handdator

Visa fullständig version : Bästa snabbkaffet


Brofessorn
2020-08-31, 08:59
Vilket är det bästa snabbkaffet?

Jag tror det är Nescafe Lyx. Eller Coops mellanrostade snabbkaffe som visserligen inte ser mycket ut för världen men är ganska OK. Gevalia suger.

King Grub
2020-08-31, 09:03
Waka.

kvarnis
2020-08-31, 09:17
Smakar inte snabbkaffe skit i jämförelse med bryggkaffe? och det innehåller dessutom mer tillsatser och bekämpningsmedel?

Rickard
2020-08-31, 09:18
Tycker bäst om garant mörkrost.
Nescafe finns i någon mer finmalen variant med röd etikett, inte god.

Rickard
2020-08-31, 09:21
Smakar inte snabbkaffe skit i jämförelse med bryggkaffe? och det innehåller dessutom mer tillsatser och bekämpningsmedel?

Varför skulle du har mer bekämpningsmedel i snabbkaffe?
Och det borde i många fall smaka bättre än färdigmalet. Färdigmalet har ju börjat oxidera och tappa smak redan innan du köpt det. Snabbkaffe är ju redan kokt och sedan torkat, så det finns ju potential att det smakar bättre.

King Grub
2020-08-31, 09:35
100 % mer akrylamid än motsvarande "dos" vanligt kaffe.

King Grub
2020-08-31, 09:35
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24325083/

Rickard
2020-08-31, 09:55
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24325083/

Det stod inte om det var i torrvara eller färdig produkt där och hittade inte studien i sin helhet.
Men i det här testet https://www.testfakta.se/sv/kaffe/article/vaxtskyddsmedel-i-allt-testat-kaffe
Så verkar det bli rätt likvärdigt i drickfärdig produkt med akrylamid. Men i regel lägre halt mepikvat i snabbkaffet, med vissa undantag med fördel till bryggkaffet.

Brofessorn
2020-08-31, 10:04
Waka.

Beställer du online eller finns det i butiker? Hittar bara på Amazon och deras sajt.

kvarnis
2020-08-31, 10:10
Varför skulle du har mer bekämpningsmedel i snabbkaffe?
Och det borde i många fall smaka bättre än färdigmalet. Färdigmalet har ju börjat oxidera och tappa smak redan innan du köpt det. Snabbkaffe är ju redan kokt och sedan torkat, så det finns ju potential att det smakar bättre.

Mest för att det är svårare att hitta en ekologisk variant?
Ekologisk bryggkaffe som är mörkrost verkar ha "lägst" nivåer akrylamid+bekämpningsmedel.

Tolkia
2020-09-01, 07:11
Gevalia mörkrost; lite otippat, eftersom jag annars inte brukar gilla Gevalia. Nescafe var en besvikelse. Jag tror f.ö. att olika märken/smaker fungerar bättre med vatten av olika hårdhetsgrad, så det kan variera vad man gillar beroende på var man befinner sig (så är det iaf med vanligt kaffe).

Scratch89
2020-09-01, 07:58
I mitt bunkerförråd har jag Ica Basics snabbkaffe och det var förvånansvärt gott. Är det verkligen så gott med snabb/pulverkaffe generellt?

Kif
2020-09-01, 08:49
De gånger jag köpt snabbkaffe (i knipande situationer, undviker det annars) kan jag avråda från garant, icas egna och andra billiga sorter.
Det enda "bra", eller snarare "ok" på sin höjd var något obskyrt märke jag inte minns namnet på.

Brofessorn
2020-09-01, 09:47
I mitt bunkerförråd har jag Ica Basics snabbkaffe och det var förvånansvärt gott. Är det verkligen så gott med snabb/pulverkaffe generellt?

Tror det varierar precis som med vanligt bryggkaffe. Snabbkaffe tenderar väl att vara gjort på en blandning av arabica- och robustabönor, om inte enbart robusta, vilket jag sällan ser på vanligt bryggkaffe. Robusta är billigare, tåligare, lönsammare att odla än arabica men uppfattas ofta ha sämre smak, delvis på grund av det nästan dubbelt så höga koffeininnehållet. Så om man vill hitta snabbkaffe som påminner mer om det man är van vid, kan man hålla utkik efter "100% arabica".

Diomedea exulans
2020-09-01, 11:04
Tycker alla smakar likadant.

CalleP
2020-09-01, 14:06
Tycker alla smakar likadant.

Nej fyfan, pröva köpa något riktigt billigt märke smakar ju förfan som cancer på ingång!

Näs-kaffe är gött! :D