Visa fullständig version : Tips på löjligt billiga maträtter
Diomedea exulans
2020-09-01, 18:45
Kolla upp det där ”Portioner under tian”.
Brofessorn
2020-09-01, 19:18
Havregryn, vassle, vatten. Koka.
Knäck ner några ägg i en varm kastrull med pasta, utan vatten, och rör runt ett tag.
Koka linser, ärtor och bovete, blanda i lite tomatpure om du vill slå på stort.
This.
sumialic
2020-09-01, 20:13
Kokt potatis med salt.
JonasSthlm
2020-09-01, 20:29
Brukar när jag hittar färsk kycklingfilé som går ut samma dag eller dagen efter säga till i kassan på Coop så drar dom av 50% på priset.
Vassle + banan + havregryn + jordnötssmör?
Carlzzon85
2020-09-02, 06:31
Vad som är billigt är lite relativt och sen beror det ju på hur "petig" man är med varför det kan vara så billigt. MEN nudlar kan man ofta få typ 5 paket för 20-40kr. Jag hittade också t ex kycklingfile igår på Willys för 29kr. Det var 4 filéer så 7.25kr per bit.
Om du får ett paket nudlar för 4kr och en kycklingfile för 7.25kr så är det alltså en maträtt för under 12kr. "Lyxa" till med lite grönsaker och chilisås så har du en wok.
Annars kan man alltid käka gröt och vassle, varma mackor av olika slag, vad som helst med ägg osv. Kvarg på Lidle brukar va rätt billigt också.
Min middag när jag deffar är ganska billig: 3st ägg, en burk makrill i tomatsås, 3-500g broccoli. Iof tar jag en proteinshake en timme innan middagen.
Hemmaluncherna under coronasäsongen har varit rätt billiga t ex:
Blodpudding
Omelett
Äggmackor
Min middag när jag deffar är ganska billig: 3st ägg, en burk makrill i tomatsås, 3-500g broccoli. Iof tar jag en proteinshake en timme innan middagen.Tänkte säga att makrill inte är billigt, men sen insåg jag att ICA Basic existerar & måhända att 1st sådan om dagen kan försvaras.
Ägg är billigt per innehåll som sagt annars.
Ät enbart ägg kryddade med seltin salt & du kroppen går över till proteinbesparande ketogen produktions läge & hungern dämpas/du behöver äta mindre = löjligt billiga maträtter totalt sett. Kasta in något kryddmått askorbinsyra eller två om dagen även & du slipper t.o.m. få skörbjugg! Episkt imo.
Havregryn är som tidigare sagt "billig" näringsrik mat, brukar
givetvis hälla på tungan & svälja med vatten. Tyvärr är det signifikant med kolhydrater i havregryn. Keto > kolhydrater.
Fasta istället! Du behöver inte ens dricka vatten på iaf 5 dagar med lätt promenad som högsta daglig ansträngning. Gg ez. Billig, billigt.
PureWhey
2020-09-02, 08:30
Vad är billigt? Köttfärssås och spaghetti är ju relativt billigt tycker jag, men mycket dyrare än t.ex. ris och frusen kyckling som är köpt på rea på netto.
Carlzzon85
2020-09-02, 09:57
Vad är billigt? Köttfärssås och spaghetti är ju relativt billigt tycker jag, men mycket dyrare än t.ex. ris och frusen kyckling som är köpt på rea på netto.
Precis, jag räknade ut att man kan få t ex nudlar och kycklingfile för 11kr per portion. Billiggare i vissa fall. Köper man irländsk nötfärs och nån billig pasta kostar väll en portion ca 10-12kr där med.
Behöver man äta billigare än så kan det vara dags att be om löneökning eller nått :P
Själv äter jag hellre gott än billigt, men alla är vi olika och har olika möjligheter.
Vad som är billigt är lite relativt och sen beror det ju på hur "petig" man är med varför det kan vara så billigt. MEN nudlar kan man ofta få typ 5 paket för 20-40kr. Jag hittade också t ex kycklingfile igår på Willys för 29kr. Det var 4 filéer så 7.25kr per bit.
Om du får ett paket nudlar för 4kr och en kycklingfile för 7.25kr så är det alltså en maträtt för under 12kr. "Lyxa" till med lite grönsaker och chilisås så har du en wok.
Annars kan man alltid käka gröt och vassle, varma mackor av olika slag, vad som helst med ägg osv. Kvarg på Lidle brukar va rätt billigt också.
Kokt potatis med salt.
Bra tips. Alla tips är välkomna, både det billigaste och det som är "ganska" billigt. Jag är nyexaminerad och arbetslös, vill minimera utgifterna åtminstone under kommande halvåret. Klarar mig ett tag på mina besparingar men jag vill minimera beloppet jag behöver ta av. Inledde igår med pulvermos och falukorv.
Tack, den har jag koll på. Kommer bli att köra lite där ifrån då och då.
PureWhey
2020-09-02, 10:37
Bra tips. Alla tips är välkomna. Nyexaminerad arbetslös student, vill minimera utgifterna åtminstone under kommande halvåret. Inledde igår med pulvermos och falukorv.
Tack, den har jag koll på. Kommer bli att köra lite där ifrån då och då.Grattis.
Tuff situation att komma ut i arbetslivet om man inte hade massa praktik under studierna och fått jobb därigenom... Jag hade tur och klarade mig med ett år, och fortsatt ha "tur" under tiden då folk som vart konsulter längre på företaget jag är fått gå men jag är kvar.
Personligen tycker jag mat är en sak som jag gillar att lägga pengar på, men man behöver såklart ha pengar in för det.
Skickat från BÖJRACKET
Grattis.
Tuff situation att komma ut i arbetslivet om man inte hade massa praktik under studierna och fått jobb därigenom... Jag hade tur och klarade mig med ett år, och fortsatt ha "tur" under tiden då folk som vart konsulter längre på företaget jag är fått gå men jag är kvar.
Personligen tycker jag mat är en sak som jag gillar att lägga pengar på, men man behöver såklart ha pengar in för det.
Skickat från BÖJRACKET
Japp, tajmingen är inte optimal. Hade kunnat fortsätta där jag skrev exjobb om det inte vore så att ett par tusen skall varslas. Har även varit i kontakt med diverse konsultbolag som är intresserade, men som helt enkelt inte har tillräckligt med kontrakt hos sina kunder. Mycket "hör av dig om 3 månader" etc.
Jag har alltid gillat att lägga pengar på mat också, men nu är det helt klart min största utgift.
PureWhey
2020-09-02, 10:44
Ja, värdelöst. Just nu är det, mer än vanligt, personliga kontakter och tur som gäller. Tror jag iaf.
Känns dock som det rullar igång långsamt just nu. Chefen håller på och intervjuar för en ny till våran grupp och när jag pratat med pappa låter det som han tycker det. Han har koll på sveriges affärsliv. Det löser sig nog snart.
Ja, värdelöst. Just nu är det, mer än vanligt, personliga kontakter och tur som gäller. Tror jag iaf.
Känns dock som det rullar igång långsamt just nu. Chefen håller på och intervjuar för en ny till våran grupp och när jag pratat med pappa låter det som han tycker det. Han har koll på sveriges affärsliv. Det löser sig nog snart.
Visst är det, är utbildad ingenjör, och nästan alla jag känner med jobb fick det innan Corona drog igång.
Ja jag tycker mig höra det också, gäller bara att hålla ut på obestämd tid.
Carlzzon85
2020-09-02, 11:04
Visst är det, är utbildad ingenjör, och nästan alla jag känner med jobb fick det innan Corona drog igång.
Ja jag tycker mig höra det också, gäller bara att hålla ut på obestämd tid.
ingenjör inom vilket område om man får fråga? Har en hel del kontakter efter ca 10 år inom rekryteringsbranschen så kan alltid kolla runt om nån söker.
Spätszle/dumplings/nudlar eller variant av samma sak. Behöver bara mjöl, salt och vatten. Ev. buljongtärning/morot/lök i kokvattnet om budgeten tillåter så har du en lyxig soppa.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
söderkisen
2020-09-02, 12:58
Havregryn, vassle, vatten. Koka.
Knäck ner några ägg i en varm kastrull med pasta, utan vatten, och rör runt ett tag.
Koka linser, ärtor och bovete, blanda i lite tomatpure om du vill slå på stort.
Kokar du pastan direkt i äggen eller menar du kokt pasta blandat med ägg?
Brofessorn
2020-09-02, 12:58
Kokar du pastan direkt i äggen eller menar du kokt pasta blandat med ägg?
Redan kokt pasta, som när du gör pasta carbonara.
King Grub
2020-09-02, 13:06
Potatis, haveregryn, ägg, vassleproteinkoncentrat (finns för runt hundralappen per kilo), torra bönor du kokar själv och billigaste ICA Basic fryst grönsaksblandning. Allt du behöver för att leva, ha hälsan och bygga muskler till en billig penning.
Går ju att äta ganska billigt, näringsrikt OCH gott om man vill:
Fläskpannkaka
Kroppkakor
Bondomelett
Raggmunkar
Kycklingrisotto (med egenhändigt gjord buljong)
Eget färskt bröd
Kycklinggryta med helstekt kyckling, rotfrukter och lök
Plasttiger
2020-09-02, 17:39
Med femfingerrabatten är det mesta billigt.
Linser och andra typer av baljväxter! Köp torkat och koka själv :)
Silvermunk
2020-09-03, 18:59
Lasagne är ändå rätt billigt
sås - Tot: 16kr
1l Mjölk 10kr
några matskedar mjöl 1kr?
Smör 5kr ?
Köttfärsås Tot: 66-96 kr
Nötfärs eller blandfärs 50-80kr per kilo
krossade tomater 400g 15kr
lök 1kr
pastaplattor 20kr
Totalt: ca 100-130 kr ändå cirka 6 portioner
Okej näringsvärden och jäkligt gott
vicarious
2020-09-03, 19:24
Handla storpack och köpa varor med kort datum.
kombinera helst inte dessa två ;)
Kombinera gärna dessa två och frys in det du inte använder direkt.
PureWhey
2020-09-04, 07:19
Handla på faktura och skicka den till pappa.
Det är mitt bästa life hack.
Skickat från BÖJRACKET
exevision
2020-09-04, 13:49
Handla på faktura och skicka den till pappa.
Det är mitt bästa life hack.
Skickat från BÖJRACKET
Ouppfostrade pojkvasker!
King Grub
2020-09-04, 13:57
Springnota fungerar för mig.
exevision
2020-09-04, 16:18
Springnota fungerar för mig.
Förklarar hur du/ni hade råd att äta detta:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8139291&postcount=21452
*Ringer restaurangen*
potatis
egengjord pasta (3dl mjöl+2ägg)
adidasbyxa
2020-09-06, 20:46
ICAs ärtsoppa är billig och sjukt god, kostar 7kr för 500 gram, 11kr för 1000g!
Potatis, haveregryn, ägg, vassleproteinkoncentrat (finns för runt hundralappen per kilo), torra bönor du kokar själv och billigaste ICA Basic fryst grönsaksblandning. Allt du behöver för att leva, ha hälsan och bygga muskler till en billig penning.
Ska leva så billigt som jag någonsin gjort under december månad. Får jag i mig allt jag behöver med den här kosten då alltså?
Frukost: Havregrynsgröt, vassleprotein
Lunch: Potatis, ägg, wokgrönsaker (makrill i tomatsås varannan dag)
Middag: Havregrynsgröt, vassle, wokgrönsaker
Lyxar ev. till det med lite kvarg till middagen. Baljväxter klarar tyvärr inte min mage av, men frysta gröna ärtor kan gå.
Förklarar hur du/ni hade råd att äta detta:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8139291&postcount=21452
*Ringer restaurangen*
Eller pga att han sparade mycket pengar den där dagen för 16 år sedan (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=28365).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.