handdator

Visa fullständig version : Brist på något?


Carlzzon85
2020-08-23, 13:52
Tja,

Har märkt att jag senaste veckan blir lättare trött i muskler och leder. Är öm i ländrygg oh axlar t ex. Känner mig spänd i traps också. En annan sak är att jag får jobbig träningsvärk som håller i sig längre (har haft superont i vadmusklerna 4 dagar nu t ex). Känner mig generellt trött också.

Tar nån "en om dagen" grej som innehåller massa vitaminer och mineraler och försöker äta grönsaker.

Kan det vara brist på något eller är jag bara sliten av deff och träning?

Wilshere
2020-08-23, 14:44
Magnesiumbrist kanske?

Diomedea exulans
2020-08-23, 14:59
Man får inte ofta brist, så jag tror på allmänt sliten.

Prost
2020-08-23, 15:23
Det kan vara så att du bara är sliten av all träning och deff som du nämnde, äter du ingen ensidig och/eller extrem kost så bör inte någon brist vara SÅ sannolik men vem vet med säkerhet.

Magnesium och D vitamin brist är nog det vanligaste skulle jag tro annars. Sen kan det ofta vara så att man egentligen vet att man borde vila mer eller ta det lugnare men man övertalar sig själv om att det handlar om något annat, så är det för mig iaf. ;-/

kvarnis
2020-08-23, 15:40
Tror inte det är vitaminbrist som skapar de symptom du beskriver, men om du ska ta en multivitamin se till att det är "aktiva" former av b-vitaminer i den som ej behöver konverteras, mest ifall du skulle ha MTHFR-muationer.

Tjenatja
2020-08-23, 15:47
Får liknande symptom vid långvarig hård träning. Stretch, massage, naprapat och lugnare träningsperiod hjälper för mig. Då är man tillbaka på en vecka, kanske fundera på dietbreak också. En vecka är inga problem även om man käkar sig mätt, iallafall för mig. Men man återfår mental och fysisk energi.

Jag brukar ändå köra lika mycket tidsmässigt, drar bara ner intensiteten och vikterna lite. Tips är, följ dessa tips i tid, av egen erfarenhet så blir det bra mycket jobbigare ju längre in i det man pushar sig att återgå till normalt mående. Kan va detta, inte säkert såklart.

skyffelmördarn
2020-08-23, 16:51
Man får inte ofta brist, så jag tror på allmänt sliten.

Jag tror tränande personer har fler brister på saker än vad man kan tror, bara det att bristerna inte leder till någonting som en vanlig människa skulle lägga märke till. Eller är saker som man lär sig leva med.

Men tränar du hårt så märker du ju av det, eftersom du tillslut har eliminerat 99% av allting du (Återhämtning/sömn, kost) kan så blir det ju bara bristerna kvar.

Ta sömn som ett exempel, prova sov i 9 timmar i flera månader och sen sov 6 timmar så kommer du se på fan, fortsätter du däremot sova 6 timmar i flera månader kommer det ju bli det nya "normala"

Jag vet idrottare som presterat på så hög nivå så att saltbrist har blivit en faktor, saltbrist är ju inget som en vanliga person skulle märka av att man går runt och har. Kanske om det har varit rekordvarmt och man har arbetat ute hela dagen med tungt kroppsarbete.

DonFlex
2020-08-23, 17:16
Tja,

Har märkt att jag senaste veckan blir lättare trött i muskler och leder. Är öm i ländrygg oh axlar t ex. Känner mig spänd i traps också. En annan sak är att jag får jobbig träningsvärk som håller i sig längre (har haft superont i vadmusklerna 4 dagar nu t ex). Känner mig generellt trött också.

Tar nån "en om dagen" grej som innehåller massa vitaminer och mineraler och försöker äta grönsaker.

Kan det vara brist på något eller är jag bara sliten av deff och träning?

Jag led av precis samma under ca 6 månader. Sedan släppte det och blev normalt igen, vet inte vad det berodde på. Det enda jag vet är att jag började äta mer grönsaker (gjorde egen grönsaksjuice med mycket selleri, vitlök, citron, ingefära, rödbettor m.m.) och tog 100 mcg d-vitamin om dagen, men om det berodde på det vet jag inte.

Carlzzon85
2020-08-24, 07:17
Tack för alla svar. Får se om en lugnare vecka hjälper. Annars får jag kanske köpa extra zink och magnesium. Och kanske D vitamin.

söderkisen
2020-08-24, 11:41
Jag led av precis samma under ca 6 månader. Sedan släppte det och blev normalt igen, vet inte vad det berodde på. Det enda jag vet är att jag började äta mer grönsaker (gjorde egen grönsaksjuice med mycket selleri, vitlök, citron, ingefära, rödbettor m.m.) och tog 100 mcg d-vitamin om dagen, men om det berodde på det vet jag inte.

Jag tror starkt på detta.

Edit. Givetvis inte botemedlet mot allt, men upplever själv en skillnad i välmående och har / haft många av trådskaparens upplevda symptom.

Pepz
2020-08-24, 12:00
försöker äta grönsaker.


Försök inte.
gör det!
sikta på minst 500g om dagen och blanda gärna så det inte blir 500g majs om dagen...

kosttillskott bör inte användas för att täcka brister när det är kosten som är dålig