handdator

Visa fullständig version : Public service-avgiften


CAPTCHA
2020-08-25, 18:31
Vad tycker ni om den?

svenbanan
2020-08-25, 19:03
Vad tycker ni om den?

Bättre att det dras via skatten än det där totalt värdelösa systemet med tv-licensen som fanns tidigare.

Dock är jag skeptisk till att det är värt att ha en sådan public service tv som vi har. De skulle kunna skära ner rätt rejält i vad de producerar och minska avgiften/skatten.

King Grub
2020-08-25, 19:10
Om man inte gillar den, kan man jobba svart för motsvarande summa, så känns det genast bättre.

svenbanan
2020-08-25, 19:14
Om man inte gillar den, kan man jobba svart för motsvarande summa, så känns det genast bättre.

Fast man måste nog skicka ett anonymt brev till SR där man talar om att man gjort detta, för att göra dem medvetna om att man inte tycker de är värda pengarna. Annars riskerar det att kännas lite meningslöst. Ungefär som att rösta blankt inte egentligen räknas separat i statistiken. Det räknas bara som att man misslyckats med att lämna in en röstsedel på korrekt sätt. Dvs statistiken ser inte skillnad på "röstat blankt i protest mot systemet" och "klappmongo som röstat på ett parti som inte ens existerar". Iaf var det så förr.

Magnus N
2020-08-25, 19:20
Skit för vad man får, borde göra som Danmark och skära rejält så kostnaden minskar.

stridis
2020-08-25, 19:22
När är demonstrationen för nedskärningen?

Väck mig då när det är dags att visa på viljeyttringar istället för att knyta näven i fickan och käbbla på internet.

Magnus N
2020-08-25, 19:24
När är demonstrationen för nedskärningen?

Väck mig då när det är dags att visa på viljeyttringar istället för att knyta näven i fickan och käbbla på internet.

Varför inte starta en själv istället för att behöva bli väckt?

Gregow
2020-08-25, 19:24
Public service är Sveriges Pravda och Izvestija.

Andy.da.wohoo
2020-08-25, 19:29
Det är väl bra med Public service som motpol till privatägd nyhetsmedia.

Föredrar att alla tvingas betala än att halva landet myglar med att inte betala. Tycker dock att det självklart är värt att diskutera storleken på avgiften och huruvida det är värt att den ska gå till (exempelvis) att Sverige ska vara värdar för Eurovision Song Contest eller ej.

nisse1976
2020-08-25, 19:29
Trådnamnet hade kunnat varit vad som.
På kolozzeum tycker de flesta att det mesta är dåligt.

svenbanan
2020-08-25, 19:36
Det är väl bra med Public service som motpol till privatägd nyhetsmedia.

Föredrar att alla tvingas betala än att halva landet myglar med att inte betala. Tycker dock att det självklart är värt att diskutera storleken på avgiften och huruvida det är värt att den ska gå till (exempelvis) att Sverige ska vara värdar för Eurovision Song Contest eller ej.

Ja, sånt skit borde inte skattepengarna gå till. Dessutom borde väl Eurovision vara i princip självförsörjande. Är det inte det så är det bara att lägga ner dyngan. Senaste gången jag tittade på det var på åttiotalet då Carola sjäng Främling. Jag var på orienteringsläger och detta gick på kvällen så man hade inte mycket till val... Nästa gång jag medvetet tittade på Eurovision var när Björn Gustavsson sjöng den där sången till Carina Berg. Det var ju ifs så jävla bra att det var värt licenspengarna den gången. Fast jag kollade på youtube i efterhand...

Kif
2020-08-25, 19:42
Har inget emot public service egentligen. Jag anser att public service ska spegla en opartisk nyhetsrapportering och möjligen barnprogram, inte anpassa språk och innehållefter vad som är "rätt i tiden".
Det finns ingen anledning till att lära förortssvenska till barn eller förespråka vissa ideer. Att ha lekprogram där det ges bort pengar likt "smartare än en femteklassare" eller "melodifestivalen" är ingenting som ska betalas av skattepengar det heller.
Jag betalar gärna från skattsedeln om det ger mig opartisk och kritisk rapportering av nyheter, samt att det bantas ned på skräpet. Vill folk titta på melodifestivalen eller gissa i frågesport kan man göra det på andra kanaler.

sumialic
2020-08-25, 19:53
Trådnamnet hade kunnat varit vad som.
På kolozzeum tycker de flesta att det mesta är dåligt.

Riktigt uselt inlägg.

King Grub
2020-08-25, 19:55
Fast ingen tror väl att SVT är opartiskt, neutralt och opolitiskt. Hoppas jag.

berserken
2020-08-25, 19:58
Precis lika neutrala opartiska och opolitiska som våra dagstidningar

Kif
2020-08-25, 20:01
Fast ingen tror väl att SVT är opartiskt, neutralt och opolitiskt. Hoppas jag.

Nope, men jag skulle gärna betala för en sådan lösning via skattsedeln

Andy.da.wohoo
2020-08-26, 06:05
Fast ingen tror väl att SVT är opartiskt, neutralt och opolitiskt. Hoppas jag.

Det är det nog många som tror.

40plus
2020-08-26, 06:27
Eftersom dom inte är neutrala så är det befängt att tvingas finansiera skiten.

Finns tusen exempel på deras bias och vansinne. Minns speciellt en period för några år sedan då dom hade en östeuropeisk kvinna som nyhetsuppläsare. Hennes uttal på orden var perfekt men melodin i talet var så extremt fel så att det blev omöjligt att lyssna.
Alltså har någon vänsterstjärna i organisationen tyckt sig vara progressiv när man gav denna kvinnan uppdraget. Att några hundra tusen gamla inte förstod ett skit av nyheterna i några månader spelade ingen roll. Eller jo det gjorde det väl för det klagades friskt och sedan byttes hon ut.

Jag kan också bli vansinnig på att nyheter och liknande program nu läses upp på lätt svenska. Det är som att lyssna på världens långsammaste människa, man blir galen.

trädgårdsmöbel
2020-08-26, 06:32
Att via skatten tvingas betala för salongskommunistisk propaganda kallad "public service" finner jag dels horribelt, men även fullt naturligt i ett salongskommunistiskt land.

Man får ju någonstans försöka respektera demokratin, även när demokratin väljer salongskommunism.

r1kkie
2020-08-26, 06:37
Dåligt, gör den kodad så dem som betalar får tillgång och dem som inte vill ha det inte behöver betala.
Behöver man få ut samhällsviktig info kan man ha en kanal som är okodad men där inget annat sänds.

Andy.da.wohoo
2020-08-26, 06:51
Eftersom dom inte är neutrala så är det befängt att tvingas finansiera skiten.

Finns tusen exempel på deras bias och vansinne. Minns speciellt en period för några år sedan då dom hade en östeuropeisk kvinna som nyhetsuppläsare. Hennes uttal på orden var perfekt men melodin i talet var så extremt fel så att det blev omöjligt att lyssna.
Alltså har någon vänsterstjärna i organisationen tyckt sig vara progressiv när man gav denna kvinnan uppdraget. Att några hundra tusen gamla inte förstod ett skit av nyheterna i några månader spelade ingen roll. Eller jo det gjorde det väl för det klagades friskt och sedan byttes hon ut.

Jag kan också bli vansinnig på att nyheter och liknande program nu läses upp på lätt svenska. Det är som att lyssna på världens långsammaste människa, man blir galen.

Nyheter i klartext är väl inget nytt påfund och knappast så att alla nyheter läses upp på det sättet.

trädgårdsmöbel
2020-08-26, 06:55
Dåligt, gör den kodad så dem som betalar får tillgång och dem som inte vill ha det inte behöver betala.
Behöver man få ut samhällsviktig info kan man ha en kanal som är okodad men där inget annat sänds.

Problemet med det är nog att de anser att allt som visas faktiskt är samhällsviktigt. Nu bojkottar jag svt så jag vet inte vad som är på så kunskapen är föråldrad men vänstervriden debatt, kvoterade invandrare, feministiska och kommunistiska barnprogram, transor och selektiva nyheter anses nog tyvärr samhällsviktigt.

r1kkie
2020-08-26, 07:27
Problemet med det är nog att de anser att allt som visas faktiskt är samhällsviktigt. Nu bojkottar jag svt så jag vet inte vad som är på så kunskapen är föråldrad men vänstervriden debatt, kvoterade invandrare, feministiska och kommunistiska barnprogram, transor och selektiva nyheter anses nog tyvärr samhällsviktigt.

Samhällsviktigt kanske var fel ordval av mig, syftade mer på krissituationer, tex den stora skogsbranden som härjade för några år sen. Typ den info som kan komma i sms ibland gällande farlig rök från brand osv.

Dåren
2020-08-26, 07:37
Både och. I bland irriterar jag mig på public service för det känns som att de inte rapporterar sanningen.

Å andra sidan gillar jag att min farmor, som är 89 år, får radio och TV med riktigt långsamma program och utan reklam. Det känns värdigt.

Bob90
2020-08-26, 07:40
Gillar det inte utan att ens räkna in vad jag tycker om innehållet.
Brukade aldrig kolla på svt eller lyssna på radio innan, så nu betalar jag bara för något jag inte använder, vilket jag såklart inte uppskattar som student.

40plus
2020-08-26, 08:54
Nyheter i klartext är väl inget nytt påfund och knappast så att alla nyheter läses upp på det sättet.

Innan fanns "Nyheter på lätt svenska" men nu verkar många program ledda av programledare tala onaturligt sakta. Jag såg något debattprogram på svt för nått år sedan där dom verkligen ansträngde sig för att prata som en sengångare. Det blev krystat och oerhört irriterande att lyssna på.

stridis
2020-08-26, 16:33
Dåligt, gör den kodad så dem som betalar får tillgång och dem som inte vill ha det inte behöver betala.
Behöver man få ut samhällsviktig info kan man ha en kanal som är okodad men där inget annat sänds.

Ja, det skulle kunna ha skötts på ett så mycket snyggare sätt men det är inte vår regim intresserad av, alls.

Kif
2020-08-26, 16:38
Pen and teller gjorde väl ett bullshit-avsnitt ang detta när den tiden begav sig. Där borde du kunna hitta några handfasta citat och argument mot omskärelse.