handdator

Visa fullständig version : Jag har hittat på en religion


Diomedea exulans
2020-09-23, 21:42
Religionen går att summera i en enda tes, ett budord om man så vill, eller, varför inte en gyllene regel:

Det enda sättet att lyckas med någonting är att inte försöka.

Det är alltså raka motsatsen till rådande globala koncensus, det så i sociala media förespråkade ”man måste kämpa om man vill uppnå någonting”.

Låt mig förklara vad jag menar med ett exempel:

Du ska ut och ragga brudar en fredagkväll. För att verkligen maximera chanserna att lyckas har du nog sett till att inte lämna något åt slumpen. Du är nydeffad och har en bränna med jämnare färgton än en kastrull nylagad knäck. För exakt fyra dagar sedan rakade du dig, för att längden på ditt skäggstubb skulle vara optimal ikväll. På ovansidan av huvudet ser mousse, vax, spray och gelé till att varenda hårtest ligger på rätt plats, och bångstyriga hårstrån mellan ögonbryn och i näsborre har ryckts bort. Du duschade extra noga nyss, och såg då även till att hårväxten under huvudhöjd ej skulle kunna innebära några otrevliga överraskningar för eventuella åskådare. Skjortan är nyköpt, jeansen har exakt rätt grad av slitenhet, och för att vara på den säkra sidan har du Axe inte bara under armarna, utan även på andra riskabla ställen. Du körde ett tungt armar/axelpass för ett par timmar sedan för att optimera kroppsproportionerna. Men minst lika viktigt som alla dessa fysiska attribut är såklart charmen, och för att ge den hjälp på traven har du varit extra noga med mat och sömn det senaste dygnet, och har såklart supit dig exakt lagom full. Väl ute raggar du på totalt trettio kvinnor, och varenda en svarar med att antingen ignorera dig, hånskratta åt dig eller bli arg på dig.

En helt annan kväll har du egentligen tänkt gå hem och kolla på Nerflix, och sen sova. Du ska upp och jobba imorgon, och är totalt osugen på att gå ut. Men så ringer Berra och be dig hänga med ut på en öl, och du tackar motvilligt nej. Den här kvällen, däremot, när du sitter där på krogen, totalt oförberedd, iförd Willysskjorta, trött och med ringar under ögonen, utan att ha duschat sedan igår, får du ragg utan att försöka.

Jag tror vi alla upplevt historier liknande den ovanstående. Och det här exemplet illustrerar kärnan i min religon. Anstränger man sig för någonting kommer kosmos se till att man inte får det, som bara för att jävlas. Men om man inte anstränger sig, då kan man ge sig fan på att man får det.

Jag kallar det förresten religion istället för livsfilosofi eftersom den inbegriper metafysik och kosmiska krafter. Man kanske skulle kunna hävda: ”Fenomenet du beskriver beror bara på att man gör bättre ifrån sig när man är avslappnad, det handlar bara om psykologi”; på det svarar jag: Nej, för fenomenet är för stark för att enbart kunna förklaras med psykologi. Det måste ligga annat bakom.

Min religion är ickepolitisk, fast den får väl sägas vara anti-höger, då högern förespråkar vikten av personligt ansvar och målinriktat arbete. Den är baserad helt på egna upplevelser, fast den kanske kan sägas påminna om Tao (”gör inget, så skall allt falla på plats”, osv).

Fler exempel:

Jag har skickat femtusenelvahundramiljarder välskrivna jobbansökningar i mina dar (ni vet hur bra jag kan skriva); inget napp. Medan jag idag stod och målade en husfasad mot betalning, ett jobb jag fick genom att arbetsgivaren aktivt tog kontakt med mig på Messenger utan att jag gjort ett jota innan.

Eller varför inte prata om något som bör ligga nära till hands med tanke på forumet: träning. När man går in för att göra ett maxlyft misslyckas man, men dagen man går till gymmet bakfull och sliten en inplanerad vilodag drar man nytt PB.

Min religion är inte helt befriad från problem. Säg t ex att ens mål är att få stora muskler. Enligt religionen borde man isåfall få det genom att låta bli att träna. Men det fungerar ju inte. Efter att ha försökt knäcka denna nöt ett tag bestämde jag mig för att det kanske funkar om man istället går in på varförman vill ha stora muskler. Säg att det är för att man vill ha beundran. Det kanske man i slutändan får mer av genom att göra ingenting.

En annan sak som min religion har stora problem med att hantera är den enorma mängd exempel på personer som har lyckats genom hårt slit. Mitt enda svar på detta är att religionen bara funkar för vissa. Vilket även tar hand om föregående dilemma.

Vad tycker ni? Jag är rätt nöjd för att bara ha funderat på detta sedan elva i förmiddags.

Bifftek
2020-09-23, 22:31
Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver så jag håller med din religion till en viss nivå.

Däremot så håller jag inte med helt och hållet med din religion för den verkar utgå från premissen att handling ska alltid leda till resultat. Egentligen så är syftet med en handling att öka chanserna att man uppnår resultat.

T.ex. så ökar man chanserna till att få ett jobb ifall man söker hundratals jobb jämfört med att vänta tills man blir kontaktad.

Men sen så håller jag med din religion igen för ibland så känns det som att kosmos vill det motsatta med det man själv vill så därför bör man trots allt höfta på allt ändå.

Diomedea exulans
2020-09-23, 22:37
Tack så mycket för input!

En annan fråga jag brottas med inom religionen är: Räcker det med att inte jobba för något, för att man ska få det, eller måste man också inte vilja ha det?

För att återgå till raggnings-liknelsen: vi har ju fastslagit att man inte får någon tjej om man letar aktivt. Men: Kommer man få ragg om man inte anstränger sig, men väldigt gärna vill ha en tjej? Eller kommer raggen först när man inte ens vill ha en tjej längre?

Jag tror det är det sistnämnda som stämmer. Kosmos kan läsa tankar.

Bifftek
2020-09-23, 22:48
Tack så mycket för input!

En annan fråga jag brottas med inom religionen är: Räcker det med att inte jobba för något, för att man ska få det, eller måste man också inte vilja ha det?

För att återgå till raggnings-liknelsen: vi har ju fastslagit att man inte får någon tjej om man letar aktivt. Men: Kommer man få ragg om man inte anstränger sig, men väldigt gärna vill ha en tjej? Eller kommer raggen först när man inte ens vill ha en tjej längre?

Jag tror det är det sistnämnda som stämmer. Kosmos kan läsa tankar.

Det sjuka är att det är det sistnämnda som stämmer överens med min erfarenhet också. Kosmos kan läsa tankar.

Man kan väl säga något sånt här:
Kämpa aktivt = Du KAN få resultatet du vill ha men också inte.
Kämpa inte = Du KAN få resultatet som du nu inte vill ha men också inte.

Läggar men sen till tron om att kosmos kan läsa tankar eller aktivt arbetar emot dig så är det bästa att ha en laidback attityd till allt.

Vill man ha en tjej, ett jobb, bra resultat på tentan, klara körkortsuppkörningen etc så ska man bara gå dit och göra det utan att man ens bryr sig om det går bra eller inte.

Eller?

Mental
2020-09-23, 22:49
"En helt annan kväll har du egentligen tänkt gå hem och kolla på Nerflix, och sen sova. Du ska upp och jobba imorgon, och är totalt osugen på att gå ut."

Genom att ändå gå ut på krogen så har man ju gett det hela en chans. Hade man stannat hemma i Netflixsoffan och sedan sussat hade man nog vart raggfri

Diomedea exulans
2020-09-23, 22:57
Det sjuka är att det är det sistnämnda som stämmer överens med min erfarenhet också. Kosmos kan läsa tankar.

Man kan väl säga något sånt här:
Kämpa aktivt = Du KAN få resultatet du vill ha men också inte.
Kämpa inte = Du KAN få resultatet som du nu inte vill ha men också inte.

Läggar men sen till tron om att kosmos kan läsa tankar eller aktivt arbetar emot dig så är det bästa att ha en laidback attityd till allt.

Vill man ha en tjej, ett jobb, bra resultat på tentan, klara körkortsuppkörningen etc så ska man bara gå dit och göra det utan att man ens bryr sig om det går bra eller inte.

Eller?
Det måste bero på vad det handlar om.

För att man ska få resultat utan att anstränga sig överhuvudtaget måste det ju vara teoretiskt möjligt. Tjej och jobb ingår i den kategorin, båda kan man ”snubbla” över. Men tentan eller uppkörningen måste man plugga lite inför iallafall. Så jag undrar var min religion säger om dem? *jorgen* Antagligen att det är viktigt att man inte bryr sig huruvida man klarar tentan/uppskrivningen innan man börjar plugga till dem...
"En helt annan kväll har du egentligen tänkt gå hem och kolla på Nerflix, och sen sova. Du ska upp och jobba imorgon, och är totalt osugen på att gå ut."

Genom att ändå gå ut på krogen så har man ju gett det hela en chans. Hade man stannat hemma i Netflixsoffan och sedan sussat hade man nog vart raggfri

Men poängen är ju att man hade varit lika raggfri om man hade ansträngt sig.

Bifftek
2020-09-23, 23:01
Det måste bero på vad det handlar om.

För att man ska få resultat utan att anstränga sig överhuvudtaget måste det ju vara teoretiskt möjligt. Tjej och jobb ingår i den kategorin, båda kan man ”snubbla” över. Men tentan eller uppkörningen måste man plugga lite inför iallafall. Så jag undrar var min religion säger om dem? *jorgen* Antagligen att det är viktigt att man inte bryr sig huruvida man klarar tentan/uppskrivningen innan man börjar plugga till dem...

Okej då finns det en någorlunda röda tråd.

Har sett väldigt många exempel i veligheten där det stämmer. Hade faktiskt ett prov idag som jag inte studerade ett dugg inför och det gick jävligt bra. En annan person har råpluggat inför provet och betyget är väldigt avgörande för hens framtidsplaner. Gick OK men inte i närheten av likadant som mig som inte ens bryr mig ett skit om hur det går.

Diomedea exulans
2020-09-23, 23:09
Okej då finns det en någorlunda röda tråd.

Har sett väldigt många exempel i veligheten där det stämmer. Hade faktiskt ett prov idag som jag inte studerade ett dugg inför och det gick jävligt bra. En annan person har råpluggat inför provet och betyget är väldigt avgörande för hens framtidsplaner. Gick OK men inte i närheten av likadant som mig som inte ens bryr mig ett skit om hur det går.

Ja, jag själv började hitta massor exempel när jag väl började tänka på saken.

Det skulle vara intressant att omsätta det här i praktiken. Det blir ju lite som att försöka lyfta sig själv i håret — om man vill lyckas med den här religionen kommer man ju, enligt religionens regler, misslyckas.

Ett helgon enligt min religion är en person som uppnått ett stadium där denne inte har en enda önskan.

Adexios
2020-09-23, 23:34
Vad tycker ni? Jag är rätt nöjd för att bara ha funderat på detta sedan elva i förmiddags.

Angående raggningen så har du fel, det är inte religion utan väldigt enkelt.

Att uppenbart anstränga sig och behöva göra det är inte attraktiv. Att ha självförtroende är däremot det. Att aktivt ragga på snygga tjejer är dessutom korkat - du förstår såklart att de redan hört samma snack från 30 killar samma dag. Märks det att du raggar så verkar du dessutom behövande också.

Att däremot ha stora muskler och gå runt och vara allmänt aggro-macho-töntig finns det däremot ett visst klientel kvinnor som gillar. Rätt många, tycker jag. Att vara välklädd är också en bra idé. Jag hävdar alltså inte att man ska vara smalfet och ha sunkiga kläder för att öka sina chanser.

Adexios
2020-09-23, 23:40
Jag tror att det handlar om (jag vet att du inte har skapat en religion så tro inte att jag autist-tolkar dig) att pessimister är lyckligare än optimister, bara.

Förväntar du /ser fram emot / hoppas du på X så kommer du bli besviken oftare än en person som inte förväntar sig eller hoppas (men skulle bli glad), oavsett % för att X inträffar.

Nu körde jag en Dawkins på din religion, hah. Förutom att han är en usel debattör och inte har någon filosofisk tankeförmåga (däremot är han bevisligen intelligent) och dessutom kämpar han mot väderkvarnar, eller renatv positiva företeelser. Sorry för off topic behövdeb ara förklara att jag är bättre än Dawkins på antiteism.

PureWhey
2020-09-24, 06:42
Läste bara några ord, men det lät mest som incel-snack. Det finns ju redan.

Skickat från BÖJRACKET

mangs
2020-09-24, 13:50
Jag tror din religion blivit influerad av konfirmeringsbias. Vi har nog alla någon gång råkat ut för något likannde och tyckt det varit fascinerande varvid vi lättare kommer ihåg det.

Om du däremot oduschad och jävlig kommer hem utan ragg så är det inget du finner konstigt och därmed faller det i glömska.

Sedan är desperation sällan en positiv egenskap, vare sig du skall tenta, dejta, söka jobb eller maxa i marklyft.

Jag ser det nog mer som en normalfördelning. Dvs om du försöker lagom mycket maximerar du dina chanser medan om du verkligen får all in eller inte försöker alls så kommer det bli svårt/omöjligt att lyckas.

I fallet med dejtingen övan så skulle det motsvara din beskrivning och att helt skita i att gå ut och istället kolla Netflix.

Nr du istället faktiskt tar dig ut, inte anstränger dog liika hårt at tfå napp så finns det en chans att någon uppmärksammar en schysst och lugn snubbe och det blir Knûll.

I alla fall om man besitter de egenskaper som du gör i övrigt.

Diomedea exulans
2020-09-24, 19:35
Jag tror din religion blivit influerad av konfirmeringsbias. Vi har nog alla någon gång råkat ut för något likannde och tyckt det varit fascinerande varvid vi lättare kommer ihåg det.

Om du däremot oduschad och jävlig kommer hem utan ragg så är det inget du finner konstigt och därmed faller det i glömska.

Sedan är desperation sällan en positiv egenskap, vare sig du skall tenta, dejta, söka jobb eller maxa i marklyft.

Jag ser det nog mer som en normalfördelning. Dvs om du försöker lagom mycket maximerar du dina chanser medan om du verkligen får all in eller inte försöker alls så kommer det bli svårt/omöjligt att lyckas.

I fallet med dejtingen övan så skulle det motsvara din beskrivning och att helt skita i att gå ut och istället kolla Netflix.

Nr du istället faktiskt tar dig ut, inte anstränger dog liika hårt at tfå napp så finns det en chans att någon uppmärksammar en schysst och lugn snubbe och det blir Knûll.

I alla fall om man besitter de egenskaper som du gör i övrigt.

Hädelse! Men oroa dig inte, du kommer inte hamna i helvetet. Enligt min religion gör man bara det om man anstränger sig för att hamna i himmeln.