handdator

Visa fullständig version : Avslappnad kontra aktivt utputad mage


Diomedea exulans
2020-09-04, 11:01
Idag är en speciell dag, det är dags för ännu en tråd om min märkliga mage.

Alla människor jag träffat verkar ha tre lägen för sin mage:

A) Indragen.
B) Avslappnad. Hos en normalviktig person innebär det lätt put när man står upp.
C) Utåtspänd. Med en medveten muskelanspänning kan personen puta ut med magen långt över B.

Jag själv är dock annorlunda. För mig är B och C samma. Alltså, när jag slappnar av så hamnar magen i maximalt put. Försöker jag aktivt puta ut magen utifrån avslappnat läge händer... Ingenting. Ja, utom att magen blir hård istället för mjuk.

Varför blir det så här? Har jag någon sena som tappat elasticiteten? Har det att göra med en stillasittande och överviktig barndom? Är det en konspirationsteori? Känner du någon som är likadan?

Brofessorn
2020-09-04, 11:01
Svaga magmuskler?

Diomedea exulans
2020-09-04, 11:04
Svaga magmuskler?

Är svaga muskler längre än starka i avslappnat läge?

Brofessorn
2020-09-04, 11:06
Är svaga muskler längre än starka i avslappnat läge?

Du vet hur discogymmare går runt med armar som aldrig är helt utsträckta för att de tränar så mycket biceps så att deras bicepstandardläge är något spända? I min hjärna kanske det är något liknande med magmusklerna.

Diomedea exulans
2020-09-04, 11:07
Du vet hur discogymmare går runt med armar som aldrig är helt utsträckta för att de tränar så mycket biceps så att deras bicepstandardläge är något spända? I min hjärna kanske det är något liknande med magmusklerna.

Hmm, ja, kanske! 🤔

40plus
2020-09-04, 11:51
Jag har dragit in magen sedan -97. Min kvinna skrattar högt när jag slappnar av och fäller ut buken i all sin naturliga prakt. Den obligatoriska frågan i vilken månad jag är yttras också.
Jag tror hon tror att jag spänner ut den allt vad jag kan men egentligen slappnar jag bara av.

Diomedea exulans
2020-09-04, 12:17
Jag har dragit in magen sedan -97. Min kvinna skrattar högt när jag slappnar av och fäller ut buken i all sin naturliga prakt. Den obligatoriska frågan i vilken månad jag är yttras också.
Jag tror hon tror att jag spänner ut den allt vad jag kan men egentligen slappnar jag bara av.

En manlig gravidmage när man är smal i övrigt är ett tveeggat svärd som måste uppvisas med största försiktighet och urskiljningsförmåga. Å ena sidan är den väldigt komisk, men å andra sidan väldigt äcklig. Eftersom man vill bli sedd som rolig, men inte äcklig, gäller det att veta vad man gör innan man inviger någon i kretsen som får åse buken i sitt naturliga tillstånd.

Ett par gånger i gymnasiet släppte jag ut den framför klasskamrater jag kände mig trygg med. Det ledde varje gång till ett spontant skratt, följt av en kommentar i stil med ”hur gör du det där?”

En mindre medveten uppvisning skedde i veckan när jag stod och mätte min midja när mamma råkade sitta bredvid. ”Se på fan, jag är, enligt de medicinska rekommendationerna, ohälsosamt tjock”, sa jag. Modern, evigt strävande efter att se sina barn i ett positivt ljus, fräste ”men du ska ju inte stå och mäta med magen utspänd sådär!”

David_wigren
2020-09-04, 12:23
Är du inte bara fet då? Min mage sticker ut när jag är fet men går jag ner 15-20 kg så får jag en getingmidja som jag knappt kan puta ut ens om jag försöker.

Mats J
2020-09-04, 12:36
För mig tvärtom, indragen och avslappnad mage skiljer knappt åt medans jag kan trycka ut den extremt mycket. Även när jag är i absolut toppform kan jag få en stenhård Jätte kagge om jag trycker ut.

Diomedea exulans
2020-09-04, 12:37
Är du inte bara fet då? Min mage sticker ut när jag är fet men går jag ner 15-20 kg så får jag en getingmidja som jag knappt kan puta ut ens om jag försöker.

Jag vet inte... Ändras avslappnad/utputad-förhållandet när man är fet? Jag menar, om man är fet borde man väl ändå kunna puta ut magen ytterligare?

Med det sagt: ja, jag är fet, trots en BMI på 24.

Diomedea exulans
2020-09-04, 12:42
För mig tvärtom, indragen och avslappnad mage skiljer knappt åt medans jag kan trycka ut den extremt mycket. Även när jag är i absolut toppform kan jag få en stenhård Jätte kagge om jag trycker ut.

DET var en intressant variant. Att jag inte ens tänkte på den när jag gjorde pollen.

kvarnis
2020-09-04, 12:45
Avslappnad något putmage mesta av tiden när man har tjocktröja o flera lager kläder.
Indragen och lätt spänd vid tight klädsel som tshirt extra mycket vid umgänge kring kvinnor.och i krogmiljö

StarkaUlf
2020-09-04, 12:51
Vi lever i en fejkvärld.

40plus
2020-09-04, 13:27
Är du inte bara fet då? Min mage sticker ut när jag är fet men går jag ner 15-20 kg så får jag en getingmidja som jag knappt kan puta ut ens om jag försöker.

Jo just nu är jag osmakligt fetlagd. Lagt på mig gott å väl 15kg prima mansfläsk pga skador å annat. Men även vid smalt tillstånd kan jag fetsläppa magen. Det skall nämnas att jag gick ner 45kg på ett knappt år för ca 3 år sedan så där är lite extra hud som nog bidrar till havandeskapsbuken.

trädgårdsmöbel
2020-09-04, 13:42
För maximalt magput. Steg 1. Bli laktosintolerant steg2. konsumera laktos. steg 3. puta ut med magen.

Alltså helvete trots att jag redan är fet kan jag få till en riktigt jävla ännu större mage.

exevision
2020-09-04, 13:57
Tycker det beror på hur ens hållning är. Är man lite ihopsjunken och lite för svankad så kan jag puta ut magen lite extra. Har jag däremot en bra naturlig hållning, rak i ryggen, så händer det inte mycket när jag försöker puta ut magen lite extra.

Diomedea exulans
2020-09-04, 13:59
Tycker det beror på hur ens hållning är. Är man lite ihopsjunken och lite för svankad så kan jag puta ut magen lite extra. Har jag däremot en bra naturlig hållning, rak i ryggen, så händer det inte mycket när jag försöker puta ut magen lite extra.

Jag har bra hållning, känns skönt om jag kan skylla på det.

TheDoctor
2020-09-04, 18:14
Gillar min mage tidigt på dagen. Sen sväller den upp under dagen av all mat. Men återgår under natten. Jag har nog hållit in magen i över 15 år.

Tänker inte ens på det längre direkt. Förens jag läste denna tråden. Då slappna jag av så poppa den lite till. Men kan pressa ut den mer om jag vill.
Är inte direkt fet, men inte smal. Är lite rund i hörnen.

Men det är all Good

Blomkål
2020-09-05, 12:07
Jag har ett konstant tryck inifrån som börjar högt upp på magen vid solar plexus. Jag har alltså ingen kula där nere utan mer som en fet femtioåring som är jämntjock över hela magen.