransen av vaccin inte är linjär?
Till sommaren ska väl alla (som vill) vara vaccinerade?

PixelMiner
2021-01-14, 21:10
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta :laugh:

Just nu får Sverige runt 100'000 doser i veckan. Men man räknar att detta kommer öka till 400'000 doser i veckan i början på februari.

Man kan ju jämföra detta med Israel som redan idag vaccinerar runt 100'000 om dagen och som siktar på att öka detta till 200'000 om dagen. Men så betalar de mellan 2-3 ggr mer för vaccinet för att komma först i kön också.

Ladugårdsdörr
2021-01-14, 21:20
I Norge vilar man inte på hanen. Det gäller att skynda sig så att patienterna inte hinner dö av andra orsaker. (https://www.vg.no/nyheter/i/eKayRy/foerste-coronavaksine-i-stavanger-til-105-aaring)

Ett Orm
2021-01-14, 22:17
Just nu får Sverige runt 100'000 doser i veckan. Men man räknar att detta kommer öka till 400'000 doser i veckan i början på februari.

Man kan ju jämföra detta med Israel som redan idag vaccinerar runt 100'000 om dagen och som siktar på att öka detta till 200'000 om dagen. Men så betalar de mellan 2-3 ggr mer för vaccinet för att komma först i kön också.

Sedan kanske det inte är lika noga vem och var som man ger sprutan heller.

Kev88
2021-01-18, 11:36
Jag jobbar inom vården, och stämningen på arbetsplatsen nu när vi har blivit erbjudna vaccin börjar minst sagt att bli infekterad, de äldre anställda kärringarna som lever för att skapa drama, snacka skit och sitt godhetssignalerande har börjat att gruppera sig mot oss som inte vill vaccinera oss än. Det ska bli spännande att se hur allt detta urartar:laugh:

kvarnis
2021-01-18, 11:44
Jag jobbar inom vården, och stämningen på arbetsplatsen nu när vi har blivit erbjudna vaccin börjar minst sagt att bli infekterad, de äldre anställda kärringarna som lever för att skapa drama, snacka skit och sitt godhetssignalerande har börjat att gruppera sig mot oss som inte vill vaccinera oss än. Det ska bli spännande att se hur allt detta urartar:laugh:

Måste ni vara offentliga med er åsikt kring vaccinfrågan? Ser ingen som helst poäng med det.

blåvitt
2021-01-18, 11:54
Jobbar också inom vården, och diskussionen är ju svår att undvika i fikarummet. Det är många som velar och frågar alla andra hur de tänker. Tycker det är bra att det lyfts på arbetsplatsen då både coronan och vaccinet är en stor orosfaktor för många. Sen måste alla ta ett ansvar i att hålla en god stämning när det diskuteras. Kev88 verkar mest se fram emot att få göra folk arga, inte en superfin inställning till sina kollegor.

Jag kommer självklart att vaccinera mig. Vaccinet har testats utförligt och visst, det verkar förekomma enstaka biverkningar men barn kan spontandö av NSAID och det är ingen som tycker det känns så farligt just för att det är så ovanligt. Och ffa - biverkningar smittar inte! Är gärna stel i ansiktet i några veckor om jag får gå på bio igen.

Kev88
2021-01-18, 11:55
Måste ni vara offentliga med er åsikt kring vaccinfrågan? Ser ingen som helst poäng med det.

Nix, men det är en rätt liten personalgrupp och det har ju pratats en del om det de senaste månaderna, så de flesta har sagt om de kommer att ta det eller ej, vilket var mindre klokt.

PixelMiner
2021-01-18, 13:03
Är gärna stel i ansiktet i några veckor om jag får gå på bio igen.

Sannolikheten att få tillfällig ansiktsförlamning är dessutom ungefär lika stor ifall man faktiskt får Cov-19. Så just den biverkningen kanske man inte skall oroa sig så mycket för.

trädgårdsmöbel
2021-01-18, 14:11
Tror vaccinmotståndet mest är missriktad men legitim misstänksamhet mot tidens makthavare som gång på gång visat sig inkompetenta. Man tror helt enkelt (med rätta) på sosseriet längre.

stridis
2021-01-18, 14:31
Tror vaccinmotståndet mest är missriktad men legitim misstänksamhet mot tidens makthavare som gång på gång visat sig inkompetenta. Man tror helt enkelt (med rätta) på sosseriet längre.

Lite rebelliskt är det, för om de inte får folket vaccinerade så står de ju där med sin ärkefail då de släppte in smittan och lät det bero. Pasokifiering ylar den vintriga nordanvinden...

fabiansthlm
2021-01-18, 21:57
Common name: COVID-19 mRNA vaccine (nucleoside-modified)
Procedure No. EMEA/H/C/005735/0000

https://www.ema.europa.eu/en/documents/assessment-report/comirnaty-epar-public-assessment-report_en.pdf

Står en del om orent mRNA i producerade vaccinet vs det som använts i studierna (s36,37,38) samt riskerna för allergier, bristen på patienter i vissa riskgrupper såsom gravid, ammande med mera. (s125). Kontraindikationer (s.68).
Vaccinet tillverkar i en viss process for kliniska studier och en annan för produktion därefter. (s137, s140).
Osv.

Kommer jag att vaccinera mig med mRNA-vaccin?: Nope

Hemi
2021-01-18, 22:10
Tror vaccinmotståndet mest är missriktad men legitim misstänksamhet mot tidens makthavare som gång på gång visat sig inkompetenta. Man tror helt enkelt (med rätta) på sosseriet längre.

Delvis. Det i Sverige, Sveriges luddiga strategi och media. De stora medierna internationellt basunerade ut hur att det skulle dröja länge så nu är fler misstänksamma i kombination med alla andra konspirationsteorier. Vi var flera som sade att det inte skulle ta så lång tid, med tanke på hur snabbt det gått förr. Jag skrev det i Corona tråden minns jag, utan att veta. Det finns sajter man kan följa och se alla på G dessutom. Med det sagt är jag inte super stressad över att få något vaccin själv, men kommer att ta det den dagen då tillfället ges mig.

Bob90
2021-01-19, 02:26
I Norge vilar man inte på hanen. Det gäller att skynda sig så att patienterna inte hinner dö av andra orsaker. (https://www.vg.no/nyheter/i/eKayRy/foerste-coronavaksine-i-stavanger-til-105-aaring)
Tycker patienten säger det rätt bra själv :d – Jeg er fornøyd og det hele gikk smertefritt, men nå har jeg blitt så gammel at jeg ikke helt ser grunnen til at jeg skal være først ut.

KaffeMedDropp
2021-01-19, 02:30
Tänker inte agera försöksperson så nej, jag kommer inte vaccinera mig.

Vinter
2021-01-19, 04:02
Demoniseringen av folk som är skeptiska till den nya typen av vaccin har ju börjat ta fart. Konceptet är det gamla vanliga att klumpa ihop vanliga skeptiska personer med de mest hjärndöda kosnpirations-folket.

Vinter
2021-01-19, 04:05
Jobbar också inom vården, och diskussionen är ju svår att undvika i fikarummet. Det är många som velar och frågar alla andra hur de tänker. Tycker det är bra att det lyfts på arbetsplatsen då både coronan och vaccinet är en stor orosfaktor för många. Sen måste alla ta ett ansvar i att hålla en god stämning när det diskuteras. Kev88 verkar mest se fram emot att få göra folk arga, inte en superfin inställning till sina kollegor.

Jag kommer självklart att vaccinera mig. Vaccinet har testats utförligt och visst, det verkar förekomma enstaka biverkningar men barn kan spontandö av NSAID och det är ingen som tycker det känns så farligt just för att det är så ovanligt. Och ffa - biverkningar smittar inte! Är gärna stel i ansiktet i några veckor om jag får gå på bio igen.

Skulle väl vara mer intressant om du blev allergiskt mot vete och soja. Hur stor är chansen? Den är inte 0%.

Kev88
2021-01-19, 09:37
Kev88 verkar mest se fram emot att få göra folk arga, inte en superfin inställning till sina kollegor.

Det gör jag inte, läste du inte vad jag skrev? Det är just de äldre kvinnliga kollegorna som just nu håller på att skapa en infekterad stämning på arbetsplatsen, vilket de är duktiga på att göra gällande nästan allt.

Dreas
2021-01-19, 12:03
Det gör jag inte, läste du inte vad jag skrev? Det är just de äldre kvinnliga kollegorna som just nu håller på att skapa en infekterad stämning på arbetsplatsen, vilket de är duktiga på att göra gällande nästan allt.Kanske för att du öppet riskerar de ni ska vårda och ta hand om? En gissning sådär.

Dreas
2021-01-19, 12:05
Tänker inte agera försöksperson så nej, jag kommer inte vaccinera mig.Försöksperson? Du menar att de miljontals som vaccinerats eller de 60 000 som var med i fas3 inte räknas?

Kev88
2021-01-19, 12:06
Kanske för att du öppet riskerar de ni ska vårda och ta hand om? En gissning sådär.

Pfizer och Modernas har väll ett 95% skydd mot allvarlig covid infektion och man kan väll fortfarande smitta trots att man har tagit vaccinet? Våra brukare är f.ö. inte i någon riskgrupp. Hade jag arbetat med sjuka och äldre så hade det varit en annan femma.

Wain
2021-01-19, 12:33
Försöksperson? Du menar att de miljontals som vaccinerats eller de 60 000 som var med i fas3 inte räknas?

Tror han tänker på de noll personer som genomgått en långtidsstudie. Det rör sig om nödgodkända mediciner som ännu inte har fullständig testning.

PixelMiner
2021-01-19, 12:47
Tror han tänker på de noll personer som genomgått en långtidsstudie. Det rör sig om nödgodkända mediciner som ännu inte har fullständig testning.

Ni som inte vill ta det pga att långtidsstudier saknas: Hur länge tycker ni att vaccinet borde testas innan ni skulle vilja ta det? 3 år? 5 år? 10 år? Längre än så?

Dreas
2021-01-19, 12:54
Pfizer och Modernas har väll ett 95% skydd mot allvarlig covid infektion och man kan väll fortfarande smitta trots att man har tagit vaccinet? Våra brukare är f.ö. inte i någon riskgrupp. Hade jag arbetat med sjuka och äldre så hade det varit en annan femma.I Israel minskar spridningen snabbt redan nu som jag förstått det och preliminära siffror visar på minskad Asymptomatisk smitta. Däremot gillar antivaxxare att dra FHMs svar att man fortsatt kan smittas till sin spets.

Dvs vad vi vet så bör smittspridningen också minska men det är inte validerat.

Tror han tänker på de noll personer som genomgått en långtidsstudie. Det rör sig om nödgodkända mediciner som ännu inte har fullständig testning.Vilket vaccin på senare år har efter 9 månader och miljontals vaccinerade inte visat sina effekter? Vilket vaccin har man någonsin missat att det har fatala effekter som uppdagas år senare? Pandemrix eller hur det stavas hade en normalstor/stor fas3 om 6000 pers. Här har det varit 60 000 - Också dubbelt så lång tid som Pandemrix.

Edit: De har börjat med tester på barn, det säger ju en del om hur säkert de uppfattar det.

Kev88
2021-01-19, 13:28
I Israel minskar spridningen snabbt redan nu som jag förstått det och preliminära siffror visar på minskad Asymptomatisk smitta. Däremot gillar antivaxxare att dra FHMs svar att man fortsatt kan smittas till sin spets.

Dvs vad vi vet så bör smittspridningen också minska men det är inte validerat.

Det låter ju bra, hoppas att det stämmer! Jag är ingen "antivaxxare", tvärtom faktiskt, men kan du klandra oss som inte vill ta det innan det finns långtidsstudier?

40plus
2021-01-19, 14:36
Mitt fruntimmer kommer få vaccin om någon dag, troligtvis är det Pfizers. Ska rapportera här om hon plötsligt börjar radiostyras av Bill Gates.

r1kkie
2021-01-19, 14:43
Ni som inte vill ta det pga att långtidsstudier saknas: Hur länge tycker ni att vaccinet borde testas innan ni skulle vilja ta det? 3 år? 5 år? 10 år? Längre än så?

Ett par år känns rimligt.

PixelMiner
2021-01-19, 14:47
I Israel minskar spridningen snabbt redan nu som jag förstått det och preliminära siffror visar på minskad Asymptomatisk smitta.

Var hittar du att smittan minskar snabbt i Israel?? :confused:

Enligt OurWorldInData så har det minskat lite där sista dagen, men det har minskat mer i Sverige:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..latest&country=SWE~ISR&region=World&casesMetric=true&interval=smoothed&hideControls=true&smoothing=7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc

Dreas
2021-01-19, 14:51
Det låter ju bra, hoppas att det stämmer! Jag är ingen "antivaxxare", tvärtom faktiskt, men kan du klandra oss som inte vill ta det innan det finns långtidsstudier?Vilket vaccin har behövt långtidsstudier? Jag förstår en önskan om den men hittar inte fakta som stödjer rädslan.

Ett par år känns rimligt.Vilket vaccin har vid så stor mängd vaccinerade visat på något efter flera år? mRNA är också i ropet för dess säkerhet.

Var hittar du att smittan minskar snabbt i Israel?? :confused:

Enligt OurWorldInData så har det minskat lite där sista dagen, men det har minskat mer i Sverige:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..latest&country=SWE~ISR&region=World&casesMetric=true&interval=smoothed&hideControls=true&smoothing=7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=descJag citerade tyvärr endast en medkommentatör som jag diskuterat med som alltid haft på fötterna. Återkommer!
Gissningsvis en kommentar efter dippen 15e januari då det rasade fort.

PixelMiner
2021-01-19, 15:01
Vilket vaccin har vid så stor mängd vaccinerade visat på något efter flera år? mRNA är också i ropet för dess säkerhet.

Samtidigt skall man komma ihåg att detta är de första mRNA vaccin som används på människor. Så nog finns det fog för att vara lite extra försiktig. Som tidigare nämnts i tråden så har ju risken för autoimmuna motreaktioner varit den största farhågan vid dessa typer av vaccin. Sedan är det väl oklart hur lång tid efter vaccinationstillfället man bör oroa sig över den typen av biverkning.

Astras vaccin som också tagits fram i rekordfart använder en mer tradition verkningsmetod, så där kan man ju jämföra med tidigare vaccin av liknande typ.

dmoller
2021-01-19, 15:11
naee föfan man e la inge får älleea??? tror mer på jämstäldheten!! *gah!*

Dreas
2021-01-19, 15:19
Samtidigt skall man komma ihåg att detta är de första mRNA vaccin som används på människor. Så nog finns det fog för att vara lite extra försiktig. Som tidigare nämnts i tråden så har ju risken för autoimmuna motreaktioner varit den största farhågan vid dessa typer av vaccin. Sedan är det väl oklart hur lång tid efter vaccinationstillfället man bör oroa sig över den typen av biverkning.

Astras vaccin som också tagits fram i rekordfart använder en mer tradition verkningsmetod, så där kan man ju jämföra med tidigare vaccin av liknande typ.
Absolut, och där hjälper det inte att det fanns ett godkänt läkemedel som bygger på mRNA 2018. Det är olika mRNA så det går inte att säga att 1 funkar så alla gör det.

Jag köper att man är rädd - Men jag ser inte vilken tidsgräns som är rimlig - 5år? 10? mRNA gör sitt jobb och är borta på några dagar.

r1kkie
2021-01-19, 15:28
Vilket vaccin har behövt långtidsstudier? Jag förstår en önskan om den men hittar inte fakta som stödjer rädslan.

Vilket vaccin har vid så stor mängd vaccinerade visat på något efter flera år? mRNA är också i ropet för dess säkerhet.



Ingen anning.

Dreas
2021-01-19, 15:35
Ingen anning.Det är samma svar jag kommer fram till - Vi kan vara fucked om 20 år eller så har 40 års forskning på mRNA och nästan 20 på sars-familjen gjort det som behövs.
Jag ser ingenting i framtiden som blir ”japp, nu är det klarlagt att det är säkert”. Lägg till att innan det är dags för de flesta av oss då har det gått närmare 18 månader sedan start(september(jajajja de ska lyckas innan sommaren)) och troligen har över 10 miljoner vaccinerats.

Vinter
2021-01-19, 15:57
Det är samma svar jag kommer fram till - Vi kan vara fucked om 20 år eller så har 40 års forskning på mRNA och nästan 20 på sars-familjen gjort det som behövs.
Jag ser ingenting i framtiden som blir ”japp, nu är det klarlagt att det är säkert”. Lägg till att innan det är dags för de flesta av oss då har det gått närmare 18 månader sedan start(september(jajajja de ska lyckas innan sommaren)) och troligen har över 10 miljoner vaccinerats.

Traditionellt vaccin med inaktiverat del, har vi haft sedan 1796. mRNA baserat som injeceras i blodet och överlever pga syntetiskt membran har vi haft i 4-5 år? Och då menar jag själva tekniken. Själva vaccineringen nu blir ju det storskaliga testet. Vi har ingen aning om långvariga effekter.

Dreas
2021-01-19, 16:08
Traditionellt vaccin med inaktiverat del, har vi haft sedan 1796. mRNA baserat som injeceras i blodet och överlever pga syntetiskt membran har vi haft i 4-5 år? Och då menar jag själva tekniken. Själva vaccineringen nu blir ju det storskaliga testet. Vi har ingen aning om långvariga effekter.Exakt - Och då får man avgöra om man tror på vetenskapen och vågar eller så kan man vänta i 40 år.

r1kkie
2021-01-19, 16:10
Det är samma svar jag kommer fram till - Vi kan vara fucked om 20 år eller så har 40 års forskning på mRNA och nästan 20 på sars-familjen gjort det som behövs.
Jag ser ingenting i framtiden som blir ”japp, nu är det klarlagt att det är säkert”. Lägg till att innan det är dags för de flesta av oss då har det gått närmare 18 månader sedan start(september(jajajja de ska lyckas innan sommaren)) och troligen har över 10 miljoner vaccinerats.

Finns ju även en annan vaccinkandidat som inte är mRNA i dagsläget eller åt minstione förmodligen inom en snar framtid.

Dreas
2021-01-19, 16:18
Finns ju även en annan vaccinkandidat som inte är mRNA i dagsläget eller åt minstione förmodligen inom en snar framtid.
Ja, Astra Zeneca läste jag att kanske hade problem med effektivitet.

mRNA är också coolt - och vem vill inte vara coo!!

PixelMiner
2021-01-19, 16:19
Finns ju även en annan vaccinkandidat som inte är mRNA i dagsläget eller åt minstione förmodligen inom en snar framtid.

Det finns massor av vaccinkandiater, men hittills är det bara 9 st som fått någon form av nöd-godkännande någonstans i världen. Av dessa 9 är det bara 2 st som är mRNA-vaccin:

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_vaccine#Authorized_and_approved_vaccines

Vinter
2021-01-19, 16:27
Det finns massor av vaccinkandiater, men hittills är det bara 9 st som fått någon form av nöd-godkännande någonstans i världen. Av dessa 9 är det bara 2 st som är mRNA-vaccin:

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_vaccine#Authorized_and_approved_vaccines

Ja jag baserar min skepsis på några podar med biologi professorer som inte gillade just mRNA typen av vaccin. Och sättet man stressat igenom godkännande av i stort otestad metod. Den som lever får se.

Plasttiger
2021-01-19, 18:10
Ni som är läkemedelsapologeter: ni bordel

Det gör jag inte, läste du inte vad jag skrev? Det är just de äldre kvinnliga kollegorna som just nu håller på att skapa en infekterad stämning på arbetsplatsen, vilket de är duktiga på att göra gällande nästan allt.

Kan vi dropppa myten om offentligt anstälda kvinnor som skvallertantor/vuxenmobbare/dramasökare?

Plasttiger
2021-01-19, 18:15
Exakt - Och då får man avgöra om man tror på vetenskapen och vågar eller så kan man vänta i 40 år.

*facepalm*
Vad är felet med att hävda en försiktighetsprincip? Att blint lita på en helt ny typ av produkt är väl inte att lita på vetenskapen?

Läs på lite om medicinhistoriens nitlotter. Finns många tusen personer som dött.

Det mest nutida är väl de syntetiska opiodierna
https://baartprograms.com/wp-content/uploads/2019/01/Opioid-Epidemic-in-US.jpg

Men det finns långt fler..


Med det sagt ska jag vaccinera mig. Men ett hög grad av suspicion är bra.

Wain
2021-01-19, 18:25
Ni som inte vill ta det pga att långtidsstudier saknas: Hur länge tycker ni att vaccinet borde testas innan ni skulle vilja ta det? 3 år? 5 år? 10 år? Längre än så?

Ser inget behov inom en överskådlig framtid. Som forskare tycker jag dock att det är jättebra att folk vill ta nya, ej fullgott testade, experimentella mediciner och för riskgrupper kan de säkert fylla en funktion. Dock i dagsläget löjligt dyra och dessutom inte säkert att de är bättre än mer traditionella metoder.

Dreas
2021-01-19, 20:24
*facepalm*
Vad är felet med att hävda en försiktighetsprincip? Att blint lita på en helt ny typ av produkt är väl inte att lita på vetenskapen?

Läs på lite om medicinhistoriens nitlotter. Finns många tusen personer som dött.

Det mest nutida är väl de syntetiska opiodierna
https://baartprograms.com/wp-content/uploads/2019/01/Opioid-Epidemic-in-US.jpg

Men det finns långt fler..


Med det sagt ska jag vaccinera mig. Men ett hög grad av suspicion är bra.Felet blir när man är ”försiktig” utan att ha några krav eller linjer att gå efter. Vilka vaccin har haft problem förr där vi kan jämföra? Din bild - Hur stora har fas3 varit och är de jämförbara med vaccin i form av att de är engångsdoser eller sällandoser iaf?

PixelMiner
2021-01-19, 20:38
Ser inget behov inom en överskådlig framtid. Som forskare tycker jag dock att det är jättebra att folk vill ta nya, ej fullgott testade, experimentella mediciner och för riskgrupper kan de säkert fylla en funktion. Dock i dagsläget löjligt dyra och dessutom inte säkert att de är bättre än mer traditionella metoder.

Fast då är det ju inte bristen på långtidsstudier som gör att du väljer att stå över detta vaccin, utan du passar av helt andra skäl. Så då är du inte riktigt målgruppen för min fråga, dvs de som passar framförallt för att det saknas långtidsstudier.

Plasttiger
2021-01-19, 20:55
Felet blir när man är ”försiktig” utan att ha några krav eller linjer att gå efter. Vilka vaccin har haft problem förr där vi kan jämföra? Din bild - Hur stora har fas3 varit och är de jämförbara med vaccin i form av att de är engångsdoser eller sällandoser iaf?

Finns gott om läkemedel som har ansetts varit säkra men i efterhand visat sig ha haft katastrofala biverkingareffekter. Thalidomide är mest känt och i efterhand är det svårt att förstå hur illa det kunde bli med tanke på hur "gynnsamma" faktorerna för att detektera skadorna var. Det finns modernare exempel.

Så kallade Adverse Events Following Immunization är svårstuderat - några som diskuteras seriöst är väl framför allt allergi och autoimmunitet. Får vi diabetes? Kanske inte.

Wain
2021-01-19, 21:27
Fast då är det ju inte bristen på långtidsstudier som gör att du väljer att stå över detta vaccin, utan du passar av helt andra skäl. Så då är du inte riktigt målgruppen för min fråga, dvs de som passar framförallt för att det saknas långtidsstudier.

Jo, jag passar för att det inte är tillräckligt studerat. Ser alltså inget behov för mig att använda specifikt ett mRNA baserat vaccin. Om jag skall vaccinera mig så blir det med ett traditionellt vaccin.

PixelMiner
2021-01-19, 21:38
Jo, jag passar för att det inte är tillräckligt studerat.

Fast då duckade du ju min fråga, dvs hur mycket studier skulle behövas innan du litade på det? Jag antar det handlar om både omfattning (antal vaccinerade) och tid.

Dreas
2021-01-19, 21:55
Finns gott om läkemedel som har ansetts varit säkra men i efterhand visat sig ha haft katastrofala biverkingareffekter. Thalidomide är mest känt och i efterhand är det svårt att förstå hur illa det kunde bli med tanke på hur "gynnsamma" faktorerna för att detektera skadorna var. Det finns modernare exempel.

Så kallade Adverse Events Following Immunization är svårstuderat - några som diskuteras seriöst är väl framför allt allergi och autoimmunitet. Får vi diabetes? Kanske inte.Jo, frågan är dock om du jämför äpplen och päron eller rätt saker.

Att det är läkemedel - Mja. Men storlek på fas3. När och hur har man upptäckt det och så vidare.

PixelMiner
2021-01-20, 01:43
Nu har SVT börjat publicera statistik över andelen vaccinerade i de olika regionerna:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

F.n. leder Norrbotten med 2.42% av befolkningen.

Wain
2021-01-20, 05:54
Fast då duckade du ju min fråga, dvs hur mycket studier skulle behövas innan du litade på det? Jag antar det handlar om både omfattning (antal vaccinerade) och tid.

Går inte att definiera, beror på behovet och vilka studier som publiceras. Så länge som behovet är extremt litet är det lika bra att vänta minst något decennium. Alternativt; så länge som det finns billigare och pålitligare metoder så finns det inget behov öht.

Vinter
2021-01-20, 06:19
Jag är ganska nöjd med en rätt och riktig lista på biverkningar och inte metoder som klubbats igenom med hälften av normala kraven. Andra vaccin har jag inga problem med och har tagit några extra vid tidigare resor.

Det har blivit riktigt dåligt i liknande situationer tidigare.

r1kkie
2021-01-20, 08:22
Fast då duckade du ju min fråga, dvs hur mycket studier skulle behövas innan du litade på det? Jag antar det handlar om både omfattning (antal vaccinerade) och tid.

Ett par generationer borde man va safe, men då har man redan dött iaf. :)

StarkaUlf
2021-01-20, 08:23
Nu har SVT börjat publicera statistik över andelen vaccinerade i de olika regionerna:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

F.n. leder Norrbotten med 2.42% av befolkningen.

Hoppas dom kommer vaccinera på jobbet här. Största arbetsgivaren i staden och det skulle avlasta den vanliga vården.
Har pratats om det iallafall, så får se hur det blir. Dom ger alltid vanliga influensavaccin här (förutom i år pga corona ^^)

Vinter
2021-01-20, 09:14
Kanske kan vara intressant för någon.

OLcdnoagoxQ

Dreas
2021-01-21, 10:41
Går inte att definiera, beror på behovet och vilka studier som publiceras. Så länge som behovet är extremt litet är det lika bra att vänta minst något decennium. Alternativt; så länge som det finns billigare och pålitligare metoder så finns det inget behov öht.
Jag ramlar över en bra diskussion på vof.

Kan du förklara för mig hur effekten över decennier skulle ske? mRNA försvinner ut ur kroppen snabbt - Antikropprna bildas och försvinner sedan efter en tid - Hur länge är oklart.

Vad skulle här kunna ske som gör att man inte ser något snart efter vaccination? Allt från vaccinationen är ju borta efter en tid.

Mental
2021-01-21, 14:43
Jag ramlar över en bra diskussion på vof.

Kan du förklara för mig hur effekten över decennier skulle ske? mRNA försvinner ut ur kroppen snabbt - Antikropprna bildas och försvinner sedan efter en tid - Hur länge är oklart.

Vad skulle här kunna ske som gör att man inte ser något snart efter vaccination? Allt från vaccinationen är ju borta efter en tid.

De minnesceller som skapas ligger ju kvar antar jag? Det kanske har effekter längre fram.

Hursom, jag kommer ta sprutan.

fabiansthlm
2021-01-21, 15:00
Jag ramlar över en bra diskussion på vof.

Kan du förklara för mig hur effekten över decennier skulle ske? mRNA försvinner ut ur kroppen snabbt - Antikropprna bildas och försvinner sedan efter en tid - Hur länge är oklart.

Vad skulle här kunna ske som gör att man inte ser något snart efter vaccination? Allt från vaccinationen är ju borta efter en tid.

Det man inte vet är om proteinet, som kroppen bildat antikroppar mot vid vaccineringen, ev. kan korsreagera med andra proteiner, glykoproteiner etc i framtiden. Då kanske immunsförsvaret går lite bananas och har man otur för att man har någon predisponibel svaghet(läs trigger för autominnun sjukdom) så...

(immunförsvaret är ju bla. olika minnesceller. T-celler, B-celler, T-hjälparceller etc, långt mer än antikroppar)

Dreas
2021-01-21, 15:28
Det man inte vet är om proteinet, som kroppen bildat antikroppar mot vid vaccineringen, ev. kan korsreagera med andra proteiner, glykoproteiner etc i framtiden. Då kanske immunsförsvaret går lite bananas och har man otur för att man har någon predisponibel svaghet(läs trigger för autominnun sjukdom) så...

(immunförsvaret är ju bla. olika minnesceller. T-celler, B-celler, T-hjälparceller etc, långt mer än antikroppar)Som jag fått förklarat så har primärt T-cellerna som uppgift vid bildandet av antikroppar att berätta vid bildandet om de kan angripa friska celler och då blir det inga antikroppar. Antikropparna försvinner också från kroppen över tid.

Astra Zenecas vaccin bygger vad jag förstått också på att det skapas antikroppar men via lite fler steg via mRNA.

Plasttiger
2021-01-21, 19:46
Jag ramlar över en bra diskussion på vof.

Kan du förklara för mig hur effekten över decennier skulle ske? mRNA försvinner ut ur kroppen snabbt - Antikropprna bildas och försvinner sedan efter en tid - Hur länge är oklart.

Vad skulle här kunna ske som gör att man inte ser något snart efter vaccination? Allt från vaccinationen är ju borta efter en tid.

Du såg att jag skrev om autoimmunitet och sjukdomar som diabetes?
Det är alltså seriösa forskare som kollar på dem sambanden. Förstås inte fastställda eller starkt misstänkta (som jag läst), men tänkbara och svårt att studera.

Although available epidemiological data are reassuring wemust remain vigilant, particularly with respect to some ofthe new-generation vaccines. Special attention should bepaid to new vaccine adjuvants, especially when theyproduce strong, innate responses.67Additionally, cancervaccines based on dendritic cells pulsed with tumourantigens carry a substantial risk of autoimmunity.


First, one should question whether clinicalmanifestations of an autoimmune nature are known to beassociated with the infectious disease that will be the targetof the new vaccine. If such events have been reported—eg,for group A streptococcal diseases—attention should begiven to avoid reproducing the natural pathogenic process;this process might include the identification and exclusionof naturally pathogenic epitopes.
Fourth, appropriate immunological investigations—eg,autoimmune serology—can be systematically included inphase I–III clinical trials. Finally, clinical surveillance of potential autoimmuneadverse effects and appropriate laboratory tests should beconsidered for inclusion in the monitoring protocol. Suchsurveillance should be extended through the post-marketing stage if specific rare events have to be ruled out.
https://www.thelancet.com/pb-assets/Lancet/extras/02art9340web.pdf



Som jag fått förklarat så har primärt T-cellerna som uppgift vid bildandet av antikroppar att berätta vid bildandet om de kan angripa friska celler och då blir det inga antikroppar. Antikropparna försvinner också från kroppen över tid.

Astra Zenecas vaccin bygger vad jag förstått också på att det skapas antikroppar men via lite fler steg via mRNA.

Immunsystemet är väldigt komplicerat och det blir ofta fel. Flera procent har en autoimmun sjukdom. Flera autoimmuna sjukdomar beror på (auto-)antikroppar.

trädgårdsmöbel
2021-01-21, 19:49
En sak som skulle få mig att försöka avstå vaccinet är ett tvång på det.

Dreas
2021-01-21, 22:22
Du såg att jag skrev om autoimmunitet och sjukdomar som diabetes?
Det är alltså seriösa forskare som kollar på dem sambanden. Förstås inte fastställda eller starkt misstänkta (som jag läst), men tänkbara och svårt att studera.


https://www.thelancet.com/pb-assets/Lancet/extras/02art9340web.pdf

Immunsystemet är väldigt komplicerat och det blir ofta fel. Flera procent har en autoimmun sjukdom. Flera autoimmuna sjukdomar beror på (auto-)antikroppar.Sist jag kollade så var autoimmun respons något vaccin har som risk. Jag fick också idag förklarat att det vid en sådan respons sker nära inpå vaccination inte flera år senare.

Att kroppen angriper kroppseget protein ja.

Som sagt - Effekten efter att mRNA gjort sitt och antikropparna är borta får jag svårare och svårare att se att skulle vara ond brås död. Speciellt inte då ingen förklarar hur det från mRNA ska ta ett steg eller två till det de påstår ska ske.

Vinter
2021-01-21, 22:32
Sist jag kollade så var autoimmun respons något vaccin har som risk. Jag fick också idag förklarat att det vid en sådan respons sker nära inpå vaccination inte flera år senare.

Att kroppen angriper kroppseget protein ja.

Som sagt - Effekten efter att mRNA gjort sitt och antikropparna är borta får jag svårare och svårare att se att skulle vara ond brås död. Speciellt inte då ingen förklarar hur det från mRNA ska ta ett steg eller två till det de påstår ska ske.

Det gäller traditionella vaccin, vi har ingen info hur det förhåller sig till mRNA vaccin. Det är den poängen folk som är skeptiska försöker göra.

Skillnaden är ju att i första fallet försöker du aktivera immunförsvaret med ett inaktivt virus.

I andra fallet försöker du skicka in informationen direkt i cellerna. Vi kör ju ett storskaligt fas3 test på hela vår befolkning. Vi kan kalla det roulette om vi är snälla.

Dreas
2021-01-21, 23:02
Det gäller traditionella vaccin, vi har ingen info hur det förhåller sig till mRNA vaccin. Det är den poängen folk som är skeptiska försöker göra.

Skillnaden är ju att i första fallet försöker du aktivera immunförsvaret med ett inaktivt virus.

I andra fallet försöker du skicka in informationen direkt i cellerna. Vi kör ju ett storskaligt fas3 test på hela vår befolkning. Vi kan kalla det roulette om vi är snälla.Nu vet jag inte ditt kompetensområde men uppfattningen jag får från folk mer bevandrade än mig är att vi har bättre koll än du ger sken av.

Gå in på VoF och läs på Facebook då detta varit uppe och förklarats bra idag :)

Varför skulle mRNA som försvinner ut ur kroppen snart efter vaccinationen flera år senare trigga någonting?

Vinter
2021-01-21, 23:21
Nu vet jag inte ditt kompetensområde men uppfattningen jag får från folk mer bevandrade än mig är att vi har bättre koll än du ger sken av.

Gå in på VoF och läs på Facebook då detta varit uppe och förklarats bra idag :)

Varför skulle mRNA som försvinner ut ur kroppen snart efter vaccinationen flera år senare trigga någonting?

Jag har läst en del biologi.

Det jag ser som potentiellt problem när du försöker bipassera transkriberings processen och skicka mRNA direkt till proteinsyntes. Är vad händer om ditt immunförsvar inte identifierar det nya proteinet som ett problem, och du nu massproducerar ett protein som inte kroppen har räknat med.

Vi kan ju börja där.

PixelMiner
2021-01-21, 23:24
Det jag ser som potentiellt problem när du försöker bipassera transkriberings processen och skicka mRNA direkt till proteinsyntes. Är vad händer om ditt immunförsvar inte identifierar det nya proteinet som ett problem, och du nu massproducerar ett protein som inte kroppen har räknat med.

Jag som är ganska okunnig i biologi och kemi undrar dock om en sådan reaktion som du beskriver ovan inte skulle märkas ganska snabbt? Det borde väl inte ta månader/år innan en sådan process märks, eller?

Vinter
2021-01-21, 23:52
Jag som är ganska okunnig i biologi och kemi undrar dock om en sådan reaktion som du beskriver ovan inte skulle märkas ganska snabbt? Det borde väl inte ta månader/år innan en sådan process märks, eller?

Det får vi se. Jag menar det folk borde fråga sig är om nu mRNA är mellan 60-90% effektiva, vad är det för hinder/process som gör att den misslyckas i vissa fall. Det är inte exakt kartlagt ännu.

Och det läkemdelföretagen kan säga som svar är: Det vet vi inte, men vi kör igång med storsaklig vaccination nu. Biverkningar kommer vi observera under tiden.

Det man borde vara orolig över är just människor som redan har vissa problem med just transkribering i celler eller vissa mekanimsker i celler. Som diabetes eller blödarsjuka och liknande. Vem vet?'

Vi har väl bara haft en eller två studier med fullt friska individer?

Kan RNA informationen komma att sparas i DNA i kärnan på andra celler under olika förutsättningar som det specefika proteinets funktion? Det är väl mest en konspirations hypotes.

ChuckTesta
2021-01-22, 00:07
Nu vet jag inte ditt kompetensområde men uppfattningen jag får från folk mer bevandrade än mig är att vi har bättre koll än du ger sken av.

Gå in på VoF och läs på Facebook då detta varit uppe och förklarats bra idag :)

Varför skulle mRNA som försvinner ut ur kroppen snart efter vaccinationen flera år senare trigga någonting?

När blev du vaccin-expert? Kan du förklara långtidseffekterna av ett mRNA-vaccin? Det är ju ingen som har svaret på det, eftersom det aldrig har testats förut.

PixelMiner
2021-01-22, 00:09
Det får vi se. Jag menar det folk borde fråga sig är om nu mRNA är mellan 60-90% effektiva, vad är det för hinder/process som gör att den misslyckas i vissa fall. Det är inte exakt kartlagt ännu.

Och det läkemdelföretagen kan säga som svar är: Det vet vi inte, men vi kör igång med storsaklig vaccination nu. Biverkningar kommer vi observera under tiden.

Det man borde vara orolig över är just människor som redan har vissa problem med just transkribering i celler eller vissa mekanimsker i celler. Som diabetes eller blödarsjuka och liknande. Vem vet?'

Vi har väl bara haft en eller två studier med fullt friska individer?

Kan RNA informationen komma att sparas i DNA i kärnan på andra celler under olika förutsättningar som det specefika proteinets funktion? Det är väl mest en konspirations hypotes.

Ja, nu har vi ju vaccinerat vaccinerat en jäkla massa människor med dessa typer av vaccin. Bara USA, UK och Israel har ju redan vaccinerat över 20 miljoner personer. Så vi bör ju snart börja få ett verkligt facit på OM vaccinet funkar. Sedan lär vi ju få vänta ett tag innan vi ser om det finns några riktigt otäcka biverkningar på lite längre sikt.

Sedan vill jag flika in med en liten duschtanke: Det pratas väldigt mycket om negativa biverkningar. Tänk om dessa mRNA vaccin råkar ha en okänd positiv biverkning. Det finns ju faktiskt inget som hindrar det heller.

Vinter
2021-01-22, 00:21
Ja, nu har vi ju vaccinerat vaccinerat en jäkla massa människor med dessa typer av vaccin. Bara USA, UK och Israel har ju redan vaccinerat över 20 miljoner personer. Så vi bör ju snart börja få ett verkligt facit på OM vaccinet funkar. Sedan lär vi ju få vänta ett tag innan vi ser om det finns några riktigt otäcka biverkningar på lite längre sikt.

Sedan vill jag flika in med en liten duschtanke: Det pratas väldigt mycket om negativa biverkningar. Tänk om dessa mRNA vaccin råkar ha en okänd positiv biverkning. Det finns ju faktiskt inget som hindrar det heller.

Exakt det är därför jag beskriver det som en roulette.

Exempelvis:
https://nypost.com/2020/11/26/astrazenecas-covid-19-vaccine-mistake-could-halt-approval/

Astrazeneca vaccin som testades under året. Det visar sig att man doserat fel under testerna. Paradoxalt nog har den halverade dosen visat sig vara mer effektiv. Men frågan är varför?

Jag menar, min inställning är att låta de som vill spela roulett. Så kan jag ta ett informerat beslut senare. Det finns ju ett antal vaccin att välja mellan.

Dreas
2021-01-22, 07:00
Jag har läst en del biologi.

Det jag ser som potentiellt problem när du försöker bipassera transkriberings processen och skicka mRNA direkt till proteinsyntes. Är vad händer om ditt immunförsvar inte identifierar det nya proteinet som ett problem, och du nu massproducerar ett protein som inte kroppen har räknat med.

Vi kan ju börja där.Gör den inte det så har vad jag förstått dina T-celler inte gjort sitt jobb?

PixelMiner
2021-01-22, 07:37
Jag menar, min inställning är att låta de som vill spela roulett. Så kan jag ta ett informerat beslut senare. Det finns ju ett antal vaccin att välja mellan.

Folkhälsomyndigheten har väl sagt att folk inte kommer få välja vilket Cov-19 vaccin man får, utan endast kommer få välja vaccin eller inte vaccin. Åtminstone under 2021.

Dreas
2021-01-22, 07:41
Astra Zenecas vaccin skapar också upp spikproteinet- Så någon får förklara vart i det känns tryggt och mRNA inte gör det. Att mRNA teoretiskt skulle kunna leda till att t-cellerna inte gör sitt jobb? Det är ju isf inget vi ser om flera år?

https://www.lakemedelsvarlden.se/astrazeneca-ansoker-om-godkannande/?fbclid=IwAR22D3F3MapWxpZSegA0gd7ixN9f62WERZB_fzMl DfeENpRNiMtgws83Bdo

Det aktuella vaccinet använder ett vanligt förkylningsvirus (ett modifierat adenovirus som inte kan orsaka sjukdom) som bärare av genetiskt material. Detta genetiska material kodar för ett ytprotein, spikeprotein, som kommer från coronaviruset sars-cov-*2.

Efter vaccinering börjar spikeproteinet produceras av kroppens celler. Kroppen reagerar på detta främmande protein genom att utveckla antikroppar och t-celler som riktar sig specifikt mot detta. På så vis skapas en immunitet mot det nya coronaviruset.

Wain
2021-01-22, 10:40
Folkhälsomyndigheten har väl sagt att folk inte kommer få välja vilket Cov-19 vaccin man får, utan endast kommer få välja vaccin eller inte vaccin. Åtminstone under 2021.

*facepalm*
Då blir det garanterat helpass på vaccinering för min del.

fabiansthlm
2021-01-22, 10:43
Ni som är pro-vaccin, tänker ni att vaccinering en gång(ok två) är allt och sen är livet som förr?

Hur är tankarna kring återkommande vaccinering, år efter år...?

Dreas
2021-01-22, 10:58
När blev du vaccin-expert? Kan du förklara långtidseffekterna av ett mRNA-vaccin? Det är ju ingen som har svaret på det, eftersom det aldrig har testats förut.Expert för att jag ställer frågor vars svar är centrala?

För att rädslan ska vara relevant behöver det ju kunna förklaras hur det ska gå till med något långsiktigt.

Vad jag fått fram är:
mRNA försvinner ur kroppen efter Max någon dag. Kvar är antikroppar som försvinner över tid.
Autoimmun respons om än otroligt är inget som ligger latent och väntar utan isf börjar kroppen angripa kroppseget protein i närtid efter vaccinering.

Det är ju ingen här inne som är expert - ingen har kommit med en rimlig förklaring över vad man ska vara rädd för på någon djupare nivå. Jag har fått svar på annat håll att mimikry är något man eventuellt är rädd för - Vad nu det innebär.

PixelMiner
2021-01-22, 11:03
Ni som är pro-vaccin, tänker ni att vaccinering en gång(ok två) är allt och sen är livet som förr?

Hur är tankarna kring återkommande vaccinering, år efter år...?

Jag ser mig som ganska pro-vaccin i allmänhet. Har vaccinerat både mig själv och avkomman med de flesta vanliga standard vaccinationer (DTP/MPR/Vattkoppor/Hepatit/TBE). Brukar dessutom gå och ta vaccin emot säsongsinfluensan varje år. Mest för att det är så jävla jobbigt att vara sjuk. Glömde dock bort att ta influensavaccinet för 3 år sedan. Åkte då givetvis på influensan och var rejält sjuk i en dryg vecka och sedan fick jag en bihåleinflammation ifrån helvetet i retur när influensan väl gett sig.

Gällande Cov-19 vaccin så känner jag väl ungefär som en del andra här att man helst vill ta ett traditionellt vaccin då mRNA vaccinen är så pass nya. Nu lär det ju dröja ett tag innan man själv blir erbjuden att ta vaccinet så förhoppningsvis har man fått igång leveranserna på Astras vaccin då. (Misstänker att myndigheterna också vill ha ut Astras vaccin så fort som möjligt då det är billigare och har enklare transportkrav.) Har de däremot inte gjort det så kommer jag nog ta vaccin oavsett, mest eftersom jag reser en del i jobbet och det gissningsvis kommer krävas vaccinpass de närmaste åren.

G.W
2021-01-22, 11:04
Kommer inte vaccinera mig, och jag kommer avråda alla jag känner för att göra det. Alldeles för farligt och o-testat än så länge.

Tkirsgnirän
2021-01-22, 11:08
Kommer inte vaccinera mig. Kanske längre fram när det blir krav på det för resor osv och man har sett bieffekterna utav det.

Dreas
2021-01-22, 11:13
Kommer inte vaccinera mig, och jag kommer avråda alla jag känner för att göra det. Alldeles för farligt och o-testat än så länge.
Farligt? Otestat är väl relativt med 10 miljoner doser i folk minst och fas3 som pågått i 9 månader.

Lennix
2021-01-22, 11:17
Farligt? Otestat är väl relativt med 10 miljoner doser i folk minst och fas3 som pågått i 9 månader.

Kolla vem det är som postar innan du går på en sån enkel. :laugh:

WP GW WP :hbang:

G.W
2021-01-22, 11:24
Farligt? Otestat är väl relativt med 10 miljoner doser i folk minst och fas3 som pågått i 9 månader.

9 månader är inte alls länge i detta sammanhang. Inte ens 50% av en elefants dräktighetstid för att sätta det i perspektiv.

Kolla vem det är som postar innan du går på en sån enkel. :laugh:

WP GW WP :hbang:

Nåväl, om jag ska vara ärlig så kommer jag nog inte bry mig så mycket om vad mina anhöriga kommer göra.

Är dock inte förvånad att Dreas sväljer allt helt.

fabiansthlm
2021-01-22, 11:58
Jag ser mig som ganska pro-vaccin i allmänhet. Har vaccinerat både mig själv och avkomman med de flesta vanliga standard vaccinationer (DTP/MPR/Vattkoppor/Hepatit/TBE). Brukar dessutom gå och ta vaccin emot säsongsinfluensan varje år. Mest för att det är så jävla jobbigt att vara sjuk. Glömde dock bort att ta influensavaccinet för 3 år sedan. Åkte då givetvis på influensan och var rejält sjuk i en dryg vecka och sedan fick jag en bihåleinflammation ifrån helvetet i retur när influensan väl gett sig.

Gällande Cov-19 vaccin så känner jag väl ungefär som en del andra här att man helst vill ta ett traditionellt vaccin då mRNA vaccinen är så pass nya. Nu lär det ju dröja ett tag innan man själv blir erbjuden att ta vaccinet så förhoppningsvis har man fått igång leveranserna på Astras vaccin då. (Misstänker att myndigheterna också vill ha ut Astras vaccin så fort som möjligt då det är billigare och har enklare transportkrav.) Har de däremot inte gjort det så kommer jag nog ta vaccin oavsett, mest eftersom jag reser en del i jobbet och det gissningsvis kommer krävas vaccinpass de närmaste åren.

Jag tänker som du, i grunden är ju vaccin fantastiska och vad jag minns har jag tagit diverse vaccin som ung samt även mot svininfluensan. Att väga in är också att vi har ett immunförsvar som "ska" klara angrepp från virus, bakterier, svampar, parasiter etc.

För min egen del har jag blivit mer skeptisk rent generellt vad gäller diverse råd och åtgärder under pandemin och nyttan för mig som individ. Jag har ofta saknat "vi vet inte än" i debatten.
För äldre, tex min farsa och de i olika riskgrupper är jag mer för vaccinering oavsett preparat. Nyttan överväger eventuella risker.

Jag vill se mer data över tid angående eventuella risker med mRNA-vaccinen innan jag är beredd att ta det. Metoden är spännande och lovande men ny med den osäkerhet det innebär. Time will tell, helt enkelt.

Plasttiger
2021-01-22, 19:27
Sist jag kollade så var autoimmun respons något vaccin har som risk. Jag fick också idag förklarat att det vid en sådan respons sker nära inpå vaccination inte flera år senare.

Att kroppen angriper kroppseget protein ja.

Som sagt - Effekten efter att mRNA gjort sitt och antikropparna är borta får jag svårare och svårare att se att skulle vara ond brås död. Speciellt inte då ingen förklarar hur det från mRNA ska ta ett steg eller två till det de påstår ska ske.

I länken jag postade till den fina tidsskriften Lancet hade de en uppföljnignstid avseende MS på 3 år.
Det är längre tid än mRNA-vaccinet använts.

Avseende diabetes hade de 10 års uppföljning i studien de hänvisade till...


Det är ganska komplicerat det här faktiskt.

inZane
2021-01-22, 19:35
Min skepsis ligger mest i att det känns så himla onödigt att ta ett vaccin vars effekt försvinner efter en kort tid. Om man tänker bort riskerna med bieffekter etc..tar vi då vaccinet för att utrota viruset så att säga? För en oinsatt. Vet faktiskt inte vart jag står i det hela.