handdator

Visa fullständig version : Rödbetor!


King Grub
2020-08-28, 12:20
Jag har skrivit en liten artikel om din favoritrotfrukt.

Rödbetsjuice som tillskott: starkare och uthålligare av nitrat? (https://www.styrkelabbet.se/rodbetsjuice/)

Termy
2020-08-28, 12:26
Det blir några hundra gram färska, tryckkokta rödbetor varje dag i varmrätterna. Naturens röda guld.

geoff
2020-08-28, 12:37
De viktigaste frågorna i praktiken: hur äckligt är det, och vad blir kostnaden per pass?

Diomedea exulans
2020-08-28, 12:54
De viktigaste frågorna i praktiken: hur äckligt är det, och vad blir kostnaden per pass?

Tillräckligt gott för att äta som ett äpple, och ungefär tio kronor kilot.

geoff
2020-08-28, 13:30
Tillräckligt gott för att äta som ett äpple, och ungefär tio kronor kilot.
Jag tänkte på rödbetsjuice, för att enklast (gissar jag) få i sig rätt mängd.

Langster
2020-08-28, 14:45
Jag hatar verkligen rödbetor, iaf inlagda och juice. Har inte direkt ätit rå rödbeta, utom i sallad typ. Ugnsrostad rödbeta går an.

Men jag älskar nitrat!

Äter mycket spenat och liknande blad, vilket jag tycker om, hur står sig spenat mot rödbeta i nitratinnehåll?

Korvil
2020-08-28, 15:44
Om man inte vill äta det naturligt går det väl bara att ta nitrat som tillskott?

Antagligen mindre risker för bakterier som gör nitrit av det direkt i maten då med?

Fanns väl ett EAA-tillskott med nitratformer av aminosyrorna.

kvarnis
2020-08-28, 16:04
Är ökad libido en biverkning?

Sheogorath
2020-08-28, 16:24
Är ökad libido en biverkning?

Nej, men lite bättre fjong på mojängen.

Langster
2020-08-28, 17:14
Om man inte vill äta det naturligt går det väl bara att ta nitrat som tillskott?

Antagligen mindre risker för bakterier som gör nitrit av det direkt i maten då med?

Fanns väl ett EAA-tillskott med nitratformer av aminosyrorna.

Var det inte så att nitrat från andra källor än just grönsaker hade större risk att bli nitrit i magen? Vet inte hur det är med kostillskott, men jag äter nitrat i kapslar också (det enda jag tar som pwo, förutom koffein), utöver en kost rik på gröna blad.

Kaalle
2020-08-28, 18:48
Hur många gram pulver är rimligt, 10?

Agitator
2020-08-28, 21:16
Rödbetor som är så gott. Synd att man inte äter det oftare. Funderar på att köpa rödbetspulver.

-squat-
2020-08-28, 21:55
Finns väl risker med att inta höga doser med nitrat?

Termy
2020-08-29, 05:24
Finns väl risker med att inta höga doser med nitrat?

Det verkar inte tillräckligt forskat på ännu.

H. Zamani, M. E. J. R. de Joode, I. J. Hossein, N. F. T. Henckens, M. A. Guggeis, J. E. Berends, T. M. C. M. de Kok & S. G. J. van Breda (2020) The benefits and risks of beetroot juice consumption: a systematic review, Critical Reviews in Food Science and Nutrition, DOI: 10.1080/10408398.2020.1746629 (Fulltext (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408398.2020.1746629))

Conclusion

A wide range of studies report the beneficial health effects of consuming BRJ, which are in particular sport enhancing effects. This outcome is explained by the high levels of nitrate in BRJ which has a beneficial effect on different parameters including NO, VO2, blood flow, platelet aggregation, heart rate, cardiac output, blood pressure and performance. Especially because of its effects on the cardiovascular system, BRJ consumption could possibly be used as a supplement in different treatments for cardiovascular disease. However, high intake of nitrate can also result in formation of potentially carcinogenic NOCs. Intake of high levels of nitrate via different routes has been shown to cause an increase in the risk of different types of cancer. But, almost no studies have been published which investigate the possible health risks of BRJ consumption. Therefore, more research is necessary for a comprehensive and reliable assessment of the negative effects of BRJ consumption. In particular, more dedicated human studies are needed in order to secure that the amount of BRJ that is currently advised to lower blood pressure and to enhance sports performances does not increase endogenous formation of NOC and associated health effects in order to guarantee that BRJ can be safely used.

King Grub
2020-08-29, 05:49
Metaanalyser hittar kopplingar mellan dietärt nitrit i allmänhet och nitrat från kött och cancer. Däremot inte från annat dietärt nitrat och vissa ser en snarare en skyddande effekt för några cancertyper.

-squat-
2020-08-29, 10:26
Hur är det med risken för methemoglobinemi?

– Går du över det dagliga acceptabla intaget någon gång då och då är det ingen risk. Men det finns en liten risk att drabbas av methemoglobinemi, vilket är när syretransporten i blodet försämras. Den risken är dock störst för riktigt små barn. Det finns även risk att nitrat omvandlas till nitrosaminer i kroppen, och vissa nitrosaminer kan öka risken för cancer. Men det är inte klart om de nitrosaminer som bildas när man får i sig nitrat och nitrit från maten verkligen är cancerframkallande, säger Sara Gunnare, toxikolog på Livsmedelsverket.

King Grub
2020-08-29, 10:29
Kommer från kontaminerat dricksvatten. Grönsaker har antioxidanter som förhindrar det.

-squat-
2020-08-29, 13:29
Kommer från kontaminerat dricksvatten. Grönsaker har antioxidanter som förhindrar det.

Tack! Märkligt att toxikologen inte nämnde den 'lilla' detaljen i en artikeln om rödbetor.

Kaalle
2020-08-29, 17:01
Hur många gram pulver är rimligt, 10?

Ok jag svarar mig själv, läste att pulver kan innehålla 1-3% nitrat och en bra dos är alltså 30 mg så det är runt 10 gram pulver minst med andra ord?

Senuise
2020-08-30, 14:03
Hur många gram rödbetor behövs i mixern för att få i sig ca: 300 mg nitrat? *drool*

sladdbarn
2020-08-31, 08:34
Intressant läsning! Jag tycker mig märka skillnad till det bättre när jag tränar efter att ha druckit rödbetsjuice.

Melker2
2020-08-31, 08:49
Jag har testat rödbetsjuice några ggr inför lopp men är inte säker på effekten. Dock har jag märkt att jag måste vara försiktig med dosering för att inte magen ska balla ur.

Langster
2020-08-31, 13:58
Jag har testat rödbetsjuice några ggr inför lopp men är inte säker på effekten. Dock har jag märkt att jag måste vara försiktig med dosering för att inte magen ska balla ur.

Skillnader i uthållighet är ju extremt svår att uppfatta då skillnader i dagsform är enormt mycket större än vad man får av ett kosttillskott. Skillnaden i pump och vaskuläritet vid styrketräning med nitrater är dock påtaglig iaf när man är i hyfsad form, iaf för mig.

Melker2
2020-08-31, 16:53
Skillnader i uthållighet är ju extremt svår att uppfatta då skillnader i dagsform är enormt mycket större än vad man får av ett kosttillskott. Skillnaden i pump och vaskuläritet vid styrketräning med nitrater är dock påtaglig iaf när man är i hyfsad form, iaf för mig.
Mm, så är det nog men när man läser om ökningar i syreupptagningsförmåga måste man ju testa :-)

Brofessorn
2020-08-31, 16:54
Skillnader i uthållighet är ju extremt svår att uppfatta då skillnader i dagsform är enormt mycket större än vad man får av ett kosttillskott. Skillnaden i pump och vaskuläritet vid styrketräning med nitrater är dock påtaglig iaf när man är i hyfsad form, iaf för mig.

MMSports har något pulver på spenat och rödbetor, tror jag, som ger riktigt trevligt pump PWO. Problemet är att det smakar riktigt äckligt. Vill inte behöva gymma med en skum eftersmak i munnen.

Langster
2020-08-31, 17:01
MMSports har något pulver på spenat och rödbetor, tror jag, som ger riktigt trevligt pump PWO. Problemet är att det smakar riktigt äckligt. Vill inte behöva gymma med en skum eftersmak i munnen.

Jag tar just det, för det är bra mycket godare än färsk rödbetjuice ändå, men kvällen innan jag tränar, vilket sker på morgonen då. Läste något om att det tar 8-12 timmar innan det egentligen ger effekt. Kolla upp det själv, det går en jäkla väg genom kroppen. Jag kan ha fel om detta, men jag tar även rent nitrat i kapslar en timme innan träning.