handdator

Visa fullständig version : Tryck i axelpressen


Styrkebyggare
2004-05-18, 13:41
Är en grej med min axelträning som jag inte blir klok på...

Ett vanligt axelpass brukar se ut typ:

Axelpress med hantlar 4x6-8 (+ ett uppvärmningsset)
Side lateral raises (hantellyft utåt) 4x8-10
Shrugs 3x10-12
Bent over lateral raises 4x8-10


Det knepiga rör just axelpressen. Jag älskar denna övning och har under lång tid (med hyggligt resultat) försökt bli starkare i den, varför jag kör den först.
Av någon anledning så tar dock energin slut relativt fort, och man blir seg och klen. Provar jag att köra ett extra set hantelpress efter hela axelpasset så orkar jag mer, och känner mig fräschare i axlarna än när jag körde övningen i början av passet.

Exempelvis så kan min avslutning på axelpressen vara 5-6 reps på 37,5 kg. Efter passet kan jag ta 35'orna och dunka upp en tia utan som helst problem. Jag vill ju ha den energin i början av passet :cryout:

Har provat att möblera om i passet (t.ex. köra hantellyften först) utan större framgång. Det verkar som om man behöver några tunga set som uppvärmning - eller hur skall man tolka det hela..?

Givetvis har man mindre energi i slutet av passet (man är rätt slut efter att ha kört "extrasetet" med hantelpress) men det stör mig nåt alldeles förbannat att man kan göra en större prestation då än när man kör övningen första gången.

200sx
2004-05-18, 13:59
Tror du svarar lite på din fråga själv där, att du behöver några tunga set innan du kör....ett uppvärmnings set är alldeles för lite...

jag värmer enligt följande:
1x12
1x10
1x6
1x4
1x2

Då ligger sista stvåan i uppvärmingen väldigt nära startvikten på nästa "riktiga" set.....

Styrkebyggare
2004-05-18, 14:16
Originally posted by 200sx
Tror du svarar lite på din fråga själv där, att du behöver några tunga set innan du kör....ett uppvärmnings set är alldeles för lite...

jag värmer enligt följande:
1x12
1x10
1x6
1x4
1x2

Då ligger sista stvåan i uppvärmingen väldigt nära startvikten på nästa "riktiga" set.....

Tack! Skall införa några uppvärmningsset till per omgående. Tydligen viktigt att värma ordentligt i denna övning...