handdator

Visa fullständig version : Varför är grönsaker så viktiga?

Kossa Mu
2004-05-18, 18:12
Att grönsaker inte är onytttiga förstår jag, men varför säger alla att man måste äta dem?

Om man nu äter grönsaker vid vissa mål, t.ex. hamburgare, pitabröd och tacos och sedan äter ca 3 frukter i veckan, behöver man verkligen äta en massa grönsaker utöver det? Får man inte i sig alla vitaminer, mineraler och liknande ändå? :confused:

Hermes
2004-05-18, 18:17
Nej det får man inte, 3 frukter i veckan är ju föresten ingenting, sen så behöver du mer grönsaker än isbergsallad, gurka, lök och tomat som du har på tacos och hamburgare.

Desto äckligare grönsak desto mer nyttigheter ;)

Whey
2004-05-18, 18:23
Originally posted by Hermes
Nej det får man inte, 3 frukter i veckan är ju föresten ingenting, sen så behöver du mer grönsaker än isbergsallad, gurka, lök och tomat som du har på tacos och hamburgare.

Desto äckligare grönsak desto mer nyttigheter ;)

Sen när finns det äckliga grönsaker? GRÖNSAKER ÄR GOTT!

abjorn
2004-05-18, 18:26
Originally posted by Whey

Sen när finns det äckliga grönsaker? GRÖNSAKER ÄR GOTT!

i tablettform ja ;)

King Grub
2004-05-18, 18:27
Hur väl sammansatta vitamintillskotten än är, så kan de aldrig efterlikna naturens och grönsakernas sammansättning av vitaminer, mineraler och spårämnen. Här är det, för en gångs skull, motiverat att använda begreppet optimalt!

Styx
2004-05-18, 18:32
Dessutom finns det säkert ämnen i grönsaker och frukt vars positiva effekt ännu inte hittats, som självklart inte finns i tabletter.

z_bumbi
2004-05-18, 18:33
Originally posted by Kossa Mu
Om man nu äter grönsaker vid vissa mål, t.ex. hamburgare, pitabröd och tacos och sedan äter ca 3 frukter i veckan, behöver man verkligen äta en massa grönsaker utöver det? Får man inte i sig alla vitaminer, mineraler och liknande ändå? :confused:

Ja och nej.

Btw hela tre frukter per vecka? Om dan låter mer lagom.

Sverker
2004-05-18, 19:27
Börja med att köpa hem en påse Ärtor/majs/paprika. Passar till det mesta, både kallt och varmt.

Koka några morötter tillsammans med potatisen.
Koka en kålrot med potatisen också.

Pröva att koka lite brusselkål.

Grodda lite alf-alfa-frön eller mungabönor. Groddat vete är kalasgott i filmjölken även om vete inte räknas som grönsak.

Riv lite vitkål.

Gör surkål på vitkål.

Finns massor att göra med grönsaker.:eating:

MunsöHustla
2004-05-18, 19:46
Brocolli värmd i mikro! :hbang:

Callister
2004-05-18, 19:49
Stekta Grönkål. :D

Max
2004-05-19, 18:28
Mer förslag: Stuvad spenat passar bra till fisk

Kossa Mu
2004-05-19, 19:43
Åt en burk majs idag (125 g), men det lär nog dröja ett tag innan äta sallad blir en vana.

snej
2004-05-19, 21:10
Originally posted by Kossa Mu
Åt en burk majs idag (125 g), men det lär nog dröja ett tag innan äta sallad blir en vana.

Majs är la dock inte det nyttigaste direkt? Behandlad med massa grejs?

Whey
2004-05-19, 21:53
Originally posted by abjorn

i tablettform ja ;)

Finns grönsaker i tablettform? Syftar du på vitamin och mineraltilskott så äter jag mycket hellre grönsaker, för som jag skrev tidigare: GRÖNSAKER ÄR GOTT!

AcidSleeper
2004-05-19, 22:55
Äter väldigt lite grönsaker, förrutom majs, morötter, ärtor och paprika... Men sällan även på dem!

Gurka, Tomater, Sallad, Brokolli, Kålrot, brysselkål osv smakar inget gott och jag skulle inte äta det ens om jag blev hotad av Arne själv!

Sverker
2004-05-20, 05:48
Originally posted by snej

Majs är la dock inte det nyttigaste direkt? Behandlad med massa grejs?

Genmodifierad ? mycket möjligt. Försök att köpa europeisk istället för amerikansk så slipper du tvivla.

Majs är gott och ger färg till salladen. Med majsen med så äter man mer sallad.

Men den är knappast en grönsak och jag har själv svårt att se den som nyttig.
Proteinenkvaliten är låg, ärter, böner och linser är betydligt bättre.
Halterna av vitaminer och antioxidanter som C-vitamin E-vitamin och beta-karoten är låg.

Men svenskodlad sockermajs som kokas en kort stund är :eating:
med lite fett till. Bara att vänta till i höst.

z_bumbi
2004-05-20, 08:29
Originally posted by Sverker
Men den är knappast en grönsak och jag har själv svårt att se den som nyttig.
Proteinenkvaliten är låg, ärter, böner och linser är betydligt bättre.
Halterna av vitaminer och antioxidanter som C-vitamin E-vitamin och beta-karoten är låg.

Här sågas min favoritgrönsak totalt. :cryout:

Jag har börjat botanisera* bland andra grönsaker som jag inte tidigare gillat och mitt tips är att krydda maten bättre samt släng med fryst grönsaker i en matlåda.
Att göra en pizzasallad med massor av olika grönsaker nerblandade i är också en höjdare.

*Jag har fått ta bort en rad grönsaker som jag brukade äta tidigare pga magproblem därav letande efter nya.

Callister
2004-05-20, 08:41
Jag måste ändå erkänna enda "NYTTIGA" grönsaken jag äter är morot, sen blir det gurka, sallad och tomater annars. ;)
Även majs och lök ingår ofta i salladerna jag gör..
Glömde paprika och ärtor också, gröna ärtor. :D

snej
2004-05-20, 09:32
Originally posted by Callister
Jag måste ändå erkänna enda "NYTTIGA" grönsaken jag äter är morot, sen blir det gurka, sallad och tomater annars. ;)
Även majs och lök ingår ofta i salladerna jag gör..
Glömde paprika och ärtor också, gröna ärtor. :D

Tomat är väl nyttigt?? Enda grönsakerna jag äter är; sallad, ärtor, majs, gurka och tomat.

Callister
2004-05-20, 09:51
Alla grönsaker är ju nyttiga, men de flesta är ju bara gjorda av vatten så dem är lite "värdelösa", om man tänker så. :D

Grahn
2004-05-20, 10:00
Sallad av olika typ, paprika och gurka är tyvärr de enda grönsaker jag äter regelbundet.

Detta är dock en ökning av regelbundet grönsaksintag med fler ahundra procent då det tidigare var inga alls. ;)

William
2004-05-20, 10:06

Majs innehåller dock antioxidanten lutein i stora mängder och den är ju inte fy skam:thumbup:

Mvh

William

Sverker
2004-05-20, 12:36
Originally posted by William

Majs innehåller dock antioxidanten lutein i stora mängder och den är ju inte fy skam:thumbup:

Mvh

William

Det gula färgämnet om jag inte minns fel:confused:

Sverker
2004-05-20, 12:37
Majs är ju lättsmält och bra för magen. Ifall man mår bra av det så är det ju ett fint sett att få i sig näring.

Jag klassar nog majs som ett sädeslag och inte som en grönsak:D

William
2004-05-20, 12:41

Det gula färgämnet om jag inte minns fel:confused:

Precis!

Sädeslag? Well, now that u mention it:D

Sen finns det ju dom som klassar banan som en ört och inte en frukt:confused:

Klein
2004-05-21, 15:19
Grönsaker är bäst i groddform. Lättare att smälta, rikare på de näringsämnen man är ute efter också är det godast. Och det bästa av allt, du kan odla dom själv i köksfönstret och ha färsk sallad varje dag.

Thony
2004-05-21, 18:51
Ja undrar gäller det här även frysta grönsaker ? Tex ja köper fryst brocolli, är det samma näringsvärde ?
Färska borde väl ändå va lite bättre ?

Metal_boy_
2004-05-21, 21:03
broccoli slår allt :hbang: äter bara det när jag äter grönsaker om det inte är vattentyperna som gurka tomat och sånt krafs...äter ju vitamineral me så de borda räcka

z_bumbi
2004-05-24, 11:09
Originally posted by Thony
Ja undrar gäller det här även frysta grönsaker ? Tex ja köper fryst brocolli, är det samma näringsvärde ?
Färska borde väl ändå va lite bättre ?

Det är snarare så att de frysta är bättre, de är ju helt färska när de hamnar i frysen och inga ämnen hinner förstöras. En färsk grönsak som gått från fältet till paketeringen och sen in i en kylbil på vägen till affären tappar nog en del.

Emilia
2004-05-24, 12:31
Hur mycket frukter och grönsaker ska man egentligen äta per dag?

Jag har hört att man ska äta minst 500 gram per dag, vilket motsvarar ungefär sex frukter eller grönsaker per dag. Läste det på nån broschyr jag fick i mataffären, det lär ska vara Finlands kostrekommendationer eller nåt dylikt.

Så jag brukar försöka få i mig sex frukter eller grönsaler varje dag. banan, äpple, apelsin, morot, grönsallad med tomat och gurka.

Tror ni det är OK så?

z_bumbi
2004-05-24, 13:28
Emilia: 500g per dag är även de svenska rekommendationerna men det är kanske inte fel att ligga lite högre, det beror iofs på vad man äter för grönsaker också.
Sallad och gurka räknar jag inte till de mest näringsrika och jag saknar en mörkgrön grönsak i det du äter, du kan ju trösta dig med att du äter bättre än stora delar av befokning i alla fall. :)

De olika färgerna på grönsaker brukar betyda att de innehåller lite olika saker och en tumregel är att äta lite av varje färg varje dag, jag gör det inte själv men försöker i alla fall sträva åt det håller de flesta dagarna.