handdator

Visa fullständig version : Bygga och käka vart 5-6'e timma


Kalleh
2004-05-18, 15:35
Har tidigare provat att endast käka 3-4 måltider om dagen, detta med upp till 6 timmars mellanrum. Men när man väl äter så lassar man i sig fruktansvärt mycket. Själv tycker jag att det funkar hur bra som helst då jag är ganska duktig på att stoppa i mig mycket mat på en gång. Det blir ingen skillnad i antalet kalorier per dag för min del, bara på tiden mellan utportioneringarna. Jag gör inga större massaökningar på detta sätt men styrkeökningar går det hur bra som helst med. Jag föredrar detta sätt för att man slipper få panik när det gått tre timmar och man inte är i närheten av ett kylskåp, jag har inte heller några speciella problem med att vara lite hungrig, det blir bara dess godare att lassa i sig en massa mat när man arbetat upp aptiten.

Någon som har några andra åsikter/erfarenheter/fakta kring detta näringsupplägg?

Wilson
2004-05-18, 15:57
Du skulle byggt bättre ifall du käkade var 3:e timme och med mindre mål varje gång.

AcidSleeper
2004-05-18, 15:58
En fördel med att äta regelbundet med 2-4timmars mellanrum är att du håller uppe förbränningen...

Det är vad jag "kommer på" (vet) nu! :D

Dessutom för min del så skulle jag nog inte kunna slänga i mig enorma måltider, då tar jag hellre med mig mat i en matlåda, kall mat fungerar hur bra som helst!

Kalleh
2004-05-18, 23:29
Originally posted by AcidSleeper
En fördel med att äta regelbundet med 2-4timmars mellanrum är att du håller uppe förbränningen...

Har också hört talas om detta med förbränning innan, någon som känner för att förklara detta?

Matte_Maiden
2004-05-19, 06:30
Jag skulle kunna tänka mig att det är så att när kroppen får energi så tänker den att den kan fortsätta ha förbränning högt, men när den inte får mat på ett tag så minskar den... För att sedan öka igen när man äter. Den hålls alltså då jämnt i stället för att gå upp och ner.

Så tror jag, inte helt säker... Rätta gärna :angel:

Viveqa
2004-05-19, 08:29
Originally posted by Matte_Maiden
Jag skulle kunna tänka mig att det är så att när kroppen får energi så tänker den att den kan fortsätta ha förbränning högt, men när den inte får mat på ett tag så minskar den... För att sedan öka igen när man äter. Den hålls alltså då jämnt i stället för att gå upp och ner.

Så tror jag, inte helt säker... Rätta gärna :angel:

Korrekt + att musklerna har ständig näringstillförsel

King Grub
2004-05-19, 09:15
Och man kan inte lagra protein för framtida behov, på samma sätt som man kan fett och kolhydrater, utan man behöver kontinuerligt se till att det finns aminosyror i omlopp.

nubi
2004-05-19, 10:16
Sen så ger 6 mindre måltider jämnare "hormonsvängningar". Stora måltider ger ju stort insulinpåslag. Sen när du blir hungrig så har du redan högre nivåer av glukagon och kortisol som som båda är katabola hormon.

aliquis
2004-05-19, 14:02
Ska man verkligen försöka käka innan man får hungerkänslor då? Men då kommer jag öka i vikt som fasiken ;/

Sedan när vi ändå talar hormonnivåer undrar jag hur dumt det är att träna 1.5-2 timmar istället för 45min-1timme. Kör 2-split nu och då tar det ju sin tid, och för killar som arne lär det ju också ta ett tag med alla dessa set. Överväger volymen nackdelen i tid eller inte osv.

Yankeee
2004-05-19, 14:06
Originally posted by aliquis
Ska man verkligen försöka käka innan man får hungerkänslor då? Men då kommer jag öka i vikt som fasiken ;/

Sedan när vi ändå talar hormonnivåer undrar jag hur dumt det är att träna 1.5-2 timmar istället för 45min-1timme. Kör 2-split nu och då tar det ju sin tid, och för killar som arne lär det ju också ta ett tag med alla dessa set. Överväger volymen nackdelen i tid eller inte osv.

Tycker inte att du ska tänka så mycket på hormonnivåer och dylikt. Koncentrera dig på att äta, träna och vila i början till du kommer igång riktigt. Sen kan du börja pussla med småbitar.

Jag vet ingen som har tappat något för att de har kört i 1½-2h istället för 45-60min. Snarare tvärtom.