handdator

Visa fullständig version : Three gorges dam på väg att kolapsa


svenbanan
2020-10-08, 02:44
Om jag fattat detta rätt så är denna damm i Kina nästan överfull pga kraftiga regn senaste tiden och ska ha deformerats och riskera att gå åt helvete när som helst. Om detta sker så lär miljoner kineser få väldigt stora problem.

1CNJfrXlo4I
bLujLfKHTjA

Nattljus
2020-10-08, 04:19
Ända sedan den byggdes har insatta ingenjörer talat om att den kommer att kollapsa. Frågan är bara när *popcorn*

svenbanan
2020-10-08, 06:29
Det ska väl tydligen ha observerats sprickor och deformationer under den senaste månaden till följd av att dammen nästan är överfull nu.

40plus
2020-10-08, 06:31
Det ska väl tydligen ha observerats sprickor och deformationer under den senaste månaden till följd av att dammen nästan är överfull nu.

Jag läste om detta och såg videoklipp på bla imgur för några månader sedan. Vissa där påstod att det bara var skitsnack, andra att kommunistdiktaturen håller tyst om problemen. För min egen del känns det som det kvittar.

svenbanan
2020-10-08, 06:34
Jag läste om detta och såg videoklipp på bla imgur för några månader sedan. Vissa där påstod att det bara var skitsnack, andra att kommunistdiktaturen håller tyst om problemen. För min egen del känns det som det kvittar.

Ja, vem fan orkar bry sig om några miljoner kineser stryker med...

Snubben
2020-10-08, 07:47
... man får se det positivt! Överbefolkningen minskar lite.

40plus
2020-10-08, 07:52
Ja, vem fan orkar bry sig om några miljoner kineser stryker med...

Exakt.

r1kkie
2020-10-08, 08:08
Ja, vem fan orkar bry sig om några miljoner kineser stryker med...

Miljöpartister kanske, minska befolkningen är det som skulle ha störst effekt på miljön om det sker över alla samhällsskikt.

svenbanan
2020-10-08, 08:26
Miljöpartister kanske, minska befolkningen är det som skulle ha störst effekt på miljön om det sker över alla samhällsskikt.

Du kan ju föregå med gott exempel själv då och ta en slurk kaustiksoda i frukostkaffet.

40plus
2020-10-08, 08:30
Du kan ju föregå med gott exempel själv då och ta en slurk kaustiksoda i frukostkaffet.

Found the china man

svenbanan
2020-10-08, 08:33
Exakt.

Found the china man


*troll*

Diomedea exulans
2020-10-08, 08:35
Miljöpartister kanske, minska befolkningen är det som skulle ha störst effekt på miljön om det sker över alla samhällsskikt.

Är det inte såna här dammar som utrotat floddelfinerna? Så miljöpartister kanske blir dubbelt glada.

Brofessorn
2020-10-08, 09:25
För oss sinologer är detta ingen nyhet, men bra att alla normies börjar uppmärksamma denna tidsinställda bomb.

trädgårdsmöbel
2020-10-08, 11:45
Är det inte såna här dammar som utrotat floddelfinerna? Så miljöpartister kanske blir dubbelt glada.

Kineser fiskar upp allt djurliv från sitt sötvatten. Verkligen allt. Även mal från bottenslammet. Skrapar sjö och flodbotten. Så de hade nog ätit upp floddelfiner ändå även utan dammar.

Ladugårdsdörr
2020-10-08, 15:56
Ja, vem fan orkar bry sig om några miljoner kineser stryker med...

Det handlar om någon promille av alla kineser. Ungefär som med coronan, inte ens en promille av svenskarna har dött och ändå springer en del runt som höns och skriker i panik.

exevision
2020-10-08, 16:08
Det handlar om någon promille av alla kineser. Ungefär som med coronan, inte ens en promille av svenskarna har dött och ändå springer en del runt som höns och skriker i panik.

Tills det drabbar dig och dammen vid din bostad.

Brofessorn
2020-10-08, 16:12
Tills det drabbar dig och dammen vid din bostad.

Finns inte så många stora dammar i Norden. Schackmatt.

exevision
2020-10-08, 16:19
Finns inte så många stora dammar i Norden. Schackmatt.

Tråkigt att det ständigt ska försöka vinnas diskussioner istället för att resonera. Leder inte till något alls.

Behöver inte vara gigantiska dammar för att ödelägga ens bostad.

Brofessorn
2020-10-08, 16:52
Tråkigt att det ständigt ska försöka vinnas diskussioner istället för att resonera. Leder inte till något alls.

Behöver inte vara gigantiska dammar för att ödelägga ens bostad.

Så nu likställer du att få sin bostad ödelagd med att flera miljoner kineser dör?

exevision
2020-10-08, 17:11
Så nu likställer du att få sin bostad ödelagd med att flera miljoner kineser dör?

Nej, se mitt svar till Ladugårdsdörr.
Jag tror du förstår hur jag menar då.

PixelMiner
2020-10-08, 17:32
Liknande saker har ju hänt förr i Kina:
https://en.wikipedia.org/wiki/1975_Banqiao_Dam_failure

Uppskattningsvis 85'600-240'000 människor dog, även om Kinas officiella siffror pratar om 26'000.

Ladugårdsdörr
2020-10-08, 17:33
Tills det drabbar dig och dammen vid din bostad.

Självklart. Men jag förväntar mig inte att risbonde Wang Wei utanför Sandouping ska ligga sömnlös över detta.

svenbanan
2020-10-08, 19:34
Jag läste/hörde nånstans att det bor c:a en kvarts miljard kineser i det område som ligger i farozonen att bli helt eller delvis översvämmat ifall dammen brister.

Vinter
2020-10-08, 20:13
Jag läste/hörde nånstans att det bor c:a en kvarts miljard kineser i det område som ligger i farozonen att bli helt eller delvis översvämmat ifall dammen brister.

Jag skulle gissa att även om dödstalet kan hållas ned så är de potential materiella förstörelsen ett stort Kinesiskt nationellt problem, och rejäl knäck för Kinas ekonomi.

svenbanan
2020-10-08, 20:56
Jag skulle gissa att även om dödstalet kan hållas ned så är de potential materiella förstörelsen ett stort Kinesiskt nationellt problem, och rejäl knäck för Kinas ekonomi.

Siffran jag hade hört var nog trekvarts miljard när jag tänker efter. Men det är ju troligen inte så att alla dessa löper en överhängande risk att spolas ut i havet eller drunkna. Det lär dock bli en rejäl humanitär katastrof om det sker med massor av hemlösa och massor av arbetsplatser som försvunnit.

stridis
2020-10-09, 03:58
Tänk tanken om en uighur skulle landa ett stort passagerarplan där. strået som knäcker kamelens rygg liksom.

40plus
2020-10-09, 06:34
Jag läste/hörde nånstans att det bor c:a en kvarts miljard kineser i det område som ligger i farozonen att bli helt eller delvis översvämmat ifall dammen brister.

Det hade rensat undan fint.
Tänk att slippa dom kinesiska tjuvfiskande världshavsflottorna som åker klotet runt och nätar upp precis all fisk dom kan, även i naturreservat och andra länders territorium.
Tänk minskningen i utsläpp. Tänk dom hundratusentals uigurer som kanske kan fly från koncentrationslägren.
Tänk om dammen brister och miljoner dör så kanske, just kanske, det är vad som behövs för att kineserna skall resa sig och störta kommunistdiktaturen. Att dom till slut fått nog.