handdator

Visa fullständig version : LCHF Tråd


Iliyas
2020-08-20, 19:24
Finns det en LCHF tråd?
Tänkte att man kunde ge tips och råd till varandra som kör LCHF.

Har precis börjat och är inne på min tredje vecka.
Finns det några nackdelar med LCHF?

Märker att jag förlorat ca 10 procent i styrka.

Dajollee
2020-08-20, 19:40
För mig bara fördelar förutom att jag får dricka mindre öl.
Så brukar avtså min diet en del för att få njuta av lite vikinga gåva.

Folk säger kolhydrater behövs för maximal prestationsförmåga i gymmet men inte märkt av det mer än första dagarna när jag går från grisbulk mode till keto/carnivore diet

Iliyas
2020-08-20, 20:09
Jag kör en väldigt liberal version av LCHF äter kanske max 100 gram kolhydrater om dagen men tror jag är runt 50 gram oftast.

vicarious
2020-08-20, 20:47
Finns det några nackdelar med LCHF?


Livet blir tråkigare. Socialt handikappad. Ohållbart i längden för de flesta.

Sen har jag svårt att tänka mig att det är positivt att vräka i sig fett, framförallt mättat.

Melker2
2020-08-20, 21:06
Livet blir tråkigare. Socialt handikappad. Ohållbart i längden för de flesta.
Så svårt är det inte att lägga huvuddelen pastan/riset/potatisen åt sidan och ta lite extra av kött, sallad och sås. Vatten går också rätt bra att dricka istället för sockerläsk.

Öl däremot är min svaghet men det dricker man ju inte varje dag så i det stora hela är det inget som stjälper.

exevision
2020-08-20, 21:28
Sen har jag svårt att tänka mig att det är positivt att vräka i sig fett, framförallt mättat.

Så tror jag också.

vicarious
2020-08-20, 22:17
Så svårt är det inte att lägga huvuddelen pastan/riset/potatisen åt sidan och ta lite extra av kött, sallad och sås. Vatten går också rätt bra att dricka istället för sockerläsk.

Öl däremot är min svaghet men det dricker man ju inte varje dag så i det stora hela är det inget som stjälper.

Inte alls. Om man är hemma, eller på restaurang. Men på bortbjudningar och diverse tillställningar som är en del av de flesta människors liv, där dessa valmöjligheter inte finns, blir det utan tvekan krångligare.

Tjenatja
2020-08-20, 22:22
Ska man köra lchf hälsosamt så är det bättre, tror jag att öka protein till rätt stora mängder, så man kan hålla nere fettet en aning. Sen grymt viktigt att äta bra fetter ofc.

Programmet "bästa dieten" kan va värt att se, visade via blodtester att det är individuellt hur olika individers hälsa påverkades. Var mycket negativa blodvärden, men de åt också mycket fett från dåliga källor. Kanske hade varit annorlunda annars