handdator

Visa fullständig version : Sub 10% genom att varva fasta med fritt ätande?


Bandid0
2020-10-10, 13:10
För en person som av naturen är ganska smalfet.

Själv gissar jag att det är önsketänkande men jag hoppas att någon säger emot.

Jag skulle lätt kunna svälta mig regelbundet bara jag fick äta helt fritt tillräckligt ofta, typ varje kväll eller varannan dag.

Men gissningsvis blir man inte rippad bara för att man kör varannandagsfasta.

King Grub
2020-10-10, 13:18
Jag gick från typ 9 till under 5 på 4 månader utan att tänka på något.

RökteUppMinKatt
2020-10-10, 13:44
Allt beror ju på vad du har för aptit och vad för typ av livsmedel du slänger i dig.

Ska jag tolka helt fritt som helt fritt så hade det nog behövs två dagars fasta per dag jag får äta.

Men som sagt, det beror ju på dig.

Är ju inte svårare egentligen än att uppskatta hur mycket kalorier dina fria dagar kommer bestå av och sedan lägga upp fastan därefter.

Bandid0
2020-10-10, 15:24
Jag gick från typ 9 till under 5 på 4 månader utan att tänka på något.

Helt utan att göra några ändringar i ditt liv?



Är ju inte svårare egentligen än att uppskatta hur mycket kalorier dina fria dagar kommer bestå av och sedan lägga upp fastan därefter.

Bra idé. Ska räkna. Men med fritt ätande är det inte bara fråga om kalorier utan lär bli mindre protein också.

King Grub
2020-10-10, 16:08
Nej, jag tränar mindre.

skyffelmördarn
2020-10-10, 16:11
G8iqcQFqFdM

King Grub
2020-10-10, 16:23
16:8 är knappast relevant.

upperkatt
2020-10-10, 16:37
Jag gick från typ 9 till under 5 på 4 månader utan att tänka på något.

Tror ändå att du tänkte på Lego minst en gång.

Brofessorn
2020-10-10, 16:53
Tror ändå att du tänkte på Lego minst en gång.

Kanske har vi fokuserat på fel saker här på Kolozzeum. Hemligheten till 4% kroppsfett är inte fasta eller dieter, det är att bli Zenbuddhist och ha ett helt tomt sinne.

Snobbe
2020-10-10, 17:06
Jag gick från typ 9 till under 5 på 4 månader utan att tänka på något.

Du gamear wow, Det är sjukt bra för att få en att fokusera på annat än att man är sugen på mat.

skyffelmördarn
2020-10-10, 17:14
16:8 är knappast relevant.

Informationen är samma oavsett längden på fastan, det är inget magiskt som sker för att fastan blir längre.

Jag vet inte varifrån det kommer att folk tror att fasta kan få dig att äta obegränsat. Du kan ha ett ät-fönster på 1 timme och fasta 23 och fortfarande gå upp i vikt, svårt? För vissa ja, för andra är det enklare.

skyffelmördarn
2020-10-10, 17:19
Du kan gå upp i vikt av varannandagsfasta också KG och det vet du om.

King Grub
2020-10-10, 17:20
Fastar jag 24 timmar eller längre förbränner jag massor av fett. Sedan tränar jag och äter, och förbrukar energin från föda som bränsle och lagrar in den i muskulaturen.

Kalorier in minus kalorier ur säger ingenting om vilka substrat som förbränns och lagras in. Det går att manipulera med tajming och aktivitet.

16:8 är bara populärast därför att gemene man blir vimmelkantig bara av att tänka på ett dygn utan att trycka i sig mat. Det är knappt värt att kallas fasta. Bara att hoppa över frukost så är du i princip där.

Langster
2020-10-10, 18:49
Jag kör varannandagsfasta med helt fritt ätande varannan dag. Ett mål mat 4-500 kcal efter ca 24 timmars fasta på fastedagen. Nu gör jag bara så helt enkelt, så får jag se om det funkar om ett par veckor. Det positiva är att jag är oväntat ohungrig på ätardagen, skulle gissa på att jag hamnar på ett underskott totalt sett. Räknar alltså inte kalorier alls utan äter bara vad jag känner för.

King Grub
2020-10-10, 18:51
Man tror att man är bottenlös och utsvulten dagen efter en fastedag, men så är det inte alls. Inte som efter en dag utan mat när man är ovan och trycker i sig hur mycket som helst på kvällen.

Bifftek
2020-10-10, 19:05
Hur får ni ens ihop det med träningen isåfall? Kör man fastedagar på träningsdagar eller vilodagar?

dmoller
2020-10-10, 19:26
slakta helkropp varannan dag känns win

King Grub
2020-10-10, 19:36
Jag tränar på dagarna jag äter.

Langster
2020-10-10, 19:38
Hur får ni ens ihop det med träningen isåfall? Kör man fastedagar på träningsdagar eller vilodagar?

Vilodag=fastedag. Fastar, äter 1 mål på kvällen, sover, äter frukost, tränar., äter fritt fram till kvällen.

exevision
2020-10-10, 19:50
Jag tränar på dagarna jag äter.

Har du vilodagar nu för tiden?

King Grub
2020-10-10, 19:51
Det går inte att träna vettigt på fastedagar.

RökteUppMinKatt
2020-10-10, 20:05
Det går inte att träna vettigt på fastedagar.

Klart det går. Tränar alltid på 35 timmars fasta. Sen bryter jag den ibland med ett par godisnappar efter halva passet.

King Grub
2020-10-10, 20:06
Duktigt.

Langster
2020-10-10, 20:10
Klart det går. Tränar alltid på 35 timmars fasta. Sen bryter jag den ibland med ett par godisnappar efter halva passet.

Det går, men är det vettigt?

RökteUppMinKatt
2020-10-10, 21:39
Det går, men är det vettigt?

Vet inte, har det någon betydelse? Prestationen är likvärdig.

skyffelmördarn
2020-10-10, 23:45
Jag tycker det är skönt att träna fastande, men då pratar vi 20 timmars fasta ungefär. Är ganska klar i huvudet, även om kroppen kanske inte hänger med på samma sätt.

stridis
2020-10-11, 07:03
Träna under fasta, vilka fakirer ni är.

Kaalle
2020-10-11, 09:40
Rask promenad 1.5 timme fullproppad med koffein och afrikansk ört är det enda jag klarar av.

whuddafuks
2020-10-11, 10:44
Grup, Langster och andra som kör heldagsfasta. Kompenserar ni något med extra mycket protein under ätardagarna? Tänker att proteinbehovet måste öka och bli ännu mer kritisk under de dagar ni äter?

Det låter förövrigt dödsskönt att ha en hel dag där man inte äter eller ens bryr sig om mat. Men sen har jag redan svårt att behålla min vikt och då äter jag när som varje dag, så att fasta en hel dag skulle nog vara en kass idé för mig tyvärr

Langster
2020-10-11, 10:52
Grup, Langster och andra som kör heldagsfasta. Kompenserar ni något med extra mycket protein under ätardagarna? Tänker att proteinbehovet måste öka och bli ännu mer kritisk under de dagar ni äter?

Det låter förövrigt dödsskönt att ha en hel dag där man inte äter eller ens bryr sig om mat. Men sen har jag redan svårt att behålla min vikt och då äter jag när som varje dag, så att fasta en hel dag skulle nog vara en kass idé för mig tyvärr

”Grup” har länkat till hans egen artikel i första inlägget. Där går han igenom ett vettigt upplägg.
Själv behöver jag aldrig tänka på proteinintaget. Kommer sällan under 250g per dag, på dessa ätardagar ligger jag säkert på 300g+, så det är redan kompenserat och klart.

skyffelmördarn
2020-10-11, 10:56
Grup, Langster och andra som kör heldagsfasta. Kompenserar ni något med extra mycket protein under ätardagarna? Tänker att proteinbehovet måste öka och bli ännu mer kritisk under de dagar ni äter?

Det låter förövrigt dödsskönt att ha en hel dag där man inte äter eller ens bryr sig om mat. Men sen har jag redan svårt att behålla min vikt och då äter jag när som varje dag, så att fasta en hel dag skulle nog vara en kass idé för mig tyvärr

Det här är inget för folk som är intresserade av att tävla i kroppsbyggning och vill bygga maximalt med muskelmassa, jag ser det mera som en skön livsstilsförändring där man slipper mycket skit i vardagen för folk som har tränat en längre period men man nu skiftar över till en mera avslappnad syn på kost och träning.

Åtminstone är det så för mig. Jag skulle aldrig fasta såhär om jag vill bygga, jag fastar för att jag inte bryr mig om att bygga längre och för att det här är bekvämt. Eventuella hälsofördelar vet vi inget om heller.

King Grub
2020-10-11, 10:59
Kroppen kan inte använda mer protein till muskeluppbyggnad vid ett senare tillfälle bara för att man ätit mindre tidigare.

Langster
2020-10-11, 11:05
Det låter förövrigt dödsskönt att ha en hel dag där man inte äter eller ens bryr sig om mat. Men sen har jag redan svårt att behålla min vikt och då äter jag när som varje dag, så att fasta en hel dag skulle nog vara en kass idé för mig tyvärr

Ja det är utan tvekan en kass idé för dig. Du vill slippa tänka på mat för att du helt enkelt inte tycker om mat, för mig är det tvärtom - jag tycker om mat för mycket. Lura inte dig själv att tro att du får bättre träningsresultat om du bara äter mat varannan dag. Ät mat som du tycker är gott så kommer du nog inte ha problem med att hålla vikten, sen blir du fet, då kan du börja fundera på vilka komplicerade lösningar du ska testa för att inte bli ännu fetare.

Langster
2020-10-11, 11:10
Kroppen kan inte använda mer protein till muskeluppbyggnad vid ett senare tillfälle bara för att man ätit mindre tidigare.

Det är en bra poäng, oavsett hur man äter så kommer man att mista uppbyggnad genom mat varannan dag, vilket självklart är negativt ur ett kroppsbyggarperspektiv. Det var inte det jag tänkte på när jag skrev att jag inte behövde kompensera eftersom jag redan åt så mycket protein... jag menade bara att jag ändå äter så mycket så att det inte behövs någon kompensation, om det nu hade varit så att det gjorde någon skillnad.

Langster
2020-10-11, 11:19
Det här är inget för folk som är intresserade av att tävla i kroppsbyggning och vill bygga maximalt med muskelmassa, jag ser det mera som en skön livsstilsförändring där man slipper mycket skit i vardagen för folk som har tränat en längre period men man nu skiftar över till en mera avslappnad syn på kost och träning.

Åtminstone är det så för mig. Jag skulle aldrig fasta såhär om jag vill bygga, jag fastar för att jag inte bryr mig om att bygga längre och för att det här är bekvämt. Eventuella hälsofördelar vet vi inget om heller.

Ett bra inlägg. Dock, om det är så bra som Grub har fått mig att tro så skulle detta kunna vara en bra diet inför tävling i bodybuilding. Alltså kanske inte för uppbyggnad, men för att deffa med minimal muskelförlust.

skyffelmördarn
2020-10-11, 11:27
Ett bra inlägg. Dock, om det är så bra som Grub har fått mig att tro så skulle detta kunna vara en bra diet inför tävling i bodybuilding. Alltså kanske inte för uppbyggnad, men för att deffa med minimal muskelförlust.

Jag tror inte det fungerar riktigt så som KG beskriver det, kanske just för honom och det liv han lever och den kost han äter men generellt så tror jag inte riktigt på att allt du äter lagras rakt in i musklerna när du väl har dina ätardagar, och att allt som dras ifrån kroppen när du väl fastar är just fett.

Det hade varit ett drömscenario jag tror fler hade hoppat på om de vore så, fasta har ju varit på tapeten i vadå, 6-7 år?

Langster
2020-10-11, 11:42
Jag tror inte det fungerar riktigt så som KG beskriver det, kanske just för honom och det liv han lever och den kost han äter men generellt så tror jag inte riktigt på att allt du äter lagras rakt in i musklerna när du väl har dina ätardagar, och att allt som dras ifrån kroppen när du väl fastar är just fett.

Det hade varit ett drömscenario jag tror fler hade hoppat på om de vore så, fasta har ju varit på tapeten i vadå, 6-7 år?

Fast som sagt, många tycker nog att 24 timmar låter på tok för långt och är rädda att tappa gains.

Bifftek
2020-10-11, 11:52
Här är Grubs artikel.

https://www.styrkelabbet.se/varannandagsfasta/#Att_bara_ata_varannan_dag

Duckfeathers
2020-10-11, 13:42
Jag tror inte det fungerar riktigt så som KG beskriver det, kanske just för honom och det liv han lever och den kost han äter men generellt så tror jag inte riktigt på att allt du äter lagras rakt in i musklerna när du väl har dina ätardagar, och att allt som dras ifrån kroppen när du väl fastar är just fett.

Det hade varit ett drömscenario jag tror fler hade hoppat på om de vore så, fasta har ju varit på tapeten i vadå, 6-7 år?

Varför skulle detta vara så osannolikt? Om kroppen har låga glykogendepåer så prioriterar den att fylla på dessa innan den börjar lagra in kroppsfett, detta är varken något nytt eller kontroversiellt.

Och att den största delen bränsle under ett dygns fastande dras från fett känns väl inte heller på något sätt osannolikt. Organ- och muskelvävnad är något som kroppen behöver och faktiskt använder för att jaga föda. Varför skulle kroppen då omedelbart vid en svältperiod börja bryta ner dessa för att använda som bränsle om den har över 70.000 kcal fettvävnad inlagrat avsett att användas specifikt som bränsle?

Och att säga att om något fungerar skulle fler människor göra det, och att därför fungerar det inte, tycker jag är ett sjusärdeles konstigt argument. Att träning är den enskilt största investeringen man kan göra i sin egen hälsa är väl något som har varit känt ganska länge vid det här laget, och är betydligt mer välkänt än fasta. Betyder det att alla är villiga att träna? Nej. Därför att många människor är inte villiga att göra ansträngningen som krävs. Precis som att dom flesta människor inte skulle vara villiga att gå helt utan mat flera dygn per vecka.

benk3
2020-10-11, 14:24
Väntar spänt på svar från Kungen,

Diomedea exulans
2020-10-11, 14:34
Kåge repeterar väl bara sånt som forskningen visar?

King Grub
2020-10-11, 14:44
Väntar spänt på svar från Kungen,

Jag har redan skrivit mitt.

Jag säger inte att allt man äter lagras i musklerna oavsett hur mycket man äter bara därför att man fastar. Eller att allt energi tas från fettdepåerna dagar när man inte äter.

Bara att kaloribalansen inte säger allt. Det går att påverka vad som förbränns och vad som lagras och därmed tillväxt eller förlust av både fettfri massa och kroppsfett, även vid identisk kaloribalans.

skyffelmördarn
2020-10-11, 16:13
Kåge repeterar väl bara sånt som forskningen visar?

Finns väldigt lite eller ingen forskning alls på fasta och det som finns är inte bra alls. Det är fortfarande relativt "nytt"

skyffelmördarn
2020-10-11, 16:16
Jag har redan skrivit mitt.

Jag säger inte att allt man äter lagras i musklerna oavsett hur mycket man äter bara därför att man fastar. Eller att allt energi tas från fettdepåerna dagar när man inte äter.

Bara att kaloribalansen inte säger allt. Det går att påverka vad som förbränns och vad som lagras och därmed tillväxt eller förlust av både fettfri massa och kroppsfett, även vid identisk kaloribalans.

Jag tror det går bra ihop med den konditionsträningen som du gör åtminstone ur ett fettförbränningsperspektiv men många som vill testa på varannandagsfasta kör nog inte alls lika hårt på crosstrainer som du gör och då får man troligtvis inte samma resultat.

Dajollee
2020-10-11, 17:43
Finns väldigt lite eller ingen forskning alls på fasta och det som finns är inte bra alls. Det är fortfarande relativt "nytt"

Ja forskningen kanske, men evolutionsmässigt har vi fastat från o till hela vår historia, äta 5ggr om dagen är något nytt, så logisk bör fasta vara något som vi är gjorda för och något bra. Generna vi har är väl typ samma som våra förfäders för 40k år sedan.(?)

Ett annat stort plus att äta mer sällan är tandhälsan.

För min del fastar jag alltid på deff, ostrukturerat med olika lång tid varje dag men hamnar väldigt snabbt i bra form på så sätt, speciellt om jag är rörlig under fastan.

Langster
2020-10-11, 18:35
Ja forskningen kanske, men evolutionsmässigt har vi fastat från o till hela vår historia, äta 5ggr om dagen är något nytt, så logisk bör fasta vara något som vi är gjorda för och något bra. Generna vi har är väl typ samma som våra förfäders för 40k år sedan.(?)

Ett annat stort plus att äta mer sällan är tandhälsan.

För min del fastar jag alltid på deff, ostrukturerat med olika lång tid varje dag men hamnar väldigt snabbt i bra form på så sätt, speciellt om jag är rörlig under fastan.

Bara för att vi genom evolutionen har utsatts för svält och därmed tål det, betyder det inte automatiskt att det är en bra sak att utsätta sig för.

ispåse
2020-10-12, 08:04
Gillar att "fasta" men aldrig helt provat hela dygn i en längre tid.

Jag jobbar natt relativt oregelbundet vilket gör att träningen inte blir så bunden till vissa dagar samt har barnen mina lediga dagar. Vill inte att barnen ska få en skev bild av att pappa inte äter på hela dagarna när de är hos mig.

Inser ju kanske svaret själv men finns där en större poäng med att fasta dagar då och då? Kan bli allt från 1-4 dagar i veckan beroende på hur livet ser ut i övrigt.

Tänker att oj nu har jag några barnfria lediga dagar den här veckan, då kan jag hoppa maten två eller tre av de eller krävs mer kontinuerlighet för att uppnå någonting med fastan?

söderkisen
2020-10-12, 08:22
Om du känner för att hoppa över maten helt någon dag här och var finns nog inte nåt negativt med det.

Kan tänka mig att flera dagar i sträck relativt regelbundet inte är optimalt för musklerna.

ispåse
2020-10-12, 08:27
Om du känner för att hoppa över maten helt någon dag här och var finns nog inte nåt negativt med det.

Kan tänka mig att flera dagar i sträck relativt regelbundet inte är optimalt för musklerna.

Lite dåligt formulerat kanske. Tanken är inte flera dagar i sträck utan försöka få in så många dagar som möjligt i veckan utan att påverka barnen. En vecka blir det kanske ingen fastedag, nästa vecka kanske tre osv. Fasta dagar då det går helt enkelt.

Bandid0
2020-10-12, 11:08
Jag ska testa. Har tidigare testat att fasta 30 timmar och mådde verkligen inte så bra då. Men då tränade jag mitt på fastedagen ett tvåtimmars styrkepass och åt inte förrän på kvällen många timmar senare (vid 21-tiden). Jag åt inte heller riktigt mat utan gick loss på skräpmat och snacks. Nu ska jag testa enligt Grubs rekommendationer i artikeln.

Langster
2020-10-12, 11:23
Lite dåligt formulerat kanske. Tanken är inte flera dagar i sträck utan försöka få in så många dagar som möjligt i veckan utan att påverka barnen. En vecka blir det kanske ingen fastedag, nästa vecka kanske tre osv. Fasta dagar då det går helt enkelt.

Funkar säkert bra. Att träna tidigt på ätardagen efter fastedagen kan vara det som gör att energin lagras fördelaktigt, men det vet jag inget om egentligen. Att träna på de dagar man äter är antagligen bäst iaf, så du måste ju planera efter det också.

Hur du vill verka inför dina barn är upp till dig, själv ser jag inga problem med att mina barn ser mig fasta... jag äter trots allt en gång på fastedagen och då kan de ju kolla om de vill. De kommer att stöta på människor med allsköns avvikande beteenden i sina liv så det är lika bra att de vänjer sig vid att vuxna människor får välja själva.
Men samtidigt, dessa esoteriska dietvarianter ska man nog bara ge sig på om ens övriga livsstil går ihop med det. Meningen är ju att livet ska bli enklare egentligen, inte tvärtom.

ispåse
2020-10-13, 10:56
Funkar säkert bra. Att träna tidigt på ätardagen efter fastedagen kan vara det som gör att energin lagras fördelaktigt, men det vet jag inget om egentligen. Att träna på de dagar man äter är antagligen bäst iaf, så du måste ju planera efter det också.

Hur du vill verka inför dina barn är upp till dig, själv ser jag inga problem med att mina barn ser mig fasta... jag äter trots allt en gång på fastedagen och då kan de ju kolla om de vill. De kommer att stöta på människor med allsköns avvikande beteenden i sina liv så det är lika bra att de vänjer sig vid att vuxna människor får välja själva.
Men samtidigt, dessa esoteriska dietvarianter ska man nog bara ge sig på om ens övriga livsstil går ihop med det. Meningen är ju att livet ska bli enklare egentligen, inte tvärtom.

Jag har mängder med avvikande beteenden så de lär sig nog bli vana vid kufar. �� Mest jag gillar äta middag ihop.

Men jag tänkte visst inte längre än näsan räcker. En liten "middag" efter 24 timmars fasta kring 18 så löser sig ju allt. Får dock hoppa runt lite med dagar oavsett då jag inte får till träningen varannan dag.

Hur som. Körde första 24 timmar igår fram till middag och åt några slevar protein. Idag har jag tränat på morgonen och äter som vanligt fram tills middag och sedan blir det 24 timmar igen. Nu kanske inte ett dygn påverkar något alls men skönt slippa tänka mat under ett dygn hur som och träningen flöt på som vanligt. ��

Ett plus måste jag säga är att jag faktiskt blev mätt igår kväll på den ynkliga portioner jag stoppade i mig, samt att frukosten mättade ovanligt bra med. Hade föreställt mig jag skulle äta upp en kalv till frukost men så blev det inte. ��

Langster
2020-10-13, 11:23
Jag har mängder med avvikande beteenden så de lär sig nog bli vana vid kufar. �� Mest jag gillar äta middag ihop.

Men jag tänkte visst inte längre än näsan räcker. En liten "middag" efter 24 timmars fasta kring 18 så löser sig ju allt. Får dock hoppa runt lite med dagar oavsett då jag inte får till träningen varannan dag.

Hur som. Körde första 24 timmar igår fram till middag och åt några slevar protein. Idag har jag tränat på morgonen och äter som vanligt fram tills middag och sedan blir det 24 timmar igen. Nu kanske inte ett dygn påverkar något alls men skönt slippa tänka mat under ett dygn hur som och träningen flöt på som vanligt. ��

Ett plus måste jag säga är att jag faktiskt blev mätt igår kväll på den ynkliga portioner jag stoppade i mig, samt att frukosten mättade ovanligt bra med. Hade föreställt mig jag skulle äta upp en kalv till frukost men så blev det inte. ��

Nu har jag kört på detta i 10-11 dagar och just aptitkontrollen är det som både är mest förvånande och mest positivt. Jag äter mindre och mindre på ätardagarna, jag känner helt enkelt att jag inte behöver äta så mycket... en rätt ovan känsla för mig.
Vikt och utseendemässigt har inte mycket hänt, gått ned typ 1 kg om man räknar ett medel. Känns nästan som att jag borde ha gått ned mer med tanke på hur mycket mindre jag äter.

Träningen är helt opåverkad, jag har gjort exakt den progression jag förväntat mig - alltså ökat planenligt, ingen som helst tillbakagång eller seghet.

Märkligt när man handlar, jag brukar dra i mig 1 st 500g kvarg om dagen. Köper man då en veckas förbrukning så räcker det plötsligt i 2 veckor istället.

ispåse
2020-10-13, 11:54
Nu har jag kört på detta i 10-11 dagar och just aptitkontrollen är det som både är mest förvånande och mest positivt. Jag äter mindre och mindre på ätardagarna, jag känner helt enkelt att jag inte behöver äta så mycket... en rätt ovan känsla för mig.
Vikt och utseendemässigt har inte mycket hänt, gått ned typ 1 kg om man räknar ett medel. Känns nästan som att jag borde ha gått ned mer med tanke på hur mycket mindre jag äter.

Träningen är helt opåverkad, jag har gjort exakt den progression jag förväntat mig - alltså ökat planenligt, ingen som helst tillbakagång eller seghet.

Märkligt när man handlar, jag brukar dra i mig 1 st 500g kvarg om dagen. Köper man då en veckas förbrukning så räcker det plötsligt i 2 veckor istället.

Kanske du skrivit men kör du något mindre mål alla Grub efter 24 timmar eller fastar du tills nästa dygn?

Langster
2020-10-13, 12:18
Kanske du skrivit men kör du något mindre mål alla Grub efter 24 timmar eller fastar du tills nästa dygn?

Ett mindre mål på kvällen på fastedagarna, ja.

Beemel
2020-10-13, 14:33
Träna under fasta, vilka fakirer ni är.

Träna utan att vara fastande gör mig illamående och påverkar min prestation negativt.
Så ur min synvinkel är det snarare tvärtom.