handdator

Visa fullständig version : Energiintag


tazz
2004-05-18, 14:39
Jag undrar lite över hur de olika energiintagena fungerar i kroppen. Jag är säkert inte den enda som har hört att om man äter för mycket kolhydrater så blir kolhydraterna till fett(?). Medans protein inte skulle bli det(?).
Då är min fråga är det inte så att om man äter precis så mycket som kroppen klarar att ta upp av kolhydrater, protein & fett så kommer summan av kalorierna från dessa vara exakt så mycket som är 0-punkten (d v s där du varken ökar eller minskar i vikt)?
Låt säga att man nu äter mer kolhydrater, då hamnar man på ett större energiintag än vad som är 0-punkten och man går upp i vikt. Skulle mindre energi gå till fettinlagring om extra kalorierna kom från protein än om de kom från fett eller kolhydrater?

King Grub
2004-05-18, 14:45
Originally posted by tazz
Skulle mindre energi gå till fettinlagring om extra kalorierna kom från protein än om de kom från fett eller kolhydrater?

Ja. Det är en energikrävande process för kroppen att omvandla överskottsprotein till kroppsfett. Fettkalorier är lättast att lagra, särskilt när de kommer från mättat fett.

tazz
2004-05-19, 11:48
Originally posted by King Grub


Ja. Det är en energikrävande process för kroppen att omvandla överskottsprotein till kroppsfett. Fettkalorier är lättast att lagra, särskilt när de kommer från mättat fett.


Vad jag förstår så visade en studie som gick ut på att man samlade information om BMI hos personer i olika länder. Studien visade att de land där kolhydrater konsumerades flitigast (USA) per invånare hade högsta BMI per invånare. Vilket i en tillräckligt stor folkgrupp betyder att de har fler överviktiga. Medans det land som åt mest fett per invånare hade lägst BMI. Sambandet återfinns också genrelt, alltså att de länder som äter mer fett i sin dagliga kost per invånare än de andra länderna har ett lägra BMI i snitt.
Då undrar jag hur det kommer sig att fördelningen ser ut på detta viset då kalorier från fett är lättast att lagra? Enda anledningen jag kan komma på så här på rak arm är att det skulle bero på en annorlunda matkultur?

Får tilläga att studien jag pratar om är: Eur J Clin Nutr 1995 Feb;49(2):79-90 Dietary fat and obesity: evidence from epidemiology. Lissner L, Heitmann BL.

King Grub
2004-05-19, 12:40
Om en stor del av energiintaget kommer från kolhydrater (speciellt snabba sådana) ökar ju fettinlagringen, men det är inte nödvändigtvis kolhydratkalorierna som lagras in som kroppsfett. Men medan förbränningen av dessa sker kan fettet i maten obehindrat lagras in i stället.

Callister
2004-05-19, 12:41
Själv tror jag att det är lättare att få i sig kolhydrater.
Mättar ju mindre än fett, ÄVEN om man tänker på kcal per gram..