handdator

Visa fullständig version : Ta ut semesterdagar i pengar!


Angel
2020-10-02, 12:46
Någon som vet om det är ”ovärt” eller inte? Hittar båda svaren när jag googlar, dels att det blir högre skatt, men även att det jämkas i deklarationen.

Får man även ut semesterersättningen?
Hur räknar man ut vad en semesterdag ger?

StarkaUlf
2020-10-02, 13:15
Inte svar på din fråga, men har du inget speciellt planerat så skulle jag hellre ta pengarna än att använda semesterdagarna lite här och där "bara för att". Förusatt att du trivs på ditt jobb ;)

Om du nu inte har möjligheten att spara dom till nästa år vill säga.

Jag har 9 dagar kvar som blir stålar. Om jag nu inte helt magiskt reser iväg någonstans innan nyår, men det är ju inte troligt :)

ceejay
2020-10-02, 13:24
Om det är ovärt eller inte är ju upp till dig, behöver du pengarna? :)

Dåren
2020-10-02, 13:25
Jag tycker inte det är värt det men det beror förstås på vilka marginaler man har.

r1kkie
2020-10-02, 13:31
Fett ovärt enligt mig. Blir som att skatta bort 1/3 av dagarna. Men smaken är som baken.

Angel
2020-10-02, 14:31
Fett ovärt enligt mig. Blir som att skatta bort 1/3 av dagarna. Men smaken är som baken.

Men tydligen är det en engångsskatt som man sedan får tillbaka en del av i skatteåterbäringen?

Snobbe
2020-10-02, 14:48
Men tydligen är det en engångsskatt som man sedan får tillbaka en del av i skatteåterbäringen?

Det beror ju på hur hög inkomst du har. Men ja generellt så lär du få tillbaka lite av dom pengarna om du inte har extremt hög lön som det är.

Angel
2020-10-02, 17:24
Det beror ju på hur hög inkomst du har. Men ja generellt så lär du få tillbaka lite av dom pengarna om du inte har extremt hög lön som det är.

Jag har strax över medelinkomst typ så det är nog ingen fara.


Grejen är att jag har 12 semesterdagar kvar i år, och får spara max 5 dagar per år.

Jag är korttidspermitterad året ut och jobbar 40% dvs 16timmar per vecka. Så det känns omöjligt att lyckas trycka in 7 semesterdagar på det också.

Dock så säger ju alla att man inte ska ta ut semesterdagar i pengar för det är så hög skatt på det, men google gjorde mig inte direkt klokare. *gah!*

Kryss
2020-10-02, 19:24
Beskattas som vanlig lön, så frågan är om du når upp i gränsen för statlig skatt.

Prioriterar själv att ta ut det i ledig tid, men det beror såklart på hur mycket man värderar några extra tusenlappar i fickan.

Angel
2020-10-02, 19:35
Beskattas som vanlig lön, så frågan är om du når upp i gränsen för statlig skatt.

Prioriterar själv att ta ut det i ledig tid, men det beror såklart på hur mycket man värderar några extra tusenlappar i fickan.

Jag jobbar bara 40% året ut så jag är ju ledig hela tiden.
Vad är gränsen för statlig skatt då?

forslund
2020-10-02, 19:44
Statlig skatt går vid omkring 42 000/mån eller 509 000/år.

Denna kan hjälpa dig. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html

Eller så räknar du bara att du får 50% av det du väljer att inte ta ut, så vet du att du inte räknar bort dig.
Då får du sedan se om det är värt för dig.

R0B
2020-10-02, 20:27
Du betalar statlig skatt på allt över 509k om året som Forslund skriver.

Det är inget problem att låta bli att betala statlig skatt om du nu tar ut pengar istället för dagar om du nu kommer över 42k på den lönen innan skatt. Bara be företaget du jobbar på att endast dra enligt vanliga skattetabellen i ditt område som dom hade gjort i vanliga fall.

Har du sedan vid deklarations tillfället lyckats överstiga de 509k på ett år som är brytpunkten för statlig skatt så betalar du resterande % skatt på inkomsten som överstiger 509k.

Jobbar du 40% så bör du inte komma upp i den nivån om du nu inte tjänar betydligt bättre än jag :)

Så ta ut pengarna, be att företaget drar enligt vanlig skatt och bränn pengarna på nöjen. GL HF

Kryss
2020-10-02, 20:45
Jag jobbar bara 40% året ut så jag är ju ledig hela tiden.
Vad är gränsen för statlig skatt då?

Nu fick du redan svaret ovan på skatten, du får helt enkelt ut samma valuta som om du hade haft extra lön - semesterersättning får du med. Men om man har månadslön över 42k tycker i alla fall jag att det är riktigt ovärt att få kontant.

Tja är du rastlös på 40%? Annars låter ju en längre julledighet rätt trevligt.

Angel
2020-10-02, 21:10
Nu fick du redan svaret ovan på skatten, du får helt enkelt ut samma valuta som om du hade haft extra lön - semesterersättning får du med. Men om man har månadslön över 42k tycker i alla fall jag att det är riktigt ovärt att få kontant.

Tja är du rastlös på 40%? Annars låter ju en längre julledighet rätt trevligt.

Jag har mindre än 42k i månaden så det är lugnt!

Njä, helt ärligt så älskar jag att jobba lite, så jag har inga problem med att vara ledig. Men jag ligger lite på plus i mina permitteringstimmar redan som jag tänkte ta ut vid jul.

Jag behöver ju inte semestern egentligen så jag får väl se det som gott med lite extra cash då !

Skönt äntligen fått svar, frågat typ alla *popcorn*

Plasttiger
2020-10-03, 08:29
~57% marginalskatt.
Fan fan fan fan.

Starke75an
2020-10-03, 08:50
Ett gammalt trick är vid mycket övertid eller pension, där man slår i taket är att starta ett aktiebolag och plocka ut pengar i utdelning i stället.

Finns nån ändring nu om pension, men att ta ut pension och jobba leder ofta till kvarskatt.

Vet folk i min närhet som fått 30-40000:- i extra skatt i flera år.

En av anledning till min pappa inte fortsatte jobba efter 65. Helt enkelt att han slog i taket så fort. Han var så pass frisk att han säkert kunnat jobbat till 75 utan problem.

PureWhey
2020-10-03, 09:51
Det är ju inte så enkelt att man bara behöver ha ett AB och sedan ta ut utdelning. Om man får ta utdelning och hur mycket beror på flera faktorer.

https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/skatter/utdelning-enligt-famansforetagsreglerna/

Starke75an
2020-10-03, 10:03
Det är ju inte så enkelt att man bara behöver ha ett AB och sedan ta ut utdelning. Om man får ta utdelning och hur mycket beror på flera faktorer.

https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/skatter/utdelning-enligt-famansforetagsreglerna/


Jupp, men det finns många andra hål man kan stoppa pengarna i också. I stället för att skatta bort de direkt.

Driver eget på sidan av mitt vanliga jobb. Man lär sig en del av att driva firma. Obs många lagliga sätt alltså. Som att hyra av sig själv.

Angel
2020-10-03, 13:39
Vi snackar alltså sju semesterdagar jag ska ta ut i pengar. Det är inga enorma summor...

nisse1976
2020-10-03, 20:52
Det är ju inte så enkelt att man bara behöver ha ett AB och sedan ta ut utdelning. Om man får ta utdelning och hur mycket beror på flera faktorer.

https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/skatter/utdelning-enligt-famansforetagsreglerna/

Summa enligt förenklingsregeln kan du ju alltid ta.
Däremot känns det inte riktigt som att man som anställd kan starta ett AB och be att få en viss del av sin lön betald in till sitt bolag.

TheDoctor
2020-10-03, 21:43
Bara plocka ut pengarna eller var ledig. Inte så svårt val. Du lär jobba i många år till om du inte vinner på lotto. Så där kommer vara många semesterdagar att fundera över i framtiden.

Jag brukar göra både och beroende på vad jag ska göra. Gäller att vara flexibel i livet.

Angel
2020-10-04, 00:24
Bara plocka ut pengarna eller var ledig. Inte så svårt val. Du lär jobba i många år till om du inte vinner på lotto. Så där kommer vara många semesterdagar att fundera över i framtiden.

Jag brukar göra både och beroende på vad jag ska göra. Gäller att vara flexibel i livet.

Anledningen att jag frågade var eftersom den allmänna uppfattningen var att man får skatta bort en stor del av summan om man plockar ut. Inte för att jag har svårt att vara flexibel i livet.

Agitator
2020-10-04, 02:44
Hur man än gör så skattar man på ett eller annat sätt. Är som sagt när man börjar komma över statlig inkomsskatt runt 42k i månaden eller liknande så det blir 50% skatt den månaden typ enkelt förklarat om jag inte minns fel nu.

När ska man betala statlig inkomstskatt och hur hög är den?

Inkomstår 2020

Från och med inkomståret 2020 finns det endast en skiktgräns och den är 509 300 kronor.



42 441 i månaden med andra ord.

R0B
2020-10-04, 07:12
Det är endast 50% skatt på det som överstiger 42.441kr dock. Det brukar folk missuppfatta och tro att det är på hela summan. Vilket som sagt du får tillbaka om du inte överstiger 509k på helåret.

Angel
2020-10-04, 08:33
Det är endast 50% skatt på det som överstiger 42.441kr dock. Det brukar folk missuppfatta och tro att det är på hela summan. Vilket som sagt du får tillbaka om du inte överstiger 509k på helåret.

Ja precis. Så kommer jag över 42 den månaden det betalas ut så dras högre skatten på det som är över.. Men om jag sen inte kommer över årsbeloppet så får jag tillbaka, men på skatteåterbäringen året efter?

Vad va det där med engångsskatt då?

rosto
2020-10-04, 08:45
Ja precis. Så kommer jag över 42 den månaden det betalas ut så dras högre skatten på det som är över.. Men om jag sen inte kommer över årsbeloppet så får jag tillbaka, men på skatteåterbäringen året efter?

Vad va det där med engångsskatt då?

Om du tar ut semesterdagar i pengar så skall du inte behöva betala engångsskatt.

shut teh face
2020-10-04, 08:47
Jag har alltid betalat statlig skatt och i min ungdom var jag extremt benägen att ta ut allting i pengar, semester, komp, flex, jobba massa övertid etc..

Nu är jag lite mer .. mån av min tid och äldre och gör tvärtom, jag t.o.m semesterväxlar. Å andra sidan har jag högre grundlön nu så man inte måste "bry" sig så mycket, men tid är pengar, så är det bara.

Men i ditt fall Angel så känns det klockrent att ta ut som pengar.

Melker2
2020-10-04, 13:50
Kommunalskatt ca 32% (varierar mellan kommunerna) för hela beloppet och ytterligare 25% på det över 42 tkr/mån.

Har du bara enstaka månader över gränsen får du tillbaka efter deklaration eftersom det är årsinkomst över 509 tkr som gäller.

Betyder alltså att marginalskatten för överskjutande belopp blir ca 57% så det svider en del där.

r1kkie
2020-10-04, 15:27
För mig är känslas att tar man ut semester i pengar är som att ta semester men du får jobba 1/3 del av dagarna eller hur man ska förklara det. :cool:

Angel
2020-10-04, 15:34
För mig är känslas att tar man ut semester i pengar är som att ta semester men du får jobba 1/3 del av dagarna eller hur man ska förklara det. :cool:

Jag har ju haft statlig semester sen april typ*popcorn*

Angel
2020-10-04, 15:35
Kommunalskatt ca 32% (varierar mellan kommunerna) för hela beloppet och ytterligare 25% på det över 42 tkr/mån.

Har du bara enstaka månader över gränsen får du tillbaka efter deklaration eftersom det är årsinkomst över 509 tkr som gäller.

Betyder alltså att marginalskatten för överskjutande belopp blir ca 57% så det svider en del där.

Så summan av kanelbullen. Jag kommer inte förlora på det eftersom jag har en högst ordinär månadslön på 34k och det är 7 semesterdagar det handlar om?

Melker2
2020-10-04, 17:28
Korrekt

R0B
2020-10-04, 18:19
Kommunalskatt ca 32% (varierar mellan kommunerna) för hela beloppet och ytterligare 25% på det över 42 tkr/mån.

Har du bara enstaka månader över gränsen får du tillbaka efter deklaration eftersom det är årsinkomst över 509 tkr som gäller.

Betyder alltså att marginalskatten för överskjutande belopp blir ca 57% så det svider en del där.

20% är den statliga inkomskatten. Du betalar alltså cirka 50% på överstigande.
Vilket du kan strunta i att göra om du pratar med de som gör dina löner.

Jag har aldrig tagit ut semesterdagar, alltid pengar p.g.a reasons.

Angel: Om du har 34.000 i månadslön bör du få för 7 dagar få 12.852kr i semestersättning. Alltså före skatt 46.852kr.
Du kommer betala 794 kronor mer i skatt än du eg ska eftersom din årslön är under 509k. Vilket du sen får tillbaka.

Angel
2020-10-04, 18:23
Tack!! *hug*

Nice med lite extra cash då

Melker2
2020-10-04, 18:32
Ah, 20% för 2020 är rätt, den har sänkts när värnskatten togs bort.
Det var visst för inkomstår 2019 som den var 25% om man kom över den övre brytgränsen.

Spelar dock ingen roll i Angels fall för hon klarar sig under brytgränsen.

R0B
2020-10-04, 19:51
Nej det är värnskatten du tänker på, den är slopad sedan i januari.

Värnskatten var en högre brytgräns som du passerade vid typ 58k /månaden. Då betalade du ytterligare 5% på summan som översteg det beloppet.

Melker2
2020-10-04, 21:03
Japp, det var det jag menade när jag skrev att värnskatten tagits bort från inkomstår 2020 ;-)

r1kkie
2020-10-05, 07:06
Jag har ju haft statlig semester sen april typ*popcorn*

Kan aldrig få för mkt semester imo. :naughty:

Eller ja, tekniskt sett om man har mer än 365 semesterdagar/år. :Virro