handdator

Visa fullständig version : Vatteninlagring - Vad påverkar?


smerk
2020-08-26, 08:52
Vilka faktorer kan påverka vatteninlagring? Tänker då främst på under huden (om detta är ett fenomen?). Detta ämne är intressant för mig speciellt nu när jag deffar. Ena dagen kan jag ha en fysik jag tycker ser imponerande ut, och andra dagen med endast ett halvkilo-kilo extra (vatten antagligen) ser jag helt slät och otränad ut. Vad är det primärt som orsakar detta? Målet är så klart att deffa ner till en nivå där man alltid ser imponerande ut oavsett vattennivå.

Salt: Vet att salt kan påverka detta, men av vad jag har läst så ska det släppa om man håller sig på ungefär samma intag varje dag? Hur stora fluktuationer i intaget kan påverka?

Kolhydrater: Kolhydrater binder ju vatten, men sker detta i muskeln eller under huden? Spelar det någon roll om man äter snabba eller långsamma kolhydrater? Av eget experimenterande så tycker jag mig binda mycket mer vatten under huden av snabba kolhydrater än av långsamma, trots likvärdigt totalt kolhydratsintag. Långsamma kolhydrater i mitt fall brukar dock innebär extra fibrer vilket leder in på nästa kategori.

Fiber: Håller man mindre vatten om man äter mycket fiber, eller kan det rentav ha motsatt effekt om man äter för mycket fiber?

Vatten: Håller man extra vatten om man dricker "för lite"? Vet att råden bara brukar vara att dricka efter törst men jag brukar ofta ha starkt gulfärgat urin om jag går efter detta. Sedan jag har börjat dricka funlight i vattnet så är urinet mer lätt gulfärgat vilket brukar innebära "rätt vattenmängd" i kroppen enligt vissa källor. Detta leder mig in på nästa punkt.

Sötningsmedel: Finns det något samband mellan vatteninlagring och sötningsmedel? Jag kanske lagrar mindre vatten trots högre aspartamintag nu då jag dricker extra mycket vatten som ett resultat?

Langster
2020-08-26, 09:05
Tror det är ett par hormoner som är involverade i detta också...
Men som du skriver om saltet, ät ungefär samma sak varje dag, även om den vardagliga kosten innehåller mycket salt och kolhydrater så kommer det inte att göra att du håller extra vatten när kroppen är van vid det. Det är först när man frångår rutinerna som saker händer.

Langster
2020-08-26, 09:11
Och angående vätskeintaget så är det samma sak där, det kroppen är van vid kommer att ge en normal vätskeretention. Dock, om man vänjer kroppen vid ett högt intag kommer ett plötsligt lågt intag att medföra att man håller lite mindre vätska ett tag - det är en tröghet i systemet, det är lite det man utnyttjar när man tömmer vätska inför tävling.

smerk
2020-08-26, 09:16
Och angående vätskeintaget så är det samma sak där, det kroppen är van vid kommer att ge en normal vätskeretention. Dock, om man vänjer kroppen vid ett högt intag kommer ett plötsligt lågt intag att medföra att man håller lite mindre vätska ett tag - det är en tröghet i systemet, det är lite det man utnyttjar när man tömmer vätska inför tävling.

Jag tror jag förstår poängen du vill framföra. Så om jag äter exakt likadant varje dag så bör dessa två upplägg resultera i ungefär samma vatteninlagring?

Kost 1: en kost med snabba kolhydrater, dricker lite vatten, äter mycket salt och äter få fibrer samt grönsaker.

Kost 2: en kost med långsamma kolhydrater, dricker mycket vatten, äter lite salt och äter mycket grönsaker/fibrer

Langster
2020-08-26, 10:09
Jag tror jag förstår poängen du vill framföra. Så om jag äter exakt likadant varje dag så bör dessa två upplägg resultera i ungefär samma vatteninlagring?

Kost 1: en kost med snabba kolhydrater, dricker lite vatten, äter mycket salt och äter få fibrer samt grönsaker.

Kost 2: en kost med långsamma kolhydrater, dricker mycket vatten, äter lite salt och äter mycket grönsaker/fibrer

Ja