handdator

Visa fullständig version : Hur undviker gigantbolagen skatt?


Armed Dingo
2020-08-21, 15:11
Läste en krönina i Expressen idag om hur Amazon undviker skatt. Den osade av avundsjuka mot Jeff Bezos förmögenhet på sedvanligt sossevis, så till den grad att jag behöver påminna mig själv om att grundbudskapet är att Amazon har ett snikigt upplägg.

Är någon insatt i hur skatteupplägget via Irland fungerar för dessa företag? Varför tillåts det fungera? Är det ens sant att den praktiska skattesatsen är dryga 2% för den totala verksamheten?

PixelMiner
2020-08-21, 15:23
Ofta handlar det om att man splittar upp bolaget i olika dotterbolag i de olika länderna. Sedan ser man till att vinsten hamnar i lågskatteländer.

Förenklat exempel: Du importerar en pryl. Inköpspriset för dig är 100 kr. Du säljer det till kunden för 1000 kr. Du har nu gjort en vinst på 900 kr som du skall skatta för.

Lösningen för att minska skatten. Du startar ett dotterbolag i ett lågskatteland. Detta dotterbolag köper in prylarna för 100 kr styck. Sedan säljer de vidare prylarna till ditt bolag i Sverige för 900 kr styck. När du sedan säljer produkten i Sverige så har du helt plötsligt bara gjort 100 kr vinst i Sverige, medan övriga 800 kr blev vinst i lågskattelandet. Exemplet måste inte vara fysiska prylar. Ungefär samma upplägg går ju att göra med tjänster och immateriella rättigheter också.

Ett annat alternativ är så kallade räntesnurror. Där olika koncernbolag lånar pengar till varandra:
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ntesnurra

Armed Dingo
2020-08-21, 15:31
Ofta handlar det om att man splittar upp bolaget i olika dotterbolag i de olika länderna. Sedan ser man till att vinsten hamnar i lågskatteländer.

Förenklat exempel: Du importerar en pryl. Inköpspriset för dig är 100 kr. Du säljer det till kunden för 1000 kr. Du har nu gjort en vinst på 900 kr som du skall skatta för.

Lösningen för att minska skatten. Du startar ett dotterbolag i ett lågskatteland. Detta dotterbolag köper in prylarna för 100 kr styck. Sedan säljer de vidare prylarna till ditt bolag i Sverige för 900 kr styck. När du sedan säljer produkten i Sverige så har du helt plötsligt bara gjort 100 kr vinst i Sverige, medan övriga 800 kr blev vinst i lågskattelandet. Exemplet måste inte vara fysiska prylar. Ungefär samma upplägg går ju att göra med tjänster och immateriella rättigheter också.

Ett annat alternativ är så kallade räntesnurror. Där olika koncernbolag lånar pengar till varandra:
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ntesnurra

Jaha var det inte svårare än så? De banorna har jag tänkt i själv. Att fakturera mig själv från ett bolag i ett land med lägre skatt dvs. Jag visste bara inte att det var okej att göra så, det kändes för simpelt.

Tillägg: men 2%? Det är orimligt lågt, hur? Och vad gör att det är så lågt i Irland? Det verkar ha ett normalt skattetryck från den data jag hittar. Till skillnad från Chile.

High1ander
2020-08-21, 15:43
Läste en krönina i Expressen idag om hur Amazon undviker skatt. Den osade av avundsjuka mot Jeff Bezos förmögenhet på sedvanligt sossevis, så till den grad att jag behöver påminna mig själv om att grundbudskapet är att Amazon har ett snikigt upplägg.

Är någon insatt i hur skatteupplägget via Irland fungerar för dessa företag? Varför tillåts det fungera? Är det ens sant att den praktiska skattesatsen är dryga 2% för den totala verksamheten?

Dessa två länkar förklarar ganska bra hur t.ex. Apple fulat sig:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/apple-vi-ar-inte-beroende-av-skatte-tricks-har-pengar-i-skatteparadis-1

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/darfor-tackar-irlands-finansminister-nej-till-apples-miljarder

High1ander
2020-08-21, 15:44
Jaha var det inte svårare än så? De banorna har jag tänkt i själv. Att fakturera mig själv från ett bolag i ett land med lägre skatt dvs. Jag visste bara inte att det var okej att göra så, det kändes för simpelt.

Tillägg: men 2%? Det är orimligt lågt, hur? Och vad gör att det är så lågt i Irland? Det verkar ha ett normalt skattetryck från den data jag hittar. Till skillnad från Chile.

Irland tillåter stora företag som Apple att göra det för de får så jävla mycket mervärde av att ha massor med folk som jobbar där osv. (vilket då felaktigt konkurrerar mot andra länder i EU).

Scoffan
2020-08-21, 17:09
Lägg också till att svenska staten subventionerar IT jättarna genom att sänka elskatten med 95% för att dom skall lägga sina serverhallar i Sverige, (dessa hallar använder ungefär lika mycket el som en mindre svensk stad). Samtidigt kan inte alltid företag etablera/expandera pga energibrist i vissa regioner.

Hur många jobb skapar en serverhall? Ett par städare någon vaktmästare och ett par tekniker?

Armed Dingo
2020-08-21, 17:30
Lägg också till att svenska staten subventionerar IT jättarna genom att sänka elskatten med 95% för att dom skall lägga sina serverhallar i Sverige, (dessa hallar använder ungefär lika mycket el som en mindre svensk stad). Samtidigt kan inte alltid företag etablera/expandera pga energibrist i vissa regioner.

Hur många jobb skapar en serverhall? Ett par städare någon vaktmästare och ett par tekniker?

Jo jag vet, men statens idioti och korruption är välkänd. Vill inte att tråden ska gå offtopic. Men frågan kanske redan är besvarad.

PixelMiner
2020-08-21, 18:26
Jo jag vet, men statens idioti och korruption är välkänd. Vill inte att tråden ska gå offtopic. Men frågan kanske redan är besvarad.

Man kan ju lägga till att Amazon har återinvesterat en stora delar av sina intäkter. T.ex. genom att öppna i nya marknader. Det gör att det inte blivit så många procent vinst på sista raden i bokföringen. 2019 redovisade man intäkter på $280.5 miljarder, men "bara" en vinst på $11.5 miljarder.

Snubben
2020-08-21, 19:34
Ett vanligt sätt är att ha en koncern, där ett bolag säljer produkten och ett bolag konsultar. Bolaget som konsultar fakturerar företaget som säljer ett belopp som hela tiden gör att bolaget som säljer gör precis break event. Konsultbolaget är givetvis placerat i ett trevligare land.

Sedanr det detta med räntesnurror.

Om man ska göra det själv så måste man tänka på att Skatteverket anses att du ska skatta i Sverige om det är din hemvistelse i minst 6 månader per år, vilket krastt betyder att den som fakturer utomlands måste bo där.

Ett Orm
2020-08-21, 19:38
Man kan ju lägga till att Amazon har återinvesterat en stora delar av sina intäkter. T.ex. genom att öppna i nya marknader. Det gör att det inte blivit så många procent vinst på sista raden i bokföringen. 2019 redovisade man intäkter på $280.5 miljarder, men "bara" en vinst på $11.5 miljarder.

Nä riktig vinst som man tänker sig det när gemene man talar om det vill man inte ha om man är en firma. Företaget jag jobbar på har nog inte gått plus på 15 år och ändå tuffar det på, det ingår i en stor koncern så pengarna flyttas hit o dit .
Vet många småföretagare som inte tar ut många kronor i lön eller vinst utan det mesta "investeras" i det som annars skulle varit levnadskostnader. Är man smart och kreativ kan man komma undan många skattekronor.

Armed Dingo
2020-08-21, 20:25
Är det verkligen så simpelt? Har man inte gjort något alls för att göra det svårare?

Baldr
2020-08-22, 08:32
Är det verkligen så simpelt? Har man inte gjort något alls för att göra det svårare?

Det är ju inte bara att skriva påhittade fakturor, utan vanligtvis lägger man varumärket i ett lågskatteland likt Caymanöarna där det finns 100 000 företag på 50 000 invånare. Sedan betalar alla "dotterbolag" en licensavgift för att använda varumärket. T.ex. Assa och Ikea använder den metoden i Luxemburg.

Det är en fullständigt legitim affärstransaktion, precis som när svenska grossister importerar varor.

Melker2
2020-08-22, 09:10
Lägg också till att svenska staten subventionerar IT jättarna genom att sänka elskatten med 95% för att dom skall lägga sina serverhallar i Sverige, (dessa hallar använder ungefär lika mycket el som en mindre svensk stad). Samtidigt kan inte alltid företag etablera/expandera pga energibrist i vissa regioner.

Hur många jobb skapar en serverhall? Ett par städare någon vaktmästare och ett par tekniker?

Själv elskatten är inte så konstig, de betalar den elskatt som all annan elintEnsiv industri gör enligt en formel baserad på förädlingsvärde/elförbrukning.

Konstigare är dock att de får etableringsbidrag. FB två serverhallar i Luleå har fått 140 mkr i bidrag och de sysselsätter 56 personer.

shut teh face
2020-08-22, 10:34
Det är så systemet fungerar.

Anställd? Hög skatt
Företagare? Mindre skatt
Stort bolag? Ännu mindre skatt
Giganter? ...

tomten1
2020-08-23, 10:11
Hybrida missmatchningar har också varit populära bland storbolagen.

Ett svenskt aktiebolag (X AB) gör avdrag för ränteutgifter på ett lån.
Lånet har lämnats av det utländska företaget A som hör hemma i stat A.
I stat A klassificeras lånet som ett egetkapitalinstrument. Det kan exempelvis bero på lånevillkoren.
Ränteutgifterna ses som skattefri utdelning för företag A.